Opravy a údržba ciest I., II. a III. triedy v SR

sekcia venovaná cestnej sieti

Moderátor: Moderátori

Zima v ZA VÚC

Odoslaťod Dialniciar » 20. Nov 2008 18:09

Päť závodov Správy ciest (SC) Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) má na zimnú údržbu pripravených 108 sypačov s radlicami. SC ŽSK obsluhuje celkovo 1480 km ciest II. a III. triedy a 44 sypačov zabezpečuje aj zimnú údržbu na viac ako 90% ciest I. triedy v Žilinskom kraji.

V tomto roku sa podarilo zabezpečiť nákup 15 nových sypačov, ktoré podstatne zlepšia výkon zimnej údržby. Na druhej strane pribudli niektoré úseky, napríklad prepojenie Novej Bystrice s Oravskou Lesnou.

Ide o veľmi náročný úsek cesty, ktorý je z hľadiska klimatického jedným z najnáročnejších úsekov na Slovensku pre veľký spád snehu a nízke teploty. Údržba v horských podmienkach preverí organizáciu činnosti SC ŽSK.

Vozidlá zimnej údržby budú monitorované prostredníctvom systému GPS. Bude tak jednoznačne prehľad o tom, v akom reálnom čase, s akými objemami výkonov sa vozidlá pohybovali. A aj sa môže vykonávať kontrola, či tieto vozidlá vykonávajú činnosť zimnej údržby v stanovenom čase, poprípade aj s akými nákladmi. V prípade nižších nákladov na zimnú údržbu oproti pôvodnému plánu zostávajú prostriedky v systéme údržby ciest a presúvajú sa do súvislých opráv, obnovy alebo vylepšenia dopravného značenia a budovania prvkov pre bezpečnosť.

Obci Terchová, ktorá zabezpečuje zimnú údržbu zhruba 50 kilometrov miestnych komunikácií prostredníctvom dodávateľských subjektov, sa tento rok podarilo zabezpečiť aj snežnú frézu. Minulý rok sa podarilo zabezpečiť techniku na separovanie komunálneho odpadu. A keďže bol v rámci toho aj pomerne silný traktor s predným náhonom do ťažkého terénu, zabezpečili k nemu aj frézu. Ďalej majú pluh, ktorý je vyklápateľný do troch strán a vie aj odhŕňať sneh. Firmy, ktoré dodávajú túto prácu pre obec, bude obec dopĺňať aj vlastnými prostriedkami.

V obci je niekoľko stavebných firiem, ktoré majú rôzne stavebné stroje a sú schopné riešiť kalamitu okamžite. Sú to malé pohyblivé bagre, ktoré odpracú sneh aj v dvojmetrovej výške.

Zdroj: ZA VÚC, obec Terchová
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 24. Nov 2008 13:38

Krátke zhrnutie príprav na túto zimu z pohľadu cestárov:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11202

*také perličky sú, že BA a TT kraj dajú po 30 mil. SKK, ale napr. PO kraj dá 5x toľko

Náklady na údržbu diaľnic, ciest I., II. a III. triedy:

8 krajov = 700 mil. SKK
SSC = 400 mil. SKK
NDS = 140 mil. SKK
Mesto BA = 130 mil. SKK

Spolu: cca. 1,4 mld. SKK

V lete sa realizovali nákupy novej techniky spolu v hodnote takmer 620 mil. SKK v rámci 8 krajov+SSC+NDS+BA.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 24. Nov 2008 18:36

Poslanci banskobystrického Mestského zastupiteľstva na októbrovom zasadnutí schválili operačný plán zimnej údržby ciest v meste. Dokument podrobne rieši nasadenie dopravných mechanizmov pre bežné klimatické podmienky aj kalamitné stavy na cestách. Mesto má viac ako 160 kilometrov ciest a chodníkov, upravujú ich dve súkromné spoločnosti. Tie sa starajú aj o mosty a vývoz snehu.

Kontrolu zjazdnosti ciest v meste vykonávajú dispečeri zmluvných firiem, ktorí pracujú na zmeny. Počet kontrol závisí od stavu počasia. Pri nepriaznivých podmienkach trikrát za zmenu,“ povedal Ivan Zehnal, vedúci odboru komunálnych vecí na mestskom úrade.

