Upravil som pre potreby bežného motoristu pár informácií. 20 ďalších dní vývoja u nášho východného suseda a nejaké rozhodnutia NATO a našej vlády dávajú vznik nejakých situácií oveľa viac, než to zo začiatku vyzeralo. Alebo než sme si možno mnohí mysleli. O vývoji nešpekulujem, veštiť neviem a do hlavy iným nevidím. O to lepšie je byť informovaný a pripravený. Z pozície motoristu ako vnímať konvoj už v podrobnejších detailoch a spísal som zopár takých postupov čo robí posádka konvoja a čo by nemal prihliadajúci motorista. Presuniem sa tak od technickej infraštraktúry k doprave, preprave. Sformuloval som to do takej podoby, že budete vedieť čo robiť aj mimo Slovenska. Pre Slovensko je skoro všetko uplatniteľné. Pre Taliansko neplatí pasáž nájazdu na diaľnice vzhľadom na ich nájazdové možnosti. Ale nejdem teraz rozpisovať, čo sa kde riadi inými smernicami.
Fakty o pohybe vojenského konvojaKonvojové formácie. Konvoj musí byť organizovaný tak, aby spĺňal požiadavky misie nasadenia a zabezpečoval organizačnú kontrolu. Veliteľ konvoja rozhoduje o tom, ako bude konvoj zostavený na pohyb, pričom berie do úvahy také faktory, ako je plánovaná trasa, vzdialenosť do cieľa, typy vozidiel/vybavenia a podmienky cestovania (počasie, denná doba atď.). Tri základné typy útvarov sú uzavretý stĺpec, otvorený stĺpec a infiltrácia. Sú nasledovné:
1. formácia: táto formácia poskytuje najvyšší stupeň kontroly konvoja. Vyznačuje sa intervalmi medzi vozidlami 25 až 50 metrov a určitými rýchlostami. Používa sa pri zníženej viditeľnosti alebo na zle označených alebo preplnených cestách.
2. formácia: toto je preferovaná formácia počas pohybu. Vyznačuje sa určitými intervalmi (odstupmi) vozidiel a vyššími rýchlosťami ako pri prvej formácii. Otvorená kolónová formácia sa bežne používa na dobre značených otvorených cestách s dobrou viditeľnosťou.
3. formácia: táto formácia nemá definovanú štruktúru. Intervaly a rýchlosti vozidiel sa líšia. Tento typ formácie sa bežne nepoužíva počas pohybu. Infiltrácia by mala byť použitá len ako posledná možnosť v extrémne preťažených oblastiach, keď sa konvoj nečakane rozptýli alebo keď to diktuje misia. V praxi dúfajme, že nikdy také niečo nezažijeme na civilných komunikáciách s výnimkou cvičenia. (signalizuje to problémy vyplývajúce z reálu)
Iné podmienkyVzdialenosť. Faktory vzdialenosti.
- Dĺžka je dĺžka vozovky, ktorú zaberá konvoj, meraná od predného nárazníka vedúceho vozidla po zadný nárazník aj možného prívesného vozidla.
- Priestor na ceste je dĺžka konvoja plus akýkoľvek dodatočný priestor potrebný na to, aby sa predišlo konfliktu s vedúcou a nasledujúcou premávkou.
- Medzera je priestor medzi vozidlami (interval vozidla) alebo medzi prvkami konvoja (stĺpová medzera). Meria sa od zadnej časti jedného prvku po prednú časť nasledujúceho prvku.
- Voľná vzdialenosť je vzdialenosť, ktorú musí prejsť vedúci konvoja, aby "preveril" daný bod na trase. Je to súčet dĺžky konvoja a vzdialenosti cesty. (toto je v našich podmienkach aktuálne vysoko nepravdepodobne, že by to bolo uplatnené do prepravy)
Čas. Časové faktory.
- Čas prechodu je čas potrebný na to, aby konvoj alebo podskupina prešla daným bodom na trase. (ak je konvoj zložený z mnoho desiatok vozidiel, tak sa rozdelí na podskupiny ako som už písal)
- Časový priestor je čas potrebný na to, aby konvoj alebo niektorá z jeho podskupín prešla akýmkoľvek bodom na trase.
- Časová medzera je čas medzi vozidlami alebo prvkami, keď prechádzajú daným bodom. Meria sa od ťahacieho vozidla jedného prvku po vedúce vozidlo nasledujúceho prvku.
- Časový náskok (headway) je čas medzi jednotlivými vozidlami alebo prvkami konvoja, meraný od hlavy k hlave, keď prechádzajú daným bodom.
- Časová vzdialenosť je čas potrebný na to, aby sa čelo konvoja alebo akéhokoľvek jednotlivého vozidla presunulo z jedného bodu do druhého pri danej rýchlosti pochodu.
- Čas uvoľnenia cesty je celkový čas, ktorý potrebuje konvoj alebo prvok na prejazd a uvoľnenie časti cesty. Čas uvoľnenia cesty sa rovná času prechodu plus časovej vzdialenosti.
