Fraška Višňové trvá vyše 20 rokov. Kedy šoféri konečne obídu

Moderátor: Moderátori

Fraška Višňové trvá vyše 20 rokov. Kedy šoféri konečne obídu

Odoslaťod RudoLM » 11. Aug 2023 07:22

Fraška Višňové trvá vyše 20 rokov. Kedy šoféri konečne obídu Strečno? (otázky a odpovede)
Celý úsek diaľnice môže stáť viac ako pol miliardy eur.


Tunel Višňové počas mimoriadneho kontrolného dňa na výstavbe diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v auguste 2021. (Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)

Keď sa v roku 1998 začala raziť prieskumná štôlňa k diaľničnému tunelu Višňové, odborníci predpokladali, že bude hotový do niekoľkých rokov. Prešlo štvrť storočia a tunel, ktorý má skrátiť cestovanie medzi Žilinou a Martinom, stále nie je dokončený.

Najnovšie Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhodnotila tender na technologické vybavenie Višňového, ktoré má zabezpečovať osvetlenie či vetranie. Vyhrala ho firma PPA Controll s ponukou za 54,4 milióna eur (všetky ceny v článku sú bez DPH). Je to menej, že pôvodne pri tejto zákazke predpokladala NDS (71 miliónov eur).

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií odhadol náklady na technológiu v tuneli na 65,5 milióna eur. Je preto otázne, či suma, s ktorou vyhral PPA Controll, nie je prinízka a nehrozí jej „neočakávané“ zvýšenie počas realizácie.

„Predpokladáme, že NDS má podrobnú znalosť stavebnej časti tunela Višňové a ostatných technologických prepojení na tunely Ovčiarsko, Žilina a Považský Chlmec, a teda nedôjde k prekvapeniam,“ uvádza analytik ÚHP Tomáš Mišovič.

Čím je tunel Višňové v slovenskej diaľničnej sieti významný? Prečo sa jeho výstavba naťahuje? A kedy bude konečne hotový a otvoria ho pre verejnosť? INDEX odpovedá na najdôležitejšie otázky.

V článku sa dočítate:
Prečo je tunel Višňové dôležitý?
Prečo výstavba tunela mešká?
Prečo štát vymenil dodávateľov?
Prečo sa oddelila výstavba tunela od dodávky technológie?
Ako rýchlo sa dá namontovať technológia do tunela?
Koľko môže napokon tunel stáť?
Kedy sa Višňové dokončí?

1. Prečo je tunel Višňové dôležitý?
Višňové je jedným z posledných chýbajúcich úsekov diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Cestu medzi Žilinou a Martinom by mal skrátiť o pätnásť minút, pretože je alternatívou kľukatej cesty prvej triedy okolo hradu Strečno.

NDS odhaduje, že diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Dubná skala, na ktorom sa tunel Višňové nachádza, prevezme viac ako 80 percent objemu dopravy, ktorá v súčasnosti vedie po ceste prvej triedy.

Višňové bude najdlhším tunelom na Slovensku s dĺžkou 7,5 kilometra. Celý diaľničný úsek vrátane tunela bude mať 13,5 kilometra.

2. Prečo výstavba tunela mešká?
Pripisuje sa to manažérskym chybám ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej, ako aj zásahom politikov do plánu výstavby a formy financovania diaľnic. Zdržanie spôsobili tiež geologické prekvapenia pri razení tunela a neskúsenosť dodávateľov.

Prvá vláda Roberta Fica (2006 - 2010) plánovala budovať diaľnice a tunely formou verejno-súkromných partnerstiev (PPP). V roku 2010 však vláda Ivety Radičovej diaľničné balíčky zrušila s tým, že sú príliš drahé.

V roku 2014, keď ministerstvo dopravy viedol Ján Počiatek (Smer), zákazku na úsek D1 s Višňovým získalo konzorcium firmy Dúha prešovského podnikateľa Miroslava Remetu a talianskej spoločnosti Salini Impregilo. Sľúbili ho postaviť za 410 miliónov eur.

Tunel začali raziť v roku 2015. Keďže NDS často menila podmienky výstavby, ktoré stavbári nevedeli načas splniť, na stavbe vznikali prestoje. Okrem toho, dodávateľské firmy zle riadili stavbu a neplatili načas subdodávateľom, ktorí zo stavby odchádzali.

Navyše, tunel sa razil takzvanou talianskou metódou, ktorá sa pri Višňovom ukázala ako nevhodná. „Keď odpálite náš karpatský flyš, čo je skala rozpukaná vrásnením, môže sa po trhlinách rozsypať. Keď je tam ešte aj voda, tak je to komplikovanejšie. No a vo Višňovom bolo vody dosť,“ vysvetlil pre INDEX expert na tunely a poradca ministerstva dopravy Ján Kušnír.

3. Prečo štát vymenil dodávateľov?
Po piatich rokoch museli Dúha a Salini z Višňového odísť. O zákazku prišli, lebo nedodržiavali termíny. Okrem toho chceli zvýšiť hodnotu kontraktu, s čím štát nesúhlasil.

Ďalšie dva roky trvalo, kým vláda (medzičasom sa zmenila) uzavrela novú zmluvu za 255 miliónov bez DPH na dostavbu diaľničného úseku a tunela so spoločnosťou Skanska. Tá bola aj v pôvodnom víťaznom konzorciu tendra z roku 2012.

Ani Skanske sa však nedarí dodržiavať termíny. Odvoláva sa na nedorobky, ktoré musí opraviť po predošlých stavbároch.

