Oblasť Michaloviec, Trebišova a Sobraniec
Odoslané: 01. Feb 2006 15:04
Táto oblasť je veľmi dôležitou oblasťou skutočného východu SR. Plánuje sa tu veľa projektov v rámci dopravnej infraštruktúry od diaľnice D1 cez letisko v Michalovciach až po modernizáciu železničného koridoru na 160 km/h. Treba však povedať, že aktuálne podmienky z hľadiska infraštruktúry ani zďaleka nie sú ideálne a aj celková hospodárska situácia tejto oblasti nie je práve najlepšia aj vzhľadom na to, že susediace regióny v Ukrajine a v Maďarsku sú na tom veľmi podobne.
Vzhľadom na veľkosť tejto oblasti sa budem venovať aj podrobnejšie cestnej sieti.
Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
1. Michalovce-Strážske
2. Michalovce-Závadka-Sobrance-Tibava-hranice s Ukrajinou
3. Michalovce-Zemplínska Široká-Pavlovce nad Uhom-Veľké Kapušany
4. Michalovce-Trhovište-Hriadky-Sečovce-Trnávka
5. Trebišov-Veľaty-Čerhov-Slovenské Nové Mesto
6. Trebišov-Hriadky-Sečovská Polianka
7. Sobrance-Jasenov-Jovsa-Klokočov
8. Tibava-Podhorod
9. Slovenské Nové Mesto-Borša-Hrušov-Kráľovský Chlmec
10. Kráľovský Chlmec-Leles-Veľké Kapušany
11. Veľké Kapušany-Vojany-Oborín
12. Oborín-Zemplínske Jastrabie
13. Trhovište-Malčice-Oborín
14. Zemplínska Teplica-Sečovce
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období. Celkovo sú tu cestné úseky, ktoré spadajú pod rôzne kategórie ciest, I.-III. triedy ako aj sa tu bude stavať diaľnica D1. Z hľadiska prepojenosti jednotlivých miest je tu celkom dobrá cestná sieť, chýba však lepšie napojenie SR na Maďarsko a Ukrajinu.
Niektoré časti týchto cestných úsekov sa už opravili v rámci projektu PPP, ktorý spravil KE VÚC na opravy ciest II. a III. triedy v celom KE VÚC v hodnote 500 mil. SKK. Aj SSC tu opravila viacero cestných úsekov a treba zdôrazniť, že veľmi kvalitný cestný ťah je úsek Michalovce-Klokočov.
Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
1. Michalovce
2. Sečovce
3. Sobrance
4. Strážske
5. Veľké Kapušany
6. Hriadky
7. Trhovište
8. Závadka
9. Tibava
Tu by som zdôraznil, že napríklad MI a SO bude riešiť diaľnica D1. Treba však tiež zdôrazniť, že stále neexistujú presné termíny, kedy bude táto diaľnica v smere od KE ďalej na Ukrajinu reálne dostavaná, ale dá sa povedať, že do r. 2015 to nebude a preto treba zlepšovať aspoň základnú cestnú sieť v tomto, čo sa potencionálu týka, silnom regióne.
Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
Vo všeobecnosti treba povedať, že tu stačia tie železničné trate, ktoré sú tu postavené a bude sa tu modernizovať železničný koridor v smere na Ukrajinu tak, aby tu vlaky mohli premávať rýchlosťou 160 km/h. Finančne tento projekt zastrešuje hlavne EU.
Železničné stanice:
V rámci rozvoja železničnej siete by bolo vhodné, aby všetky väčšie železničné stanice prešli komplexnými modernizáciami v horizonte nasledujúcich 10-20 rokov.
Iné investície v rámci železníc:
Tu treba spomenúť komplexnú modernizáciu prekladiska v Čiernej nad Tisou z dôvodu iného rozchodu koľají na Ukrajine a v EU.
Letecká doprava.
Táto oblasť potrebuje svoje letisko. Konkrétne by bolo veľmi dobré, keby sa v Michalovciach vybudovalo regionálne letisko takého chrakteru ako je dnes letisko v ZA alebo v PP. Plánuje sa tu v horizonte 10-20 rokov veľa infraštrukturálnych projektov podporovaných EU, ale aj vládou a samosprávou od diaľnice D1 cez modernizáciu železničného koridoru na 160 km/h až po zlepšenie aktuálnej dopravnej infraštruktúry. Táto oblasť má teda všetky predpoklady pre vysoký hospodársky rast a letisko v MI by dokázalo obslúžiť aj oblasti v PO VÚC ako je Humenné, Snina atď. Najbližšie letisko je v Košiciach, to však kapacitne nepostačuje a hlavne je ďaleko a konkrétne preto v Michalovciach by sa malo nové letisko vybudovať, pretože Michalovce majú najlepšie cestné aj železničneé spojenie s celou oblasťou, ale aj s BA a KE.
Ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
V tejto oblasti budú potrebné značné investície práve do vodárenstva, kanalizácie, ale aj väčších samostatných projektov ako je úprava korýt riek a následne aj výstavba nových vodných diel. V tomto by sa mala vytvoriť vládna pomoc tak, aby sa podporovali projekty na toto zameranie spolu s dopravnou infraštruktúrou v rámci tejto oblasti.
Vzhľadom na veľkosť tejto oblasti sa budem venovať aj podrobnejšie cestnej sieti.
Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
1. Michalovce-Strážske
2. Michalovce-Závadka-Sobrance-Tibava-hranice s Ukrajinou
3. Michalovce-Zemplínska Široká-Pavlovce nad Uhom-Veľké Kapušany
4. Michalovce-Trhovište-Hriadky-Sečovce-Trnávka
5. Trebišov-Veľaty-Čerhov-Slovenské Nové Mesto
6. Trebišov-Hriadky-Sečovská Polianka
7. Sobrance-Jasenov-Jovsa-Klokočov
8. Tibava-Podhorod
9. Slovenské Nové Mesto-Borša-Hrušov-Kráľovský Chlmec
10. Kráľovský Chlmec-Leles-Veľké Kapušany
11. Veľké Kapušany-Vojany-Oborín
12. Oborín-Zemplínske Jastrabie
13. Trhovište-Malčice-Oborín
14. Zemplínska Teplica-Sečovce
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období. Celkovo sú tu cestné úseky, ktoré spadajú pod rôzne kategórie ciest, I.-III. triedy ako aj sa tu bude stavať diaľnica D1. Z hľadiska prepojenosti jednotlivých miest je tu celkom dobrá cestná sieť, chýba však lepšie napojenie SR na Maďarsko a Ukrajinu.
Niektoré časti týchto cestných úsekov sa už opravili v rámci projektu PPP, ktorý spravil KE VÚC na opravy ciest II. a III. triedy v celom KE VÚC v hodnote 500 mil. SKK. Aj SSC tu opravila viacero cestných úsekov a treba zdôrazniť, že veľmi kvalitný cestný ťah je úsek Michalovce-Klokočov.
Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
1. Michalovce
2. Sečovce
3. Sobrance
4. Strážske
5. Veľké Kapušany
6. Hriadky
7. Trhovište
8. Závadka
9. Tibava
Tu by som zdôraznil, že napríklad MI a SO bude riešiť diaľnica D1. Treba však tiež zdôrazniť, že stále neexistujú presné termíny, kedy bude táto diaľnica v smere od KE ďalej na Ukrajinu reálne dostavaná, ale dá sa povedať, že do r. 2015 to nebude a preto treba zlepšovať aspoň základnú cestnú sieť v tomto, čo sa potencionálu týka, silnom regióne.
Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
Vo všeobecnosti treba povedať, že tu stačia tie železničné trate, ktoré sú tu postavené a bude sa tu modernizovať železničný koridor v smere na Ukrajinu tak, aby tu vlaky mohli premávať rýchlosťou 160 km/h. Finančne tento projekt zastrešuje hlavne EU.
Železničné stanice:
V rámci rozvoja železničnej siete by bolo vhodné, aby všetky väčšie železničné stanice prešli komplexnými modernizáciami v horizonte nasledujúcich 10-20 rokov.
Iné investície v rámci železníc:
Tu treba spomenúť komplexnú modernizáciu prekladiska v Čiernej nad Tisou z dôvodu iného rozchodu koľají na Ukrajine a v EU.
Letecká doprava.
Táto oblasť potrebuje svoje letisko. Konkrétne by bolo veľmi dobré, keby sa v Michalovciach vybudovalo regionálne letisko takého chrakteru ako je dnes letisko v ZA alebo v PP. Plánuje sa tu v horizonte 10-20 rokov veľa infraštrukturálnych projektov podporovaných EU, ale aj vládou a samosprávou od diaľnice D1 cez modernizáciu železničného koridoru na 160 km/h až po zlepšenie aktuálnej dopravnej infraštruktúry. Táto oblasť má teda všetky predpoklady pre vysoký hospodársky rast a letisko v MI by dokázalo obslúžiť aj oblasti v PO VÚC ako je Humenné, Snina atď. Najbližšie letisko je v Košiciach, to však kapacitne nepostačuje a hlavne je ďaleko a konkrétne preto v Michalovciach by sa malo nové letisko vybudovať, pretože Michalovce majú najlepšie cestné aj železničneé spojenie s celou oblasťou, ale aj s BA a KE.
Ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
V tejto oblasti budú potrebné značné investície práve do vodárenstva, kanalizácie, ale aj väčších samostatných projektov ako je úprava korýt riek a následne aj výstavba nových vodných diel. V tomto by sa mala vytvoriť vládna pomoc tak, aby sa podporovali projekty na toto zameranie spolu s dopravnou infraštruktúrou v rámci tejto oblasti.