Podľa Brisudovej vyčlenili na úpravy povrchov ciest v mestskom rozpočte na rok 2008 celkom 12 miliónov korún (takmer 400-tisíc eur). Na chodníky ďalších 7 miliónov (vyše 230-tisíc eur), pričom z celkovej sumy už od januára do marca vyčerpali 71 percent.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Prehľad nákladov na zimnú údržbu v niektorých obciach

Odoslaťod Dialniciar » 24. Nov 2008 18:43

Obec Riečka

*najímanie súkromnej firmy
*za r. 2007 obec dala 52.000 SKK za údržbu ciest a chodníkov

Obec Medzibrod

*do prác sa zapájajú cez VPP nezamestnaní občania
*obec kúpi posypový materiál a vlastní malotraktor, čo postačuje

Harmanec

*najímanie súkromnej firmy
*ročné náklady sú cca. 100.000 SKK
*väčšina ciest je v havarijnom stave a zima to zhoršuje
*príprava opráv povrchov cez eurofondy

Slovenská Ľupča

*obec je svojpomocná, v prípade kalamity si najme firmu
*na údržbu sa dalo v r. 2008 až 900.000 SKK, na údržbu ide 200.000 SKK
*obec šetrí: 1/4 ciest jej nepatrí, takže má viac peňazí na opravy
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 24. Nov 2008 21:28

Dialniciar napísal:V lete sa realizovali nákupy novej techniky spolu v hodnote takmer 620 mil. SKK v rámci 8 krajov+SSC+NDS+BA.


Tak túto informáciu musím opraviť: tá suma je 697 mil. SKK, z toho VÚC tvoria takmer 72,5%. :arrow:

1. miesto ... BB VÚC, nákup techniky v hodnote cca. 200 mil. SKK
2. miesto ... ZA VÚC, nákup techniky v hodnote cca. 147 mil. SKK
.
.
.
8. miesto ... BA VÚC, nákup techniky v hodnote cca. 12,5 mil. SKK

Celkové poradie je: 8 VÚC, NDS, mesto BA a SSC (tá kúpila meracie vozidlo)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Zima v BA VÚC

Odoslaťod Dialniciar » 29. Nov 2008 23:09

Samosprávne kraje spravujú cesty II. a III. triedy, BSK má v správe celkom 512 km ciest mimo územia hlavného mesta SR Bratislavy. Zimnú údržbu na nich zabezpečuje prostredníctvom spoločnosti Regionálne cesty Bratislava (RCB), a.s., ktoré tento rok rozšírili vozový park o 2 sypače. Na cestách v Bratislavskom kraji tak bude počas zimy zasahovať celkovo 19 vozidiel, medzi ktorými sú okrem sypačov aj odhŕňače, nakladače a traktory. BSK je pripravený aj na kalamitné situácie a mimoriadne udalosti, v týchto prípadoch dokážu RCB využiť techniku svojich zmluvných partnerov, čo je ďalších 17 mechanizmov. Spoločnosť RCB, a.s. pripravila okrem techniky a mechanizmov aj dostatok posypového materiálu, 500 t chemického posypu a 540 t inertného posypu.

BSK má v rozpočte na rok 2008 na zabezpečenie zimnej údržby ciest vyčlenených 30 mil. Sk. Z toho už od januára do marca preinvestoval 16 mil. Sk. Zima pokračuje spravidla od novembra, všetko však závisí od vplyvu počasia. V prípade bežnej zimy bez výnimočných kalamít, zostávajúcich 14 mil. Sk bude plne postačovať na zabezpečenie údržby ciest.

Vodiči môžu o aktuálnych udalostiach na cestách informovať centrálnu dispečersko-spravodajskú službu na bratislavskom telefónnom čísle 02/5556 7843, ktorú tak ako aj po minulé roky zabezpečuje Slovenská správa ciest (SSC). Kontaktovať môžu aj centrálny dispečing RCB na bratislavskom čísle 4342 4108.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 22. Dec 2008 10:01

SSC pridala na svoju stránku dokumenty k odstraňovaniu snehu, poľadovici, zásady posypu atď. :arrow:

http://www.ssc.sk/sk/Udrzba-a-opravy/Te ... udrzby.ssc
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 23. Feb 2009 18:36

TT VÚC dnes vo svojej severnej časti celé doobedie nasadil 100% svojej techniky, ktorá sa dala použiť na zmiernenie následkov zimného počasia.

