Cestná sieť vo vzťahu k armáde

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Cestná sieť vo vzťahu k armáde

Odoslaťod Dialniciar » 01. Sep 2006 15:53

Špeciálny projekt v tejto sekcii. :arrow:

Pridám zoznam ciest v SR, ktoré majú armádny význam. Logistika, preprava ťažkej techniky, naopak ciele, ktoré by mali byť poškodené/zničené pre zastavenie postupov nepriateľa ako aj miesta, kde mali byť rozostavené protiletecké zbrane pri napadnutí nepriateľom atď.

Úprava tohto príspevku súvisela s úpravou názvu tejto témy. Dy
Naposledy upravil Dialniciar dňa 04. Sep 2006 19:18, celkovo upravené 1 krát.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 04. Sep 2006 17:54

Extra pozornosť sa venovala cestným mostom. :arrow:

Tie sa delili len do dvoch kategórii:

1. Mosty, ktoré boli postavené na veľké zaťaženie: tanky, ťažké vojenské stroje.

Teda konkrétne na záťaž, ktorá je naozaj veľká, súvislého charakteru, pomaly sa presúvajúca, spôsobujúca výrazné otrasy a vibrácie. Zároveň bola pri týchto mostoch vypracovaná alternatíva premostenia s pomocou prác ženijného vojska, teda konkrétne bolo potrebné vypracovať plán ako rýchlo postaviť druhý podobný most. Tieto mosty mali automaticky vypracované miesta, kde ich bolo možné chrániť pred nepriateľskou armádou.

2. Mosty, ktoré mali byť zničené.

V prípade, že existuje významná cesta v armádnom zmýšľaní, tak je potrebné si uvedomiť, že vyhodiť ju do vzduchu ešte neznamená zastaviť aj postup nepriateľa. Ideálne je poškodiť cestu v takom mieste, kde nie je možný priamy prechod s celou vojenskou technikou, čo znemožní napríklad zásobovanie. Takýmito miestami sú jednoznačne cestné mosty. Existoval zoznam, ktoré mali byť zničené skôr ako sa k nim dostane nepriateľ. Nie je samozrejme možné zničiť všetky mosty naraz, ale ak sa zničia alebo výrazne poškodia viaceré cestné mosty na tej istej ceste, tak je to vážna prekážka pre nepriateľské vojsko. Vedľajšie cesty boli v horšom stave, nebolo potrebné sa extra venovať takýmto mostom. Ide o čas.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Nevedko » 05. Sep 2006 10:21

Toto vsetko su uz odtajnene informacie? :-)
Obrázok používateľa
Nevedko
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 454
Obrázky: 3
Založený: 21. Jún 2005 08:44

Odoslaťod Dialniciar » 05. Sep 2006 10:24

Nevedko napísal:Toto vsetko su uz odtajnene informacie? :-)


Vidíš niekde komunizmus :?:

To je ako keď prezident SR povedal, koľko má SR bojaschopných stíhačiek.

Alebo je to presne to isté, ako keď všetci vedia, že most Lafranconi v BA bol čisto vojenský most, postavil sa na prepravu tankov, takže niečo vydrží. A to bez ohľadu na fakt, že Rakúsko bol/je neutrálny štát.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod B; » 05. Sep 2006 10:43

Cez Lafranconi sa da dostat tankom aj do Madarska. :lol:
A to je dokonca spojenec -NATO resp. bol Varsavska zmluva.
Taketo informacie asi uz nie su take horuce lebo sa vyrazne zmenil
sposob vedenia boja, kde pozemne operacie a presuny nie su prvorade.
Moj odhad 8)
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Dialniciar » 05. Sep 2006 19:28

B; napísal:Cez Lafranconi sa da dostat tankom aj do Madarska. :lol:
A to je dokonca spojenec -NATO resp. bol Varsavska zmluva.
Taketo informacie asi uz nie su take horuce lebo sa vyrazne zmenil
sposob vedenia boja, kde pozemne operacie a presuny nie su prvorade.
Moj odhad 8)


Myslím si, že do Maďarska sa dá dostať aj rýchlejšie ako cez Bratislavu, ale jednoducho tento most mal niečo vydržať, nakoniec aj samotné nálety, keby sa použilo málo trhaviny, most by zostal max. poškodený.

Po porade s adminom tu táto téma zostáva.

