Gigantická stavba na strednom Slovensku naberá na dĺžke vďak

Moderátor: Moderátori

Gigantická stavba na strednom Slovensku naberá na dĺžke vďak

Odoslaťod MVO » 08. Dec 2023 13:41

Gigantická stavba na strednom Slovensku naberá na dĺžke vďaka špeciálnej technike
Úsek R2 Kriváň - Mýtna by mali dokončiť v lete 2025.

Obrázok

KRIVÁŇ/MÝTNA. Práce na úseku R2 Kriváň – Mýtna, vedúcom náročným terénom, neustali ani v zime. Mostní experti pri výstave najdlhej estakády na Slovensku počítajú s takzvaným brzdením.
V piatok 7. decembra o tom informovala Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Pripomenula, že stavebné práce pokročili aj na ostatných objektoch.
Prebiehajú tiež práce, ktoré ľudia z cesty nevidia, avšak sú veľmi dôležité. Ich výsledok do Novohradu prichádza z rakúskej metropoly.
„V prvej etape prebiehal výsuv jednotlivých častí dominanty úseku, konkrétne od pomyselného stredu mosta smerom do Zvolena v dvojpercentnom stúpaní. Teraz vysúvame dilatačné celky v opačnom smere a dvojpercentnom klesaní. Mostní experti museli tomuto faktu prispôsobiť spôsob a techniku stavby,“ ozrejmila hovorkyňa.

Počíta sa s "brzdením"
Na zvyšných mostoch už stavbári položili tyčové prefabrikáty, realizujú debnenie, viažu armatúry, betónujú vonkajšie a vnútorné rímsy. „Na oporných a zárubných múroch sa realizujú monolitické rímsy,“ dodala Žgravčáková.
Tiež vysvetlila spomínané brzdenie pri výstavbe časti obrovského mosta.
„Na pilieri boli vybudované železobetónové brzdné bločky. O nie sú ukotvené štyri duté valce s celkovou brzdnou kapacitou 3-tisíc kN. Pomocou predpínacích tyčí, ukotvených v spodnej doske segmentu, zabraňujú jeho nekontrolovateľnému pohybu smerom dole.“
V prípade ťahania dielu mosta už stavbári namontovali ťažné laná, pomocou ktorých bol cez napínacie zariadenie vysúvaný segment postupne ťahaný z výrobne.
„Aby bolo možné po skončení výsuvu deaktivovať brzdné tyče a pokračovať v realizácii ďalšieho segmentu, bolo potrebné ešte na pomocnom pilieri vytvoriť pevný bod. „V ňom sme nosnú konštrukciu zdvihli a klzné platne na výsuvných ložiskách zamenili za protišmykové podložky.“
Hovorkyňa doplnila, že pri ťahaní a pribrzďovaní výsuvnej časti mosta prebiehajú práce rýchlosťou 2,5 – 3 metre za hodinu.
„Nosná konštrukcia sa vysúva v združenom priereze, čo znamená, že každý zo segmentov sa vysúva v plnej šírke mostu, teda 27,5 metra,“ spresnila.

Vodiči ju nevidia, no je dôležitá
Media tím NDS ešte v lete priblížil aj ďalšiu dôležitú súčasť prebiehajúcej výstavby. Je síce plná čísiel, grafov a tabuliek, no bez nej by sa sotva podarilo stavbu dotiahnuť do zdarného konca.
„Ide o Pull Planning,“ podotkla hovorkyňa. Je do neho zapojená aj viedenská centrála spoločnosti Strabag.
O čo ide objasnil v informačnom videu NDS Ján Goliáš, stavbyvedúci spomínanej rakúskej firmy.
Finálna podoba harmonogramu sa zrodí v rakúskej metropole.
„Pull Planning, alebo takzvané ťahové plánovanie, spočíva v tom, že pred začiatkom stavby všetci zainteresovaní všetko detailne naplánujeme. Konkrétne práce, ktoré na danom moste musia prebiehať. Podrobne sa popisujú činnosti, ako dlho budú trvať. Potom sa to všetko premietne do tabuliek. No a kolegovia vo Viedni, kde je naša centrála Strabagu, to cez program pretavia do finálnej fázy,“ priblížil Goliáš s tým, že na stavbe tak majú k dispozícii prehľadný plán, z ktorého je jasné, aká bude postupnosť realizácie jednotlivých pilierov v reálnom čase.
Týka sa to aj nosnej konštrukcie.

„Vieme, koľko dní budú práce trvať, aké činnosti prebiehajú vo výrobni. Vždy si vieme pozrieť dátum a čas, a ktorá činnosť by sa zhruba mala vtedy vykonávať. Je to prehľadnejšie, ako bežný harmonogram, aký sa pripravuje na stavbe. Výhodou je, že každý mesiac si plánujeme ďalšie práce a ďalšie časti, kde už máme rozpracované konkrétne skupiny – tesárov, armovačov, prepínačov či stavebný dozor. Postupne máme na každý deň rozpísané, koľko ľudí potrebujeme a aké práce prebiehajú,“ pokračoval stavbyvedúci.
Podotkol, že plán obsahuje aj prehľad o použitom materiáli.
Žgravčáková doplnila informácie o priebehu vysúvania jednotlivých segmentov.
No skôr, kým dôjde k samotnému výsuvu, je podľa jej slov potrebné zabetónovať hornú dosku a počkať 2 – 3 dni, kým sa dosiahne predpísaná pevnosť, ktorá je potrebná na proces napínania.
„Po dosiahnutí pevnosti sa predopnú pozdĺžne a priečne káble, Keď je celý segment pripravený na napnutie, tak sa oddební a môže sa začať s výsuvom. Po vysunutí segmentu sa most zaistí proti ďalšiemu posunu a pokračujú práce na ďalšom segmente – nastavujú sa podlaha, krídla, debnia sa steny. Ďalej sa osádzajú prefabrikované vzpery, namontujú sa armatúry spodnej dosky, realizujú priečniky, betónuje spodná doska, steny, priečnik, prebehne montáž výstuže a tvrdej výstuže. Potom sa zase zabetónuje horná doska a vysúva ďalší segment."

Úsek je vo výstavbe takmer štyri roky
Vyše štyri kilometre dlhý most bude súčasťou vyše deväťkilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, ktorý je vo výstavbe od jari 2020. Bude dominantou nielen stredného Slovenska, ale aj krajiny, keďže pôjde o najdlhšiu slovenskú estakádu.
Spomínaný úsek mal byť pôvodne dostavaný v marci budúceho roka. Aktuálne diaľničiari spomínajú jún 2025.
Výstavbu takzvanej novohradskej vetvy rýchlostnej cesty, ktorá prebieha v mimoriadne náročnom teréne, pribrzdil posun začiatku zakladania mostov a ukončenia ich nosnej konštrukcie.
Jej zhotoviteľom je zduženie stavebných spoločností Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS.
Pôvodne plánovaná cena diela, ktorá predstavovala vyše 232 miliónov eur bez DPH vzrástla takmer o 18 miliónov eur bez dane.
Začiatok úseku R2 Kriváň - Mýtna nadväzuje na sprevádzkovaný úsek R2 Pstruša - Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý motoristi využívajú od decembra 2022.
Trasa R2 vedie v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského rudohoria, Poľany a Javoria. Motoristi po dostavbe získajú diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec. Moderná štvorprúdovka odľahčí okolité obce i cestu prvej triedy od tranzitnej dopravy.

Čítajte viac: https://mynovohrad.sme.sk/c/23253784/gi ... hnike.html
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 186
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.