Ľudia vyššieho veku si istotne pamätajú hlásenia v rádii o stave hladiny riek. Tak toto je niečo podobné, ibaže tiež treba pozorne počúvať. Vždy sa uvádzajú hodiny a minúty. Ak bude znieť čas prechodu "bodu na trase" (civilistovi nepovie nikto km 12 a podobne ale môže to byť doplnok), tak je jasné, že v tomto čase prejde konvoj. Časový priestor ak bude 43 minút tak si viete vypočítať, že je lepšie ak vy idete po trase len v krátkej vzdialenosti napríklad 14 minút, tak choďte inokedy. A zase sa to zladiť s tým ak cestujete vo väčšej vzdialenosti a máte informáciu o čase prechodu a časovom priestore v jeho ceste a je tam prekážka (bodová závada na ceste na Slovensku nie je nič málo známe), tak sa vám často oplatí ísť po vedľajších a dokážete konvoj aj predbehnúť. Až na to teda, že vždy bude "čas xxx" a "hodiny, minúty" a vy musíte z toho dedukovať čo tým mysleli. Kto to čítal spätne, tak vie, že to je vopred plánované a pripravované a málokedy sa to vychýli.
Veliteľ konvoja určí tempo pre konvoj. (Pacesetter). Zvyčajne je v prvom vozidle v pochodovom prvku, zvyčajne najpomalšom a najťažšom vozidle, s výnimkou vozidiel s nadmernou hmotnosťou/nadmernou hmotnosťou udávač tohto tempa. Tento prvok zaistí, že:
- Udržuje rýchlosť stanovenú veliteľom konvoja
- Overuje sa so všetkými detailami trasy
- Aktualizuje sa podľa informácií pre veliteľa konvoja o akýchkoľvek prekážkach alebo nebezpečenstvách, ako sú stavebné práce, obchádzky alebo iné prekážky, ktoré môžu spôsobiť odchýlku od stanovenej trasy
- Ak je to potrebné/nevyhnutné, tak nastáva koordinácia s eskortnými vozidlami a ich posádkami
V zadnej časti konvoja je tzv. Trail Officer. Ten kontroluje a pozoruje vozidlá a informuje veliteľa kolóny o stave vozidiel, ktoré z kolóny vypadnú. Dohliada na všetku údržbu, obnovu, vyšetrovanie nehôd, lekársku pomoc, ak sa takéto udalosti pri presune konvoja vyskytnú. Bežne len pri dlhších konvojoch, ktoré sú nezávislejšie na eskorte. (majú špecifické postavenie, s ktorým sa bežne nezodpovedajú eskorte, nesmú sa ako celok v žiadnom prípade zdržiavať atď., ale veliteľ konvoja musí mať presné informácie z priebehu presunu konvoja, aby malo presné informácie velenie armády)
Identifikácia konvoja. Často sa stretávam s tým, že ľudí zaujíma "odkiaľ to je". (ospravedlňujem sa za kostrbatosť tejto vety)
V zásade vždy ide identifikovať konvoj. Nemusí mať jasne viditeľné značky ani vlajočku. Z číselného kódu na značke ak tam nie je štátny znak, tiež už tak moc nevieme. Pravdaže, na bežných prepravách v rámci ohraničenia domovskej krajiny na značke v EU ten znak je, ale pri prechádzaní mimo domovskej krajiny byť nemusí alebo je prekrytý. A to aj samotným tým čo vezie a nie je možné správne vnímať čo prešlo okolo ako sa hovorí. Občas aj z USA ktoré majú 50 štátov a rozložené základne, kde sa dá potom zistiť aká jednotka odkiaľ prišla s akým asi zameraním. Čisto pre ukojenie zvedavosti.
Každý konvoj sa dá identifikovať preto, lebo musí mať kontrolné číslo konvoja. Je to typický identifikátor, ktorým je pridelený kód, odkiaľ konvoj pochádza a počas celého jeho pohybu by mal tak byť označený. Je umiestnený na oboch stranách každého vozidla v konvoji (existujú výnimky). My sa čoskoro začneme s týmto stretávať aj v praxi, teda kto jazdí alebo býva pri hlavných tranzitných trasách. Nie je na tom nič wau alebo íha, je to normálna vec. Ibaže nenormálne pre pocity väčšiny ľudí. (zase tá kostrbatosť) Identifikátor je umiestnený aj na vrchu kapoty prvého a posledného vozidla. Takže ak stojíte na nadjazde nad diaľnicou, tak je ďalšia šanca, hoci je to určené pre vzhliadnutie zo vzduchu.
Identifikátor má 10 symbolov (číslic alebo písmen). Prvé 2 označujú miesto odkiaľ konvoj odchádza. To nemusí vždy znamenať štát, ale povedzme prevažne áno. Nasledujú "4" číslice juliánskeho dátumu (napríklad 6120 je 120. deň v roku 2006), vieme kedy konvoj začal svoju cestu. Identifikácia je dôležitá pre iných než civilov, ale prečo nevedieť viac. Potom nasledujú 3 číslice ako poradové číslo, za ktorým nasleduje jedna číslica/symbol označujúca typ pohybu.
To prvé zaujíma tých čo trochu poznajú techniku, že odkiaľ je, to posledné by mohlo zaujímať všetkých, lebo to napovedá o tom či pocitovo je fajn ísť za tým alebo nie. Niektorí šoféri majú pocit neistoty ísť za cisternou prepravujúcou naftu, že čo keď práve buchne.
