Opravy a údržba ciest I., II. a III. triedy v SR

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Dialniciar » 28. Sep 2006 20:25

Od novembra vznikne príspevková organizácia Správa ciest ŽSK. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5068
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

... netýka sa diaľničnej siete ...

Odoslaťod Dialniciar » 01. Dec 2006 12:29

Všetky VÚC sú na zimu 2006/2007 pripravené, všetky stroje sú po GO, niekde majú novú techniku, pribudli 4 nové strediská údržby, v 2 VÚC sa centralizovalo riadenie údržby. Zásoby posypových materiálov sú pred začiatkom zimy na 75-95%, teda sklady sú plné. Niekde už sú súkromné firmy, ktoré to minulú zimu zrovna nie najlepšie zvládli, tak uvidíme, čo sa bude diať teraz. Podobne zlyhala spolupráca medzi SSC a NDS, a.s., takže uvidíme, čo bude teraz. VÚC vlastnia všetky strediská údržby, ktoré mala v správe SSC a VÚC samotné financujú správu a údržbu ciest II. a III. triedy a SSC si u nich objednáva výkony na údržbu ciest I. triedy.

Chýbajú financie. V BB VÚC je priemerný vek techniky 21 rokov, v PO VÚC sa blíži k 20 rokom. V KE VÚC je to 18 rokov. NR VÚC a TN VÚC majú priemerný vek 15 rokov. V ZA VÚC je to 16 rokov, v TT VÚC 14 rokov a v BA VÚC je to 15 rokov. Len doplním, že hranica opotrebovanosti a spoľahlivosti je na 12 rokoch.

Teda technika je stará a ešte je jej aj málo, preto bude potrebné byť aj túto zimu trpezlivým. A to hlavne na cestách III. triedy.

Zmeny k lepšiemu v tejto oblasti budú: BB VÚC dá 200 mil. SKK na techniku, PO VÚC 180 mil. SKK, KE VÚC 105 mil. SKK, TN VÚC 95 mil. SKK, ostatné VÚC nenahlásili zatiaľ väčšie investície. Ale aj tak to je suma 580 mil. SKK, za čo sa dá kúpiť napr. 50 plnohodnotne vybavených sypačov, čo je napríklad stav, ktorý dnes má celý TT VÚC aj so všetkými mestami. No jednoznačne treba v tejto oblasti pokračovať, treba investovať aj naďalej, ale nech nikto nečaká zásadné zlepšenie do r. 2010. Nakoniec tak ako sa cesty opravujú, tak sa zlepšuje aj ich údržba.

Na opravy išlo alebo pôjde (roky 2006, 2007) spolu suma od SSC po všetky VÚC suma cca. 7 mld. SKK. Väčšina smeruje na opravy ciest II. a III. triedy a väčšina pochádza z EIB.

Na novú výstavbu smeruje suma (roky 2006, 2007) 6 mld. SKK a dominujú hlavne investície SSC a z tohto výstavba cestných obchvatov a nových ciest II. triedy pod finančnou správou SSC.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 04. Jan 2007 13:39

Pre miernu zimu sa doteraz ušetrilo cca. 0,5 mld. SKK na celom Slovensku od SSC cez VÚC až po jednotlivé mestá a obce. Celkovo sa ušetrilo 0,7 mld. SKK, ale 200 mil. SKK už sa investovalo do opráv výtlkov ešte za minulú zimu a keďže je dobré počasie, tak sa aj výraznejšie frézujú a opravujú hlavné cestné ťahy a nevzniká veľa nových výtlkov a iných nerovností.

Pokiaľ sa to udrží, tak sa ušetrí ďalších 0,4-0,5 mld. SKK, pretože sa ďalšiu zimu bude kupovať oveľa menej posypových materiálov a ušetrí sa tiež nafta.

Pripomínam, že len v meste BA sa denne šetrí 1 mil. SKK na zimnej službe.