Ďalšie zaujímavé, ale verejné údaje: Cesta cez Turiec (Martin-Turčianske Teplice) bola postavená priamo na skúšanie ťažkej vojenskej techniky a úsek cesty Senec-Sereď bol takisto postavená na väčšiu záťaž.

Samozrejme, spôsoby boja sa menia. Dokonca zbrane sa menia. Ale to nič nemení na logistike. Aj vojna v Iraku, bola to blesková vojna, ale dopredu premyslené trasy pre zásobovanie a dopredu boli ostatné cesty lokálne zničené. Dnes sa preto jednoduchšie opravujú, no vo vojne boli nepoužiteľné - akurát ich teda zničili spojenci, nie iracká vláda. Tam bola viac-menej istota, že spojenci vyhrajú. Nech to stojí, čo chce. Dnes sa ukazujú následky, oficiálna vojna sa skončila (nie je mojím cieľom tu rozoberať Irak), ale na opravu ciest/cestných mostov sa pamätá najviac zo všetkých infraštrukturálnych priorít, Bechtel už realizuje nejednu opravu cesty.

Pozemné presuny sú dôležité hlavne pre zásobovanie. Lebo jasné, dá sa nasadiť letectvo (z USA do Iraku sa to ani inak ako loďou a lietadlom nedá), ale potom samotné presuny v danej krajine sa dajú realizovať už len po ceste. Žiaľ, železnice sa rýchlo dajú zničiť a nedajú sa tak ľahko opraviť, ... nehovoriac o tom, že vlak si novú trasu sám nevymyslí, auto ano. Ale, už na takéto zásobovanie je zase potrebné pamätať hlavne na to, čo tie autá živí, ale to už sme inde.

USA dnes majú viac ako 10 tis. tankov, podobné číslo má Rusko, Čína a krajiny EÚ (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Taliansko, Holandsko, Belgicko), to je 40 tis. tankov, udržiavaných a modernizovaných. Spolu je na svete samozrejme ešte o ďalšie tisíce tankov viac. Na niečo tie tanky určené sú. A potom, ... nie sú tu len tanky.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Kes sme uz pri tankoch....

Odoslaťod Koksolam » 05. Sep 2006 20:26

Pocty tankov podla krajin

USA : US Army 7644 M1A1/2 Abrams / 160 M60A3
Narodna garda 3073 M1A1/2 Abrams / 2153 M60A3
US Marine corps 429 M1A1
USA celkovo 13 459 tankov

Rusko : 15 500 tankov vsetkych typov

Velka Britania : Challenger 2 393
Challenger 1 426
Holandsko: Neznamy pocet Leopardov 2A roznych verzii

Francuzsko: Leclerc 240
AMX-30B2 635
AMX-30B Engineer 145

Nemecko: Leopard 2A3 / 2A4 / 2A5 1728
Leopard 1A5 /1A1 / A3 / A4 670

To len tak pre upresnenie 8)
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod Dialniciar » 05. Sep 2006 20:41

Ako zničiť cestu :?:

Je jasné, že cesta sa nedá zničiť ľahko a jednoducho. Nedá sa prakticky zničiť súvisle v celej dĺžke. A nemala by sa ničiť kdekoľvek, pretože nielenže sa bude dať ľahko opraviť, ale dala by sa aj posunúť, teda ženijná armáda by postavila pár panelov, zaliala betónom a ako dočasné riešenie by to išlo hneď vedľa krátera v pôvodnej ceste a toto poškodenie by sa naviac následne opravilo. Takže ako zničiť cestu :?:

Nijako. Naozaj, cesta nemusí byť zničená. Podstatné je cestu vyradiť z funkčnosti. A nemala by byť zničená ani preto, že víťaz vojny bude potrebovať výborné zásobovacie línie atď.

Takže ako znefunkčniť úlohu cesty :?:

Poškodiť ju na jej najzraniteľnejších miestach. To sa robí nasledovne:

1. Treba poškodiť súvislé min. 2 cestné mosty za sebou a časti cesty medzi nimi. Bez ohľadu na to, či mosty idú ponad rieku alebo samotný terén cesty. Ideálne je vhodné spraviť nálety do okolia tejto cesty v danom úseku.

Toto zabezpečí, že cesta bude výrazne poškodená a v praktickom prevedení nepoužiteľná a len veľmi ťažko rýchlo opraviteľná.

