Cestné mosty v SR

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod B; » 15. Mar 2007 10:59

Nie. A ty?
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Dialniciar » 19. Mar 2007 23:55

B; napísal:Nie. A ty?


Vidím, že doprastavák sa vie len pýtať. :twisted: :wink:

Frézovanie slúži na odstránenie hrubých nerovností betónu, prípadne na hrubé zdrsnenie povrchu. Alebo tiež môže ísť o zhotovenie škáry vo vrstve ochrany izolácie.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Obnova mostov cez rieku Ipeľ a súťaž na premostenie Dunaj...

Odoslaťod mapman » 28. Mar 2007 17:03

Obnova mostov cez rieku Ipeľ a súťaž na premostenie Dunaja v oblasti Štúrova

Na začiatku 20.storočia stálo na 160 km dlhom hraničnom úseku cez rieku Ipeľ 47 mostov. Väčšina ich bola počas 2.svetovej vojny zničená a dnes z nich doprave slúži len päť. Vlády Slovenskej a Maďarskej republiky sa v súlade so zmluvou o dobrých susedských vzťahoch a priateľskej spolupráci so zreteľom na vplyv infraštrukturálnych spojení na rozvoj hospodárskej spoluprác rozhodli osem mostov cez Ipeľ obnoviť.

Ide o tieto mosty:
  • Chľaba - Ipolydamásd
  • Ipeľské Predmostie - Drégelypalánk
  • Koláre - Ujkovár
  • Kováčovce - Hugyag
  • Peťov - Pöstenypuszta
  • Bušince - Nógrádszakál
  • Rároš - Rárospuszta
  • Vrbovka - Örhalom


Maďarská strana navyše odporúča zaradnie obnovy ďalších troch premostení v dolnom toku rieky.
V júli 2005 samospráva mesta Ostrihom vypísala súťaž na vypracovanie štúdie premostenia Dunaja medui mestami Esztergom a Štúrovo. Išlo o vyzvanú súťaž, do ktorej pozvali päť projektových organizácií z Maďarska.

...

Zdroj: Štvrťročník Silnice Železnice, 1/2007
www.silnice-zeleznice.cz
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Odoslaťod konstrukt » 28. Mar 2007 19:36

Dialniciar napísal:
B; napísal:Nie. A ty?


Vidím, že doprastavák sa vie len pýtať. :twisted: :wink:

Frézovanie slúži na odstránenie hrubých nerovností betónu, prípadne na hrubé zdrsnenie povrchu. Alebo tiež môže ísť o zhotovenie škáry vo vrstve ochrany izolácie.
Nie neviem sa len pítať, ja veľmi dobre viem načo to slúži, pretože mám na starosti aj partiu, ktorá takéto frézovanie na mostoch prevádza, zabudol som sa len na túto sekciu pozrieť. Frézovanie mostov slúži predovšetkým na zdrsnenie povrchu mosta, vybrúsenie cementového mlieka. Toto sa robí pre následné zaizolovanie mosta. Most sa po betonáži hladí tvz. vrtulníkmi, vznikne tak hladký povrch ako sklo, to sa musí následne vyfrézovať, aby sa predovšetkým odstránilo cementové mlieko, pretože keby tam cement. mlieko ostalo a následne bola nalepená lepenka, lepenka by sa pri kladení asfaltu od povrchu mosta odlepovala a vznikali by bubliny. Niekedy sa musí mostovka aj 3 vyfrézovať, všetko závisí od skúšok. Po každom frézovaní sa robia odtrhové skúšky na beton, či ešte ostalo mlieko na povrchu mostovky. Fréza sa líši od klasickej cestnej frézy v tom, že cestná fréza má rotujúcu časť s ostrými čepeľami a mostová fréza mé ozubené kolieska podobné tým na bicykli, a na hrotoch má tatavenú spekanú oceľ a rotovaním tie ozubené kolieska bijú po betonovom povrchu a narušujú ho.
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Dialniciar » 31. Mar 2007 22:44

doprastavak napísal:
Dialniciar napísal:
B; napísal:Nie. A ty?


