Program údržby a opráv ciest v správe SSC
Predkladacia správa
Po uskutočnenej transformácii Slovenskej správy ciest v súlade so zákonom o prechode niektorých kompetencií na samosprávne kraje a o Národnej diaľničnej spoločnosti ostali v správe Slovenskej správe ciest cesty I. triedy v dĺžke 3 060,3 km.
Z vyššie uvedených dôvodov je potrebné definovať potreby údržby a opráv týchto ciest novým programom.
Návrh programu údržby a opráv ciest v správe Slovenskej správy ciest je spracovaný na odobie rokov 2006 – 2010. Pri jeho spracovaní sa vychádzalo z analytickej evidencie a rozborov činnosti od roku 1994. Rozbory ukazujú, že oblasť údržby a opráv ciest I. triedy je najmä v posledných rokoch nedostatočne pokrytá. Z pridelených finančných prostriedkov na údržbu a opravy ciest je predovšetkým zabezpečovaná zjazdnosť ciest v zimnom období a len zvyšok finančných prostriedkov je použitých na bežnú údržbu a opravy.
Z dôvodu zabezpečiť štandardnú starostlivosť o cesty v správe SSC a zastaviť proces ich degradácie, navrhujeme pokrytie zvýšených výdavkov z priorit štátneho rozpočtu. S týmto návrhom sa v rámci vnútrorezortného pripomienkového konania stotožnili aj ostatné oslovené sekcie a odborové organizácie. Taktiež z odporúčaní Európskej únie nám vyplýva povinnosť znížiť do roku 2010 počet dopravných nehôd o 50 percent. Štandardnou údržbou a opravami (najmä bezpečnostných zariadení a dopravného značenia) je možné prispieť k splneniu tejto úlohy.
Z uvedených dôvodov bude materiál predložený v pracovnom postupe na rokovanie poradných orgánov vlády a nakoniec na rokovanie vlády SR.
Program údržby a opráv ciest v správe Slovenskej správy ciest
Úvod
Slovenská správa ciest je rozpočtová organizácia zriadená MDPT SR. Spravuje cesty I. triedy v majetku štátu v celkovej dĺžke 3 060,327 km. Vybrané údaje o cestách I. triedy v správe SSC sú uvedené v prílohe č. 1. Pri výkone správy a údržby sa riadi platnými zákonmi, technickými predpismi a technickými normami. V zmysle zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu je správca povinný udržiavať zverený majetok v riadnom stave.
Program údržby a opráv ciest v správe Slovenskej správy ciest (ďalej len Program údržby a opráv) špecifikuje činnosti a vyjadruje finančné potreby - na minimálnej, resp. štandardnej úrovni - pre zabezpečenie vykonávania činností periodickej a ostatnej rutinnej údržby vrátane zimnej údržby, ako aj opráv objektov a súčastí cestných komunikácií, ktoré spolu vytvárajú základné predpoklady pre zabezpečenie prevádzkovej spôsobilosti.
Cesty majú v štandardoch prevádzky, údržby, správy a ich financovaní rozdielne podmienky v porovnaní s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Preto aj v kontexte zmien v cestnom hospodárstve od roku 2004 je potrebné špecifikovať Program SSC pre cesty I. triedy samostatne.
V Programe údržby a opráv sú z hľadiska rozdielnej úrovne starostlivosti a činností prezentované údržba a opravy oddelene a osobitne údržba a opravy mostov.
A/ Súčasný stav
Dopravno-technický a stavebný stav ciest I. triedy
Zhodnotenie stavu je pre účel programovania údržby a opráv zamerané len na premenné parametre, t. zn. na charakteristiky, ktoré možno opravami a údržbou zlepšovať.
Nepremenné parametre, t. zn. geometrické charakteristiky (napr. výškové a smerové vedenie, šírka vozovky ...), môžu byť zlepšované len v rámci rekonštrukcií ciest.
