Opravy a údržba ciest I., II. a III. triedy v SR

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Opravy a údržba ciest I., II. a III. triedy v SR

Odoslaťod Dialniciar » 06. Máj 2006 15:11

Táto téma sa bude venovať údržbe a opravám cestnej siete, teda cestám I., II. a III. triedy, prípadne aj cestným privádzačom k diaľniciam a cestným obchvatom.

1. Údržba cestnej siete sa člení na letnú a zimnú:

a) Letná údržba cestnej siete:

- kosenie vegetácie pri cestách
- obnova a čistenie zvislého dopravného značenia
- obnova a výmena zvodidiel
- čistenie ciest po zimnej službe/údržbe, t.j. hlavne zametanie posypového materiálu
- obnova vodorovného dopravného značenia

b) Zimná údržba cestnej siete:

- cesty sa udržujú v stave zjazdnosti, čo znamená, že sa odstraňuje sneh, minimalizuje sa riziko vzniku poľadovice

2. Opravy cestnej siete:

Cieľom opráv je zabezpečiť, aby jazdenie po cestách bolo bezpečné pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Po zimnej údržbe sa opravujú hlavne výtlky, čím sa zníži počet nerovností na ceste. V prípade vyjazdených koľají, ktoré vznikajú preťažením kamiónov sa vyfrézuje vrchná vrstva asfaltu a položí sa nová. Toto sú zakladné opravy cestnej siete, ktoré sa však v SR vykonávajú stále v nedostatočnom množstve.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Rozdelenie Správy o cestnú sieť v SR

Odoslaťod Dialniciar » 08. Máj 2006 16:54

Cesty I. triedy má v správe Slovenská Správa Ciest, www.ssc.sk , kde sa dá nájsť o všetko potrebné k celej cestnej sieti SR.

Cesty II. a III. triedy majú v správe Vyššie Územné Celky, tzv. VÚC, ktoré kopíruju z hľadiska územia dnešné kraje. Tento proces sa nazýva decentralizácia verejnej správy, kedy cieľom vlády je, aby sa samospráva starala o viac vecí na chode štátu, pretože logicky je samospráva bližšie k občanovi a je nútená viac a efektívne investovať do všetkých oblastí, ktoré spravuje.

Pred touto reformou boli všetky cesty I.-III. triedy v správe SSC, ktorá na údržbu a opravy cestnej siete využívala svoje Strediská pre správu a údržbu ciest. Neskôr však nedisponovala technikou potrebnou na väčšie opravy ako sú opravy výtlkov tzv. technikou vysprávkovania a opravy musel zabezpečovať súkromný sektor. SSC však nemala dostatok financií na správu celej cestnej siete, takže sa rozhodla, že sa bude starať len o hlavné cesty, čo sú cesty I. triedy a že rozbehne väčšiu výstavbu cestných obchvatov. V roku 2004 sa to začalo pripravovať, v roku 2005 sa to aj spustilo a v tomto roku sa reálne pokračuje, SSC dnes investuje do opráv ciest I. triedy ročne sumu takmer 1 mld. SKK a ďalšiu 1 mld. SKK dáva na výstavbu cestných obchvatov. Celý rozpočet SSC na rok 2006 je 4 mld. SKK, avšak netreba zabúdať na opravy a údržbu ciest I. triedy ako aj na fungovanie samotnej SSC. Pred rokom 2004 dávala SSC na celú cestnú sieť vrátane diaľnic sumu cca. 850 mil. SKK ročne, čo stačilo sotva na údržbu. Dnes dáva priamo 2,5 mld. SKK na cca. 3 000 km ciest I. triedy. Takže pokrok to je, len treba v tomto tempe rastu pokračovať, pretože celkový stav cestnej siete (aj cesty I. triedy) sa aj v roku 2006 zhoršil oproti r. 2005.

VÚC sa starajú o cca. 14 000 km ciest II. a III. triedy. Pýtate sa asi tieto 2 otázky:

1. Akou technikou sa starajú o cesty, keď predtým to bola SSC a tej cesty I. triedy zostali v správe ?

2. Ako sú na tom financie ?

Odpovede:

1. Štát 30 rokov 80% ciest III. triedy takmer vôbec okrem výtlkov neopravoval. Podobne cca. 40% ciest II. triedy min. 20 rokov vôbec neopravoval. A cesty I. triedy - tie opravoval "ako-tak", avšak dnes je cca. 1/3 ciest I. triedy v nevyhovujúcom stave. Okrem toho však štát neinvestoval ani na obnovu vozového parku Stredísk údržby SSC, čo sa odrazilo na údržbe, kedy po cestách jazdia aj 18 ročné staré sypače, ktorým napríklad zrazu prestane fungovať mechanizmus "spúšťania radlice", ... a samozrejme, že je aj nedostatočný počet techniky hlavne na zimnú údržbu ciest (ale aj v lete už niektoré kosačky "majú dosť").

Takže štát "veľkoryso" odovzdal celé Strediská údržby pod správu VÚC. A tým získali VÚC ďalšie záväzky - investovať do nového vozového parku niekoľko mld. SKK a renovovať staré budovy a investovať do modernejšieho vybavania atď. Ale VÚC majú ako cesty udržiavať, aj keď je pravdou, že niektoré VÚC sa rozhodli prenechať údržbu ciest II. a III. triedy na súkromných firmách, pretože jednoducho je to lacnejšie v horizonte 10 rokov než investovať do starých Stredísk SSC. A hlavne, keď VÚC majú problémy so školstvom atď.

Štát, teda SSC však dnes nemá techniku na údržbu ciest. Riešenie: Štát platí VÚC za údržbu ciest I. triedy. Spokojnosť je na oboch stranách.

2. Financie. Je to problém. VÚC, ktorých je 8 ako aj krajov, majú rozpočty na úrovni od 2-4 mld. SKK, takže spolu VÚC rozdeľujú už namiesto štátu sumu na úrovni cca. 30 mld. SKK. Ale 50% sú výdavky na základné školstvo. Potom nasleduje zdravotníctvo, kultúra, sociálna oblasť atď. a samozrejme že aj cesty, hlavne ich údržba. Na opravy by boli potrebné rádovo 10-tky mld. SKK pre celú SR a to nie je. Takže VÚC riešia opravy (vyfrézovanie asfaltu a pokládka nového na starých a rozpadnutých cestách) cez dodávateľské úvery = PPP alebo cez bankové úvery, dnes je vo výhľade je EIB. A ide o miliardy ... PO a KE investovali cez PPP po 500 mil. SKK, ZA cez PPP 800 mil. SKK a BA investovala z rozpočtu 1 mld. SKK. Za 2 roky (2005-2006). V týchto krajoch je dnes 60% ciest II. a III. triedy vo vyhovujúcom stave, priemerne. Čo ďalej - chcú investovať znovu. Zostávajú však ďalšie VÚC, kde sú problémy stále.