Vidím, že doprastavák sa vie len pýtať. :twisted: :wink:

Frézovanie slúži na odstránenie hrubých nerovností betónu, prípadne na hrubé zdrsnenie povrchu. Alebo tiež môže ísť o zhotovenie škáry vo vrstve ochrany izolácie.
Nie neviem sa len pítať, ja veľmi dobre viem načo to slúži, pretože mám na starosti aj partiu, ktorá takéto frézovanie na mostoch prevádza, zabudol som sa len na túto sekciu pozrieť. Frézovanie mostov slúži predovšetkým na zdrsnenie povrchu mosta, vybrúsenie cementového mlieka. Toto sa robí pre následné zaizolovanie mosta. Most sa po betonáži hladí tvz. vrtulníkmi, vznikne tak hladký povrch ako sklo, to sa musí následne vyfrézovať, aby sa predovšetkým odstránilo cementové mlieko, pretože keby tam cement. mlieko ostalo a následne bola nalepená lepenka, lepenka by sa pri kladení asfaltu od povrchu mosta odlepovala a vznikali by bubliny. Niekedy sa musí mostovka aj 3 vyfrézovať, všetko závisí od skúšok. Po každom frézovaní sa robia odtrhové skúšky na beton, či ešte ostalo mlieko na povrchu mostovky. Fréza sa líši od klasickej cestnej frézy v tom, že cestná fréza má rotujúcu časť s ostrými čepeľami a mostová fréza mé ozubené kolieska podobné tým na bicykli, a na hrotoch má tatavenú spekanú oceľ a rotovaním tie ozubené kolieska bijú po betonovom povrchu a narušujú ho.


Zabudol si a preto som to stručne doplnil, ty si to rozvinul. :wink:

Ono všeobecne, tu nečakaj (na základe vlastných skúseností to píšem), že dáš otázku a bude tu 10 rôznych odpovedí ... tu nebude ani jedna a preto je lepšie naraz položiť otázku a následne odpoveď. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Záver z r. 2007

Odoslaťod Dialniciar » 05. Nov 2007 17:22

Problémom všetkých post-komunistických štátov sveta je ten, že sa naraz v priebehu dvoch desaťročí postavili tisícky cestných mostov, ktoré treba po 25-30 rokoch zase masívne opravovať a dnešné mnohé štáty ako sú Česká republika, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Pobaltské krajiny atď. na to nemajú dostatok finančných zdrojov. Najhoršie sú na tom vzhľadom na počet mostov, ich vyťaženosť, parametre a stav verejných financií (stav finančnej situácie u samospráv) Česká republika a Slovensko. V oboch štátoch dnes nevyhovuje viac ako 50% všetkých mostov.

Fakt, že situácia nie je dobrá potvrdzuje aj to, že finančné prostriedky vynakladané na rekonštrukcie mostov sa z roka na rok výrazne zvyšujú a po zarátaní všetkých správcov mostných objektov sa dokonca z roka na rok znásobujú, no zároveň všetky inštitúcie hodnotiace stav cestných mostov konštatujú zhoršenie situácie.

Najčastejším nedostatkom a problémom na mostoch na Slovensku sú dilatačné prechody. Spôsobené to je mimoriadnou opotrebovanosťou všetkých materiálov a prisilné otrasy/vibrácie spôsobené kamiónovou dopravou. Na Slovensku sa opravujú len tieto samotné časti, nerieši sa systematicky rozsiahlejšia oprava jednotlivých telies mosta. Ďalším problémom, ktorý sa však posledné roky darí zlepšovať je stav vozovky na moste a následne stav mostovky. To priamo ovplyňuje jazdné vlastnosti každého dopravného prostriedku.