4. Prečo sa oddelila výstavba tunela od dodávky technológie?
Po tom, ako z Višňového odišli Dúha a jej taliansky partner, dostavba tunela sa začala v roku 2020 obstarávať po častiach. Národná diaľničná to vysvetľovala obavami, že komplexnú zákazku by jedna firma nezvládla a súťaž by pre námietky uchádzačov trvala veľmi dlho.

Generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko tvrdil, že ak by obstarávali zhotoviteľa stavby aj technológie naraz, termín by sa mohol predĺžiť o ďalšie dva roky.

Aj tak však súťaž len na stavbu diaľničného úseku trvala rok a na technológiu tunela ďalší rok.

Expert Ján Kušnír v rozhovore pre INDEX naznačoval aj iný dôvod rozdelenia zákazky. Uviedol, že inštalácia technológie do tunela je vysoko špecializovaná a finančne veľmi zaujímavá práca.

Rozdelenie bolo podľa neho zlé riešenie: „Výstavba tunela má byť vždy spojená s technológiou. Má na to byť jedna zmluva a jeden zodpovedný zhotoviteľ.“

5. Ako rýchlo sa dá namontovať technológia do tunela?
NDS odhadovala, že to potrvá dva roky. Víťaz tendra PPA Controll sľubuje, že to stihne za rok a pol (550 dní) od podpisu zmluvy, pričom na techniku poskytne osemročnú záruku.

Kedy NDS s PPA uzavrie zmluvu, zatiaľ nie je jasné. Proti výsledku tendra sa môže odvolať neúspešný uchádzač. Namietať môže nereálne nízku cenu. Medzi ponukami PPA Controll a združenia firiem Subterra, Metrostav a DS – BBF elektro, ktoré v súťaži skončilo na druhom mieste, je rozdiel viac ako desať miliónov eur.

6. Koľko môže napokon tunel Višňové stáť?
ÚHP v roku 2020 vypočítal náklady štátu na celý diaľničný úsek aj s tunelom na 515 miliónov eur. Bol to pomerne solídny odhad.

Podľa uzavretých zmlúv má diaľničný úsek aj s Višňovým stáť takmer 280 miliónov eur (cena sa už medzičasom oproti pôvodnému kontraktu zvýšila), technológia tunela ďalších 55 miliónov. Spolu je to 335 miliónov eur.

K tomu treba pripočítať 170 miliónov eur, ktoré už štát zaplatil konzorciu Dúha- Salini. Cenovka však môže ešte narásť pre súdne spory, ktoré Salini vedie s NDS. Pôvodná hodnota jeho kontraktu bola 410 miliónov eur, hoci zahŕňala aj viaceré stavby, ktoré sa z aktuálnej zákazky vyňali.

7. Kedy sa Višňové dokončí?
V roku 2021 pri podpise zmluvy so Skanskou vtedajší šéf NDS Juraj Tlapa povedal, že cez Višňové sa bude jazdiť v decembri 2023. Tomu termínu veril aj minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Dnes je už jasné, že sa nestihne. Termín sa medzičasom posunul najprv na druhú polovicu budúceho roka a najnovšie diaľničiari hovoria o prelome rokov 2024 a 2025.

Expert Ján Kušnír je skeptickejší. Pre Hospodárske noviny odhadol, že ak sa už nič neskomplikuje, že šoféri by mohli tunelom Višňové jazdiť koncom roka 2025.

Tunel Višňové sa stavia už štvrť storočia
September 1998: Začiatok razenia prieskumnej štôlne firmou Doprastav
August 2002: Prerazená prieskumná štôlňa v dĺžke 7,5 kilometra
Roky 2003 až 2007: Výstavba diaľničného úseku s tunelom Višňové bola odložená
Október 2009: Výstavba sa obnovila ako súčasť PPP projektu
2010: Koncesionár PPP projektu v dôvodu finančnej krízy nedokázal zabezpečiť financovanie stavby
2011: Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zrušil PPP projekt na výstavbu diaľničného úseku s Višňovým a vyhlásil novú súťaž s predpokladanou hodnotou zákazky 897 miliónov eur bez DPH
2012: Tender vyhralo konzorcium spoločností Skanska s Strabag a najlacnejšou ponukou v sume 338 miliónov eur
2013: Nový minister dopravy Ján Počiatek a NDS vylúčili najnižšiu ponuku pre námietky Doprastavu a vypísali nový tender
2014: Zákazku získalo konzorcium slovenskej firmy Dúha a talianskej spoločnosti Salini Impregilo
Apríl 2015: Začiatok razenia tunela z oboch strán
September 2018: Prerazenie dvoch tunelových rúr
Koniec roka 2018: Dúha podmienila dokončenie stavby doplatením 120 až 160 miliónov eur nad rámec pôvodnej zmluvy
Marec 2019: Vláda schválila ukončenie zmluvy so stavbármi, ktorí nedokázali tunel dokončiť načas
2020: NDS rozdelila zákazku na diaľničný úsek aj tunel, dodávku technológie tunela vyčlenila do samostatnej súťaže
Apríl 2021: Zmluvu na dostavbu tunela a celého diaľničného úseku dostala spoločnosť Skanska
Júl 2022: Vyhlásená súťaž na technológiu tunela
August 2023: Tender na technológiu tunela vyhrala firma PPA Controll.
PRAMEŇ: NDS, ÚHP

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23203602/dialnic ... tunel.html
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 216
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.