Už len záverom spomeniem, že o diaľničnú sieť a niektoré cesty I. triedy sa stará Národná Diaľničná Spoločnosť, a.s. - www.ndsas.sk . To je reforma cestnej siete v SR. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 08. Máj 2006 17:07

Na fóre sa venuje ohľadom tejto témy aj táto téma, kde sú ďalšie konkrétne príspevky, možnosti Fotogalérie, pekne spravený prehľad:

Stavebné a údržbové stroje :

Fotky rôznych stavebných a údržbových mechanizmov

Takže tak: Snažil som sa týmito 3 príspevkami Vám priblížiť a objasniť aj tieto záležitosti, podľa možností to bolo stručné a jednoduché. Keby ste mali akékoľvek ďalšie otázky, pripomienky atď., tak sem kľudne napíšte. Napríklad nemusíte byť spokojný s tým, ako sa starajú cestári o cesty, keď padá sneh, niekedy nie je ľuďom jasné, prečo neposýpajú a prečo neodhŕňajú, niekedy nie je jasné, prečo sa to opravuje "tak a nie inak", ... keď budú otázky, budem odpovedať. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod B; » 09. Máj 2006 08:55

Mam takuto hypoteticku otazku:

Cesty I+II sa postavili priblizne v rovnakom case, t.j. maju priblizne rovnaky koniec zivotnosti.
Na udrzbu sa dava stale malo, stav ciest sa zhorsuje.

Je mozne, ze pri zachovani tohto trendu dojde k nejakemu masivnemu kolapsu dopravnej siete?

A technicka otazka : niekde pises az o trhlinach. Co hrozi ako najhorsi stav cesty na rovine - je mozne, ze sa vytvoria az niekolko cm siroke priecne trhliny?
Ako tomu zabrani udrzba - mne sa skor zda, ze problem je v zakladoch cesty a teda treba spravit uplnu rekonstrukciu == novu cestu v trase starej.
dik
B
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Dialniciar » 09. Máj 2006 10:30

B; napísal:Mam takuto hypoteticku otazku:

Cesty I+II sa postavili priblizne v rovnakom case, t.j. maju priblizne rovnaky koniec zivotnosti.
Na udrzbu sa dava stale malo, stav ciest sa zhorsuje.

Je mozne, ze pri zachovani tohto trendu dojde k nejakemu masivnemu kolapsu dopravnej siete?

A technicka otazka : niekde pises az o trhlinach. Co hrozi ako najhorsi stav cesty na rovine - je mozne, ze sa vytvoria az niekolko cm siroke priecne trhliny?
Ako tomu zabrani udrzba - mne sa skor zda, ze problem je v zakladoch cesty a teda treba spravit uplnu rekonstrukciu == novu cestu v trase starej.
dik
B


Všeobecne sa veľa ciest I.-III. triedy postavilo v horizonte 10-15 rokov. A veľa z nich sa len málo opravovalo. To konkrétne znamená, že to nebolo potrebné pre malú premávku a zároveň, keď sa aj objavila nejaká porucha na ceste, tak sa to nepokladalo za nič vážne. Potom sú cesty, ktoré sa postavili neskôr, ale tieto sú zase výrazne vyťažené a tie opravované boli častejšie, ale nie tak, ako to bolo potrebné. Všeobecne takisto platí, že cestná sieť v SR nie je stavaná na takú záťaž, aká dnes po nej jazdí v podobe kamiónov. A nielen záťaž, ale aj ďalšie parametre cesty, ktoré nedovoľujú udržať si rovnakú rýchlosť pri dodržaní všetkých bezpečnostných podmienok na dlhšom aj rovnom úseku.


Na udrzbu sa dava stale malo, stav ciest sa zhorsuje.


Na toto je upozorňované už veľmi dlho. A myslím si, že tie upozornenia by sa nemali brať na ľahkú váhu.

Je možné, že za ďalších 20 rokov bude úplne bežné, že sa jednoducho budú cesty (laicky povedané) prepadávať. Pretože jednoducho cesta neunesie váhu, ktorá po nej jazdí a nestačí stále len (aj to je len ten ideálny prípad, inak sa ani to nerobí) vyfrézovať vrchnú vrstvu asfaltu a položiť nový koberec. Pretože tá cesta už má zlé podložie a ďalšie vrstvy už nie sú dobre spojené.

Na väčšine hlavných ciest je dnes už narušená statika ciest. :!:

Zistiť sa to dá napríklad pri výmene "koberca", kedy ani ten už nevydrží tak dlho ako napríklad v období 10 rokov predtým: každých 5 rokov sa na niektorých úsekoch mení koberec, ale napríklad po pri poslednej výmene sa už v 1. roku objavujú rôzne nerovnosti v podobe menších trhlín, prepadlín, "lámania", rýchlejšie sa objavujú výtlky, ... a to hovorím o hlavných ťahoch (logicky, pretože koberec sa nepokladá na cestách III. triedy z finančných dôvodov). Potom sa samozrejme oveľa ľahšie vyjazdia znovu koľaje a cesta sa dostáva na ešte horšiu úroveň na akej bola.

Ano, je potrebné spraviť úplné rekonštrukcie ciest, aspoň tých hlavných a vyťažených cestných úsekov, pretože tie sú vystavené veľkej dopravnej záťaži a sú rýchlo opotrebovávané. Lenže prioritou je výstavba diaľničnej siete.

Opravy ciest len na hlavných ťahoch by stáli v 1. fáze (to najnutnejšie) min. 20 mld. SKK. Len cesta SC-Sereď by stála 1 mld. SKK. Ďalšia dôležitá cesta (SE)-MY-NM by stála 1 mld. SKK. Sú to cesty I. a II. triedy, v oboch prípadoch neboli postavené na takú záťaž, aká dnes po nich jazdí a v oboch prípadoch sa odkladajú nutné opravy vo výškach 200 mil. SKK. Dôvod: Priorita je výstavba diaľničnej siete. Ale treba si jednoducho uvedomiť, že SR nebude mať podiel diaľničnej siete na celej cestnej sieti viac ako 50%, takže je chybou, že cesty I.-III. triedy sú stále v horšom stave. Podobná a ešte horšia situácia je v Poľsku a Maďarsku a mierne horšia je v ČR. Ale v prípade Maďarska a ČR je vidieť veľmi výrazne, že sa diaľničná sieť aj rozvíja.

Ale netreba sa obávať takýchto scenárov ešte veľmi dlho: "Prechádza auto, náhle sa prepádava cesta, auto zostane v "jame". :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

MDPT - cesty I. triedy, program 2006-2010

Odoslaťod Dialniciar » 09. Máj 2006 10:51

Program údržby a opráv ciest v správe SSC

Predkladacia správa

Po uskutočnenej transformácii Slovenskej správy ciest v súlade so zákonom o prechode niektorých kompetencií na samosprávne kraje a o Národnej diaľničnej spoločnosti ostali v správe Slovenskej správe ciest cesty I. triedy v dĺžke 3 060,3 km.