Maximálna priorita bolo riešiť štátne cesty I/51 a I/2. Výsledkom bolo, že cesta I/2 bola v celej dĺžke zjazdná, na I/51 sa tvorila v úseku Biela Hora zápcha, ktorej príčina boli zapadnuté kamióny a úsek bol len veľmi ťažko prejazdný. Ostatné úseky I/51 boli stredne ťažko zjazdné z dôvodu silného vetra, 4cm snehu, poľadovice a faktu, že bol pondelok. TT VÚC dokázal zabezpečiť ešte obslužnosť na cestách II. triedy, ale na 70% cestách III. triedy bola situácia skôr taká, že cesty boli zjazdné len veľmi ťažko.

Celkovo boli dnes ráno až do 10:30 kritické momenty na ťahoch: Senica-Myjava (silná poľadovica), Jablonica-Trstín, Unín-Radimov (použitá aj fréza) a takmer všetky úseky ciest III. triedy, kde padal sneh či fúkal vietor (alebo kombinácie) boli len ťažko zjazdné, čo malo za následok meškania autobusových spojov aj o viac ako 1h.

V súčasnosti sa pracuje na rozširovaní zjazdnej šírky ciest, frézujú sa viac ako 2m nánosy snehu na druhú stranu ciest (okolie obcí Sobotište, Rohov, Unín, ...) a hlavné cesty majú mokrý povrch, čo je výsledkom usilovného solenia a odpluhovania nánosov snehu aj zo stredu ciest.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 25. Feb 2009 18:09

Padla na mňa otázka cez IS, že koľko sypačov má TT VÚC k dispozícii. Takže aj verejná odpoveď: je to 55 sypačov. Nerátajú sa do toho ťažké nákladné autá, na ktoré sa dá namontovať napr. šípový pluh a ktorý sa tak dá použiť na zmiernenie následkov zimy. Počet všetkých strojov, ktoré dokážu zasiahnuť pri zimnej službe (sypače, pluhy, traktory, frézy, malé bagre, veľké bagre, nákladné autá, nakladače) presahuje číslo 110.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod sergej » 27. Feb 2009 22:54

Žilinský samosprávny kraj spustil skúšobnú prevádzku kontroly pohybu vozidiel údržby ciest verejne cez internet :arrow:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=11577

Aplikácia: http://gis.zask.sk/FrontController?project=giszsk
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Zmierňovanie šmykľavosti

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2009 18:31

Zmierňovanie šmykľavosti vozovky spôsobenej poľadovicou, alebo šmykľavosti utlačenej vrstvy snehu na vozovke

Zmierňovanie šmykľavosti sa zabezpečuje zdrsnením jej povrchu posypom inertným materiálom alebo jeho zmesami s chemickým materiálom alebo navlhčeným inertným materiálom a to:

*pri poľadovici - max. veľkosť zŕn do 4 mm
*pri ujazdenej vrstve snehu - max. veľkosť zŕn do 8 mm

Zmierňovanie šmykľavosti posypom inertným materiálom na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá sa vykonáva iba :

*na nových cementobetónových vozovkách, pri ktorých nebola vykonaná impregnácia povrchu pred zimným obdobím
*na cestách v úsekoch, kde bol vydaný zákaz používania chemických posypových látok (ochrana vôd, ochrana koštrukcií mostov a pod.)
v mimoriadných prípadoch na diaľničných privádzačoch najmä v oblúkoch, v stúpaniach, klesaniach a pod. s veľkosťou zŕn max. do 8 mm.

V ostatných prípadoch sa odstránenie poľadovice alebo utlačenej snehovej vrstvy vykonáva rozmrazovaním chemickým posypom.

Ako inertný posypový materiál sa v zásade používa ostrohranný piesok alebo kamenivo s veľkosťou zŕn maximálne do 8 mm. Väčšia zrnitosť (max.do 16 mm) sa môže použiť iba v mimoriadnych prípadoch a to posypom do snehovej vrstvy v prudkých zákrutách, stúpaniach, klesaniach a pod., mimo zástavby, nie však na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá.

Použitie iného inertného materiálu je možné iba so súhlasom SSC - úseku správy a prevádzky s podmienkou, že uvedený materiál spĺňa podmienky dané príslušnou normou a neobsahuje škodlive látky a prvky zaťažujúce životné prostredie a jeho nezávadnosť bola potvrdená okresným hygienikom.