Označenia pohybu sú bežne štandardnéNadrozmerné/nad-hmotné vozidlá - S
Výbušniny - E
Nebezpečný náklad – H
Všetky ostatné konvoje – C.
Zo skúseností za dlhé roky vždy vidíte C, lebo vojaci idú niekam na tréning. A kým oni idú v nákladnom aute, tak "ich technika" išla vlakom už skôr. Lenže teraz sme v takých iných pomeroch, aj keď vlak je na dlhé trasy stále viac uprednostňovaný. Je to dlhodobo lepšie, ale bohužiaľ my už nežijeme v časoch ako "doteraz".
Všetky konvojové vozidlá prepravujúce nebezpečné materiály musia byť primerane označené. V tomto prípade aj na predu aj na zadnej strane aj na bočnej, najčastejšie na strane vodičových dverí. Vozidlá musia tiež spĺňať miestne zákony. Zase nasledujú výnimky. Jedna z nich je, že namiesto toho, aby sa za každým pripravila zmena značenia kvôli štítkovaniu a zákonom, tak sa pridá miestny sprievod. Teda ako som spresnil pár dní nazad, že sprievod má viac funkcií, nie iba na výstrahu a upozornenie a usmernenie, ale aj na takúto legislatívnu podmienku. Pretože ano, teoreticky vzaté, by mohol nesprávne označený konvoj dostať pokutu. Bolo by to výnimočné, ale deje sa to, lebo v časoch mieru viac záleží na všetkých predpisoch, bezpečnosti cestnej premávky, EU aj vyspelý svet podľa noriem OSN preferuje 0 úmrtnosť na cestách a blabla, takže aj toto má súvis.
Identifikácia vozidla. Prvé vozidlo, pacesetter, v každom prvku konvoja musí mať na prednej strane značku s nejakým cm rozmerom s písmenami, ak americký alebo ak NATO konvoj so zameraním na US predpis CONVOY FOLLOWS, posledné tam bude mať CONVOY AHEAD. Nenájdete AHEAD na vozidlách, ktoré nie sú bojové alebo ktoré sú zdravotnícke ak nie je tiež účelom týchto vozidiel predstavovať koniec konvoja, čo nebýva zvykom, ale existujú výnimky, no to už potom povedzme nie je naozaj bežná situácia.
Každý kto kedy videl konvoj, tak si všimne vlajky. Znovu má daný rozmer a každé vedúce vozidlo má väčšinou modrú vlajku, zadné vozidlo zelenú vlajku. Vlajka je na ľavej prednej časti tak, že neprekáža vo výhľade vodičovi.
Občas nemusia byť vôbec prvé dve písmená označkovaný štát, ale je to označkované mesto, ktoré si môžete priradiť ku štátu. Len musíte vedieť, že tam také mesto je. Toto je špecifikum ak je tá preprava vo vnútri štátu a zase môže byť použitý sprievod. Tie posledné číslice pred písmenom uvádzajúcim typ pohybu tak tie znamenajú číslo konvoja za deň. Ak tam bude xx xxxx 041 C tak je to 41. konvoj toho dňa. Ide o bežný konvoj bez akýchkoľvek špeciálnych požiadaviek, pretože tam je C.
To sa vám môže stať aj mimo Slovenska, presnejšie teda vo veľkom jazdia už nejakú dobu a vy vidíte, že ide o Američanov a majú napríklad na začiatku FE, tak to nie je žiadny štát, to je Fort Eustis v štáte Virginia. Nemusia tam mať označenie miestnej európskej základne, ak na nej nie sú pridelené a len putujú. To sa teraz spätne nedalo odsledovať za desiatky rokov dozadu.
Prepravníkové vozidlá, trail časti mávajú medzinárodnú bezpečnostnú oranžovú vlajku. Miestna polícia alebo sprievodné vozidlá vojenskej polície nebude vyvesovať identifikačné vlajky konvoja.
Doplnkom sú výstražné svetlá. Otočné oranžové výstražné svetlo sa umiestňuje na nadrozmerný náklad, napríklad na žeriavy. Aj samostatne jazdiace (a zase paralela oni aj v civilnom prevedení tie majáky majú). Nadrozmerné vrátane nadhmotnostných ich majú tiež a takisto prvé a posledné vozidlá. Ak sú zapnuté: konvoj je v pohybe, všeobecne sa premiestňuje mimo vojenských areálov. Teoreticky na vojenskom území nemusia mať tieto výstražné svetlá aktivované, ste to vy, kto máte byť v strehu. Na Slovensku vojenské územia s dostupnými civilnými cestami máme.