Základná príčina tohto stavu však ide do minulosti. Slovensko má veľa vodných plôch, následne veľa roztrúsených obcí a zároveň rozsiahlu cestnú sieť. Mosty však v mnohých regiónoch boli síce spravené široké pre cestu, chodcov, inžinierske siete, ale stali jedinými spojnicami v mestách, či obciach. Po dlhých rokoch sa stali preťaženými a veľmi zle na ich stav vplýva skutočnosť, že ťažké dopravné prostriedky na nich stoja a následne sa rozbiehajú.

Stav desiatok mostov na cestách I. triedy dosiahol stupeň III a viac, čo je posledný stupeň v odborných termínoch, kedy je nutné prikročiť k celkovej rekonštrukcii celého mosta. Stručne povedané: ďalšie stupne začnú výrazne ohrozovať statiku mosta až posledný V/VI stupeň je stupňom, ktorý hovorí o závažnom poškodení statiky mosta a je nevyhnutné z bezpečnostných dôvodov most pre dopravu uzatvoriť. Problémom začína byť fakt, že už väčšina mostov je v I alebo II stupni a teda stav cestných mostov sa zhoršuje, pretože nie je dostatok finančných prostriedkov.

Slovensko a extra SSC prijali k tomuto isté zásady ako napr. program rozvoja mostov, opravy mostov, sú vytvorené špecializované tímy, ktoré posudzujú stav mostov z hľadiska statického atď., čím sa prispieva k bezpečnosti premávky a presne sa mapuje stav mostných objektov.

Ak by Slovensko chcelo účinne začať riešiť situáciu, SSC a VÚC by museli na opravy mostov vynakladať ročne sumu vo výške min. 2-3 mld. SKK. Dnes je táto suma menej ako polovičná.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jarda » 06. Nov 2007 01:05

OT: V ČR je poměrně dost mostů starších, které sice vesměs byly postaveny kvalitně, ale v době komunismu byla zanedbávaná jejich údržba a navíc nebyly dimenzované na těžké kamiony, které po nich dnes jezdí. Mnoho mostů bylo navíc poškozeno povodněmi v létech 1997 a 2002.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Dialniciar » 06. Nov 2007 16:22

Jarda napísal:OT: V ČR je poměrně dost mostů starších, které sice vesměs byly postaveny kvalitně, ale v době komunismu byla zanedbávaná jejich údržba a navíc nebyly dimenzované na těžké kamiony, které po nich dnes jezdí. Mnoho mostů bylo navíc poškozeno povodněmi v létech 1997 a 2002.


Ono to nie je až tak OT, pretože sa to týka aj Slovenska, predovšetkým mostov na cestách III. triedy. Tie sa postavili a nikto sa o ne od chvíle otvorenia nestaral, max. niekde natreli znovu zábradlie.

V prípade povodní je to to isté aj na Slovensku, pretože problém je opraviť zosun cesty, nie ešte riešiť poškodený cestný most, ... to sa rieši dlhé roky.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Peter Olejár » 13. Máj 2008 22:09

Most sa zrútil do Hrona pri budovanej elektrárni :arrow:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=10164

.. bud niekto nevie stavat alebo je hron fakt nebezpecna rieka :idea:
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 13:02

Re: Záver z r. 2007

Odoslaťod Peter Olejár » 13. Máj 2008 22:13

Dialniciar napísal:Ak by Slovensko chcelo účinne začať riešiť situáciu, SSC a VÚC by museli na opravy mostov vynakladať ročne sumu vo výške min. 2-3 mld. SKK. Dnes je táto suma menej ako polovičná.
samotna SSC ma vytvoreny tzv. "mostny program", ktory ma v sprave prostriedky vo vyske 265 mil. Sk, z ktorych 45 mil. Sk ide na posudky a kontroly a vyse 200 mil. Sk potom na opravy".
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 13:02