Z vyššie uvedených dôvodov je potrebné definovať potreby údržby a opráv týchto ciest novým programom.

Návrh programu údržby a opráv ciest v správe Slovenskej správy ciest je spracovaný na odobie rokov 2006 – 2010. Pri jeho spracovaní sa vychádzalo z analytickej evidencie a rozborov činnosti od roku 1994. Rozbory ukazujú, že oblasť údržby a opráv ciest I. triedy je najmä v posledných rokoch nedostatočne pokrytá. Z pridelených finančných prostriedkov na údržbu a opravy ciest je predovšetkým zabezpečovaná zjazdnosť ciest v zimnom období a len zvyšok finančných prostriedkov je použitých na bežnú údržbu a opravy.

Z dôvodu zabezpečiť štandardnú starostlivosť o cesty v správe SSC a zastaviť proces ich degradácie, navrhujeme pokrytie zvýšených výdavkov z priorit štátneho rozpočtu. S týmto návrhom sa v rámci vnútrorezortného pripomienkového konania stotožnili aj ostatné oslovené sekcie a odborové organizácie. Taktiež z odporúčaní Európskej únie nám vyplýva povinnosť znížiť do roku 2010 počet dopravných nehôd o 50 percent. Štandardnou údržbou a opravami (najmä bezpečnostných zariadení a dopravného značenia) je možné prispieť k splneniu tejto úlohy.

Z uvedených dôvodov bude materiál predložený v pracovnom postupe na rokovanie poradných orgánov vlády a nakoniec na rokovanie vlády SR.


Program údržby a opráv ciest v správe Slovenskej správy ciest

Úvod

Slovenská správa ciest je rozpočtová organizácia zriadená MDPT SR. Spravuje cesty I. triedy v majetku štátu v celkovej dĺžke 3 060,327 km. Vybrané údaje o cestách I. triedy v správe SSC sú uvedené v prílohe č. 1. Pri výkone správy a údržby sa riadi platnými zákonmi, technickými predpismi a technickými normami. V zmysle zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu je správca povinný udržiavať zverený majetok v riadnom stave.

Program údržby a opráv ciest v správe Slovenskej správy ciest (ďalej len Program údržby a opráv) špecifikuje činnosti a vyjadruje finančné potreby - na minimálnej, resp. štandardnej úrovni - pre zabezpečenie vykonávania činností periodickej a ostatnej rutinnej údržby vrátane zimnej údržby, ako aj opráv objektov a súčastí cestných komunikácií, ktoré spolu vytvárajú základné predpoklady pre zabezpečenie prevádzkovej spôsobilosti.

Cesty majú v štandardoch prevádzky, údržby, správy a ich financovaní rozdielne podmienky v porovnaní s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Preto aj v kontexte zmien v cestnom hospodárstve od roku 2004 je potrebné špecifikovať Program SSC pre cesty I. triedy samostatne.

V Programe údržby a opráv sú z hľadiska rozdielnej úrovne starostlivosti a činností prezentované údržba a opravy oddelene a osobitne údržba a opravy mostov.

A/ Súčasný stav

Dopravno-technický a stavebný stav ciest I. triedy

Zhodnotenie stavu je pre účel programovania údržby a opráv zamerané len na premenné parametre, t. zn. na charakteristiky, ktoré možno opravami a údržbou zlepšovať.

Nepremenné parametre, t. zn. geometrické charakteristiky (napr. výškové a smerové vedenie, šírka vozovky ...), môžu byť zlepšované len v rámci rekonštrukcií ciest.

Z hodnotenia vyplýva, že na základe výsledkov hlavných prehliadok a vykonanej diagnostiky, približne 703 km ciest I. triedy je v nevyhovujúcom stave, čo predstavuje 23% z celkovej spravovanej dĺžky ciest, z toho v havarijnom stave je 3,7 % I. triedy 113 km.

Tieto cesty sú z hľadiska stavebného stavu degradované z dôvodu nevyhovujúcej únosnosti alebo rozpadu povrchu a konštrukcie. Ich uvedenie do prevádzkyschopného stavu vyžaduje úplnú rekonštrukciu vozovky. Tento stav je jednoznačne spôsobený oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek. Meranie únosnosti vozoviek na cestách I. triedy preukázalo, že 8 – 10% vozoviek I. triedy vyžaduje zosilnenie.

Prehľad stavu ciest v rokoch 2000 – 2005 je uvedený v prílohe č. 2.

Údržba

Údržba je súbor činností, ktorými sa cesty I. triedy udržujú v prevádzkyschopnom stave za všetkých poveternostných podmienok. Údržbou sa odstraňujú alebo zmierňujú predovšetkým závady v zjazdnosti. Základnou úlohou údržby je zachovať projektom stanovené parametre a odstránením porúch prinavrátiť cestám pôvodné funkčné vlastnosti.

Údržba zahrnuje základné činnosti v starostlivosti o cestu a jej príslušenstvo. Podľa predmetu činnosti a technológie je rozdelená do nasledujúcich skupín:
1) Zimná údržba
2) Údržba vozoviek
3) Dopravné značenie ( VDZ a ZDZ )
4) Bezpečnostné zariadenia
5) Cestné teleso a odvodnenie
6) Údržba mostov
7) Ostatné cestné objekty
8) Údržba cestnej zelene
9) Ostatné činnosti

Podiel údržby na zabezpečovaní prevádzkovej spôsobilosti ciest je významný najmä pre jej operatívnosť, pre schopnosť čiastočne nahradzovať opravy vozoviek lokálnym odstraňovaním porúch na vozovke, alebo zlepšovať stavebný stav najmä drsnosť povrchov súvislou údržbou, vytvárať na cestách potrebnú orientáciu dopravným značením a smerovými prvkami, vytvárať bezpečné prostredie cestnej dopravy a zabezpečovať správnu funkciu ostatného príslušenstva a vybavenia.

Zimná údržba má v rámci uvedených skupín špecifické postavenie. V klimatických podmienkach Slovenskej republiky, predovšetkým v zimnom období rozhoduje kvalita zimnej údržby najmä o zjazdnosti ciest a o plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky a cestnej dopravy ako významného prvku rozvoja národného hospodárstva.

Štandardy údržby ciest v SR, s výnimkou zimnej údržby neboli/nie sú rozpracované v súčasnosti do prísne vymedzeného rozsahu a spôsobu ich výkonu, k čomu rozhodujúcou mierou prispelo ich deficitné financovanie.

Pokiaľ v opravách ciest I. tried a mostov systémy SHV a SHM prevádzkovú spôsobilosť definujú v konkrétnych parametroch (v zásade iba v teoretickej rovine), výkon cestnej údržby bol v početnosti výkonov, v rozsahu prác, ako aj v technologickom vymedzení len na úrovni odporúčaní bývalých metodických usmernení oblasti cestného hospodárstva.