Ďalej sa pamätá na rozmiestnenie vozidiel. Tak prvý faktor umiestnenia vozidla v organizačnom prvku konvoja je určený naozaj mnohými faktormi, ale hlavným faktorom je nebezpečenstvo nárazu zozadu. Aby sa znížila možnosť zranenia personálu, mali by byť vozidlá prepravujúce jednotky umiestnené v prvej pochodovej jednotke hlavnej časti konvoja. Tak to aj býva, to si môžete všimnúť pri prepravách po cestných komunikáciách. Je to z tohto dôvodu. Často počúvam, že logicky (podľa ľudí) má ísť prvá technika, lebo je pomalšia, ale to s rýchlosťou pohybu nič nemá. Rýchlosť sa prispôsobuje vozidlom s vyššou rýchlosťou. Ďalej záleží od dispozičných možností. Ak sú k dispozícii prázdne nákladné autá alebo nákladné autá so všeobecným nákladom, mali by sa použiť ako nárazníkové vozidlá medzi osobami prepravujúcimi personál a nákladnými vozidlami naloženými nebezpečným nákladom. Zase je občasne počuť, že vojsko - pechota, je rozložená v celom konvoji, ale efekt nespočíva v akože dostupnosti pechoty pre celú dĺžku konvoja, ale zase je pričína inde. Medzi ďalšie faktory, ktoré je potrebné zvážiť, patria:
1. Vozidlá, ktoré vyžadujú najdlhší čas vykládky, by sa mali nachádzať v blízkosti prednej časti hlavnej časti konvoja. Tým sa skráti čas obrátky. (zvonku okom nevidíte čo je vo vnútri, ostatné sú len špekulácie naprázdno)
2. Ak sa konvoj skladá z kombinácií vozidlo-príves, mal by existovať jeden ťahač bez prívesu (ide o tzv. bobtail) na 10 súprav vozidlo-príves, aby sa podporili operácie vyprošťovania. To je základný faktor pri problémoch vyplývajúcich z nehodovosti, počasia, nestability komunikácií, napadnutia v zmysle zámerného poškodenia na trase atď.
3. Vozidlá prepravujúce nebezpečný náklad by mali byť v poslednej sérii konvoja, ale nie v sprievode. (pretože v opačnom prípade príde k ohrozeniu konvoja alebo k jeho zničeniu, keď už aj tak príde ku strate tejto časti, bolo to možné pozorovať v ruskom konvoji smerujúcom na Kyjev, kde ale prišlo k iným problémom, pre ktoré prišlo k jeho znehybneniu)
Bezpečnostné vybavenie a výstražné zariadenia. Pri pohybe v noci alebo počas obdobia zníženej viditeľnosti budú obrnené, cestné a nadrozmerné/nadmerné vozidlá ovládať štvorsmerné blikače. Vozidlá kolóny budú tiež zobrazovať reflexné symboly v tvare písmena L s dĺžkou v spodných rohoch karosérie vozidla.
Svetlomety všetkých vozidiel pohybujúcich sa v kolóne alebo zastavených na krajniciach musia mať vždy zapnuté stretávacie svetlá okrem prípadov, keď to zakazujú miestne nariadenia. Vo vozidlách vybavených systémami núdzových smerových svetiel musia byť tieto svetlá zapnuté aj počas zastavenia na krajnici. Nasledujúce bezpečnostné vybavenie je potrebné vo všetkých vozidlách:
- Schválený hasiaci prístroj
- Schválená súprava prvej pomoci
- Jedna sada (pár) snehových reťazí, keď sa môžu vyskytnúť snehové alebo ľadové podmienky
- Schválená diaľničná výstražná súprava.
- Cestní sprievodcovia musia mať na sebe dobre viditeľné zariadenia, ako je reflexná vesta. Baterky s obuškom (na usmernenie riadenia) musia byť k dispozícii aj vtedy, keď konvoj jazdí počas tmy alebo keď je viditeľnosť znížená na 500 stôp alebo menej.
Prevádzka diaľničného konvoja Nadviažem na tú trochu, o ktorej som už písal.
Hlavné trasy konvojov, ako sú hlavné diaľnice a rýchlostné cesty, sa zvyčajne vyznačujú hustou a rýchlo sa pohybujúcou premávkou. Vstup, jazda a zastavenie na týchto trasách sú mimoriadne kritické operácie, ktoré si vyžadujú predchádzajúce plánovanie a koordináciu s civilnými orgánmi. Velitelia a vodiči konvojov vyžadujú špeciálny výcvik a prax v teréne na obsluhu špecializovaných zariadení na hlavných verejných cestách. Lenže viete asi ako to je s dostatkom nafty a výcviku a získania praxe a to pomaly v celej Európe podľa doterajších dlhodobých obranných rozpočtov a živote vo večnom mieri.
Vstup do konvojových trás je vždy zložitejší úkon, ktorý by mali aj ostatní účastníci premávky sledovať pozornejšie. Konvoj by mal opustiť priestor zhromažďovania v čase uvedenom v rozkaze o presune. Policajná podpora zníži zasahovanie do ostatnej dopravy a zabezpečí integritu kolóny. Rovnaký postup by sa mal dodržiavať, keď konvoj opúšťa akúkoľvek zastávkovú alebo zhromažďovaciu oblasť.
Poznámka: Riziko sa môže výrazne znížiť, keď civilná polícia pomáha riadením civilnej dopravy. Vojenská sa stará o konvoj. Medzi nimi môžu byť aj na pohľad vyššie rozostupy a o nasadení civilných policajných vozidiel si rozhodne príslušný štát podľa posúdenia správania sa vodičov na ich cestách v bežnom režime. Ak nie je k dispozícii civilná policajná eskorta, túto úlohu možno bude musieť plniť vojenský personál. Na potvrdenie jurisdikcie a právomoci na verejných komunikáciách však bude potrebná koordinácia s miestnymi orgánmi činnými v trestnom konaní.