2. Samozrejme, niekde sa cestné mosty nenachádzajú, cesta sa nachádza v rovinatom teréne. V tomto prípade treba účinne poškodiť min. 1 km cesty na jej dĺžku a min. 100 metrov do šírky a to pravidelne každých 5 km na danej ceste min. 2x za sebou a znovu zopakovať po ďalších 10 km. Toto znovu spôsobí obrovské ťažkosti pri používaní danej cesty a jej oprava sa bude musieť zvážiť - či ju opraviť alebo postaviť paralelne dočasnú inú cestu, napríklad položením štrkových a cementových zmesí na polia.

A Koksolam, ďakujem za doplnenie. Ale v praxi platí približne to, čo som povedal: použiteľných tankov je po 10 tis. kusov a v prípade EÚ to asi bola celá EÚ (ešte bez 10 nových členských krajín), je to však OT, ja som to uviedol len ako reakciu na predchádzajúci príspevok.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Koksolam » 05. Sep 2006 20:50

Dy napísal:Ako zničiť cestu :?:

Je jasné, že cesta sa nedá zničiť ľahko a jednoducho. Nedá sa prakticky zničiť súvisle v celej dĺžke. A nemala by sa ničiť kdekoľvek, pretože nielenže sa bude dať ľahko opraviť, ale dala by sa aj posunúť, teda ženijná armáda by postavila pár panelov, zaliala betónom a ako dočasné riešenie by to išlo hneď vedľa krátera v pôvodnej ceste a toto poškodenie by sa naviac následne opravilo. Takže ako zničiť cestu :?:

Nijako. Naozaj, cesta nemusí byť zničená. Podstatné je cestu vyradiť z funkčnosti. A nemala by byť zničená ani preto, že víťaz vojny bude potrebovať výborné zásobovacie línie atď.

Takže ako znefunkčniť úlohu cesty :?:

Poškodiť ju na jej najzraniteľnejších miestach. To sa robí nasledovne:

1. Treba poškodiť súvislé min. 2 cestné mosty za sebou a časti cesty medzi nimi. Bez ohľadu na to, či mosty idú ponad rieku alebo samotný terén cesty. Ideálne je vhodné spraviť nálety do okolia tejto cesty v danom úseku.

Toto zabezpečí, že cesta bude výrazne poškodená a v praktickom prevedení nepoužiteľná a len veľmi ťažko rýchlo opraviteľná.

2. Samozrejme, niekde sa cestné mosty nenachádzajú, cesta sa nachádza v rovinatom teréne. V tomto prípade treba účinne poškodiť min. 1 km cesty na jej dĺžku a min. 100 metrov do šírky a to pravidelne každých 5 km na danej ceste min. 2x za sebou a znovu zopakovať po ďalších 10 km. Toto znovu spôsobí obrovské ťažkosti pri používaní danej cesty a jej oprava sa bude musieť zvážiť - či ju opraviť alebo postaviť paralelne dočasnú inú cestu, napríklad položením štrkových a cementových zmesí na polia.

A Koksolam, ďakujem za doplnenie. Ale v praxi platí približne to, čo som povedal: použiteľných tankov je po 10 tis. kusov a v prípade EÚ to asi bola celá EÚ (ešte bez 10 nových členských krajín), je to však OT, ja som to uviedol len ako reakciu na predchádzajúci príspevok.


Podobnu taktiku bolo mozne sledovat pri naletoch izraelskeho letectva na juzny Libanon, premyslenu destrukciu infrastruktury :arrow:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod Dialniciar » 05. Sep 2006 21:11

Koksolam napísal:Podobnu taktiku bolo mozne sledovat pri naletoch izraelskeho letectva na juzny Libanon, premyslenu destrukciu infrastruktury :arrow:


Ano, je to tak. V prípade útoku Izraela na Libanon sa použila vysokopremyslená taktika poškodenia cestnej a leteckej infraštruktúry.

Keď zaútočili USA a Veľká Británia na Irak, tak sa naopak použila dvojitá taktika: udržanie hlavných tepien v krajine (diaľnice, cesty) a aj tie, čo boli poškodené Saddámom boli okamžite prioritne opravované (už to je znak bleskovej vojny, keď armádni inžinieri idú hneď v závese za útočnými jednotkami) a zároveň však boli ostatné cesty zámerne a cielene poškodené, či už z lodí alebo z lietadiel. Dnes sú tieto cesty postupne opravované, dokonca z plánov, ktoré si USA pripravili ako oprava ciest, škôl, nemocníc, policajných staníc, tak z tohto sa dnes najviac plní stav opráv ciest a policajných staníc, tu neviaznu ani finančné zdroje.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod B; » 06. Sep 2006 10:40

Dy napísal:Po porade s adminom tu táto téma zostáva.