Odoslaťod Peter Olejár » 16. Máj 2008 00:42

Novy most na ceste III/0683 medzi Presovom a obcou Ruska Nova Ves. Naklady na jeho zhotovenie boli 7,7 mil. Sk, odovzdany do uzivania bol na konci aprila 2008. Je zaujimavy tym, ze znesie zatazenost triedy A, teda 150t, co je najvyssie mozne zatazenie, nakolko blizko sa nachadza vojenske strelnica. Povodny most bol zniceny pri povodniach v r. 2006, armada tu do 10 dni priviezla z Michaloviec mostny tank MT-55A, ktory osadili prislusnici mostnej caty zenijneho utvaru a sluzil aj premiestnych ludi. Novy most by mal odolat 1000-rocnej vode. :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=4453
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=4454

.. do uzivania bol odovzdany skor (povodny termin august)
.. povodny most sluzil pre konske zaprahy ale chodili po nom aj lahke auta
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 13:02

Odoslaťod Dialniciar » 29. Nov 2008 22:57

BB VÚC investuje v r. 2009 na opravy mostov sumu 38,3 mil. SKK. BB VÚC podobne ako aj ostatné VÚC má s údržbou mostov problémy, predovšetkým na cestách III. triedy je ich viac ako 50% už na III. stupni (V. stupeň je havarijný stav a most sa musí pre dopravu uzatvoriť). Aby sa tento stav podarilo odvrátiť musel by BB VÚC investovať ročne len na mosty na cestách III. triedy min. 210 mil. SKK po dobu 6 rokov. BB VÚC sa spolieha na eurofondy. Píšem o BB VÚC, pretože stav jeho mostov je najhorší na Slovensku a oproti iným krajom s tým takmer nič nerobí, čím sa celkový stav len zhoršuje.

Najvyššiu sumu v r. 2009 na opravy a údržbu mostov pripravil TT VÚC, kde od r. 2008 prebieha generálna rekonštrukcia 1/3 cestnej siete. TT VÚC na opravy a diagnostiku mostov plánuje použiť 124,6 mil. SKK. To je napríklad suma o 10 mil. SKK nižšia, akú použije už spomínaný BB VÚC na opravy ciest aj mostov spolu. :idea:

Čo sa týka mostov na cestách I. triedy, tu zostal stav oproti posl. príspevku nezmenený.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 20. Dec 2008 23:53

Poslanci BBSK podporili výstavbu Ipeľských mostov :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11304
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 23. Dec 2008 17:50

Aktualizácie odkazov + nové zverejnené údaje:

Systém hospodárenia s mostnými objektami - http://www.ssc.sk/sk/Cestna-Databanka/S ... ektami.ssc .
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 08. Feb 2009 20:58

SR a MR postavia nové mosty cez rieku Ipeľ s nosnoťou do 12t. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11498
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod racto » 10. Feb 2009 08:55

Starý most zostane starým mostom
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=83502#83502
ach jaj
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Odoslaťod Dialniciar » 25. Feb 2009 18:57

Most nad diaľnicou D1 medzi mestami Senec a Pezinok plánuje Bratislavský samosprávny kraj (BSK) zrekonštruovať, predpokladané náklady sú 887 937 €. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11562
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Apr 2009 00:16

Slovensko a Maďarsko dostanú milióny na výstavbu mostov :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11812
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Ipeľské mosty medzi Slovenskom a Maďarskom

Odoslaťod DrX » 09. Júl 2009 16:24

Info o v súčasnosti obnovovaných mostoch cez rieku Ipeľ je tu
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod Dialniciar » 10. Júl 2009 15:39

No prosím, ak by DrX sledoval trošku toto fórum, tak by našiel nielen príspevky k tejto téme, ale aj témy. A nevťahoval by sem maďarskú kartu. :roll:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 17. Aug 2009 19:19

Začínajú sa napĺňať moje obavy spred 3 rokov o stave cestných mostov na Slovensku. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=12316
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=12263