Vstup na rýchlostné cesty. Väčšina rýchlostných ciest je vybavená nájazdovými a výjazdovými rampami a zrýchľovacími a spomaľovacími pruhmi, ktoré sú navrhnuté tak, aby umožňovali vjazd a výjazd vozidiel bez toho, aby zasahovali do ostatnej premávky. Pri správnom používaní tieto pruhy výrazne znižujú riziko dopravných nehôd a pomáhajú pri pohybe kolóny. Nasledujúce pokyny platia tak pre počiatočný bod vjazdu na rýchlostnú cestu, ako aj pre návrat na ňu z miesta odpočinku/zastávky:
- Ako už bolo spomenuté, mala by sa získať asistencia civilnej polície na nasmerovanie vozidiel z kolóny na rýchlostnú cestu a na riadenie civilnej dopravy. Keď nie je prítomná civilná polícia, mali by byť na signalizáciu vojenským vozidlám, keď je bezpečné vstúpiť na rýchlostnú cestu alebo iný vojenský personál. Vojenská doprava by nemala prekážať civilnej doprave.
- Pred nájazdom na vstupnú rampu by sa mala vzdialenosť medzi vozidlami kolóny zmenšiť na minimum (udáva sa 90 cm, pri bežnej rýchlosti max 40 km/h, čo ani často nie je viac v rámci polomerov pri nájazde a technike, ktorá sa preváža). To skracuje čas blokovania vstupnej rampy pre normálnu premávku, ale hlavne nevznikne dojem, že už napríklad ďalšie vojenské vozidlo nenasleduje a zrazu sa vynorí a civilné vozidlá sa dostanú do vojenskej kolóny. V týchto situáciách častejšie zmätkujú civilisti.
- Po dosiahnutí zrýchľovacieho pruhu by sa rýchlosť kolóny mala zvýšiť tak, aby sa čo najviac zhodovala s rýchlosťou ostatnej premávky na rýchlostnej ceste. Maximálna povolená rýchlosť pre vojenské vozidlá na rýchlostných cestách je ale limitovaná podľa zostavy konvoja a môže byť výrazne nižšia, než dokonca aj minimálna (nebýva zvykom)
- Vozidlá, ktoré nedokážu dodržať uvedenú minimálnu rýchlosť, budú smerované po alternatívnej nekontrolovanej prístupovej ceste, ak to pomery umožňujú (mnoho faktorov)
- Za žiadnych okolností nesmie byť prekročená maximálna povolená rýchlosť. (konvoj nepôjde rýchlejšie)
- Pri zaraďovaní do jazdného pruhu a pred zaraďovaním sa musí vodič uistiť, že jazdné pruhy sú voľné. Po zaradení do jazdného pruhu by sa vodiči nemali hneď snažiť zaradiť do predpísanej vzdialenosti pre rýchlostnú kolónu, ale pokračovať na vzdialenosť rovnajúcu sa priestoru vozovky kolóny. Vodiči by potom mali postupne dosahovať vzdialenosť medzi vozidlami pre jazdu rýchlostnou cestou alebo podľa prevádzkového poriadku a záverečnej inštruktáže. (to je snáď jasné)
Jazda na rýchlostných cestách. Po vjazde kolóny na rýchlostnú cestu musia všetky vozidlá zostať v pravom jazdnom pruhu. Ak je pravý jazdný pruh vyhradený pre dopravu vychádzajúcu z najbližšej výjazdovej rampy, kolóna by mala použiť nasledujúci susedný jazdný pruh. Vodiči sú trénovaní, aby zostali v strehu a boli pripravení spomaliť alebo podniknúť iné vyhýbacie kroky, aby sa vyhli vjazdu vozidiel na rýchlostnú cestu zo zrýchľovacích pruhov.
Zastávky na odpočinok a jedenie na konvenčných diaľniciach. Na konvenčných diaľniciach s primeraným parkovacím miestom mimo ramena nepredstavujú prestávky na odpočinok a jedenie problém. Mali by sa však prijať nasledujúce preventívne opatrenia:
- Nepreferujú sa odpočívadlá nachádzajúce sa v mestských alebo husto obývaných oblastiach
- Vyhýba sa oblastiam v zákrutách alebo opačných stranách kopcov
- Nechávajú sa zapnuté blikajúce výstražné svetlá v činnosti a predné svetlá
- Na konci konvoja stojí stráž, ktorá upozorní blížiacu sa premávku (teda vás), ale nemajú za úlohu vás usmerňovať, teda ak pri nich zastavíte a budete čakať na pokyny, oni vám žiadny nedajú, max naznačia, aby ste išli ďalej (bežne majú civilisti rešpekt pred uniformami a ten pokyn čakajú) - ak nie je v dosahu asistencia polície
- Členovia konvoja behom prestávky bežne kontrolujú všetky uchytenia všetkých prvkov aj nákladu aj označení
- Konvoj sa zbytočne nikde nezdržiava. Spravia sa potrebné úkony a konvoj pokračuje. Iba v prípade predpísaných cestovných časov sa na prestávkach dajú koordinovať jazdné časy.