Podfinancovanie údržby už dlhodobo znamená znížený štandard údržby vozoviek a príslušenstva ciest na úrovni cca 60%. Neriešenie potrieb údržby ciest I. triedy má vážny dosah na ich prevádzkovú a technickú spôsobilosť a najmä na bezpečnosť cestnej premávky. Nedostatok finančných prostriedkov neumožňuje takisto zvyšovať výkonnosť kapacít cestnej údržby.

V júli 2005 už boli schválené nové Technické podmienky pre prehliadky, údržbu a opravy cestných komunikácií (TP) zvlášť pre mosty a tunely a pre diaľnice, rýchlostné cesty a cesty s exaktnejším vyjadrením výkonov a činností. Popis jednotlivých štandardov údržby v minimálnom a štandardnom variante je uvedený v prílohe č. 7.

Opravy

Program opráv vozoviek podľa predchádzajúceho hodnotenia stavu vozoviek nemá pri rešpektovaní finančných možností finančné krytie pre zlepšenie stavu ciest. Úroveň financovania je z hľadiska ďalšieho vývoja stavu vozoviek nedostatočná. Ani pri využití všetkých možností predlžovania životnosti vozoviek súvislou a bežnou údržbou medzi cyklami obnovy krytu nie je možné takúto životnosť prakticky dosiahnuť. Reálne možno dosiahnuť životnosť krytov na vozovkách ciest I. triedy 8 až 10 rokov.

Podkladom pre plánovanie opráv a stavebnej údržby je diagnostika stavu vozoviek v systéme hospodárenia s vozovkou. Jeho popis je uvedený v prílohe č. 3. Jej základom sú vizuálne prehliadky vozoviek, pri ktorých sa zaznamenávajú údaje o poruchách. K tomu pristupujú merania diagnostickou technikou (meranie priečnej a pozdĺžnej nerovnosti). Výsledkom vyhodnotenia uvedených parametrov je index porušenia stavu vozovky pre konkrétne úseky.

Pri zaraďovaní jednotlivých úsekov do plánu opráv dostávajú prioritu kvôli bezpečnosti cestnej premávky úseky s priečnymi deformáciami – tzv. koľajami. Potom nasledujú úseky s inými typmi porúch podľa ich závažnosti a početnosti.

Predĺženie životnosti krytov vozoviek a oddialenie náročnejších opráv sa zabezpečuje využívaním technológií súvislej údržby – regeneračné postreky, emulzné mikrokoberce, tenké asfaltové koberce. Tieto technológie pomáhajú zväčšiť rozsah vozoviek s obnoveným povrchom, potrebnú opravu však len odsúvajú do ďalšieho obdobia.

Údržba a opravy mostov

Systém hospodárenia s mostnými objektmi (SHM)

Mostné objekty ako súčasť ciest I. triedy spoluvytvárajú podmienky pre dynamickú a plynulú cestnú premávku. Zabezpečiť ich prevádzkyschopnosť je časovo a finančne náročný proces. V rámci tohto procesu sa zabezpečuje evidencia mostov, prehliadky a diagnostika mostov, stanovenie poradia mostov do opráv, zabezpečovanie stavebnej a nestavebnej údržby, zabezpečovanie projektovej prípravy a realizácie opráv, rekonštrukcie a prestavby (ORP) mostov. Za komplexnú starostlivosť o mosty sú zodpovedné príslušné IVSC SSC.

Komplexné a aktuálne evidenčné údaje o mostoch tvoria základný podklad pre kvalitný výkon prehliadok a diagnostiky mostov. Bežné (jarné a jesenné), hlavné (1 x za 4 roky) a mimoriadne prehliadky sa vykonávali doposiaľ v zmysle TRP1/1997 a v zmysle poverenia MDPT SR.

Poradie naliehavosti realizácie ORP mostov sa stanovuje od roku 1997 na základe tzv. koeficienta hodnotenia, ktorý vychádza z hodnotenia porúch jednotlivých konštrukčných častí mosta zistených vykonanými prehliadkami mostov a prehodnotenia celkového stavu (priehyby, posuny, zablokovanie, ...), zaťažiteľnosti a intenzity dopravy a skladby dopravného prúdu. Jednotlivé poruchy sú hodnotené podľa vplyvu na zaťažiteľnosť a životnosť mostného objektu.

Výsledkom ohodnotenia všetkých porúch mostného objektu je stanovenie jeho stavebno-technického stavu – zaradenie každého mostného objektu do príslušného klasifikačného stupňa v rozmedzí od I. (bezchybný stav) až po VII. (havarijný stav). Na základe získaných podkladov sú každoročne spracované tabuľky a grafy, ktoré dokumentujú a zobrazujú vývoj stavebno-technického stavu mostných objektov.

Každý rok sú v dôsledku zhoršovaniu stavu mostných objektov tieto preraďované do horších klasifikačných stupňov a znižuje sa ich zaťažiteľnosť. Taktiež vek mostov signalizuje nutnosť zvýšenej starostlivosti o ich stav. Z celkového súčasného počtu 1640 mostov na cestách I. triedy má vek nad 50 rokov 699 mostov so zvýšenými nárokmi na štandardy údržby a opráv.

V stavebno-technickom stave klasifikačný stupeň VI. a VII. je 54 mostov ako dôsledok nedostatočnej údržby a opráv, na ktorých sú závažné poruchy a dajú odstrániť len ich rekonštrukciou alebo úplnou prestavbou.

Na základe podkladov je možné konštatovať, že stavebno-technický stav mostov na cestách I. triedy sa z roka na rok sa zhoršuje. Narastá počet mostov s nízkou zaťažiteľnosťou, čo postupne môže viesť k obmedzovaniu dopravy. Tento stav začína byť kritický aj vzhľadom na veľký nárast počtu nadmerných prepráv v posledných rokoch.

Príčiny tohto stavu sú najmä v dlhodobo zanedbanej údržbe mostov, nedostatočnej kapacite a kvalifikácii pracovníkov vykonávajúcich správu a údržbu mostov, z ich nedostatočného materiálno-technického vybavenia a stáleho nedostatku finančných prostriedkov na údržbu a opravy mostov.

Údržba a opravy mostných objektov sú dôležitou súčasťou systému hospodárenia s mostnými objektmi. Mostné objekty, vzhľadom na svoj strategický význam sú jedným z rozhodujúcich parametrov kvality cestnej siete. Súčasné zabezpečenie rozsahu výkonov údržbovej činnosti a opráv nezodpovedá významu a potrebám týchto objektov. Je preto potrebné bezodkladne hľadať možnosti pre zabezpečenie nielen objektívneho posúdenia stavu mostných objektov, ale najmä pre zabezpečenie adekvátnych finančných prostriedkov na ich údržbu, opravy a rekonštrukcie. Schéma postupu pri zostavovaní poradia naliehavosti mostov na opravu, rekonštrukciu a prestavbu je uvedená v prílohe č. 4.

Ostatné cestné objekty

Súčasťou ciest I. triedy sú aj iné cestné objekty, ako zárubné a oporné múry, priepusty, ale najmä obojsmerný tunel 67-035 Stratená na ceste I/67, dĺžky 324m, ktorých údržba a opravy z hľadiska ich funkčnosti a bezpečnosti musí byť tiež zabezpečovaná na štandardnej úrovni.