SSC ešte v r. 2006 stanovila sumu potrebnú na rekonštrukcie cestných mostov na cestách I. triedy na min. 150 mil. € do r. 2015, pričom ročne sa na tieto účely dáva len asi 5 mil. €. To znamená, že sa riešia len havarijné stavy a aj to nie všetky - dávajú sa potom obmedzenia - no a ja sa obávam, že v 2015 sa dopracujeme k tomu, že potrebné financie na opravy stúpnu, lebo SSC nezvládne dávať peniaze na pravidelné opravy a bude riešiť len príliš nákladné riešenia na havarijné stavy, takže niektoré mosty sa budú musieť úplne uzatvoriť a budú dlhé obchádzky ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 24. Aug 2009 17:10

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=93679#93679

*dovolil som si upraviť nadpis

Takže most nebolo treba opraviť, ale bolo na neho treba cez 600 tis. €, ... to už aké bludy musia na SSC hovoriť do médií ? Však to je do očí bijúce ... detto most v Čadci - on nie je zlý, on ešte vydrží a potom z ničoho nič oprava a nariadené obchádzky. Tak o čom to je ? ... a pritom ide o cesty I. triedy :!:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 29. Aug 2009 12:17

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=12377

*otázka je, či ide o už raz navrhované mosty slovenskou stranou alebo o ďalšie dva mosty ?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 31. Jan 2010 09:19

NR VÚC v r. 2009 opravil: Most ev. č. 564-021 Kamenica nad Hronom - Bajtava. :arrow:

Cieľom rekonštrukcie bola obnova mosta v parametroch zodpovedajúcich šírkovému usporiadaniu pre cestu III.triedy kategórie C 7,5/50.

Fotogaléria stavu pred opravou a po oprave: http://www.unsk.sk/showdoc.do?docid=3660 .
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Cestné mosty v SR

Odoslaťod Dialniciar » 04. Jún 2010 18:07

Povodne, ktoré sužujú Slovensko už 4 týždne spôsobili zrútenie alebo vážne poškodenie, ktoré bude mať za následok strhnutie asi 36 cestných mostov a niekoľko lávok. Ide o mosty na cestách II. a III. triedy, ale tiež o spojnice na cestách IV. triedy (hlavné miestne komunikácie). Jedna vec je, aká bola ich hodnota, keďže sa vo väčšine prípadov jednalo o staršie mosty a už i tak v nejakom stupni havarijného stavu (stupňov je 7, 7. je že most sa musí pre dopravu uzatvoriť), tak náklady na vypracovanie projektových dokumentácií a následnú novú výstavbu presiahnu 33 mil. €*.

Samosprávne kraje nemajú financie ani na bežnú údržbu, pričom v časoch finančnej krízy majú výrazne nižšie príjmy a okrem eurofondov už nemajú možnosť vziať si väčšie úvery. Mestá a obce sú v podobnej situácii, pričom hlavne obce si nemajú z čoho dovoliť stavbu nových mostných konštrukcií.

Vidím to teda tak, že budú existovať provizórne riešenia (armádne), obchádzky a len veľmi pomalé, postupné obnovovanie cestných ťahov.


*Až po opadnutí vody bude možné posúdiť celkový stav mostných konštrukcií na Slovensku, pretože ako vieme, dnes boli zaplavené celé mestá a obce, predovšetkým na východnom Slovensku, vrátane takých miest ako Kežmarok, Stará Ľubovňa či Bardejov. Problémom sú cesty v okolí Levoče, Popradu, Spišskej Novej Vsi, Košíc, Trebišove atď., no rovnako tak zlá je situácia v Trnavskom a Nitrianskom kraji, predovšetkým v okresoch DS, LV, NZ a NR. Je teda dosť možné, že konečná suma na výstavbu a opravy všetkých cestných mostov budú oveľa vyššie.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.