Na druhú stranu, minulá zima bola extrémna a vyžiadala si dofinancovanie zimnej služby v rozsahu cca. 0,4 mld. SKK a taktiež spôsobila väčšie škody na cestách - viac výtlkov, viac nerovností.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 10. Jan 2007 22:07

Zima zatiaľ cestárom šetrí peniaze na Liptove. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5830

Cesty Trnavského kraja brázdia nové sypače. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5831

Osobné poznámky: Sypač značky Mercedes som stretol opakovane v ten istý deň, keď padal sneh. Dobrý pocit, že sa investuje. A čo sa týka šetrenia na tejto zime, tak som tiež postrehol, že na Turci zatiaľ ušetrili cca. 8 mil. SKK, v mnohých mestách presne 50% vyčlenenej sumy, niekde aj oveľa viac a ako som postrehol, tak sa majú ušetrené financie investovať do opráv cestnej siete a čo je ešte pozitívnejšie, tak vzniká menej výtlkov touto teplou a suchou zimou.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jan 2007 12:47

Zima ušetrila cestárom na Orave už 5 miliónov. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5887

V Nitre a v NR VÚC ušetrili desiatky mil. SKK na cestách za túto slabú zimu. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=5889
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 20. Feb 2007 13:27

Správca ciest BBSK má novú techniku za skoro 182 mil. Sk :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6132

Toto bola veľmi dobrá investícia, pretože zahŕňa spoľahlivú novú techniku a ešte aj po GO tie najlepšie kusy staršej techniky a ďalších 18 mil. SKK sa ešte vyčlení na ďalšie stroje, len už to bolo nad očakávania. Celkovo pôjde ešte v BB VÚC 600 mil. SKK na najnutnejšie opravy ciest II. a III. triedy.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 22. Feb 2007 11:22

Prešovský samosprávny kraj vyčlenil na nové stroje údržby 100 mil. SKK. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6159
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Mar 2007 12:50

Valentín Gál je riaditeľom Regionálnej správy a údržby ciest v Nitre už štvrtý rok, za volant odhŕňacieho auta si však ešte nesadol. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6458
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 14. Mar 2007 12:43

Košický kraj ušetril polovicu peňazí na údržbu :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6490
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

... prepis z e-mailu od cestára zo stredného Slovenska ...

Odoslaťod Dialniciar » 14. Mar 2007 19:09

Len upozorňujem, že som to gramaticky upravil. :wink:

Veľa ľudí je nespokojných so stavom cestnej siete a to tak z hľadiska rôznych nerovností ako aj so stavom čistoty na našich cestách. Prakticky každý nespokojný a trochu informovaný občan hneď ide na cestára s tým, že dane sa platia a na cestách to nie je vidieť. Ja by som rád vyvrátil niekoľko vecí a porovnal hoci aj s minulosťou, že čo sa robilo a čo je sa (ne)robí dnes. :arrow:

Čistenie ciest:

1. V minulosti, pred 20 rokami bolo štandardné, že v mestách sa cesty, teda krajnice a aj samotné jazdné pruhy čistili viackrát za rok, štandardne 2x za rok samotné jazdné pruhy a krajnice až 3x za rok. Dnes sa cesty v mestách čistia okrem krajských miest max. 1x v roku, čo je veľmi málo, pretože týmto sa len uprace najhoršia špina, ale zostáva tzv. "stopa", čo niekoľko mm tenučká vrstva suchej zmezi z kartáčov, prachu a blata, na ktorú sa lepí rýchlejšie ďalšia špina.

2. Intenzita dopravy, teda to, že koľko áut prejde za cestu sa zásadne zmenila tiež. Dnes je veľa kamiónov a silný tranzit a to kamióny na cestách I. triedy, ale aj veľa dodáviek na cestách II. a III. triedy. Okrem toho má veľa ľudí aj vlastné autá, s čím sa nerátalo a tak je viac áut na cestách aj cez víkendy.

Týmto namiesto toho, aby sa čistiace práce zintenzívnili, tak sa zoškrtali. Väčšina čistiacich (kropiace a zametacie autá) áut je novších, takže problém starej techniky to nie je. Je to problém nafty. Ale výsledok je, že cesty sú špinavšie, viac si šoféri priplatia za umývanie áut, horšie sa dýcha a viac špiny sa dostáva na chodníky, ktoré sa zase po novom nečistia tlakom vody z hadíc, ale priamo zametacími autami, nakoľko je to šetrnejšie k novým dlažbám.

Základná údržba ciest:

Do tohoto spadá obnova vodorovného a zvislého dopravného značenia.

1. V minulosti sa 2x v roku obnovovalo vodorovné dopravné značenie na cestách I. aj II. triedy a 1x v roku alebo 1x za dva roky na cestách III. triedy. Okrem toho sa 2x v roku umývali a natierali, ale tiež dopĺňali zvislé dopravné značky. V Tatrách sa obnovovali 2x v roku (pred zimou a hneď po nej) podopieracie stĺpiky.