Som rad, tema je medziodborova, ale podla mna zaujimava.
Aj "navody" ako znicit cestu - dufam, ze to necitaju nepovolani.
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Dialniciar » 06. Sep 2006 10:58

B; napísal:
Dy napísal:Po porade s adminom tu táto téma zostáva.


Som rad, tema je medziodborova, ale podla mna zaujimava.
Aj "navody" ako znicit cestu - dufam, ze to necitaju nepovolani.


Čo to znamená, že je medziodborová :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod B; » 06. Sep 2006 11:01

Cesta = jeden odbor
Armada = druhy odbor

Cestná sieť vo vzťahu k armáde - medziodborova tema

(podla vzoru biofyzik - medziodborove studium)

Autor asi chcel napisat, ze sa tu nebude diskutovat iba o cestach ale aj o tankoch.
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Dialniciar » 06. Sep 2006 11:16

B; napísal:Cesta = jeden odbor
Armada = druhy odbor

Cestná sieť vo vzťahu k armáde - medziodborova tema

(podla vzoru biofyzik - medziodborove studium)

Autor asi chcel napisat, ze sa tu nebude diskutovat iba o cestach ale aj o tankoch.


Ďakujem za vysvetlenie. Bude sa písať na 75% k cestám, jej výstavbe, urýchlenej výstavbe atď. a na 25% k armádnym postupom v oblasti výstavby/deštrukcie ciest.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 16. Sep 2006 19:12

Zoznam konkrétnych ciest tu uvedený z mojej strany nebude. To, čo tu píšem, si len myslím, nečerpám zo žiadnych dokumentov.

Skôr sa venujem len cestám z hľadiska stavebného/logistického významu. Postup výstavby, prestavby a samozrejme aj prípadnej deštrukcie. Mohlo by to byť vnímané tak, že tu dávam tému len ako "ničiť a ničiť", nie je to tak, pretože dnes v mnohých krajinách sveta sú vojenskí inžinieri, ktorí stavajú stovky nových kilometrov ciest. Afganistan a Irak sú také najznámejšie krajiny.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 20. Sep 2006 15:47

Dy napísal:Extra pozornosť sa venovala cestným mostom. :arrow:

Tie sa delili len do dvoch kategórii:

1. Mosty, ktoré boli postavené na veľké zaťaženie: tanky, ťažké vojenské stroje.

Teda konkrétne na záťaž, ktorá je naozaj veľká, súvislého charakteru, pomaly sa presúvajúca, spôsobujúca výrazné otrasy a vibrácie. Zároveň bola pri týchto mostoch vypracovaná alternatíva premostenia s pomocou prác ženijného vojska, teda konkrétne bolo potrebné vypracovať plán ako rýchlo postaviť druhý podobný most. Tieto mosty mali automaticky vypracované miesta, kde ich bolo možné chrániť pred nepriateľskou armádou.

2. Mosty, ktoré mali byť zničené.

V prípade, že existuje významná cesta v armádnom zmýšľaní, tak je potrebné si uvedomiť, že vyhodiť ju do vzduchu ešte neznamená zastaviť aj postup nepriateľa. Ideálne je poškodiť cestu v takom mieste, kde nie je možný priamy prechod s celou vojenskou technikou, čo znemožní napríklad zásobovanie. Takýmito miestami sú jednoznačne cestné mosty. Existoval zoznam, ktoré mali byť zničené skôr ako sa k nim dostane nepriateľ. Nie je samozrejme možné zničiť všetky mosty naraz, ale ak sa zničia alebo výrazne poškodia viaceré cestné mosty na tej istej ceste, tak je to vážna prekážka pre nepriateľské vojsko. Vedľajšie cesty boli v horšom stave, nebolo potrebné sa extra venovať takýmto mostom. Ide o čas.