Dávkovanie zdrsňujúcich inertných materiálov alebo ich zmesí závisí od dopravných pomerov, od smerových a výškových parametrov úseku cesty, od intenzity dopravy, stavu povrchu vozovky, od vlastnosti a druhu posypového materiálu.

Odporučené dávky inertného materiálu sú nasledovné:

Úsek cesty - klimatické podmienky Dávkovanie v g/m2
rovinné úseky 70 až 100
zľadovatelé rovinné úseky 100 až 150
stúpania – klesania 150 až 250
zľadovatelé stúpania – klesania 250 až 400

Maximálna posypová dávka je 500 g/m2.

Zmes inertného materiálu a chemického materiálu sa môže použiť iba na úsekoch, kde nie je vylúčený chemický posyp.

Zmes sa pripravuje iba z vhodného inertného materiálu (dodržanie zrnitosti a pod.) a chemického materiálu v pomere :
1 diel chemického materiálu
3 až 6 dielov inertného materiálu

Odporúčané dávky zmesi sú nižšie ako pri použití inertného materiálu. Použitie zmesi nesmie prekročiť nasledovné maximálne množstvá v závislosti na pomer zmiešania :

Pomer zmesi chemický/inertný Množstvo g/cm2
1 : 4 maximálne do 200
1 : 5 maximálne do 250
1 : 6 maximálne do 300

Maximálne dávky sú určené tak, aby množstvo chemického materiálu nepresahovalo povolené dávky pre chemický materiál.

Zdroj: SSC
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odstraňovanie poľadovice

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2009 18:32

Odstraňovanie poľadovice, utlačenej snehovej vrstvy a snehovej vrstvy

Poľadovica, ujazdená vrstva snehu a snehová vrstva sa odstraňuje chemickými ozmrazovacími prostriedkami, okrem úsekov ciest, kde je ich používanie zakázané (vodné zdroje, CHKO a pod.).

Ako rozmrazovacie prostriedky sa používajú v zásade iba chemické materiály v kryštalickej forme alebo vo forme roztokov a to :

chlorid sodný
chlorid vápenatý
zmes chloridu sodného a vápenatého
soladin
tonacal
močovina /carbamid/
Iný druh chemického materiálu možno použiť iba po predložení atestu schváleného okresným hygienikom.

Odpadové látky z priemyslu obsahujúce chloridy alebo močovinu sa môžu použiť len vtedy, ak neobsahujú zložky zvyšujúce šmykľavosť vozovky a sú schválené okresným hygienikom.

Dávkovanie posypu závisí od hrúbky poľadovice alebo hrúbky snehovej vrstvy a od druhu použitej látky. Tenké vrstvy poľadovice max. do 2 mm a vrstvy snehu max.do 3 cm sa odstraňujú posypom s dávkou do 20 g/m2

Pre likvidáciu vyšších vrstiev poľadovice a snehu je možné použiť i vyššie dávky posypu, maximálne však do 40 g/m2 alebo účinnejšiu technológiu navlhčovania posypových materiálov.

Vyššie dávky ako 40 g/m2 sa môžu použiť iba vo výnimočných prípadoch, keď je nevyhnutné v čo najkratšom čase obnoviť zjazdnosť . Použitie vhej dávky je potrebné zdôvodniť v denníku dispečera zimnej služby.

Odporúčané dávkovanie rozmrazovacích chemických látok na odstraňovanie poľadovice a vrstvy snehu pri rôznych poveternostných podmienkach je nasledovné :

Situácia (podmienky) Dávka v g/m2 Použitá chemická látka
NaCl Tonacal CaCl2
Poľadovica do 2 mm 20 do -5 0 C do -10 0 C do -15 0 C
Poľadovica nad 2 mm 40 do -5 0 C do -10 0 C do -15 0 C
Vrstva snehu do 3 cm 20 do -5 0 C do -10 0 C do -15 0 C
Mimoriadne podmienky 40 - 60 do -5 0 C do -10 0 C do -15 0 C

Celkový súčet posypov nesmie pri jednom zásahovom dni prekročiť dávku 60 g/m2 chemických látok. Vyššie dávky sa môžu použiť len za mimoriadných podmienok, ktoré je potrebné zaevidovať a zdôvodniť v denníku dispečera zimnej služby.