- Väčšina vozidiel prejde na jedno tankovanie aj 500 km bez potreby zastavenia. Vozidlá s obmedzeným dojazdom by sa mali tankovať počas obedňajšej prestávky, ako aj počas pravidelných prestávok na dopĺňanie paliva ak idú na dlhé trasy. Takže si viete odhadnúť aké až prekážky vás kde čakajú.
- Ak sa tankuje, často tankujú všetci. Vždy podľa pravidla sa ako základná hodnota použije vozidlo s najmenším prevádzkovým dosahom. Tým sa zabráni, aby sa nejakému vozidlu v kolóne minulo palivo.
Spoplatnené cesty, mosty a tunely. Mal by sa určiť zástupca konvoja, ktorý bude konvoj odbavovať pri prvom vstupe do mýtnych zariadení a akýchkoľvek medziľahlých bodoch, kde sa mýto vyberá. Ak je to možné, diaľničné lístky alebo elektronické preukazy by sa mali získať pred odchodom konvoja z miesta pôvodu. Ak to nie je možné, zástupca konvoja by sa mal dostaviť ku vchodu do mýtneho zariadenia s dostatočným predstihom, aby skoordinoval prejazd a zabezpečil neprerušovaný pohyb konvoja cez mýtne zariadenie. (Pretože mýtnice nie sú mobilné) Spoplatnenie podlieha národným zákonom.
Niektoré mýtne orgány, najmä v tuneloch, môžu poskytnúť sprievod cez mýtne zariadenie, aby sa uľahčil pohyb konvoja. Vždy je možnosť vybrať najširší jazdný pruh pre tieto prípady a mal by byť pripravený pre voľný prejazd. Konvoj sa "netrhá" a za mýtnicami sa zase čaká. S týmto aspektom je potreba počítať, ak si plánujete prestávku, že možno nezastavíte za bránou pre práve sa zhromažďujúce vozidlá.
Zastaví sa v dôsledku mechanického zlyhania. Ak sa na vozidle vyskytnú mechanické problémy, vodič by mal aktivovať príslušné smerové svetlo, aby upozornil vozidlo za ním, presunúť sa na krajnicu alebo na parkovisko a počkať na príchod účastníka cestnej premávky. Vozidlá so systémom prepravy ťažkých zariadení by nemali používať krajnice vozovky z dôvodu ich veľkosti a hmotnosti. Zostávajúce vozidlá konvoja by mali pokračovať popri zastavenom vozidle, pričom údržbu ponechajú na špeciálnom členovi konvoja. Stáva sa a je potreba s tým počítať. Veľká časť techniky je "v uloženkách", kde rok leží a raz za časový úsek sa vytiahne, premažú ložiská a prevetráme sa, ale na dlhšie trasy a to sa týka aj US techniky môžu stroje vypovedať službu. Stále platí a majte to na pamäti, že vojenská technika nie je určená na dlhé prepravy. Trailery sú na to uspôsobené, ale nemusia byť pravidelne ťažko zaťažavané, takže tiež može niečo zlyhať. To nie sú vozidlá nasadzované tak často ako tomu býva u odťahových služieb.
Vozidlo znefunkčnené z dôvodu mechanickej poruchy by sa malo okamžite presunúť z jazdného pruhu na miesto, kde nebude predstavovať nebezpečenstvo pre ostatnú premávku. Ak dôjde k poruche počas jazdy na rýchlostnej ceste alebo diaľnici, vodič by mal okamžite prijať opatrenia primerané dennej dobe a stupňu viditeľnosti v danej oblasti. Často sa povoláva dodatočné policajné vozidlo, vojenská polícia. Prípadne spolupráca s diaľničnými správcami. Všetko je o kapacitných možnostiach.
Vždy sa pamätá na verejné bezpečieVelitelia by mali lokalizovať postihnuté vozidlá, aby sa minimalizoval dopad na cestujúcu verejnosť a poškodenie cestnej infraštruktúry. Niektoré vojenské vozidlá možno bezpečne zastaviť na krajniciach vozovky; Nadrozmerné/nadváhou vozidlá by sa však nikdy nemali zastavovať na týchto plochách. Bohužiaľ, v našich podmienkach sa môže ľahko stať, že na diaľnici bude kolóna a na vedľajšej trase pôjde vozidlo, ktoré nedosiahne parametre jazdy pre diaľnicu alebo pôjde úsekom medzi dvomi úsekmi diaľnice (
) a stane sa toto, tak sa odstaví celá cesta. Pretože sa nemôže posunúť na kraj a pre rozmery ho nebude možné obísť kamiónom. Uvážia sa všetky možnosti s dôrazom na to, aby sa zvyšok konvoja hýbal.
To bola porucha. Sú aj horšie veci.
Havarijné postupy. Ak dôjde k nehode, treba vynaložiť maximálne úsilie na zníženie jej následkov a na udržanie konvoja v pohybe. V prípade nehody je potrebné vykonať nasledujúce kroky:
- Konvoj sa musí hýbať. Zastaviť a poskytnúť pomoc by malo iba vozidlo bezprostredne za poškodeným vozidlom. To aj zmapuje potrebné veci.