Takto to vnímam aj ja: Most nesporne patrí k vynálezom, ktoré ľudstvo rýchlo posunuli po imaginárnom rebríku pokroku. Mosty v dobrých časoch ľudí spájajú, urýchľujú cesty jedného k druhému. V čase vojny sa stávajú prvými obeťami deštrukcie. Hrozné je, ak mosty búrajú tí, čo ich postavili, aby aspoň na krátky čas zadržali nepriateľský útok. :evil:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 26. Sep 2006 12:43

ministerstvo obrany dalo na pripomienkovanie material (na tyzden)

Návrh Dlhodobého plánu prípravy a rozvoja podpory obrany štátu s výhľadom do roku 2015

http://www.mosr.sk/pripomienkove-konania


je tam aj o dopravnej infrastrukture cosi
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Dialniciar » 26. Sep 2006 12:49

wazari napísal:ministerstvo obrany dalo na pripomienkovanie material (na tyzden)

Návrh Dlhodobého plánu prípravy a rozvoja podpory obrany štátu s výhľadom do roku 2015

http://www.mosr.sk/pripomienkove-konania


je tam aj o dopravnej infrastrukture cosi


wazari,

a kde presne :?: :roll:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wazari » 26. Sep 2006 12:53

Dy napísal:
wazari napísal:ministerstvo obrany dalo na pripomienkovanie material (na tyzden)

Návrh Dlhodobého plánu prípravy a rozvoja podpory obrany štátu s výhľadom do roku 2015

http://www.mosr.sk/pripomienkove-konania


je tam aj o dopravnej infrastrukture cosi


wazari,

a kde presne :?: :roll:


myslis, kde je ten dokument?

nie je tam presne link na dany dokument - lebo to nejak neslo
mas tam link na stranku a dany dokument (ako .zip) je tam v sucasnosti ako prvy - podla nazvu - preto som sem dal cely nazov

o doprave je tam na zaciatku aj na konci

nie je to moc do hlbky, ale vcelku zaujimave
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod wazari » 26. Sep 2006 12:57

Dy napísal:
wazari napísal:ministerstvo obrany dalo na pripomienkovanie material (na tyzden)

Návrh Dlhodobého plánu prípravy a rozvoja podpory obrany štátu s výhľadom do roku 2015

http://www.mosr.sk/pripomienkove-konania


je tam aj o dopravnej infrastrukture cosi


wazari,

a kde presne :?: :roll:


presny link

http://www.mosr.sk/legislativa/pk/060925/navrh.zip
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Tak pridávam konkrétny materiál z MO SR - verejne prístupný

Odoslaťod Dialniciar » 26. Sep 2006 12:58

3. DOPRAVNÉ SIETE PRE ROZVINOVANIE A TRANZIT OZBROJENÝCH SÍL

Na zabezpečenie presunov a prepráv osôb a materiálu na území Slovenskej republiky, prípadne na dosiahnutie priestorov pre operačné nasadenie ozbrojených síl, sa využíva dopravná infraštruktúra štátu. Jej význam vzrástol po vstupe Slovenskej republiky do NATO a EÚ a napojením na európske dopravné koridory.

Dopravná sieť Slovenskej republiky je tvorená 17 777 km ciest a diaľnic, z čoho diaľnice predstavujú 313 km. Dĺžka železničných tratí je 3 657 km, z toho elektrifikovaných 1 556 km. Dĺžka splavných tokov je 250,85 km a dĺžka kanálov 38,45 km.

Na zabezpečenie presunu ozbrojených síl v čase vojny a vojnového stavu sú v súčasnej dobe udržiavané určené trasy automobilové a železničné komunikácie a letiská s príslušnými manipulačnými priestormi.

3.1. Určené automobilové cesty

3.1.1. Súčasný stav
Cestné komunikácie sú kľúčovým prvkom dopravnej infraštruktúry. Umožňujú prepojenie medzi zoskupeniami ozbrojených síl, spojenie na logistické základne, určené zásobovacie miesta, letiská, prístavy, železnicu a pod. Poskytujú možnosť náhrady ostatných druhov dopravy.
Na zabezpečenie presunov ozbrojených síl boli v roku 2005 z cestných komunikácií vytypované 2 pozdĺžne a 4 priečne trasy po diaľniciach, rýchlostných komunikáciách a cestách I. triedy. Uvedené trasy boli označené ako určené automobilové cesty (ďalej len „UAC“). Vytypované úseky UAC predstavujú celkom 1 277 km ciest. Súčasné trasy UAC sú smerovo a kapacitne dostatočné na zabezpečenie presunov ozbrojených síl. Úseky UAC bude spresňované v súlade s postupom ukončovania a odovzdávania úsekov diaľnic a rýchlostných komunikácií.