Celkové množstvo chemických posypových materiálov použitých v priebehu celého zimného obdobia nesmie prekročiť nasledovné hodnoty :

Počet zásahových dní
Celkové množstvo v kg/m2 použitých chemických látok

<50> 100 2,0

Výpočet sa vykonáva iba na plochu (m2) ciest, kde je povolené použí vať chemický posypový materiál. V prípade zmesí sa uvádza skutočné množstvo čistých chloridov v zmesi.

Odchýlky od údajov v závislosti na počte zásahových dní musia byť zdôvodnené vo vyhodnotení zimného obdobia.

Zdroj: SSC
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odstraňovanie snehu

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2009 18:33

Odstraňovanie snehu z povrchu vozoviek pozemných komunikácii - mechanicky

Spôsob odstraňovania snehu sa určuje v závislosti od intenzity sneženia, výšky napadnutej snehovej vrstvy, dostupnosti druhu mechanizmov ako i ďalších poveternostných vplyvov (napr. vietor).

Odstraňovanie snehu z povrchu vozoviek sa vykonáva mechanicky pluhovaním a frézovaním.

Pluhovaním sa z vozoviek odstraňuje sneh, snehová kaša a pod. tak, aby ich vrstva pri bežných podmienkach výkonu zimnej údržby, nepresahovala hrúbku do 3 cm. V prípade pretrvávania snehových zrážok a vytvárania sa vhej snehovej vrstvy, odstraňuje sa sneh z dopravne dôležitých miest (treba určiť v OPZS) opakovaným pluhovaním, až do času jej zníženia pod 3 cm.

Na ostatných cestách pri pretrvávajúcom snežení sa pluhovaním zabezpečuje rovinnosť snehovej vrstvy nezávisle na jej hrúbke s tým, že po skončení sneženia a ukončení prác na dopravne dôležitých cestách sa upraví tak, aby bola zabezpečená ich zjazdnosť a prejazdnosť pre všetky motorové vozidlá.

Odstraňovanie snehových vrstiev nad 10 cm, snehových jazykov a závejov, alebo pri neúčinnosti snehových radlíc, sa sneh odstraňuje šipovými pluhmi a snehovými frézami.

Pri trvalom snežení a opakovanom pluhovaní je neprípustné použiť posyp s chemickými rozmrazovacími materiálmi. Posyp možno vykonať iba inertnými materiálmi aj to iba v prípade mimoriadnych udalostí alebo iba na vytypovaných úsekoch ciest (prudké stúpania, klesania a pod), vždy však súbežne s upravením snehovej vrstvy pluhovaním na čo najnižšiu možnú hrúbku (po odpluhovaní).

Na mostoch, najmä s dĺžkou premostenia viac ako 30 m sa odstraňuje sneh z celej šírky mosta, t.z. zjazdných pruhov , krajníc, chodníkov a prípadne z deliacich pásov. Pritom sa prihliada k preťaženiu mostnej konštrukcie nárastom snehovej a ľadovej vrstvy. Sneh sa odstraňuje i v podjazdoch tak, aby nebola znížená ich prejazdná výška.

Zhadzovať sneh z mostov na teleso železničnej trate, alebo v zastavanom území na inú komunikáciu alebo do vodného toku je neprípustné. Z tohto dôvodu technológiu odstaňovania snehu je potrebné určiť vopred v rámci prípravy zimnej služby a to v OPZS alebo sneh odstraňovať ihneď po skončení sneženia a pluhovania.

Zdroj: SSC
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2009 18:35

Zásady pre výkon posypu

Účinnosť posypu komunikácii závisí od dodržania správnej dávky posypového materiálu, šírky posypaného pruhu a od druhu – kvality materiálu.

Šírka posypaného pruhu sa určí tak, aby jeho okraje neboli vzdialené od obrubníka resp. od krajnice menej ako 1,5 m. Vozovky so šírkou do 7 m sa odporúča posypať v jednom pruhu širokom 3 až 5 m v stredevozovky. Pri šírke vozovky 7 až 10 m sa posýpajú 2 pruhy široké 2 - 3 m. Pri šírke vozovky nad 10 m je potrebné posypať 2 pruhy pozdĺž osi vozovky. Nastavenie posypača na šírku posypu viac ako 6 m sa neodporúča, pretože pri posype dochádza k rozptylu posypového materiálu mimo vozovku.