2. Dnes sa takmer všetky cesty I. triedy obnovujú z hľadiska vodorovného dopravného značenia 1x v roku, podobne cesty II. triedy, kde sa ale upúšťa už často od oddelenia krajníc a tie sa robia len každý druhý rok, no a cesty III. triedy, tie sa mnohé už neobnovujú alebo len podľa významu aspoň stredná deliaca čiara. Značky sa nedopĺňajú ihneď v roku tam, kde to treba a dopĺňajú sa max. 1x v roku. Taktiež sa len 1x v roku opravujú, v Tatrách tiež a ani sa 1x v roku všetky neočistia.

Výsledkom potom je, že keď opadne sneh a pred zimou jednoducho nie je dobre vidieť vodorovné dopravné značenie, na mnohých cestách chýba aj úplne. A v prípade zvislých značiek je pri cestách častým javom, že značky sú poškodené aj jeden rok, že sú špinavé, že nie sú dobre čitateľné, že sú ohnuté, prípadne aj vyvalené, no a samozrejme potom ich úplne nové osadenie je pridrahé. A v Tatrách niekedy niektoré nevydržia ani len zimu a nie že celý rok. Tam ich totiž ničia návaly snehu a silný nárazový vietor.

Úpravy okolia cesty:

Do tohoto spadá údržba zelene a inej vegetácie v tzv. "ochrannom pásme cesty", ale tiež úprava priekop, zber odpadkov atď.

1. V minulosti sa štandardne zrezávali stromy, ktoré išli do ciest. Pílili sa staršie stromy, nahnité stromy. Kosili sa celé šírky priekop či priestoru medzi cestou a poľom a to min. 2x v roku, na hlavných cestách aj 3x v roku. Išli za sebou 3 kosačky po jednej strane cesty, potom 3 po druhej strane cesty a na záver ešte partia s ručnými kosačkami alebo kosami a všetko zarovnali okolo zvodidiel, kam sa veľký stroj nedostane či okolo patníkov. Okrem toho sa pravidelne umývali a dopĺňali patníky a menili sa na nich odrazky, takže aj v noci ste presne vedeli na ceste III. triedy, čo si môžete dovoliť a čo naopak nie. Priekopy sa na jar kvalitne prečistili s bagrom, odtrávnili sa a spravil sa jasný járok a pozbierali sa odpadky až po pole. A odpadky sa zbierali na celej cestnej sieti 2x v roku. Taktiež na úseky, kde neboli patníky a boli nasadené stromy sa osadili zvodidlá. Zvodidlá po každej zime prešli na cestách I. triedy základnou údržbou, narovnaním, na cestách II. triedy každé dva roky, na cestách III. triedy 1x za 4 roky.

2. Dnes sa toto celé zanedbalo. Kosačiek je málo a ich vek je žalostný, jednak kosacie ramená majú aj 25-30 rokov a samotné traktory si tiež svoje zažili. Chýbajú aj ročné kosačky a chýbajú hlavne ľudia a peniaze na naftu intenzívnejšie kosenie. Dopĺňanie patníkov a odraziek sa tak zanedbalo za posledných 17 rokov, že mnohé cesty sú dnes naozaj nebezpečné a nové doplnenie patníkov by si vyžiadalo obrovské financie na vytvorenie diery, uloženie patníka, zahrabanie a namontovanie odrazky. Priekopy sa nečistili dostatočne a dnes sa čistia, ale už to je slabé, pretože sa medzičasom poškodili oporné múriky a nedrží sa pole, tak ako sa má a po každom silnejšom daždi je priekopa najprv plná blata a voda sa valí na cestu. To spôsobuje potom obrovské škody v podobe stŕhania asfaltového koberca a tvorenie výtlkov atď. No a odpadky sa zbierajú 1x v roku, ale už nie až po pole a ani tráva samotná sa nekosí dostatočne často a na potrebnú šírku. Ani stromy sa neorezávajú a toto potom spôsobuje ich rýchlejšie vylomenie pri aj slabšom vetri, prípadne motorista nevidí cez kríky bezpečne celú križovatku atď. A k zvodidlám je škoda reči, väčšina na cestách III. triedy by potrebovala úplne vymeniť a väčšina na cestách I. triedy poriadne narovnať a obnoviť niektoré časti.

Údržba ciest v zime:

Toto je zložitá problematika. Vždy aj bola. Najprv si treba naozaj jasne uvedomiť, že príroda nad človekom vyhrala vždy a vyhráva aj vo vyspelých štátoch.