Požiadavky:
Zabezpečiť zjazdnosť a priepustnosť UAC na území Slovenskej republiky pre potreby presunu ozbrojených síl.

3.1.2. Zámer
V rámci podpory obrany zabezpečiť smerovo a kapacitne presuny ozbrojených síl po UAC. Sledovať výstavbu cestnej infraštruktúry Slovenskej republiky, najmä diaľnic, rýchlostných komunikácií a ciest I. triedy a posudzovať ich možné určenie do systému UAC v súlade s potrebami ozbrojených síl a s dôrazom na napojenie sa na dopravné koridory EÚ. UAC musia spĺňať nasledovné parametre:
a) polomer otáčania minimálne 30 m,
b) svetlá výška podjazdu minimálne 4,2 m,
c) šírka vozovky minimálne 7 m,
d) zaťažiteľnosť mostov minimálne 60 t

3.1.3. Cieľ
Zabezpečiť zjazdnosť a priepustnosť súčasných úsekov UAC. Zvýšenú pozornosť venovať najmä únosnosti mostov a priebežnému odstraňovaniu bodových závad vzniknutých na UAC v priebehu prevádzky.

3.1.4. Zodpovednosť
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky


... časť železníc vynechávam ...


3.3. Letiskové priestory a vybrané úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií

3.3.1. Súčasný stav
Letecká doprava má nezastupiteľné miesto pre rozvinovanie a tranzit ozbrojených síl. V rámci Slovenskej republiky sú dve civilné letiská schopné prijať aj veľké dopravné lietadlá. Pre potreby ozbrojených síl sú využívané 3 vojenské letiská, z toho jedno pre vrtuľníky. Z poznatkov vedenia súčasného boja a operácie je predpoklad, že letiská sa stanú v čase vojny vybranými objektmi útoku protivníka. Z uvedeného dôvodu sú pripravené aj vybrané cestné úseky, ktoré je možné využiť ako záložné vojenské letiská. Modernizácia letiska Sliač je riešená osobitne v kapitole 8.2. Bezpečnostné investície NATO.

Požiadavky:
Zabezpečiť použiteľnosť vybraných cestných úsekov ako záložných vojenských letísk. V priestoroch železničných staníc v blízkosti vojenských letísk vybudovať a udržiavať nakladacie / vykladacie rampy a priestory pre ozbrojené sily.

3.3.2. Zámer
Vybudovať a udržiavať vybrané cestné úseky ako záložné vojenské letiská. Prevziať vybrané cestné úseky a pripraviť dokumentáciu na ich použitie. Vybudovať a udržiavať nakladacie / vykladacie rampy a priestory v priestoroch železničných staníc v blízkosti vojenských letísk - Kuchyňa, Sliač a letiska Poprad. Vybudovať do roku 2012 priestory zhromaždiska síl a techniky pri stanovených letiskách.


3.3.3. Cieľ
Zabezpečiť použiteľnosť vybraných cestných úsekov a priestorov zhromaždenia ozbrojených síl a techniky v blízkosti letísk.
V rokoch 2007 až 2011 vybudovať nakladacie / vykladacie rampy a udržiavať priestory zhromaždenia pre vojenské letisko Kuchyňa v železničných staniciach Kuchyňa a Malacky, pre vojenské letisko Sliač v železničných staniciach Zvolen, Sliač a Vlkanová a pre letisko Poprad v železničnej stanici Poprad a Svit.

3.3.4. Zodpovednosť
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii Slovenskej republiky v súčinnosti s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky.


... vyberám z cestnej siete ďalej ...


7. PODPORNÉ ZARIADENIA NA ZABEZPEČENIE ČINNOSTI OZBROJENÝCH SÍL

Podporné zariadenia pre zabezpečenie činnosti ozbrojených síl sú dôležitou súčasťou podpory obrany pre zabezpečenie činnosti ozbrojených síl v čase vojny a vojnového stavu. Patria k ním najmä:
a) náhradné zdroje elektrickej energie na vybraných pohotovostných čerpacích staniciach pohonných hmôt,
b) technické zariadenia.