Vývoj stavu siete ciest I. triedy

Znázornenie vývoja dĺžky ciest I. triedy v rokoch 1995 – 2005 je uvedená v prílohe č. 1a.

Počet mostných objektov na cestách I. triedy a ich stavebný stav so zaradením do skupín v závislosti od ich technického stavu je uvedený v prílohe č. 5.

Výška prideľovaných financií na údržbu a opravy a mimoriadne finančné prostriedky v rámci údržby v období rokov 1996 – 2004 sú uvedené v prílohe č. 6.

Z analýzy vyplýva skutočnosť, že náklady na údržbu mali neustále narastajúci charakter až do roku 2003. Takisto však prezentuje skutočnosť, že náklady na údržbu jedného kilometra majú mierne narastajúcu tendenciu, opäť však iba do roku 2003.

Súčasne je však potrebné podotknúť, že náklady nezohľadňujú vplyv inflácie a neustále rastúcich vstupov ovplyvňujúcich ceny jednotlivých výkonov v rámci údržby a opráv cestnej siete. Uvádzané údaje jednoznačne dokumentujú skutočnosť, že po delimitácii ciest II. a III.

triedy sa od roku 2004 výrazným spôsobom znížili finančné prostriedky vynakladané na údržbu a opravy ciest I. triedy. Hlavným dôvodom je skutočnosť, že v predchádzajúcich rokoch sa oprávnené požiadavky na opravu vozoviek a mostov riešili rozpočtovými opatreniami – presunom finančných prostriedkov z programu rozvoja diaľnic a rýchlostných ciest do programu údržby a opráv ciest.

Údržbu ciest I. triedy vzhľadom na objem prideľovaných finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu v súčasnosti nemožno hodnotiť ako vyhovujúcu a takýto stav nenapĺňa oprávnené požiadavky kladené na úroveň údržby ciest medzinárodného významu.

V rámci predmetu činnosti a technológie rozdelenej do 9 základných skupín možno konštatovať, že štandard údržby je v zásade zabezpečený iba v skupine zimná údržba. Táto skutočnosť však vyplýva z cestného zákona najmä z hľadiska zabezpečenia bezpečnosti a prevádzkyschopnosti cestnej premávky v zimnom období.

V ostatných rokoch predstavuje výkon zimnej služby jednoznačne najvyššiu položku samotnej údržby a jej výška sa pohybuje na úrovni až 45% z celkových nákladov prideľovaných na bežnú údržbu. Z tohto pohľadu možno konštatovať, že ostatná údržba (vrátane mostov) je postavená na nižšiu úroveň údržby v závislosti od zvyšných disponibilných finančných prostriedkov. Údržba dopravného značenia, najmä vodorovného, údržba bezpečnostných zariadení, odvodňovacích zariadení, ostatných cestných objektov a cestnej zelene je postavená na úroveň najnevyhnutnejšej údržby a dala by sa označiť ako údržba v úspornom režime, čím samozrejme klesá celková úroveň starostlivosti o cesty I. triedy.

Vysoký deficit v údržbe vozoviek je úzko previazaný s nedostatočným financovaním opráv ciest I. triedy v minulom období. Tento stav je spôsobený jednoznačným oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek. Pri dostatočnom objeme finančných prostriedkov na cyklickú obnovu vozoviek by bolo možné minimalizovať finančné prostriedky potrebné na bežnú údržbu vozoviek.

Samostatnou kategóriou je údržba mostov, kde vysoký deficit je zapríčinený neúmerne nízkym objemom finančných prostriedkov vynakladaných na ich opravy a tým nevyhnutnou potrebou odstraňovania porúch na mostných objektoch údržbou.

Výsledky z diagnostiky a hodnotenia vozoviek z uplynulých rokov poukazujú na stále sa zhoršujúci stav ciest I. triedy. Väčšia pozornosť sa venuje investičnej činnosti (výstavbe najmä diaľnic a rýchlostných ciest), pričom sa oveľa menej pozornosti dostáva samotnej údržbe, opravám a rekonštrukciám existujúcich ciest. Dokumentujú to aj výsledky hodnotenia stavu ciest, podľa ktorých každoročne zaznamenávame neustály nárast nevyhovujúcich úsekov. Pri limitovanom objeme finančných prostriedkov určených na zlepšenie stavu ciest preto SHV predstavuje nástroj na efektívnejšie využitie týchto prostriedkov, čo je tiež nevyhnutným predpokladom získavania finančných prostriedkov na rozvoj a zlepšenie stavu cestnej siete.

B/ Výhľad do roku 2010

Ciele Programu údržby a opráv
a) minimálny variant
• dosiahnuť zastavenie degradácie siete ciest I. triedy,
• zlepšiť stavebný stav mostných objektov stupňa V. a VI. (165 mostov),
• dosiahnuť minimálny štandard údržby,
• zabezpečiť normové parametre premenných parametrov cestnej siete.
b) štandardný variant
• dosiahnuť zlepšenie stavu siete ciest I. triedy,
• zlepšiť stavebný stav mostných objektov stupňov IV., V. a VI. (602 mostov),
• odstránenie havarijného stavu ciest v dĺžke 113 km,
• dosiahnuť štandard údržby podľa technických podmienok,
• zabezpečiť normové parametre premenných parametrov cestnej siete,
• zaradiť nové technológie súvislej údržby.

Finančný rámec Programu údržby a opráv

Požiadavka finančných prostriedkov je vytvorená na základe poznania súčasného stavu prideľovania bežných výdavkov na roky 2004 a 2005 v kontexte predchádzajúceho vývoja od roku 1996 (pozri prílohu č. 6) a technického stavu ciest a mostov v správe SSC. Ako je vyššie uvedené, stav financovania údržby a opráv pri prepočte finančného objemu na jednotkové náklady (m2, km) je značne poddimenzovaný a nemožno dosiahnuť štandard údržby ciest I. triedy.

Návrh financovania

Ciele alternatívneho Programu údržby a opráv je možné dosiahnuť dvomi variantmi financovania.

a) Minimálny variant
Pokrýva údržbu v základnej miere.

b) Štandardný variant
Jeho ambíciou je zlepšiť sieť ciest I. triedy na úroveň štandardu.

Popisy štandardov údržby pre obidva varianty sú uvedené v prílohe č. 7.

Výsledky výpočtu finančných prostriedkov na Program údržby a opráv na roky 2006 – 2010

Výsledky sú uvádzané v dvoch variantoch podľa 9 hlavných skupín analytickej evidencie výkonov s popisom bežných a účelovo viazaných finančných prostriedkov a sú spracované v nasledujúcich tabuľkách.