1. V minulosti, keď silno padal sneh, tak sa nejazdilo. Ale cesty odhrnuté boli vždy pre autobusy. Netvorili sa tak rýchlo snehové záveje a jazyky, pretože boli stovky desiatok km skladateľných snehových zábran rozložených na poliach, kde bolo veterno. Bolo dosť nafty, ľudí, posypového materiálu. A bola funkčná technika.

2. Dnes sa protisnehové zábrany rozkradli. Je to kombinácia železa alebo železa a dreva a niektorí spoluobčania to pochopili ako biznis. Výsledkom je, že mnohé cesty III. triedy sa nedajú udržať zjazdné. Nedali sa ani v minulosti bez týchto zábran, takže dnes už vôbec nie. Bola k dispozícii technika, ťažká v podobe tatroviek, ktoré znesú ešte aj dnes všetko a ľahšia v podobe liaziek. No a samozrejme, existovali aj traktory, prípadne silnejšie traktory s dvojitými pármi pneumatík naviac, ktoré prešli čokoľvek. Stroje mali 7-12 rokov, dnes sú tie priemery naozaj žalostné, kedy to je 14-18 rokov. Pričom životnosť sypača je 8 rokov a v takom Rakúsku ho aj vymenia. Lenže sypač, to je len časť. K nemu treba radlicu, u nás staré 15-30 rokov a ona má potom poškodenú spodnú gumovú lištu, ktorá sa má meniť každých 5 rokov, ale sa mení každých 10 rokov. Alebo spúšťač radlice, taký zaujímavý mechanizmus, u nás majú bežne 17-25 rokov a potom sa v praxi stane, že sa zasekne. No a pluhovacie auto bez funkčného pluhu nie je na nič. Ešte sa aj nafta zbytočne prejazdí, v tom horšom prípade zapadne aj cestárske auto a ešte je v ňom aj uviaznutý cestár. V minulosti, keď sa povedalo, že horský priechod je nezjazdný, tak tam stála polícia a bol nezjazdný. Ak predsa niekde na nejakom kopčeku uviazol nákladiak, prišila k nemu tatrovka, zapriahla ho a vyviezla. Lenže dneska by tá tatrovka iné nerobila a nie je to jej hlavná pracovná náplň, takže sa to nerobí a ani polícia nerobí, čo má. A ešte idú kamióny bez reťazí. A cestár nemá kedy vybavovať jeden kamión, lebo ak zastaví čo i len na 20 minút a vytiahnutie kamióna trvá 15-30 minút, tak je neprejazdná cesta a to je horšie, ako pár skrížených kamiónov. Pomôže sa len tým, ktoré idú do dvoch pruhov. Posypového materiálu je dnes dosť, nafty v podstate tiež, ale zoškrtali sa výkony a do strojnej techniky sa neinvestuje a keď tak, len do samotných áut a to je málo. Aj tak v minulosti boli niektoré malé obce, ktoré sa len frézovali, keď silno padal sneh. Ale frézovali sa z dvoch strán 10 ročnými frézami. Dnes je tých fréz 50% oproti minulosti a ich stav je taký, že niektoré majú aj 30 rokov a keď silno padá sneh v Poprade, tak sem musia ísť tie od Trnavy a Nitry, kde ale riskujú, že im budú chýbať, až začne padať silno sneh aj tu a k tomu sa bude silnejší nárazový vietor.

Takže prax je zúfalá. Mať 20 ročný sypač, na ňom 20 ročný spúšťací mechanizmus a ísť do terénu, tak to je modlenie sa. A ak sa to pokazí alebo musí cestár zastaviť a pomáhať a potom už sa so strojom nepohne, tak potom je cesta nezjazdná. Ale musím povedať, že 7 z 10 šoférov kamiónov je aspoň slušných a chápu situáciu a keď cestár pomôže, tak donekonečna ďakujú a ponúkajú kávu alebo čaj. Ďalej, dnes jazdí viacej áut, ale nečakajte, že každých 5 minút pôjde sypač. Na cestách I. triedy sa jazdí 2-3x za hodinu, na cestách III. triedy 1x za hodinu. V minulosti sa jazdilo na cestách I. triedy 3-4x za hodinu a na cestách III. triedy 2x za hodinu alebo 3x za 2 hodiny a bolo menej áut a kamióny takmer žiadne. Lenže cestárov ubudlo, technika zostárla, takže nečakajte zázraky. Dane platíte, ale cestárom sa reálne dostáva oveľa menej a to stúpli nároky.