Z hodnotenia vyplýva, že na základe výsledkov hlavných prehliadok a vykonanej diagnostiky, približne 703 km ciest I. triedy je v nevyhovujúcom stave, čo predstavuje 23% z celkovej spravovanej dĺžky ciest, z toho v havarijnom stave je 3,7 % I. triedy 113 km.
Tieto cesty sú z hľadiska stavebného stavu degradované z dôvodu nevyhovujúcej únosnosti alebo rozpadu povrchu a konštrukcie. Ich uvedenie do prevádzkyschopného stavu vyžaduje úplnú rekonštrukciu vozovky. Tento stav je jednoznačne spôsobený oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek. Meranie únosnosti vozoviek na cestách I. triedy preukázalo, že 8 – 10% vozoviek I. triedy vyžaduje zosilnenie.
Prehľad stavu ciest v rokoch 2000 – 2005 je uvedený v prílohe č. 2.
Údržba
Údržba je súbor činností, ktorými sa cesty I. triedy udržujú v prevádzkyschopnom stave za všetkých poveternostných podmienok. Údržbou sa odstraňujú alebo zmierňujú predovšetkým závady v zjazdnosti. Základnou úlohou údržby je zachovať projektom stanovené parametre a odstránením porúch prinavrátiť cestám pôvodné funkčné vlastnosti.
Údržba zahrnuje základné činnosti v starostlivosti o cestu a jej príslušenstvo. Podľa predmetu činnosti a technológie je rozdelená do nasledujúcich skupín:
1) Zimná údržba
2) Údržba vozoviek
3) Dopravné značenie ( VDZ a ZDZ )
4) Bezpečnostné zariadenia
5) Cestné teleso a odvodnenie
6) Údržba mostov
7) Ostatné cestné objekty
Údržba cestnej zelene
9) Ostatné činnosti
Podiel údržby na zabezpečovaní prevádzkovej spôsobilosti ciest je významný najmä pre jej operatívnosť, pre schopnosť čiastočne nahradzovať opravy vozoviek lokálnym odstraňovaním porúch na vozovke, alebo zlepšovať stavebný stav najmä drsnosť povrchov súvislou údržbou, vytvárať na cestách potrebnú orientáciu dopravným značením a smerovými prvkami, vytvárať bezpečné prostredie cestnej dopravy a zabezpečovať správnu funkciu ostatného príslušenstva a vybavenia.
Zimná údržba má v rámci uvedených skupín špecifické postavenie. V klimatických podmienkach Slovenskej republiky, predovšetkým v zimnom období rozhoduje kvalita zimnej údržby najmä o zjazdnosti ciest a o plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky a cestnej dopravy ako významného prvku rozvoja národného hospodárstva.
Štandardy údržby ciest v SR, s výnimkou zimnej údržby neboli/nie sú rozpracované v súčasnosti do prísne vymedzeného rozsahu a spôsobu ich výkonu, k čomu rozhodujúcou mierou prispelo ich deficitné financovanie.
Pokiaľ v opravách ciest I. tried a mostov systémy SHV a SHM prevádzkovú spôsobilosť definujú v konkrétnych parametroch (v zásade iba v teoretickej rovine), výkon cestnej údržby bol v početnosti výkonov, v rozsahu prác, ako aj v technologickom vymedzení len na úrovni odporúčaní bývalých metodických usmernení oblasti cestného hospodárstva.
Podfinancovanie údržby už dlhodobo znamená znížený štandard údržby vozoviek a príslušenstva ciest na úrovni cca 60%. Neriešenie potrieb údržby ciest I. triedy má vážny dosah na ich prevádzkovú a technickú spôsobilosť a najmä na bezpečnosť cestnej premávky. Nedostatok finančných prostriedkov neumožňuje takisto zvyšovať výkonnosť kapacít cestnej údržby.