Pri viacpruhových jednosmerných dopravných pásoch diaľníc a rýchlostných komunikácií sa posyp vykonáva súčasne v hlavnom jazdnom pruhu ako i v pruhu pre predbiehanie (rovnako v prípade oneskorenia posypu) tak, aby približne 2/3 šírky posypaného pásu ležali na hlavnom jazdnom pruhu a 1/3 na pruhu pre predbiehanie.

Odstraňovanie snehu z povrchu vozoviek pluhovaním sa vykonáva z dôvodu zamedzenia vytvárania sa snehovej vrstvy, ktorá by vytvorila prekážku na ceste a obmedzila, alebo znemožnila prejazdnosť pozemnej komunikácie, ako i z dôvodu nebezpečenstva zhutnenia a primrznutia snehu k povrchu vozovky.

Pluhovaním sa odstraňuje sneh z celej šírky vozovky tak, aby hrúbka zostávajúcej vrstvy neprevyšovala 3 cm. Na cestách III. triedy môže byť i vyššia vrstva, musí sa však zabezpečiť udržiavanie jej rovnosti.

Počas sneženia sa sneh z vozoviek odstraňuje nepretržite z dôvodu zabezpečenia zjazdnosti alebo prejazdnosti v každom smere jazdy a to najmenej v jednom jazdnom pruhu o minimálnej šírke 2,5 m.

Na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá sa pluhovanie zabezpe čuje tak, aby sa sneh pri jednej jazde odstránil z plochy, ktorá zodpovedá dvom jazdným pruhom v jednom smere, pri minimálnej šírke jedného jazdného pruhu 2,5 m.

Na príjazdoch, výjazdoch z obslužných zariadení, na odstavných plochách a parkoviskách musí byť sneh odstránený tak, aby tieto zariadenia mohli plniť svoju funkciu i keď v obmedzenom rozsahu.

Na križovatkách sa odstraňuje sneh tak, aby boli podľa možností uvoľnené všetky zaraďovacie pruhy a aby snehová vrstva nebránila povolenému odbočovaniu. V bežných podmienkach zimnej údržby sa odstraňuje sneh z celej plochy križovatky s udržaním jeho maximálnej vrstvy do 3 cm.

Pri zhoršení poveternostných podmienok na komunikáciach sa zabezpečuje zjazdnosť na štvor a viacpruhových vozovkách vytvorením najmenej jedného jazdného pruhu v každom smere jazdy. Na ostatných komunikáciach, sa zabezpečuje zjazdnosť aspoň jedným jazdným pruhom s riadenou cestnou premávkou .

Zdroj: SSC
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 18. Apr 2009 19:26

Zaujíma ma, čo za technológia je to plátanie dier štrkom alebo ako to nazvať. Je to veľmi obľúbené a ja neviem, čo je to vlastne za zmes, ako sa pripraví apod. Pláta sa to pomocou "hadice".

Predpokladám, že musí o najlacnejší možnú technológiu, keďže sa na našich cestách s obľubou využíva. Ale aké životnosť takýchto opráv?

Druhá vec, keď sa asfaltuje pomocou špeciálneho návesu (teda nie klasickým finišerom), čo je toto za technológia?

Odpustite mi to vyjadrovanie, ale do tohto sa teda veľmi nevyznám, ale zaujíma ma to. :wink:
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 18. Apr 2009 19:39

wizard112 napísal:Zaujíma ma, čo za technológia je to plátanie dier štrkom alebo ako to nazvať. Je to veľmi obľúbené a ja neviem, čo je to vlastne za zmes, ako sa pripraví apod. Pláta sa to pomocou "hadice".

Predpokladám, že musí o najlacnejší možnú technológiu, keďže sa na našich cestách s obľubou využíva. Ale aké životnosť takýchto opráv?

Druhá vec, keď sa asfaltuje pomocou špeciálneho návesu (teda nie klasickým finišerom), čo je toto za technológia?

Odpustite mi to vyjadrovanie, ale do tohto sa teda veľmi nevyznám, ale zaujíma ma to. :wink:


No teda najprv som ale absolútne nepochopil, čo si vlastne napísal.

"Hadica" - vysprávkovanie, robí sa vysprávkovacím nákladným automobilom. Je to bežná oprava výtlkov. Životnosť 2-3 roky. Podľa zaťaženia dopravou. Na vedľajších ťahoch aj 6 rokov. Nie je to klasická záplata, že by sa výtlk do hĺbky vyrezal, vyčistil, naniesla sa špeciálna zmes a až potom by sa zalial. To je kvalitná oprava výtlku. Tzv. "záplata". Vysprávkovanie je "len" zalievanie nejakou formou asfaltu v lepšom prípade a v horšom prípade iba smolou (bežné v mestách a obciach).