Tabuľka 1 Náklady na údržbu a opravy ciest I. triedy v správe SSC v roku 2006
Analytické skupiny činnosti údržby ciest I. triedy Náklady v tis. Sk
Minimum Štandard
Bežné Účelové Spolu % podiel Bežné Účelové Spolu % podiel
1. Zimná údržba 346 166 346 166 17,93 380 782 380 782 16,01
2. Údržba a oprava vozoviek 85 648 764 760 850 408 44,06 104 048 886 851 990 899 41,65
3. Dopravné značenie 24 270 161 799 186 069 9,64 32 737 174 479 207 216 8,71
4. Bezpečnostné zariadenia 96 043 96 043 4,98 110 449 110 449 4,64
5. Cestné teleso a odvodnenie 57 156 57 156 2,96 92 343 92 343 3,88
6. Údržba a opravy mostov 63 033 126 065 189 098 9,80 126 065 238 755 364 820 15,34
7. Ostatné cestné objekty 36 250 36 250 1,88 43 501 43 501 1,83
8. Sadovníctvo, cestná zeleň 99 236 99 236 5,14 109 224 109 224 4,59
9. Ostatné činnosti 69 692 69 692 3,61 79 766 79 766 3,35
SPOLU 877 494 1 052 624 1 930 118 100,00 1 078 915 1 300 085 2 379 000 100,00

Tabuľka 2 Priemerné náklady na údržbu a opravy 1 m2 ciest I. triedy v správe SSC v roku 2006
Analytické skupiny činnosti údržby ciest I. triedy Náklady v Sk
Minimum Štandard
Bežné Účelové Spolu Bežné Účelové Spolu
1. Zimná údržba 12,01 12,01 13,22 13,22
2. Údržba a oprava vozoviek 2,97 26,54 29,51 3,61 30,78 34,39
3. Dopravné značenie 0,84 5,62 6,46 1,14 6,06 7,19
4. Bezpečnostné zariadenia 3,33 3,33 3,83 3,83
5. Cestné teleso a odvodnenie 1,98 1,98 3,21 3,21
6. Údržba a opravy mostov 2,19 4,38 6,57 4,38 8,29 12,66
7. Ostatné cestné objekty 1,26 1,26 1,51 1,51
8. Sadovníctvo 3,44 3,44 5,17 5,17
9. Ostatné činnosti 2,42 2,42 2,77 2,77
SPOLU vozovky 28,27 32,15 60,43 34,44 36,83 71,29
SPOLU mosty 150,00 300,00 450,00 300,00 600,00 900,00

Analytické skupiny činnosti údržby ciest I. triedy Náklady v Sk
Minimum Štandard
Bežné Účelové Spolu Bežné Účelové Spolu
1. Zimná údržba 113,13 113,13 124,44 124,44
2. Údržba a oprava vozoviek 27,99 249,92 277,91 34 289,82 323,82
3. Dopravné značenie 7,93 52,88 60,81 10,7 57,02 67,72
4. Bezpečnostné zariadenia 31,39 31,39 36,09 36,09
5. Cestné teleso a odvodnenie 18,68 18,68 30,18 30,18
6. Údržba a opravy mostov 38,43 76,87 115,3 76,87 145,58 222,45
7. Ostatné cestné objekty 11,85 11,85 14,22 14,22
8. Sadovníctvo 32,43 32,43 35,69 35,69
9. Ostatné činnosti 22,78 22,78 26,07 26,07
SPOLU vozovky 266,18 302,8 568,98 311,39 346,84 658,23
SPOLU mosty 38,43 76,87 115,3 76,87 145,58 222,45

Tabuľka 3 Priemerné náklady na údržbu a opravy 1 km ciest I. triedy v správe SSC v roku 2006

Návrh finančných požiadaviek na údržbu a opravy ciest I. triedy vo výhľade do roku 2010, kde uvažujeme s ročným nárastom u bežných výdavkov o 7% a u účelových výdavkov o 10%.

Tabuľka 4 Predpokladaný nárast finančných prostriedkov v minimálnom variante

Roky Náklady v tis. Sk
Minimálny variant
Bežné Účelové Spolu
2006 877 494 1 052 624 1 930 118
2007 938 918 1 157 886 2 096 804
2008 100 4642 1 273 675 2 278 317
2009 107 4967 1 401 043 2 476 010
2010 1 150 214 1 541 147 2 691 361

Tabuľka 5 Predpokladaný nárast finančných prostriedkov v štandardnom variante

Roky Náklady v tis. Sk
Štandardný variant
Bežné Účelové Spolu
2006 1 078 915 1 300 085 2 379 000
2007 1 154 439 1 430 094 2 584 533
2008 1 235 250 1 573 103 2 808 353
2009 1 321 717 1 730 413 3 052 130
2010 1 414 237 1 903 454 3 317 691

Tabuľka 6 Prehľad finančných prostriedkov na údržbu a opravy v 9-tich hlavných skupinách

Skupina údržby nultý variant –
2005 variant – minimum
2006 variant – štandard
2006

cesty I. triedy
cesty I. triedy cesty I. triedy
mil. Sk mil. Sk mil. Sk
1. Zimná údržba 252 433 346 166 380 782
2. Údržba vozoviek 97 478 850 408 990 899
3. Dopravné značenie 118 077 186 069 207 216
4. Bezpečnostné zariadenia 20 956 96 043 110 449
5. Cestné teleso a odvodnenie 20 828 57 156 92 343
6. Údržba mostov 34 074 189 098 364 820
7. Ostatné cestné objekty 3 657 36 250 43 501
8. Údržba cestnej zelene 26 633 99 236 109 224
9. Ostatné činnosti 41 112 69 692 79 766
Spolu za cesty I. triedy 615 248 1 930 118 2 379 000

Z predchádzajúcej tabuľky je zrejmá potreba zvýšenia finančných prostriedkov jednak vo variante minimálnom, tak aj vo variante štandardnom, pričom ako základ porovnania je považovaný nultý variant, teda plánovaná výška finančných prostriedkov na údržbu a opravy ciest I. triedy stanovená v kontrakte medzi MDPT a SSC na rozpočtový rok 2005.