V júli 2005 už boli schválené nové Technické podmienky pre prehliadky, údržbu a opravy cestných komunikácií (TP) zvlášť pre mosty a tunely a pre diaľnice, rýchlostné cesty a cesty s exaktnejším vyjadrením výkonov a činností. Popis jednotlivých štandardov údržby v minimálnom a štandardnom variante je uvedený v prílohe č. 7.
Opravy
Program opráv vozoviek podľa predchádzajúceho hodnotenia stavu vozoviek nemá pri rešpektovaní finančných možností finančné krytie pre zlepšenie stavu ciest. Úroveň financovania je z hľadiska ďalšieho vývoja stavu vozoviek nedostatočná. Ani pri využití všetkých možností predlžovania životnosti vozoviek súvislou a bežnou údržbou medzi cyklami obnovy krytu nie je možné takúto životnosť prakticky dosiahnuť. Reálne možno dosiahnuť životnosť krytov na vozovkách ciest I. triedy 8 až 10 rokov.
Podkladom pre plánovanie opráv a stavebnej údržby je diagnostika stavu vozoviek v systéme hospodárenia s vozovkou. Jeho popis je uvedený v prílohe č. 3. Jej základom sú vizuálne prehliadky vozoviek, pri ktorých sa zaznamenávajú údaje o poruchách. K tomu pristupujú merania diagnostickou technikou (meranie priečnej a pozdĺžnej nerovnosti). Výsledkom vyhodnotenia uvedených parametrov je index porušenia stavu vozovky pre konkrétne úseky.
Pri zaraďovaní jednotlivých úsekov do plánu opráv dostávajú prioritu kvôli bezpečnosti cestnej premávky úseky s priečnymi deformáciami – tzv. koľajami. Potom nasledujú úseky s inými typmi porúch podľa ich závažnosti a početnosti.
Predĺženie životnosti krytov vozoviek a oddialenie náročnejších opráv sa zabezpečuje využívaním technológií súvislej údržby – regeneračné postreky, emulzné mikrokoberce, tenké asfaltové koberce. Tieto technológie pomáhajú zväčšiť rozsah vozoviek s obnoveným povrchom, potrebnú opravu však len odsúvajú do ďalšieho obdobia.
Údržba a opravy mostov
Systém hospodárenia s mostnými objektmi (SHM)
Mostné objekty ako súčasť ciest I. triedy spoluvytvárajú podmienky pre dynamickú a plynulú cestnú premávku. Zabezpečiť ich prevádzkyschopnosť je časovo a finančne náročný proces. V rámci tohto procesu sa zabezpečuje evidencia mostov, prehliadky a diagnostika mostov, stanovenie poradia mostov do opráv, zabezpečovanie stavebnej a nestavebnej údržby, zabezpečovanie projektovej prípravy a realizácie opráv, rekonštrukcie a prestavby (ORP) mostov. Za komplexnú starostlivosť o mosty sú zodpovedné príslušné IVSC SSC.
Komplexné a aktuálne evidenčné údaje o mostoch tvoria základný podklad pre kvalitný výkon prehliadok a diagnostiky mostov. Bežné (jarné a jesenné), hlavné (1 x za 4 roky) a mimoriadne prehliadky sa vykonávali doposiaľ v zmysle TRP1/1997 a v zmysle poverenia MDPT SR.
Poradie naliehavosti realizácie ORP mostov sa stanovuje od roku 1997 na základe tzv. koeficienta hodnotenia, ktorý vychádza z hodnotenia porúch jednotlivých konštrukčných častí mosta zistených vykonanými prehliadkami mostov a prehodnotenia celkového stavu (priehyby, posuny, zablokovanie, ...), zaťažiteľnosti a intenzity dopravy a skladby dopravného prúdu. Jednotlivé poruchy sú hodnotené podľa vplyvu na zaťažiteľnosť a životnosť mostného objektu.