7.1. Náhradné zdroje elektrickej energie na pohotovostných čerpacích staniciach pohonných hmôt

Náhradné zdroje elektrickej energie na čerpacích staniciach pohonných hmôt patria do kategórie podporných prvkov logistickej podpory síl. Inštalovaním náhradných zdrojov elektrickej energie na vybraných čerpacích staniciach pohonných hmôt sa má zabezpečiť nepretržitá funkčnosť čerpacích staníc pohonných hmôt, ktoré sú dislokované prevažne na UAC. Systém nepretržite funkčných čerpacích staníc pohonných hmôt je len doplnkovou formou k systému dopĺňania pohonných hmôt pre presúvajúce sa ozbrojené sily.

7.1.1. Súčasný stav
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky určilo dislokáciu pohotovostných čerpacích staníc pohonných hmôt, ktoré slúžia ako podporné prvky logistickej podpory ozbrojených síl v oblasti doplňovania pohonných hmôt pre potreby presúvajúcich sa ozbrojených síl v čase vojny alebo vojnového stavu. V súčasnej dobe je dislokovaných 19 takýchto pohotovostných čerpacích staníc pohonných hmôt, ktoré sú vybavené nainštalovaným náhradným zdrojom elektrickej energie.

Požiadavky:
Udržiavať odolný systém pohotovostných staníc na čerpanie pohonných hmôt na zabezpečenie presunov ozbrojených síl po UAC.

7.1.2. Zámer
Zabezpečiť prevádzkyschopnosť náhradných zdrojov elektrickej energie na vybraných pohotovostných čerpacích staniciach pohonných hmôt pre potreby presúvajúcich sa ozbrojených síl po UAC.

7.1.3. Cieľ
Udržať funkčnosť (prostredníctvom servisu, údržby, modernizácie a rekonštrukcie) náhradných zdrojov elektrickej energie na pohotovostných čerpacích staniciach pohonných hmôt, ktoré sú predurčené Ministerstvom obrany Slovenskej republiky, pre potreby presúvajúcich sa ozbrojených síl v čase vojny alebo vojnového stavu.

7.1.4. Zodpovednosť
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.

7.1.5. Predpokladané náklady
Náklady sú hradené z finančných prostriedkov hospodárskej mobilizácie

7.2. Technické zariadenia

Na pozemných komunikáciách a železničnej sieti sú pripravené, prípadne sa pripravujú a v čase vojny alebo vojnového stavu sa budú zabezpečovať podporné zariadenia, medzi ktoré patria:
a) cestné náhradné premostenia,
b) osobitné zariadenia na komunikáciách,
c) železničné vozne a hnacie vozidlá,
d) objekty obrannej infraštruktúry udržiavané ozbrojenými silami.

7.2.1. Cestné náhradné premostenia

7.2.1.1. Súčasný stav
UAC sú určené tak, že v prípade rozrušenia alebo poškodenia stávajúcich mostov bude možné realizovať výstavbu cestných náhradných premostení. Na súčasne stanovenej UAC je vytypovaných 5 kritických miest pri prechode cez vodné toky, kde by bolo možné budovať cestné náhradné premostenia a to 2 cez rieku Váh, 2 cez rieku Ondava a 1 cez rieku Hron.

Požiadavky:
Zabezpečiť priepustnosť UAC aj výstavbou náhradných premostení na vodných tokoch.

7.2.1.2. Zámer
Pripraviť sa organizačne, materiálne a personálne na vybudovanie cestných náhradných premostení cez vodné toky v prípade narušenia mostov na UAC.

7.2.1.3. Cieľ
Vypracovať projektovú dokumentáciu na náhradné premostenia cez rieku Ondava. Vo všetkých vytypovaných priestoroch udržiavať ich prístupnosť. Zabezpečovať odborné školenia stavbyvedúcich, ktorí budú vykonávať výstavbu náhradných premostení. Prehodnotiť množstvo materiálu potrebného na výstavby mostov, ktorý sa bude skladovať v mobilizačných rezervách.