Tabuľka 7 Predpokladaný nárast finančných prostriedkov na roky 2005 – 2010 oboch variantov

Činnosti 2005 2006 2007 2008 2009 2010
tis. Sk tis. Sk tis. Sk tis. Sk tis. Sk tis. Sk
Bežná údržbaminimum 456 491 877493 938 918 1 004 642 1 074 966 1 150 214
Bežná údržbaštandard 1 078 915 1 154 439 1 235 250 1 321 717 1 414 237
Opravy vozoviekminimum 27 310 764 760 841235 925 360 1 017 896 1 119 685
Opravy vozoviekštandard 886 851 975 536 1 073 090 1 180 398 1 298 439
Opravy mostovminimum 26 732 126 065 138 672 152 539 167 793 184 572
Opravy mostovštandard 238 755 262 631 288 893 317 783 349 561
VDZminimum 104 714 161 799 177 979 195 776 215 354 236 890
VDZštandard 174 478 191 927 211 120 232 232 255 455
SPOLUminimum 615 247 1 930 118 2 096 804 2 278 317 2 476 010 2 691 361
SPOLUštandard 2 378 999 2 584 533 2 808 353 3 052 130 3 317 691
Východiska ŠR 721 774 732 670 743 730 754 957 766 354
ŠR nárokované z priorit 400 000 500 000
Rozdiel minimum - 808 342 - 864 134 -1 534 587 -1 721 053 -1 925 007
Rozdiel štandard - 1 257 225 -1 351 863 -2 064 623 -2 297 173 -2 551 337

Zdôvodnenie

V rámci nárastu finančných prostriedkov boli brané na zreteľ nasledujúce skutočnosti:

• po transformácii Slovenskej správy ciest sú všetky výkony v rámci údržby a opráv ciest I. triedy zabezpečované dodávateľsky, čo má významný vplyv na cenotvorbu realizovaných výkonov, keďže mzda sa stala nákladovou položkou výkonu (mzdy tvoria cca 25% nákladov údržbových prác); taktiež nie je zohľadnený fakt, že dodávateľské organizácie kalkulujú aj so ziskom, nárastom cien vstupov, valorizáciou, infláciou, nárastom cien energií a PHM,

• preraďovanie úsekov ciest II. triedy do siete ciest I. triedy, kde obvykle ide o úseky so zvýšenými nárokmi na zimnú aj letnú údržbu a zvýšeným nákladom na jej priblíženie štandardu cesty I. triedy,

• v rokoch 2004 a 2005 je výrazne podhodnotené financovanie výkonov, dôsledky sa prejavujú v zrýchlenej degradácii vozoviek a zvýšenými nárokmi na údržbu,


Záver

Z pohľadu vytýčených cieľov Programu údržby a opráv do roku 2010 z hľadiska nevyhnutnosti zlepšenia stavu siete ciest I. triedy odporúčame uplatňovať

ŠTANDARDNÝ VARIANT.

Finančné zdroje vo výške 1 257, 225 mil Sk na rok 2006 nárokovať pri návrhu priorit vlády SR ďalším zvýšením z pôvodných 400 mil. Sk na 1 657, 225 mil. Sk, na rok 2007 vo výške 1 851, 863 mil. Sk, na rok 2008 2 064, 623 mil. Sk, na rok 2009 2 297,173 mil. Sk a na rok 2010 2 551,337 mil. Sk.

Zdroj: MDPT, http://www.telecom.gov.sk/index/go.php?id=2157 a tu sa nachádzajú aj ďalšie informácie a tabuľky sú prehľadne spracované.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 10. Máj 2006 22:12

Vozovka „visela vo vzduchu“ - Vráble, hrozil prepad cesty. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3741

Mám 2 dobré správy: Vozovka sa opravila skôr, ako sa mohla prepadnúť a zároveň takýchto úsekov nie je na 100% veľa. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 10. Máj 2006 22:14

Kvôli opravám ciest hľadajú obce majiteľov pozemkov. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3743
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Lenny » 10. Máj 2006 22:37

Dy napísal:Kvôli opravám ciest hľadajú obce majiteľov pozemkov. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3743


Dy,

když už jsi nakousl problém pozemků, chci se Tě zeptat, jak je na tom SK, má vykoupeny pozemky pod všemi komunikacemi (D, R, S) nebo je to jako v ČR, kde spousta pozemků není stále vykoupena, ikdyž část už v minulých letech byla?
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Dialniciar » 10. Máj 2006 22:48

Lenny napísal:
Dy napísal:Kvôli opravám ciest hľadajú obce majiteľov pozemkov. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3743


Dy,

když už jsi nakousl problém pozemků, chci se Tě zeptat, jak je na tom SK, má vykoupeny pozemky pod všemi komunikacemi (D, R, S) nebo je to jako v ČR, kde spousta pozemků není stále vykoupena, ikdyž část už v minulých letech byla?


Veľká časť (možno až väčšina) pozemkov pod cestami II.-III. triedy nie je vysporiadaných. Cesty I. triedy neviem a diaľničná sieť je vysporiadaná, ale často na spôsob http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3748 , takže vlastne nie je.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Máj 2006 12:59

Približne 122 miliónov stála zimná údržba ciest v Žilinskom kraji. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3804
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Máj 2006 13:05

Veľa ľudí sa ma pýta, že koľko stojí údržba ciest na Slovensku ? A ja teraz dám aspoň čiastočnú odpoveď, prečo nie je jednoduché stanoviť presné číslo. :arrow:

Údržba znamená letnú a zimnú a údržbu. Do letnej sa často ale zahŕňajú aj opravy menšieho rozsahu (lebo na väčší nie je dostatok financií) ako sú opravy výtlkov. Je to údržba, pretože sú to škody vytvorené počas zimného obdobia a realizujú sa v lete. Aj keď sú to vlastne opravy, ale v praxi už to je zaužívaná údržba. Pre lepšiu predstavu, rok 2006 znamenal len pre mesto Bratislava cca. 6-8 tisíc výtlkov a na ich opravy pôjde ak som to správne zaznamenal 20 mil. SKK. A s určitou pravdepodobnosťou sa dá povedať, že viac ako 50% z nich sa bude opravovať aj ďalší rok.

A teraz to príde: Máme 8 VÚC. K tomu si pridajme všetky obce a mestá. K tomu SSC a NDS, a.s. a dostaneme niekoľko tisíc rozpočtov na údržbu cestnej siete v SR. A teraz ešte treba doplniť, že hlavne tie obecné a mestské rozpočty sa v priebehu roka 2-3x zmenia a prispôsobujú situácii.

Ja si to netrúfam hodnotiť. Nemám ako. Ale dá sa to spraviť takto:

8x120 mil. SKK + niekoľko 100 mil. SKK + 150 mil. SKK, čo sú VÚC a mestá+obce a NDS, a.s. = cca. (max.) 2 mld. SKK, ktoré sa vynaložia na zimnú údržbu a letnú údržbu a podľa mňa je to suma čiastočne zahrnutá aj s výtlkami.