Výsledkom ohodnotenia všetkých porúch mostného objektu je stanovenie jeho stavebno-technického stavu – zaradenie každého mostného objektu do príslušného klasifikačného stupňa v rozmedzí od I. (bezchybný stav) až po VII. (havarijný stav). Na základe získaných podkladov sú každoročne spracované tabuľky a grafy, ktoré dokumentujú a zobrazujú vývoj stavebno-technického stavu mostných objektov.
Každý rok sú v dôsledku zhoršovaniu stavu mostných objektov tieto preraďované do horších klasifikačných stupňov a znižuje sa ich zaťažiteľnosť. Taktiež vek mostov signalizuje nutnosť zvýšenej starostlivosti o ich stav. Z celkového súčasného počtu 1640 mostov na cestách I. triedy má vek nad 50 rokov 699 mostov so zvýšenými nárokmi na štandardy údržby a opráv.
V stavebno-technickom stave klasifikačný stupeň VI. a VII. je 54 mostov ako dôsledok nedostatočnej údržby a opráv, na ktorých sú závažné poruchy a dajú odstrániť len ich rekonštrukciou alebo úplnou prestavbou.
Na základe podkladov je možné konštatovať, že stavebno-technický stav mostov na cestách I. triedy sa z roka na rok sa zhoršuje. Narastá počet mostov s nízkou zaťažiteľnosťou, čo postupne môže viesť k obmedzovaniu dopravy. Tento stav začína byť kritický aj vzhľadom na veľký nárast počtu nadmerných prepráv v posledných rokoch.
Príčiny tohto stavu sú najmä v dlhodobo zanedbanej údržbe mostov, nedostatočnej kapacite a kvalifikácii pracovníkov vykonávajúcich správu a údržbu mostov, z ich nedostatočného materiálno-technického vybavenia a stáleho nedostatku finančných prostriedkov na údržbu a opravy mostov.
Údržba a opravy mostných objektov sú dôležitou súčasťou systému hospodárenia s mostnými objektmi. Mostné objekty, vzhľadom na svoj strategický význam sú jedným z rozhodujúcich parametrov kvality cestnej siete. Súčasné zabezpečenie rozsahu výkonov údržbovej činnosti a opráv nezodpovedá významu a potrebám týchto objektov. Je preto potrebné bezodkladne hľadať možnosti pre zabezpečenie nielen objektívneho posúdenia stavu mostných objektov, ale najmä pre zabezpečenie adekvátnych finančných prostriedkov na ich údržbu, opravy a rekonštrukcie. Schéma postupu pri zostavovaní poradia naliehavosti mostov na opravu, rekonštrukciu a prestavbu je uvedená v prílohe č. 4.
Ostatné cestné objekty
Súčasťou ciest I. triedy sú aj iné cestné objekty, ako zárubné a oporné múry, priepusty, ale najmä obojsmerný tunel 67-035 Stratená na ceste I/67, dĺžky 324m, ktorých údržba a opravy z hľadiska ich funkčnosti a bezpečnosti musí byť tiež zabezpečovaná na štandardnej úrovni.
Vývoj stavu siete ciest I. triedy
Znázornenie vývoja dĺžky ciest I. triedy v rokoch 1995 – 2005 je uvedená v prílohe č. 1a.
Počet mostných objektov na cestách I. triedy a ich stavebný stav so zaradením do skupín v závislosti od ich technického stavu je uvedený v prílohe č. 5.
Výška prideľovaných financií na údržbu a opravy a mimoriadne finančné prostriedky v rámci údržby v období rokov 1996 – 2004 sú uvedené v prílohe č. 6.
Z analýzy vyplýva skutočnosť, že náklady na údržbu mali neustále narastajúci charakter až do roku 2003. Takisto však prezentuje skutočnosť, že náklady na údržbu jedného kilometra majú mierne narastajúcu tendenciu, opäť však iba do roku 2003.