Ten špeciálny náves som nepochopil - lepšie to popíš alebo daj fotku. Lebo takých strojov je veľa a každý funguje trošku inak.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 18. Apr 2009 20:35

Fotku som nenašiel, tak to aspoň opíšem.

Asfaltuje to jazdná súprava zložená z ťahača a návesu. V návese je materiál a na konci návesu sa kladie asfalt. Napr. v BB nám tak asfaltovali niekoľko ulíc, spoločný znak je v tom, že hrúbka kladeného asfaltu bola oveľa menšia, ako pri klasickom finišeri. A v návese nebol klasický asfalt, ale skôr nejaký druh piesku (?).
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 18. Apr 2009 20:46

wizard112 napísal:Fotku som nenašiel, tak to aspoň opíšem.

Asfaltuje to jazdná súprava zložená z ťahača a návesu. V návese je materiál a na konci návesu sa kladie asfalt. Napr. v BB nám tak asfaltovali niekoľko ulíc, spoločný znak je v tom, že hrúbka kladeného asfaltu bola oveľa menšia, ako pri klasickom finišeri. A v návese nebol klasický asfalt, ale skôr nejaký druh piesku (?).


Ale no tak piesku snáď nie ... :o ... ty myslíš stále výtlk alebo už súvislý koberec :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=2193 - je to toto ? Týmto sa pokladá mikrokoberec. :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod wizard112 » 18. Apr 2009 20:51

Jasné, toto som mal na mysli.

Aká je výhoda tejto technológie?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 20:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 18. Apr 2009 21:35

Výhody tejto technológie sú na nezaplatenie, ak štát/kraje/obce nemajú dostatok peňazí a bežne sa používa aj vo vyspelých krajinách, pretože:

1. zabraňuje ďalšiemu poškodzovaniu vozovky tým, že ju spevní
2. ak máme dobrý povrch čo sa týka toho, že nemá vyjazdené koľaje a vážne nerovnosti, tak ho zdrsníme tým, že vyfrézujeme 2-3 mm a následne položím mikrokoberec, ktorý sa nalepí na pôvodný asfalt a pritom máme na ďalších 5-7 rokov kvalitnú vozovku ako keby bola nová
3. Náklady na 1 km sú asi o 70% nižšie, než keby sa muselo frézovať štandardných 5cm
4. rýchlosť prác - za 1 deň sa dá s týmto strojom, príp. ešte s rezačom (frézovač) dosiahnuť oprava asi 5 km cesty, takže cez víkeny v pohode a premávka je plynulá
5. použiteľnosť - po 4h sa dá po vozovke bezpečne prejsť

Nevýhodou je, že na cestách I. triedy síce zabráni znehodnocovaniu povrchu, ale ak je slabé podložie, tak po 2 rokoch vznikajú znovu koľaje/nerovnosti a teda takéto opravy nie sú určené na hlavné cestné ťahy. Ani by sa nemali používať tam, kde je teplota vyššia, lebo potom tieto opravy dlho nevydržia, rovnako nepatria do tuhých mrazov. Takýmito opravovacími strojami ale disponuje aj Eurovia, aj Skanska, aj Doprastav, aj ďalší, čo svedčí o tom, že je to využívaná forma opráv ciest.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod joe1024 » 18. Apr 2009 22:10

Hm, s tym pieskom - cca 3 tyzdne dozadu som mal naozaj dojem ze na ceste KE-Milhost bolo pouzite nieco ako piesok na vypchatie vytlkov (farba hmoty - svetlo hneda, prasna forma - sudiac podla stop od pneu smerom od kazdeho vytlku). Dnes tam boli uz klasicke zaplaty, ale predtym by som prisahal ze je to piesok.

