Projekt železničného uzla priniesol pre Žilinu nečakanú inve

Moderátor: Moderátori

Projekt železničného uzla priniesol pre Žilinu nečakanú inve

Odoslaťod EmBe » 28. Aug 2023 20:16

Projekt železničného uzla priniesol pre Žilinu nečakanú investíciu. Do roka vynovia autobusovú stanicu

ŽILINA. Kým budova železničnej stanice v Žiline zostane nateraz v pôvodnom stave, autobusová stanica prejde rozsiahlou premenou.

Aj takýto paradox priniesol jeden z najväčších projektov rekonštrukcie železničnej infraštruktúry na Slovensku, ktorý je aktuálne vo výstavbe v Žiline a v okolí.

Aby Železnice Slovenskej republiky ako investor stavby získali kľúčový tritisícmetrový pozemok, ktorý potrebujú pre výstavbu 350 metrov dlhého cestného nadjazdu z Ulice 1. mája na Uhoľnú ulicu, museli pristúpiť na podmienky majiteľa autobusovej stanice Georgea Trabelssieho.

Ten bol ochotný odkrojiť časť zo žilinskej autobusovej stanice len za predpokladu, že železnice pripravia a zaplatia projekt prestavby areálu v centre mesta.

Argumentoval, že stanica potrebuje investíciu, aby mohla zabezpečil svoju prevádzku aj v zmenšenej podobe. Príde totiž o jedno zo šiestich nástupísk.
Začínajú v septembri

Pre Žilinčanov je dobrou správou, že rekonštrukcia žilinského železničného uzla prinesie nielen cestný nadjazd ponad železničnú stanicu, ale aj vynovenú autobusovú stanicu, ktorá si už rekonštrukciu dávno pýtala.

Stavební robotníci nastúpia na stavenisko už začiatkom septembra.

Potvrdila to hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová. „Predpokladaný dátum začatia prác je 4. septembra 2023, dobu výstavby zhotoviteľ predpokladá na maximálne 14 mesiacov,“ spresnila.

Stavebná firma začne najskôr búrať existujúce nástupištia, ostrovčeky a zelené plochy. Vybuduje nové spevné plochy a komunikácie, prestrešenia nástupíšť a osvetlenie, pribudne dopravné značenie, oplotenie, rampy, informačný a kamerový systém a zmenou prejde aj jestvujúca prevádzková budova SAD a inžinierske siete.

„Investičný náklad za realizáciu je momentálne predmetom kontroly predloženého návrhu a predmetom jeho posudzovania,“ nešpecifikovala hovorkyňa ŽSR odhadované náklady na investíciu.

Motoristi by zatiaľ nemali pocítiť ďalšie dopravné obmedzenia v blízkosti oboch staníc. Mestský úrad totiž nemá na stole požiadavky na zmeny v doprave.

„Mesto Žilina aktuálne neeviduje predložené žiadosti, alebo akékoľvek informácie súvisiace s organizáciou dopravy - dočasným dopravným značením - vo veci prác na rekonštrukcii autobusovej stanice,“ informovala hovorkyňa mesta Zuzana Holienčíková.

Dva roky prác

Pravdepodobne ešte počas prác na rekonštrukcii autobusovej stanice sa spustia aj stavebné činnosti na Ulici 1. mája, kde bude pokračovať cestný nadjazd, ktorý už budujú od Ľavobrežnej ulice ponad železničnú stanicu.

Ulica 1. mája by sa podľa projektu mala rozšíriť o jazdný pruh v každom smere. Pri autobusovej stanici sa počíta so zrušením parkovacích miest a súčasných chodníkov.

Najskôr sa začne s preložkami inžinierskych sieti – vodovodu, kanalizácie, parovodu, plynovodu a úpravou trolejbusového vedenia. Po kompletnom preložení všetkých inžinierskych sietí sa môže začať s výstavbou druhej časti nadjazdu. Nateraz je termín dokončenia výstavby nadjazdu stanovený na prvý alebo druhý kvartál roku 2025.

Počas výstavby už motoristi s obmedzeniami rátať musia. „Stavba je rozdelená na osem etáp, pričom postupne dôjde k obmedzeniam premávky na ulici Ľavobrežná, Ulici 1. mája, P. O. Hviezdoslava a Milcova. Všetky obmedzenia a úpravy premávky budú vyznačené postupne po etapách dočasným dopravným značením v zmysle projektovej dokumentácie, ktorá je priebežne aktualizovaná v súlade so zmenou legislatívy,“ naznačila zámery ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Problémové pozemky

Mesto Žilina uvažuje, že po dostavbe cestného nadjazdu by sa mohla Hviezdoslavova ulica utíšiť od dopravy a premenou by mal prejsť celý priestor medzi dvoma stanicami.

Radnica sa však najskôr musí vysporiadať so stánkami nalepenými na podchod a získať aj pozemky pod stánkami. Žilinský hlavný architekt Rudolf Chodelka poznamenal, že ambíciou je posunúť nielen stanicu, ale aj predstaničný priestor do 21. storočia.

Odpovede na otázky, ako bude priestor pred stanicou vyzerať, by mala priniesť architektonická súťaž.

Mesto dlhodobo komunikuje, že chce odkloniť tranzitnú dopravu spred stanice a ponechať len verejnú dopravu. Tým by sa tento verejný priestor v centre Žiliny vrátil chodcom.

„Predstavou Útvaru hlavného architekta je moderný verejný priestor priateľský ľuďom a spĺňajúci súčasné environmentálne kritériá. Samozrejme s peknými zastávkami autobusov, mestským mobiliárom, stanoviskami taxi, cykloinfraštrukrúrou a podobne. Takže cieľom je vytvoriť naozaj súčasnú, čistú a bezpečnú „vstupnú“ bránu do mesta,“ hovorí o svojich predstavách o budúcnosti predstaničného priestoru Rudolf Chodelka.

Čítajte viac: https://myzilina.sme.sk/c/23209906/proj ... 1693211172
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2260
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.