Súčasne je však potrebné podotknúť, že náklady nezohľadňujú vplyv inflácie a neustále rastúcich vstupov ovplyvňujúcich ceny jednotlivých výkonov v rámci údržby a opráv cestnej siete. Uvádzané údaje jednoznačne dokumentujú skutočnosť, že po delimitácii ciest II. a III.
triedy sa od roku 2004 výrazným spôsobom znížili finančné prostriedky vynakladané na údržbu a opravy ciest I. triedy. Hlavným dôvodom je skutočnosť, že v predchádzajúcich rokoch sa oprávnené požiadavky na opravu vozoviek a mostov riešili rozpočtovými opatreniami – presunom finančných prostriedkov z programu rozvoja diaľnic a rýchlostných ciest do programu údržby a opráv ciest.
Údržbu ciest I. triedy vzhľadom na objem prideľovaných finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu v súčasnosti nemožno hodnotiť ako vyhovujúcu a takýto stav nenapĺňa oprávnené požiadavky kladené na úroveň údržby ciest medzinárodného významu.
V rámci predmetu činnosti a technológie rozdelenej do 9 základných skupín možno konštatovať, že štandard údržby je v zásade zabezpečený iba v skupine zimná údržba. Táto skutočnosť však vyplýva z cestného zákona najmä z hľadiska zabezpečenia bezpečnosti a prevádzkyschopnosti cestnej premávky v zimnom období.
V ostatných rokoch predstavuje výkon zimnej služby jednoznačne najvyššiu položku samotnej údržby a jej výška sa pohybuje na úrovni až 45% z celkových nákladov prideľovaných na bežnú údržbu. Z tohto pohľadu možno konštatovať, že ostatná údržba (vrátane mostov) je postavená na nižšiu úroveň údržby v závislosti od zvyšných disponibilných finančných prostriedkov. Údržba dopravného značenia, najmä vodorovného, údržba bezpečnostných zariadení, odvodňovacích zariadení, ostatných cestných objektov a cestnej zelene je postavená na úroveň najnevyhnutnejšej údržby a dala by sa označiť ako údržba v úspornom režime, čím samozrejme klesá celková úroveň starostlivosti o cesty I. triedy.
Vysoký deficit v údržbe vozoviek je úzko previazaný s nedostatočným financovaním opráv ciest I. triedy v minulom období. Tento stav je spôsobený jednoznačným oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek. Pri dostatočnom objeme finančných prostriedkov na cyklickú obnovu vozoviek by bolo možné minimalizovať finančné prostriedky potrebné na bežnú údržbu vozoviek.
Samostatnou kategóriou je údržba mostov, kde vysoký deficit je zapríčinený neúmerne nízkym objemom finančných prostriedkov vynakladaných na ich opravy a tým nevyhnutnou potrebou odstraňovania porúch na mostných objektoch údržbou.
Výsledky z diagnostiky a hodnotenia vozoviek z uplynulých rokov poukazujú na stále sa zhoršujúci stav ciest I. triedy. Väčšia pozornosť sa venuje investičnej činnosti (výstavbe najmä diaľnic a rýchlostných ciest), pričom sa oveľa menej pozornosti dostáva samotnej údržbe, opravám a rekonštrukciám existujúcich ciest. Dokumentujú to aj výsledky hodnotenia stavu ciest, podľa ktorých každoročne zaznamenávame neustály nárast nevyhovujúcich úsekov. Pri limitovanom objeme finančných prostriedkov určených na zlepšenie stavu ciest preto SHV predstavuje nástroj na efektívnejšie využitie týchto prostriedkov, čo je tiež nevyhnutným predpokladom získavania finančných prostriedkov na rozvoj a zlepšenie stavu cestnej siete.