Základné opravy ciest:

1. V minulosti bolo menej výtlkov. Je jasné, že nová cesta 10 rokov vydržala úplne bez opráv. Ale výtlky sa tvorili v krajských mestách a boli všetky opravované.

2. Technika pokročila, aj stavebné postupy sa zdokonalili, ale výtlkov je stále viac. Je to o peniazoch.

Väčšie opravy ciest:

1. Aj pred 15-20 rokami sa tvorili vyjazdené koľaje alebo bolo potrebné pre zosuv cesty jednoducho cestu opraviť. V rozpočte sa na to vždy našli peniaze, bola menšia byrokracia a cesta sa opravila. Naviac, veľmi často cez štátnu techniku a to dokonca cez cestársku techniku. Cestári mali valce, finišére, bágre. Všetko potrebné k výstavbe a keď sa stavala nová cesta, tak sa zložilo viacej stredísk alebo potom pri väčších opravách a stavbách sa dala práca aj stavebnej firme.

2. Dnes už to môže byť len cez stavebné firmy, dnes ani kraje nemajú v strediskách údržby funkčné stavebné stroje ako finišér. No a pri peniazoch končíme. Opraviť stredne vážny zosuv cesty na ceste I. triedy stojí aj 100 mil. Sk a ak sú povodne a silné dažde, tak takých zosuvov vznikne 4-5 a na všetky opravy ciest I. triedy ide ročne tak 800 mil. Sk a v tom sú aj výtlky, výmena kobercov. A napríklad len na opravu všetkých úsekov s vyjazdenými koľajami, na výmenu kobercov na týchto úsekoch by len na cestách I. triedy bolo treba 2 mld. Sk a to sa tvoria nové vyjazdené koľaje každý rok. Nový AB kryt vydrží tak 7 rokov a tvoria sa na ňom koľaje a po 2 rokoch je potrebné ho vymeniť, mení sa až tak po 12 rokoch.

Vysvetlivky:

Číslo 1. - stav v minulosti, číslo 2. - stav dnes.

Marián z BB kraja.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 15. Mar 2007 12:15

Martin: Tragické cúvanie so zametačom :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6505
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 09. Okt 2007 13:10

Tak som zaznamenal opravu strechy budovy v stredisku údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja, pobočka Senica. :P
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Porovnanie: hlavné mesto, celý kraj, jedno mesto + bonus

Odoslaťod Dialniciar » 10. Nov 2007 11:16

Na zimnú údržbu ciest v Trnavskom kraji 76,4 milióna :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8430

Bratislava rezervovala na zimnú údržbu ciest 189 miliónov :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8431

V Novom Meste ide na zimnú údržbu 5 mil. Sk. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8432

Bonus: Odhŕňače snehu? Veterán klub :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8421
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

... prvý sneh na Slovensku ...

Odoslaťod Dialniciar » 12. Nov 2007 21:54

Pri Nitre kolabuje doprava, tvorí sa niekoľkokilometrová kolóna :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8444

Noc na Čertovici – cestári sa vyznamenali :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8445

Sneh trnavských cestárov nezaskočil :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8446

Na ceste Nitra - Zlaté Moravce hodinové kolóny :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8447

Horský priechod Vernár sa bude môcť soliť :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8456
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 26. Nov 2007 12:24

Prečo sa niekedy zdá, že cestári nič nerobia ? :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8622

Inak vo všeobecnosti záleží od toho, aký objem posypového materiálu je možné odviesť a od počasia. Sypač prejde bez problémov na Slovensku svoj okruh za 1 hodinu. Ak to je viac, údržba je neúčinná. Posyp často vydrží, pretože sa neposýpa súvisle. V ťažkom teréne v USA/Kanade jeden nákladný ťahač dokáže prejsť 500 km, kopíruje 2-3 okruhy a sypať dokáže súvisle 100-150 km, pričom sú tak spravené miesta na doplnenie materiálu, že sa nevracia naspäť ďaleko, kde prestal a okruhy má na starosť viacej strojov. Jeden šofér prakticky celú noc jazdí a stále ide po úseku, kde ešte v tú noc nebol a bude tam až ďalšiu noc. V EÚ to takto nefunguje.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Dec 2007 17:26