7.2.1.4. Zodpovednosť
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky.

7.2.1.5. Predpokladané náklady
Kvantifikácia nákladov až v čase vojny alebo vojnového stavu.

7.2.2. Osobitné zariadenia na komunikáciách

7.2.2.1. Súčasný stav
Stále osobitné zariadenia tvoria dôležitý obranný prvok, ktorý v prípade potreby môže zdržiavať postup nepriateľa na našom území. Z uvedeného dôvodu sú na určených smeroch a mostoch vybudované stále osobitné zariadenia. Ich výstavba je realizovaná podľa smerníc budovania stálych objektov na pozemných komunikáciách a na železničných tratiach.

Požiadavky:
Udržiavať funkčnosť vybraných stálych osobitných zariadení na komunikáciách.

7.2.2.2. Zámer
Vybudované stále osobitné zariadenia na komunikáciách udržiavať vo východnej časti Slovenskej republiky. V strednej a západnej časti Slovenskej republiky vybudované osobitné zariadenia zakonzervovať. Projektovú dokumentáciu výstavby nových mostov naďalej posudzovať, pričom výstavbu stálych osobitných zariadení uplatňovať iba výnimočne vo východnej časti Slovenskej republiky.

7.2.2.3. Cieľ
Vykonávať priebežnú kontrolu a údržbu na určených stálych osobitných zariadeniach na pozemných komunikácií a železničných tratiach vo východnej časti Slovenskej republiky.

7.2.2.4. Zodpovednosť
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 07. Dec 2006 13:38

Ako by ste vnímali, keby bolo na Slovensku nejaké väčšie armádne cvičenie a z bezpečnostných dôvodov by v priebehu 2 mesiacov bola napríklad diaľnica D1 na jednom úseku dlhom 10 km alebo aj R1 zavretá nesúvisle za sebou 15 dní :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Koksolam » 07. Dec 2006 13:50

Dialniciar napísal:Ako by ste vnímali, keby bolo na Slovensku nejaké väčšie armádne cvičenie a z bezpečnostných dôvodov by v priebehu 2 mesiacov bola napríklad diaľnica D1 na jednom úseku dlhom 10 km alebo aj R1 zavretá nesúvisle za sebou 15 dní :?:


No Stefan, nemas uz niekedy ten pocit ze u nas je to cvicenie??? Cesty su nedostavane, to v celku verne simuluje Tvoju myslienku ako by sme reagovali.... Cvici sa snamy vo vlekom uz teraz.
Ale vazne, pokial by neslo o usek BA TT tak je to normalka, pocitili by sme to snad mesim zdrzanim, nic extra 8)
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod Andrej » 07. Dec 2006 14:14

Dialniciar napísal:Ako by ste vnímali, keby bolo na Slovensku nejaké väčšie armádne cvičenie a z bezpečnostných dôvodov by v priebehu 2 mesiacov bola napríklad diaľnica D1 na jednom úseku dlhom 10 km alebo aj R1 zavretá nesúvisle za sebou 15 dní :?:


V SR prechadza dialnica vojenskym uzemim len v okoli MA, aj to tusim len okrajovo. Keby sa D2 uzavrela v useku MA-Kuty, nebola by to az taka katastrofa.
D1 si ozaj neviem predstavit na ktoromkolvek useku BA-ZA, mozno na Liptove alebo pri useku PO-KE by sa to dalo prezit. R1 kedze nema kvalitnu nahradu tak tam je to vlastne nemyslitelne (mozno okrem ZV-BB).
GR ma na to uzavretie zrejme ine dovody, SR nehrozi snad ziaden podobny konflikt.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Dialniciar » 07. Dec 2006 14:16

Andrej napísal:V SR prechadza dialnica vojenskym uzemim len v okoli MA, aj to tusim len okrajovo. Keby sa D2 uzavrela v useku MA-Kuty, nebola by to az taka katastrofa.
D1 si ozaj neviem predstavit na ktoromkolvek useku BA-ZA, mozno na Liptove alebo pri useku PO-KE by sa to dalo prezit. R1 kedze nema kvalitnu nahradu tak tam je to vlastne nemyslitelne (mozno okrem ZV-BB).
GR ma na to uzavretie zrejme ine dovody, SR nehrozi snad ziaden podobny konflikt.


Čo sem pletieš Grécko :?: :roll:

Ale som rád, že Koksolam má podobný názor ako ja, teda, že zatvárať diaľnicu na viac pre vojenské cvičenie je holý nezmysel. Grécko nie je malá krajina na to, aby nemohli cvičenie presunúť niekam inam.

Ale ja som sa hypoteticky opýtal na príklade SR.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Ďalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.