B/ Výhľad do roku 2010
Ciele Programu údržby a opráv
a) minimálny variant
• dosiahnuť zastavenie degradácie siete ciest I. triedy,
• zlepšiť stavebný stav mostných objektov stupňa V. a VI. (165 mostov),
• dosiahnuť minimálny štandard údržby,
• zabezpečiť normové parametre premenných parametrov cestnej siete.
b) štandardný variant
• dosiahnuť zlepšenie stavu siete ciest I. triedy,
• zlepšiť stavebný stav mostných objektov stupňov IV., V. a VI. (602 mostov),
• odstránenie havarijného stavu ciest v dĺžke 113 km,
• dosiahnuť štandard údržby podľa technických podmienok,
• zabezpečiť normové parametre premenných parametrov cestnej siete,
• zaradiť nové technológie súvislej údržby.
Finančný rámec Programu údržby a opráv
Požiadavka finančných prostriedkov je vytvorená na základe poznania súčasného stavu prideľovania bežných výdavkov na roky 2004 a 2005 v kontexte predchádzajúceho vývoja od roku 1996 (pozri prílohu č. 6) a technického stavu ciest a mostov v správe SSC. Ako je vyššie uvedené, stav financovania údržby a opráv pri prepočte finančného objemu na jednotkové náklady (m2, km) je značne poddimenzovaný a nemožno dosiahnuť štandard údržby ciest I. triedy.
Návrh financovania
Ciele alternatívneho Programu údržby a opráv je možné dosiahnuť dvomi variantmi financovania.
a) Minimálny variant
Pokrýva údržbu v základnej miere.
b) Štandardný variant
Jeho ambíciou je zlepšiť sieť ciest I. triedy na úroveň štandardu.
Popisy štandardov údržby pre obidva varianty sú uvedené v prílohe č. 7.
Výsledky výpočtu finančných prostriedkov na Program údržby a opráv na roky 2006 – 2010
Výsledky sú uvádzané v dvoch variantoch podľa 9 hlavných skupín analytickej evidencie výkonov s popisom bežných a účelovo viazaných finančných prostriedkov a sú spracované v nasledujúcich tabuľkách.
Tabuľka 1 Náklady na údržbu a opravy ciest I. triedy v správe SSC v roku 2006
Analytické skupiny činnosti údržby ciest I. triedy Náklady v tis. Sk
Minimum Štandard
Bežné Účelové Spolu % podiel Bežné Účelové Spolu % podiel
1. Zimná údržba 346 166 346 166 17,93 380 782 380 782 16,01
2. Údržba a oprava vozoviek 85 648 764 760 850 408 44,06 104 048 886 851 990 899 41,65
3. Dopravné značenie 24 270 161 799 186 069 9,64 32 737 174 479 207 216 8,71
4. Bezpečnostné zariadenia 96 043 96 043 4,98 110 449 110 449 4,64
5. Cestné teleso a odvodnenie 57 156 57 156 2,96 92 343 92 343 3,88
6. Údržba a opravy mostov 63 033 126 065 189 098 9,80 126 065 238 755 364 820 15,34
7. Ostatné cestné objekty 36 250 36 250 1,88 43 501 43 501 1,83
8. Sadovníctvo, cestná zeleň 99 236 99 236 5,14 109 224 109 224 4,59
9. Ostatné činnosti 69 692 69 692 3,61 79 766 79 766 3,35
SPOLU 877 494 1 052 624 1 930 118 100,00 1 078 915 1 300 085 2 379 000 100,00
Tabuľka 2 Priemerné náklady na údržbu a opravy 1 m2 ciest I. triedy v správe SSC v roku 2006
Analytické skupiny činnosti údržby ciest I. triedy Náklady v Sk
Minimum Štandard
Bežné Účelové Spolu Bežné Účelové Spolu
1. Zimná údržba 12,01 12,01 13,22 13,22
2. Údržba a oprava vozoviek 2,97 26,54 29,51 3,61 30,78 34,39