- Dotknuté vozidlo by malo čakať na pomoc. S vozidlom by sa nemalo pohybovať, kým civilná polícia neukončí vyšetrovanie nehody. Každú nehodu treba nahlásiť civilnej polícii. V žiadnom prípade sa nesnažte ako ďalší motorista v poradí gestikulovať "nech uhne nabok", vystupovať z vozidla a ísť to riešiť, či sa nemôže posunúť a podobne.
- Dotknuté vojenské vozidlo sa bude snažiť uvoľniť jazdný pruh. Posádka dotknutého vozidla by mala vynaložiť maximálne úsilie na čo najrýchlejšie uvoľnenie jazdného pruhu. V prípade zranení môže byť posádka asistenčného vozidla požiadaná o presun poškodeného vozidla. Nesnažte sa z pozície civilistov zasahovať do týchto postupov.
- Posádka si pripraví správu o nehode (pre vojenské a štátne alebo miestne orgány činné v trestnom konaní) a to isté si pripravte vy, postupuje sa v súlade s pravidlami, lebo škoda je aj na civilnom vozidle a cesta je verejná komunikácia.
- Nehody vozidiel spôsobujúce požiar alebo elektrické nebezpečenstvo alebo nebezpečenstvo požiaru. Motorové kolóny jazdia väčšinou po diaľniciach alebo cestách vo vidieckych oblastiach. Hasičské zbory v týchto oblastiach sú značne rozptýlené a hasiči možno budú musieť cestovať na veľkú vzdialenosť, aby reagovali na núdzovú situáciu. To znamená, že personál kontroly konvoja bude pravdepodobne prvý, kto dorazí na miesto nehody a musí byť pripravený zachrániť ohrozený personál, pokúsiť sa dostať pod kontrolu požiar alebo podniknúť kroky na jeho zabránenie. Ak nehoda spôsobí požiar vozidla, dozorný personál konvoja by mal vykonať nasledujúce opatrenia:
- Zastaviť vlastné vozidlo v bezpečnej vzdialenosti od ohňa. Nariadiť vodičovi alebo inému personálu konvoja, aby čo najrýchlejšie informovali najbližšie hasičské a policajné útvary; napríklad cestná pohotovosť, čerpacia stanica alebo telefón v súkromnej rezidencii. Ak je dostupná rádiová komunikácia, oznámi sa to veliteľovi konvoja. (civilista nemusí volať nikam, zbytočné preťaženie linky a duplikovanie informácií, ktoré aj tak nepodá ucelené, pretože nevie čo horí a čo sa prepravuje, čo prípadne hrozí)
- Čo najrýchlejšie odstráňiť zranený personál z horiacich vozidiel, aj keď to znamená ďalšie zranenie osoby. Pred pokusom o zvládnutie požiaru v neobsadených vozidlách sa dodržiava stanovený postupy prvej pomoci pri starostlivosti o zranených. (pri situácii kde civilista nevidí iných vojakov - ale to nie je sú aktuálne podmienky, stať sa to môže, vymyslím si: príde k dštrukcii piliera cestného mostu a posledné dve vozidlá konvoja zostanú na opačnej strane, narazia do seba a posádky obidvoch budú zranené - tak v takomto prípade je samozrejme prípustná pomoc, na vaše uváženie a prípadné riziko, pretože zbytok členov konvoja sa k posádkam nedostane v rozumnom čase)
- členovia konvoja sa vždy snažia udržať v bezpečnej vzdialenosti všetkých nečlenov konvoja
- hasenie je povolené hasiacim prístrojom, ak to nestačí tak sa pokračuje pieskom, hlinou, blatom ktoré je v dosahu
Nehody vozidiel s nákladným vozidlom prevážajúcim výbušniny alebo nebezpečný náklad. V prípade nehody nákladného vozidla prevážajúceho výbušniny alebo nebezpečný náklad je dozorný personál inštruovaný, aby vykonal nasledujúce opatrenia:
- Pristupuje sa opatrne. Musí sa odolať nutkaniu ponáhľať sa; ľuďom zapojeným do nehody nie je možné pomôcť ani ich zachrániť, kým nebudú známe nebezpečenstvá. (opačný postup od vyššieho uvedeného). Ak teda vidíte, že iná posádka vozidla okamžite nepomáha, ale vidíte, že je toho schopná tak si to nevysvetlite tak, že nechce pomôcť. Nemôže ihneď pomôcť.
- Vojaci majú sprievodcu pre tieto situácie, kvôli alternatívam prepravovaného nákladu a aj v čom sa prepravuje.
- Okamžite sa upovedomia všetky asistenčné agentúry a personál o príslušných nebezpečenstvách.