Je to vysoko nepresný údaj. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 04. Jún 2006 11:34

Turany - Cestári bez opravárskej súpravy. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4028

Opravy ciest: Lepšie raz draho, ako tri razy lacno ! :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4030
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 09. Jún 2006 22:29

Prešov 7. júna (TASR) - Povodne počas prvého júnového víkendu spôsobili na cestách v správe Prešovského samosprávneho kraja (PSK) predbežné škody za vyše 187 miliónov Sk. Informoval o tom dnes na stretnutí s novinármi riaditeľ Správy a údržby ciest (SÚC) PSK Vladimír Kozák.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4089
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 11. Jún 2006 17:44

Bytovky o pár dní odstrelia - betón sa použije na cesty

Detva - Čulý pracovný ruch, no aj veľa prachu a hluku... Takýto obraz sa v súčasnosti v Detve naskytá pri autobusovej stanici. Neďaleké bytovky, známe to „skleníky“, majú pred sebou iba pár dní. Jedna z bytoviek už dnes stojí iba na niekoľkých oporných stĺpoch - steny už vybúrali pracovníci špeciálnej firmy. Je jasné, že ide o prípravu na odstrelenie stavby. Minulý piatok už bola bytovka takmer pripravená, stačilo pár náloží a padla by ako domček z karát. Žiadne nálože tam však zatiaľ nikto nedal. Ako nám povedal primátor Detvy Ján Šufliarský, tri bytovky odstrelia naraz. „Okolo dvadsiateho júna by malo byť všetko pripravené,“ povedal nám primátor. Čo však s haldou betónu? „Materiál nebudeme odvážať, priamo na mieste budeme betón drviť a použijeme ho do našich komunikácií,“ vysvetlil primátor. Hoci vyprázdnené stavby vyzerajú na tenkých stĺpoch nebezpečne, ostáva veriť, že odborníci na statiku to majú dobre spočítané a bytovky sa nezvalia niekomu na hlavu. Veď len pár metrov od bytoviek je chodník, ktorým prechádza veľa ľudí na stanicu či do obchodov. „Nemala som z toho dobrý pocit, keď som tade išla,“ povedala nám pani Katarína, ktorú sme stretli na stanici. Na otázku, či by stihla ujsť, keby začala bytovka padať, pokrútila hlavou a dodala: „Nemala by som žiadnu šancu.“ Aby sme nešírili zbytočnú paniku, zopakujme ešte raz, že odborníci zrejme dobre vedia, čo robia.

(ms)

[6. 6. 2006]

Zdroj: http://www.regionalnenoviny.sk/c/275225 ... relia.html
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Jún 2006 19:51

Potrvá roky, pokým diery zmiznú z ciest. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4115

Niekde sa na výtlkoch pracuje do leta, inde celý rok. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4116

Slovenské cesty sú napriek opravám v zlom stave. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4117
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jún 2006 19:03

Na horskom priechode Biela Hora v pohorí Malé Karpaty sa aktívne opravuje zosuv pôdy, zakladá sa kvalitná konštrukcia vo väčšej dĺžke, premávka je riadená semafórmi, pretože cesta je zúžená len do jedného jazdného pruhu, vznikajú kolóny a dopravné zápchy.

Stavebné práce vykonáva pre SSC stavebná firma Cesty Nitra, a.s.

Okrem toho, na celom horskom priechode je už nový povrch, ktorý sa však už na niektorých miestach začína rozpadávať (zlá statika cesty), ako aj vznikajú rôzne nerovnosti (výtlky) a znovu sa začali rozpadávať krajnice.

V pláne sú ešte tieto úpravy:

1. Vyrovnať a vymeniť zvodidlá.
2. Stavebne upraviť odpočívadlá.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 02. Júl 2006 12:23

Dolný Kubín udržiava 450 kilometrov ciest na Orave. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4252

Okrem 86 km ciest II. triedy a 240 km ciest III. triedy, ktoré patria ŽSK, udržiava aj takmer 120 km ciest I. triedy, patriacich Slovenskej správe ciest. Ako nám povedal Ivan Dauda, vedúci technicko-správneho útvaru dolnokubínskej SaÚC, priemerný vek vozidiel presahuje dvadsať rokov.

...

Správa a údržba ciest Martin, stredisko Turčianske Teplice sa stará o 28 kilometrov ciest prvej, o 18 km ciest druhej a 80 km ciest tretej triedy. Medzi najproblematickejšie úseky patria horské priechody Malý Šturec, Kremnické Bane, ale aj komunikácia z Príboviec do Prievidze. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4255

Betónová cesta z Martina do Turčianskych Teplíc si už kadečo pamätá. Popis jej každoročnej opravy.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 16. Júl 2006 12:29

Prešovský kraj dá na cesty II. a III. triedy 880 mil. SKK z úveru vo výške 1,3 mld. SKK od EIB. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4326

Podrobné informácie k úveru a jeho čerpaniu.

Doplnenie: PO VÚC systematicky už doteraz investoval formou PPP do opráv cestnej siete, ale nerozhodol sa pokračovať týmto spôsobom vzhľadom na náročnosť splácania. Formou PPP sa opravili najkritickejšie úseky v hodnote 500 mil. SKK. Dnes je vyčlenených o niekoľko 100 mil. SKK viac financií a aj na modernizáciu strojného vybavenia stredísk údržby, čo situáciu veľmi výrazne zlepší. PO VÚC mal jednu z najhorších cestných sietí v SR, dnes už sa zaraďuje k lepším cestným sieťam v rámci SR, naďalej však zostáva problémom nedostatok diaľnic.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 26. Aug 2006 18:31

Snehové pluhy v lete, jazda v zručnosti (video) - odporúčam. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4588

Príprava na zimu. 8)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 30. Aug 2006 20:49

Ak by bol záujem, tak dokážem na fórum dostať kompetentného človeka, ktorý je riaditeľom jedného zo stredísk údržby (dnes spadajúce pod VÚC, predtým SSC), má bohatú prax, skúsenosti a je ochotný tu s vami diskutovať na tému: údržba ciest I.-III. triedy v zime, aj v lete.

Predsa len, ja už v tomto nerobím, na Slovensku som ani nerobil, takže ja môžem len teoreticky popisovať situáciu.

Prejavením záujmu myslím napísanie príspevkov sem, prípadne nejakú IS mne. Príspevky si však môže prečítať daný človek sám a záujem uvidí na vlastné oči. 8)

Nespokojní s údržbou ciest hlavne v zime sú takmer všetci motoristi, uvidíme, či aj na tomto fóre a hlavne, či je tu ochota o tomto aj diskutovať s kompetentným človekom z praxe. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 01. Sep 2006 14:08

Ach, tie cesty! alebo údržba ciest na Kysuciach. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4644
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 01. Sep 2006 14:25

Odletujúce kamienky na novej ceste mu poškodili auto! :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4659
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 04. Sep 2006 20:11

Praha chystá další opatření ke zlepšení průjezdnosti městem. Mobilní značky vydávané dočasně stavbařům budou omezeny na hodiny, kdy se na projektech pracuje. Po vypršení rozvrhu, většinou v noci nebo o víkendech, by mohli řidiči v úseku zrychlit. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4679

Tak toto by sa mohlo konečne ujať aj v SR. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 13. Sep 2006 21:34

Trnavský samosprávny kraj (TTSK) bude mať nové stredisko údržby ciest za 40 mil. SKK v Galante. Financie sú z úveru, no sú investované rentabilne, efektívne. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4814

Tak dúfajme, že v tomto regióne bude zimné obdobie pre cestárov ľahšie zvládnuteľné. :lol:


Celkovo keby chcel len TTSK mať všetko zvládnuté, tak by potreboval ešte ďalší takýto objekt pri horskom priechode Biela Hora zo strany od Jablonice. V rámci SR chýba celkovo cca. 1,5 mld. SKK na takéto nové strediská údržby.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Ďalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.