3. Dopravné značenie 0,84 5,62 6,46 1,14 6,06 7,19
4. Bezpečnostné zariadenia 3,33 3,33 3,83 3,83
5. Cestné teleso a odvodnenie 1,98 1,98 3,21 3,21
6. Údržba a opravy mostov 2,19 4,38 6,57 4,38 8,29 12,66
7. Ostatné cestné objekty 1,26 1,26 1,51 1,51
8. Sadovníctvo 3,44 3,44 5,17 5,17
9. Ostatné činnosti 2,42 2,42 2,77 2,77
SPOLU vozovky 28,27 32,15 60,43 34,44 36,83 71,29
SPOLU mosty 150,00 300,00 450,00 300,00 600,00 900,00
Analytické skupiny činnosti údržby ciest I. triedy Náklady v Sk
Minimum Štandard
Bežné Účelové Spolu Bežné Účelové Spolu
1. Zimná údržba 113,13 113,13 124,44 124,44
2. Údržba a oprava vozoviek 27,99 249,92 277,91 34 289,82 323,82
3. Dopravné značenie 7,93 52,88 60,81 10,7 57,02 67,72
4. Bezpečnostné zariadenia 31,39 31,39 36,09 36,09
5. Cestné teleso a odvodnenie 18,68 18,68 30,18 30,18
6. Údržba a opravy mostov 38,43 76,87 115,3 76,87 145,58 222,45
7. Ostatné cestné objekty 11,85 11,85 14,22 14,22
8. Sadovníctvo 32,43 32,43 35,69 35,69
9. Ostatné činnosti 22,78 22,78 26,07 26,07
SPOLU vozovky 266,18 302,8 568,98 311,39 346,84 658,23
SPOLU mosty 38,43 76,87 115,3 76,87 145,58 222,45
Tabuľka 3 Priemerné náklady na údržbu a opravy 1 km ciest I. triedy v správe SSC v roku 2006
Návrh finančných požiadaviek na údržbu a opravy ciest I. triedy vo výhľade do roku 2010, kde uvažujeme s ročným nárastom u bežných výdavkov o 7% a u účelových výdavkov o 10%.
Tabuľka 4 Predpokladaný nárast finančných prostriedkov v minimálnom variante
Roky Náklady v tis. Sk
Minimálny variant
Bežné Účelové Spolu
2006 877 494 1 052 624 1 930 118
2007 938 918 1 157 886 2 096 804
2008 100 4642 1 273 675 2 278 317
2009 107 4967 1 401 043 2 476 010
2010 1 150 214 1 541 147 2 691 361
Tabuľka 5 Predpokladaný nárast finančných prostriedkov v štandardnom variante
Roky Náklady v tis. Sk
Štandardný variant
Bežné Účelové Spolu
2006 1 078 915 1 300 085 2 379 000
2007 1 154 439 1 430 094 2 584 533
2008 1 235 250 1 573 103 2 808 353
2009 1 321 717 1 730 413 3 052 130
2010 1 414 237 1 903 454 3 317 691
Tabuľka 6 Prehľad finančných prostriedkov na údržbu a opravy v 9-tich hlavných skupinách
Skupina údržby nultý variant –
2005 variant – minimum
2006 variant – štandard
2006
cesty I. triedy
cesty I. triedy cesty I. triedy
mil. Sk mil. Sk mil. Sk
1. Zimná údržba 252 433 346 166 380 782
2. Údržba vozoviek 97 478 850 408 990 899
3. Dopravné značenie 118 077 186 069 207 216
4. Bezpečnostné zariadenia 20 956 96 043 110 449
5. Cestné teleso a odvodnenie 20 828 57 156 92 343
6. Údržba mostov 34 074 189 098 364 820
7. Ostatné cestné objekty 3 657 36 250 43 501
8. Údržba cestnej zelene 26 633 99 236 109 224
9. Ostatné činnosti 41 112 69 692 79 766
Spolu za cesty I. triedy 615 248 1 930 118 2 379 000
Z predchádzajúcej tabuľky je zrejmá potreba zvýšenia finančných prostriedkov jednak vo variante minimálnom, tak aj vo variante štandardnom, pričom ako základ porovnania je považovaný nultý variant, teda plánovaná výška finančných prostriedkov na údržbu a opravy ciest I. triedy stanovená v kontrakte medzi MDPT a SSC na rozpočtový rok 2005.