Na sanáciu havarijného stavu cesty pri obci Richnava vláda uvoľnila 10,0 mil. Sk. Cesta, ktorá sa v auguste tohto roka po daždi zosunula a následne prepadla do hĺbky viac ako 3 metre, je jedinou prístupovou komunikáciou do obce s viac ako 2 200 obyvateľmi. Košický samosprávny kraj vyčlenil zo svojho rozpočtu zhruba 500 tis. Sk na vypracovanie projektovej dokumentácie a dokumentáciu prieskumov. Podľa predbežných rozpočtových nákladov bude sanácia zosuvu stáť 10 mil. Sk. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8862
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 02. Jan 2008 12:14

Cestár v Prešovskom kraji zarobí priemerne 14.000 Sk :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8938

Všetkých 8 krajov na Slovensku + NDS vlastnia cca. 1.000 sypačov. Priemerný vek je 17 rokov, nad touto hranicou sú 4 kraje: NR+BB+PO+KE, pod touto hranicou sú 2 kraje a to BA a TT, presne 17 rokov majú ZA a TN kraj.

Na to, aby boli cesty I.-III. triedy kvalitne udržiavané aj v zimnom počasí by bolo potrebných na Slovensku min. o 10% posýpacích vozidiel viac. V súčasnosti je nielenže málo strojov, problém je s ich vekom - často sa nedajú nasadiť na údržbu a majú vysokú spotrebu nafty.

Posledný veľký nákup (v hodnote 1,2 mld. SKK) bol spravený v r. 1998-1999 na prelome vlád (Mečiarova vláda spravila tender, Dzurindova mala nákup až do r. 2000) pri nákupe viac ako stovky rôznych strojov na zimnú a letnú údržbu, z toho 62 posýpacích vozidiel pre SSC, prevažne ťažký typ stroju TATRA.

Cestár v BA kraji zarobí priemerne 19.000 SKK. Najmenej je to na východnom Slovensku, v PO kraji, kde to je už spomínaných 14-15.000 SKK.

Cestárov (strediská údržby v 8 krajoch a v NDS) je na Slovensku cca. 6.000. Ich počet sa zásadne nemení. Štát v r. 1999-2001 asi 500 z nich prepustil, ale samosprávne kraje rady cestárov rozšírili.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 11. Feb 2008 21:42

Náklady na zimnú údržbu v BSK sú vyššie ako minulú sezónu :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=9318
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 17. Feb 2008 22:22

Bratislava na zime šetrí 25 miliónov, kraju peniaze nestačia :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=9382
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Peter Olejár » 16. Máj 2008 00:18

KE VUC promptne vyriesil situaciu na ceste v Kecerovciach, kde v r. 2006 kvoli silnym privalovym dazdom prislo az k zosuvu pody a nasledne k zosunu vozovky a rozpadu cesty, cim prislo k havarijnemu stavu cestnej komunikacie v celej jej sirke. :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=4441 - jar 2006
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=4441 - zima 2006

:arrow: .. hlavne to co mozeme vidiet je kvalita opravenej cesty, kedy sa tu pamata uz aj na pocasie a cesta ziskala kvalitne odvodnenie, ktore tvori obojstranna kanalizacia (kanalizacny zberac a obnovena vodna priekopa), cesta sa mierne rozsirila a spevnili sa obe krajnice 8)
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 13:02

Odoslaťod patriot » 26. Aug 2008 19:06

Z hľadiska celkovej štruktúry stredísk údržby vo vlastníctve samosprávnych krajov som najviac prekvapený z plánovaných zmien v TT VÚC.

:arrow: TT VÚC v r. 2005-2006 vybudoval nové stredisko údržby ciest v Galante. Investícia to bola vo výške 40 mil. Sk.
:arrow: V tomto istom období kraj kúpil 5 multifunkčných nákladných áut Mercedes s nadstavbami od firmy Kobit pre zimnú aj letnú údržbu. Investície dosiahli ďalších 45 mil. Sk.
:arrow: V r. 2007 sa kraj pustil do rekonštrukcie samotných objektov, pričom sa zameriaval na hlavné strediská po celom kraji. Menili sa vybrané staré okná za plastové, vymenili sa strechy, nainštalovali sa nové vstupné závory, obnovili sa oplotenia a dokúpila sa výpočtová technika. Znovu investície vo výške 41 mil. Sk.
:arrow: V tomto roku kraj kúpil 5 nákladných áut Tatra s nadstavbou od Tatry pre stavebné práce a na konci r. 2007 ešte aj 5 ks ľahkého nákladného auta pre jednoduché stavebné práce. Týmto krokom kraj vyradil viac ako 20 rokov staré avie z obehu a investícia dosiahla výšku 44,1 mil. Sk.