Co to je za material co sa takto pouziva ?
joe1024
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 855
Založený: 10. Jan 2008 12:40

Odoslaťod Dialniciar » 18. Apr 2009 22:39

Ja neviem, ja som to v TT VÚC nevidel, nepamätám si, že by som bol v Kanade videl takúto technológiu, inde som si to nevšímal a nemienim ani teraz v googli hľadať, čo to je, lebo fakt neviem. Viem, že výtlky sa zvyknú v zime opraviť technológiou za studena a potom prípadne ešte raz v lete za horúca, lebo tá druhá zmes je kvalitnejšia, ale ak tam dávali len piesok, tak to len preto, aby tam nebola jama. Iné riešenie nevidím. Alebo je to nejaká suť z ciest. Ťažko povedať. No v každom prípade to nie sú kvalitné opravy, lebo výtlk sa dá opraviť kvalitne len takto:

1. vyrezať okolo neho
2. rozbiť tento priestor
3. vybrať tento priestor
4. očistiť tento priestor
5. prebehnúť nejakou dobrou zmesou, na ktorú sa výborne uchytí ďalšia a zároveň sa dobré uchytí do priestoru
6. počkať chvíľu
7. položiť konkrétnu zmes, ideálne za horúca
8. zahladiť
9. ideálne zdrsniť (ak niečo poklesne/vypadne, tak dorobiť)

Lenže takáto oprava sa nedá spraviť za 1 deň a nestojí to 500 SKK. Robí sa to intenzívne 4-5h, čo znamená, že sériu 200 výtlkov na 100 km by sa robilo celé týždne a logicky to stojí aj 3000 SKK. Akurát to 10 rokov vydrží. A preto je na tento postup aj záruka 3 roky. Kým pri tých lacných opravách je záruka 12 mesiacov a už po ďalšej zime sa tá zmes rozpadne a navyše asfalt popraská na všetky strany a vzniknú menšie výtlky všade naokolo.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod perets » 19. Apr 2009 10:33

v LM som si vsimol ze opravuju vytlky systemov lopata multikara na nej strk a pekne do vytlkov ale to vydrzi cca 3-10 dni aj menej pokial je to hlavny tah, a potom robia taku kvalitnejsiu opravu ze je suprava traktor ktory taha taky kvazi "miesacku" na asvalt ktora to aj hreje zo zadnej casti vypadav tej asvalt chlapi to lopatami uhadzu a takym malym valcom pobehaju, daju oranzovy kuzel a ide sa na dalsi vytlk, niektore vytlky su opilene a to opilene vykopu krompacmy a co vykopu nahadzy do tej "miesacky" a pouziju znova, najvecsia zabava je ked vidite zaplatu a na nej ja dalsia:) ,este som chcel ze tym pieskm opravuju aj zeleznicne priecestia, mohli by sme zalozit topic: "najhorsie zeleznicne priecestia"
perets
diskutujúci
 
Príspevky: 174
Založený: 26. Feb 2009 08:20

Odoslaťod Dialniciar » 19. Apr 2009 16:07

perets napísal:v LM som si vsimol ze opravuju vytlky systemov lopata multikara na nej strk a pekne do vytlkov ale to vydrzi cca 3-10 dni aj menej pokial je to hlavny tah, a potom robia taku kvalitnejsiu opravu ze je suprava traktor ktory taha taky kvazi "miesacku" na asvalt ktora to aj hreje zo zadnej casti vypadav tej asvalt chlapi to lopatami uhadzu a takym malym valcom pobehaju, daju oranzovy kuzel a ide sa na dalsi vytlk, niektore vytlky su opilene a to opilene vykopu krompacmy a co vykopu nahadzy do tej "miesacky" a pouziju znova, najvecsia zabava je ked vidite zaplatu a na nej ja dalsia:) ,este som chcel ze tym pieskm opravuju aj zeleznicne priecestia, mohli by sme zalozit topic: "najhorsie zeleznicne priecestia"


*zasypávanie štrkom sa robí bežne aj vo svete, lebo sa čaká na lepšie počasie a všetky výtlky sa opravia v danom čase podľa kontraktu; teda nie je to dlhodobé riešenie
*ten traktor s prívesom je špeciálna úprava a nie je v tom asfalt, ale smola a takto sa bežne opravujú nielen výtlky, ale aj celé pásy chodníkov atď. - po vyliatí sa tam ešte sype špeciálna biela kamenná drť
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 19. Apr 2009 17:45

Možno ste niekto (perets, joe1024, wizard112) mysleli aj stroj, ktorý sa volá "Bagela" ... http://www.bagela.de/asphalt.recycler.englisch.htm alebo v praxi: http://www.vialle.sk/pics/mech/bagela3.jpg .
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Cestná sieť

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 65 hostí.