Tabuľka 7 Predpokladaný nárast finančných prostriedkov na roky 2005 – 2010 oboch variantov
Činnosti 2005 2006 2007 2008 2009 2010
tis. Sk tis. Sk tis. Sk tis. Sk tis. Sk tis. Sk
Bežná údržbaminimum 456 491 877493 938 918 1 004 642 1 074 966 1 150 214
Bežná údržbaštandard 1 078 915 1 154 439 1 235 250 1 321 717 1 414 237
Opravy vozoviekminimum 27 310 764 760 841235 925 360 1 017 896 1 119 685
Opravy vozoviekštandard 886 851 975 536 1 073 090 1 180 398 1 298 439
Opravy mostovminimum 26 732 126 065 138 672 152 539 167 793 184 572
Opravy mostovštandard 238 755 262 631 288 893 317 783 349 561
VDZminimum 104 714 161 799 177 979 195 776 215 354 236 890
VDZštandard 174 478 191 927 211 120 232 232 255 455
SPOLUminimum 615 247 1 930 118 2 096 804 2 278 317 2 476 010 2 691 361
SPOLUštandard 2 378 999 2 584 533 2 808 353 3 052 130 3 317 691
Východiska ŠR 721 774 732 670 743 730 754 957 766 354
ŠR nárokované z priorit 400 000 500 000
Rozdiel minimum - 808 342 - 864 134 -1 534 587 -1 721 053 -1 925 007
Rozdiel štandard - 1 257 225 -1 351 863 -2 064 623 -2 297 173 -2 551 337
Zdôvodnenie
V rámci nárastu finančných prostriedkov boli brané na zreteľ nasledujúce skutočnosti:
• po transformácii Slovenskej správy ciest sú všetky výkony v rámci údržby a opráv ciest I. triedy zabezpečované dodávateľsky, čo má významný vplyv na cenotvorbu realizovaných výkonov, keďže mzda sa stala nákladovou položkou výkonu (mzdy tvoria cca 25% nákladov údržbových prác); taktiež nie je zohľadnený fakt, že dodávateľské organizácie kalkulujú aj so ziskom, nárastom cien vstupov, valorizáciou, infláciou, nárastom cien energií a PHM,
• preraďovanie úsekov ciest II. triedy do siete ciest I. triedy, kde obvykle ide o úseky so zvýšenými nárokmi na zimnú aj letnú údržbu a zvýšeným nákladom na jej priblíženie štandardu cesty I. triedy,
• v rokoch 2004 a 2005 je výrazne podhodnotené financovanie výkonov, dôsledky sa prejavujú v zrýchlenej degradácii vozoviek a zvýšenými nárokmi na údržbu,
Záver
Z pohľadu vytýčených cieľov Programu údržby a opráv do roku 2010 z hľadiska nevyhnutnosti zlepšenia stavu siete ciest I. triedy odporúčame uplatňovať
ŠTANDARDNÝ VARIANT.
Finančné zdroje vo výške 1 257, 225 mil Sk na rok 2006 nárokovať pri návrhu priorit vlády SR ďalším zvýšením z pôvodných 400 mil. Sk na 1 657, 225 mil. Sk, na rok 2007 vo výške 1 851, 863 mil. Sk, na rok 2008 2 064, 623 mil. Sk, na rok 2009 2 297,173 mil. Sk a na rok 2010 2 551,337 mil. Sk.
Zdroj: MDPT,
http://www.telecom.gov.sk/index/go.php?id=2157 a tu sa nachádzajú aj ďalšie informácie a tabuľky sú prehľadne spracované.