V r. 2009 plánuje kraj kúpiť 5 ks nových traktorov s príslušenstvom (radlice, rozmetače posypového materiálu, nadstavbu na kosenie trávy a umývanie odrazkových stĺpikov). Investície majú byť znovu okolo 40 mil. Sk.

To spolu s uskutočňovaným zámerom rekonštruovať 1/3 ciest do konca r. 2009 je ukazovateľ kvalitného rozvoja cestnej siete v regióne. A v tomto prípade sa skutočne ukazuje, že samospráva je lepším pánom ako štát.

Štátne investície v TT kraji meškajú ... buduje sa veľmi málo obchvatov a stav ciest I/61, I/62 či I/51 nie je práve najlepší po technickej stránke.
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 20:52

Odoslaťod Cestár » 15. Okt 2008 11:24

SSC ukončuje automatickú službu pre samosprávne kraje: údržba ciest I. triedy. To znamená, že už nebude automaticky predlžovaná zmluva o údržbe ciest I. triedy medzi SSC a jednotlivými VÚC, ale SSC bude na tieto činnosti vyhlasovať verejnú súťaž.
Cestár
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 308
Založený: 14. Okt 2008 20:19

Zima v BB VÚC

Odoslaťod Cestár » 30. Okt 2008 20:53

Približne 80 miliónov Sk (2,66 milióna eur) vyčlenil Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) v rámci príprav na tohtoročnú zimnú údržbu ciest. Prostredníctvom jeho firmy Banskobystrická regionálna správa ciest sa bude starať o asi 2500 kilometrov (km) vozoviek II. triedy a 1840 km komunikácií III. triedy takmer 400 ľudí. Okrem toho budú zabezpečovať údržbu aj na 550 km ciest I. triedy. Do tohtoročnej zimnej údržby ciest nasadia vyše 300 mechanizmov, z toho bude 127 sypačov s pluhom. Cestári použijú 48.100 ton (t) inertného a bezmála 2500 t chemického materiálu. V roku 2008 sa neplánuje nákup nových strojov kvôli nedostatku financií. Za najrizikovejšie úseky ciest, kde by si vodiči mali dávať v zime pozor, považujú cestári úseky v mrazových dolinách, v údolí potokov a riek, na mostných objektoch a podobne. Kraj je dosť členitý, cesty prekonávajú horské prechody ako Čertovica, Donovaly, Šturec, Zbojská, Predná Hora, Látky, Kremnické Bane, Veľké Pole či v okrese Banská Štiavnica. Veľké riziká tvorby poľadovíc, najmä bodových, sú na mostných objektoch a v dolinách, kde sa slnečné lúče len na krátky okamih dotýkajú povrchu ciest.
Cestár
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 308
Založený: 14. Okt 2008 20:19

Zima v TT VÚC

Odoslaťod Dialniciar » 10. Nov 2008 19:53

Na zimné obdobie sa Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja (SÚC TTSK) začala pripravovať už v lete. Na prípravu strojov, dopravného značenia a skládok posypového materiálu sa minulo približne šesť miliónov korún.

Ďalších 24 miliónov, ktoré má kraj v rozpočte na zimné obdobie 2008/2009 postačuje v prípade priemernej zimy. Ak bude tohtoročná zima mierna ako minulá, kraj môže ušetriť až päť miliónov korún. Usporené peniaze sa použijú na zlepšenie technického vybavenia ciest a tiež na nákup pohonných látok.

Zimná údržba ciest v kraji trvá podľa potreby od novembra do apríla. Túto zimu bude mať SÚC na skládkach k dispozícii 18 000 ton posypového materiálu, z toho 3 000 ton chloridu sodného a 15 000 ton kameniva. Vozový park SÚC TTSK pozostáva z 55 sypačov, z ktorých sedem má pluh. Pre oblasť Trnavy je vyčlenených 25 vozidiel, oblasť Senica má k dispozícii 13 a Dunajská Streda 17 vozidiel.