- Ak nehoda spôsobí nebezpečenstvo požiaru, dozorný personál by mal: zastaviť riadiace vozidlo v bezpečnej vzdialenosti od nehody. Svojím spôsobom sa toto stane a konvoj zastaví a vznikne dopravný chaos, treba to rešpektovať, pretože sa mohlo stať aj toto. Vojaci, členovia konvoju majú možnosti si dať vedieť čo sa deje, ale všetko čo sa stane v konvoji podlieha konvoju a veleniu, nie civilistom okolo. Často potom na otázku čo sa stalo dostanete všeobecnú frázu spôsobom "všetko bude v poriadku, vráťte sa do vozidla". Vojak vám nikdy nepovie otočte sa a použite inú cestu, pretože nevie kam cestujete a akýkoľvek problém môže byť vyriešený behom minút. Takže svojím spôsobom je akákoľvek snaha o informácie zbytočná, vy sa dozviete absolútne minimum. Otočiť sa vám nikto nebráni. (môže byť že miestny vojak vám povie viac, napríklad, že keď bude vedieť viac, tak vám dá vedieť). Tu nasleduje časová postupnosť: behom krátkeho časového úseku majú zložky informácie a vedia vstúpiť do mediálneho priestoru a oboznámiť motoristov s tým, že nejaký úsek je zatvorený pre "poruchu" vozidla v konvoji alebo pre niečo a viete tak včas a rýchlejšie čo môžete ďalej robiť, pretože je nemysliteľná predstava, aby sa člen posádky vozidla konvoja vzdialil a prešiel "krokmi" napríklad 50 stojacich áut za konvojom a povedal im to isté. (porušenie pokynov, bezpečnosť posádok)
- Ak vidíte, že vozidlá v konvoji vypli motory, signalizuje to vážne problémy a ne len poruchu, aby nehrozila hrozba vznietenia napríklad.
- Ak vidíte, že sa evidentne vyťahujú lekárničky z ďalších vozidiel konvoja v rade stojacich za sebou, tak zbytočne neopúšťajte vaše vozidlo a nechoďte sa pozerať. Budete vyzvaní k návratu naspäť. (hneď 3 dôvody, vaša zvedavosť nie je vítaná, vaša pomoc v takom prípade nie je potrebná, ohrozujete sami seba, lebo neviete ani čo sa stalo)
- Sprievod v konvoji môže obmedziť vaše niektoré práva, napríklad vás môže vyzvať, aby ste nefajčili. A môže vás požiadať, aby ste obišli ďalších vodičov 100 metrov za vami aby ste ich požiadali o to isté, prípadne vypnúť motor a zostali vo vozidle.
- Stáva sa, že vojaci musia zvoniť na okolité domy pri takýchto situáciách. (toxické výpary, nevetrať, nerobiť otvorené ohne, nepracovať s plynom atď.) Tu sa až tak nedbá na to, že to urobí len polícia, ale ide o kvantitu: moc vojakov zazvoní na moc zvončekov naraz. Je to len informácia, neznamená to, že musíte v tej chvíli panikáriť.
Ak sa stane nehoda s elektrickým vedení, nedajbože VN, tak nastáva mimoriadne nebezpečná situácia. Nebezpečenstvo je ešte väčšie, keď sa spadnuté drôty dotýkajú vozidla. Dozorný personál konvoja vykoná tieto kroky:
- Okamžite sa kontaktuje polícia. Polícia bude môcť kontaktovať personál energetických spoločností so žiadosťou o núdzovú pomoc rýchlejšie ako personál konvoja.
- Vojaci majú právo vás držať vo vzdialenosti od drôtov.
- V prípade vážneho zranenia, pri ktorom môže hroziť smrť, pokiaľ sa nevykoná záchrana, sa môže posádka konvoja snažiť odstrániť drôty ak to je technicky možné, ak nepostačujú posádky vozidiel a zranení sú už mimo elektrického nebezpečenstva, umožňuje sa asistencia na poskytnutí prvej pomoci, ak to znalosti umožnia a stav zraneného dovolí
Nasledujúce postupy NIE SÚ rutinné. Nasledujúce kroky sa vykonajú iba keď hrozí smrť (platí pre situácie že ste účastníkom a je evidentné že pomôcť môžete už len vy). Nikto nemôže nikoho prinútiť to vykonať, s výnimkou vykonania zo strany členov konvoja. Nasledujúce rady môžete využiť aj sami ak sa vám niečo podobné stane, aby to nebolo, že vás k tomu navádzam, lebo to určite nie:
- Odstráňte káble z vozidla tak, že okolo nich oviniete úplne suché vlákno alebo bavlnené lano a uvoľníte ich.
- Zdvihnite drôty z vozidla pomocou úplne suchej drevenej tyče.
- Znížte riziko úrazu elektrickým prúdom tým, že sa postavíte na gumenú podlahovú rohož vozidla, suchú drevenú dosku alebo iný nevodivý materiál. Záchranný personál si musí byť vedomý toho, že zem v blízkosti oblasti, ktorej sa dotýka horúci drôt, môže byť nabitá a je potrebné sa mu vyhnúť.
Tak to tak v skratke prepravný manuál v praxi pre rôzne situácie, menej aj viac časté. Dúfajme, že sa mnohé nestanú za bežnej premávky. Možno sa ešte k niečomu zmysluplnému dostanem a spracujem niečo ďalšie. Ako vždy, nestraším, neuvádzam nič tajné. Najlepšie je/by bolo a bude, ak nenastane žiadny problém, žiadna prekážka, ktorá by zabránila plynulému prejazdu konvoja. Nežijeme ale v ideálnom rozprávkovom svete. Už vôbec so slovenskými cestami a ich technickým stavom. Preto je vždy lepšie vedieť, poznať a zariadiť sa, prispôsobiť sa. Tu bola počiatočná sledovanosť 15 tisíc a je skoro 20 tisíc, tak ak si to len pár tisíc ľudí, ktorí sú často na cestách prečíta, tak aj to je niečo.