Zdroj: TT VÚC

P.S. Predchádzajúci príspevok je tlačovou správou z BB VÚC.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Zima na južnom Slovensku

Odoslaťod Dialniciar » 19. Nov 2008 20:36

Zimnú údržbu riešia na juhu stredného Slovenska operačným plánom

Aj keď dve uplynulé teplé zimy neboli pre samosprávy na juhu stredného Slovenska pri údržbe mestských komunikácii technicky a finančne náročné, prichádzajúce ročné obdobie môže byť celkom iné. Vedenia niektorých miest sa v takomto prípade riadia Operačným plánom zimnej údržby.

"Jeho prijatím chceme zabezpečiť kvalitnú prípravu ako na prvú, tak až po poslednú snehovú nádielku," povedala TASR hovorkyňa Mestského úradu (MsÚ) vo Veľkom Krtíši Erika Ľavčoková.

Začiatok zimnej údržby, ako aj jej ukončenie určí mesto, a to minimálne 24 hodín dopredu, na čo spoločnosť Mestská skládka Veľký Krtíš zabezpečí potrebnú zimnú údržbu.

Podľa plánu zimnej údržby sú komunikácie rozdelené podľa poradia dôležitosti do troch stupňov, pričom prvoradé sú prístupové komunikácie k areálu nemocnice, polície, predajní potravín, školy, autobusové nástupištia a križovatky. Do troch skupín spadajú aj chodníky (strojová a ručná údržba a chodníky neudržiavané).

Mesto obhospodaruje 133.000 metrov štvorcových (m2) mestských komunikácií, 56.000 m2 chodníkov a 53.000 m2 parkovísk a spevnených plôch.

V mestskom rozpočte vyčlenili na zimnú údržbu približne tri milióny Sk (99.582 eur). Podľa hovorkyne z minuloročných 2,8 milióna Sk (92.943 eur) sa ušetril až jeden milión Sk (33.192 eur). Koľko ale bude stáť zimná údržba v zime 2008-2009, bude opäť závisieť od počasia.

Mesto Lučenec postupuje podľa tzv. harmonogramu zimnej údržby, ktorý podľa potreby aktualizuje. Ako pre TASR uviedla hovorkyňa MsÚ Mária Šagátová, prostriedky sa budú čerpať z oddielu cestná doprava, z položky rutinná a štandardná údržba. "Na základe minulých období sa v sezóne 2008/2009 počíta s objemom finančných prostriedkov vo výške asi 4,5 milióna Sk (149.373 eur)," uviedla.

Zjazdnosť miestnych komunikácií zabezpečuje oddelenie životného prostredia MsÚ, vykonávateľom je spoločnosť SVOMA, s.r.o., ktorá zvíťazila vo verejnej súťaži na dodávku tejto služby.

O údržbu chodníkov pri nehnuteľnostiach obytných domov a bytov sa starajú ich vlastníci, o chodníky mimo spomenutých úsekov mesto Lučenec. Mesto spravuje takmer 66 km miestnych komunikácií a 50 km chodníkov.

Zimná údržba závisí od poveternostných podmienok. Zvyčajne sa začína 15. novembra príslušného roka a končí sa 30. marca nasledujúceho.

V zimnej sezóne 2007/2008 mesto vzhľadom na miernu zimu ušetrilo asi 700.000 Sk (23.236 eur). Ušetrené prostriedky sa použili na rutinnú a štandardnú údržbu miestnych komunikácií, chodníkov a verejných priestranstiev.

Operačný plán zimnej údržby by na svojom najbližšom zasadaní mala schváliť aj mestská rada v Rimavskej Sobote. Podľa zástupcu riaditeľa mestských Technických služieb (TS) Júliusa Dieneša pracovníci firmy majú vzhľadom na súčasný ráz počasia už pohotovosť. "V prípade, že začne padať sneh, v priebehu niekoľkých minút ich do práce zvolá náš službukonajúci dispečer," povedal TASR.

TS obhospodarujú v meste asi 60 kilometrov ciest. K dispozícii majú desiatku mechanizmov na odpratávanie snehu, vrátane dvoch vozidiel zabezpečujúcich posyp.

19. 11. 2008 11:07:00 | Copyright © TASR 2008

Zdroj: http://www.sme.sk/c/4182576/zimnu-udrzb ... lanom.html

Poznámka: Tento článok bol umiestnený preto rovno do sekcie Cestná sieť, pretože sú v ňom všetky podstatné údaje okamžite čitateľné, inak by som musel na všetky spomínané mestá písať podnadpisy a odkazy do regionálnych tém. :idea:

Ďakujem za pochopenie. :)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.