Rekonštrukcia panelky pri Trenčíne sa výrazne predĺži. Dôvod

Moderátor: Moderátori

Rekonštrukcia panelky pri Trenčíne sa výrazne predĺži. Dôvod

Odoslaťod iqac » 25. Júl 2023 17:59

https://mytrencin.sme.sk/c/23197906/rekonstrukcia-panelky-pri-trencine-sa-vyrazne-predlzi-dovodom-je-obnova-zniceneho-mosta.html

Rekonštrukcia panelky pri Trenčíne sa výrazne predĺži. Dôvodom je obnova zničeného mosta
Komplikácia ovplyvní cenu.


Maroš Buchel
Redaktor
O predĺžení stavebných prác informovali počas kontrolného dňa. (Zdroj: MAROŠ BUCHEL)
A-|A+ 
 11
ZDIEĽAŤ
TRENČÍN. Obnova cesty I/9, známej i ako ‘panelka‘ sa v úseku od diaľničného privádzača predĺži približne o rok.


Obnova cesty I/9 sa predĺži približne o rok (8 fotografií)
Dôvodom je havarijný stav mosta pri obci Veľké Bierovce, ktorého vrchnú konštrukciu budú musieť celú odstrániť a postaviť nanovo.

Slovenská správa ciest (SSC) i Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) dúfajú, že ostatné časti cesty obnovia do konca tohto roka.

NAPÍSALI SME

Pôrodnosť sa neznižuje pre vojnu ani pandémiu. Klesala by v každom prípade, tvrdí lekár
Čítajte 
O koľko táto komplikácia navýši celkovú cenu investície budú vedieť na konci augusta.

V článku sa okrem iného dočítate
O koľko sa predĺžia stavebné práce na ceste I/9,
čo je dôvodom predĺženia prác,
aký dopad bude mať táto komplikácia na priebeh prác,
či stihnú ostatné práce na ceste dokončiť do konca roka,
aké práce musia vykonať na moste pri Veľkých Bierovciach
chod ktorých podujatí v Trenčíne tieto práce ohrozia,
v akom období pôvodný most postavili.
Komplikácie spôsobil most
Hlavným dôvodom predĺženia stavebných prác na ceste I/9 je mostný objekt číslo 201.

„Mali sme k dispozícii statický posudok, pripravujeme teraz novú projektovú dokumentáciu k mostu, ktorá nám povie, aká bude konečná cena rekonštrukcie a modernizácie,“ povedal Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy.

Celý projekt zatiaľ podľa neho financujú z operačného programu integrovaná infraštruktúra.

„Ten končí 31. decembra 2023. Preto ministerstvo dopravy organizuje tieto kontrolné dni, aby sme sa presvedčili v akom stave je čerpanie fondov. Dúfam, že na ostatné časti okrem tohto mosta dodávateľ dodrží slovo a dokončí ich v dohodnutom termíne,“ dodal.

O rok dlhšie budú zaplnené obchádzky
Dokončenie stavebných prác sa podľa Jaroslava Bašku, predsedu TSK, posunie minimálne o jeden rok, pretože most pri Veľkých Bierovciach budú musieť celý postaviť nanovo.

„Je to most pri Dalitranse, ktorý vedie cez derivačný kanál. V rámci kontrolného dňa nás zaujímala i okruhová križovatka smerom na Laugaricio, ktorá je projektovaná i s bypassmi. Tá by nám určite veľmi pomohla práve v doprave medzi jednotlivými obcami i samotným Trenčínom,“ priblížil.

Ako ďalej povedal, plynulosti premávky by pomohlo i dokončenie obnovy križovatky medzi Trenčianskou Turnou a Trenčianskymi Stankovcami.

„Tá bude vybudovaná nanovo s dvoma takzvanými T-čkovými križovatkami. To by nám tiež veľmi pomohlo, určite by sa zvýšila plynulosť i bezpečnosť premávky,“ vysvetlil.

Baška sa obáva i toho, že počas stavebných prác budú musieť ľudia na cestách čeliť o rok dlhšie hustej premávke a nákladným vozidlám, ktoré budú musieť i naďalej využívať obchádzkové trasy.

„Chcem požiadať i SSC aby tejto stavbe venovali čo najväčšiu pozornosť, pretože sa dotýka veľmi veľa ľudí i krajského mesta,“ doplnil predseda.

Nepríjemná situácia pre mesto
Pre Trenčín je táto situácia extrémne ťažká a nepríjemná. Upozornil na to primátor Richard Rybníček.

„V Trenčíne máme starý cestný most, ktorý má označenie stavu šesť a je tiež veľmi zaťažený touto stavbou a obchádzkami. Všetko sa tlačí cez most I/61 a potom na cesty II/507, ktoré patria župe. Už teraz vidíme, že to zavaľuje Trenčín a to sú ešte len prázdniny. Keď príde september, budeme mať problém,“ ozrejmil.

Primátor verí, že zhotoviteľ sľúbený dátum dokončenia stavebných prác dodrží.

„Bolo mi povedané, že do konca roka 2024 bude táto cesta, vrátane mostov, hotová. Samozrejme budeme veľmi trpezlivo čakať, akým spôsobom sa bude vyvíjať otázka ohľadom stavebných povolení na okresnom úrade,“ povedal s tým, že dúfa, že samosprávu budú informovať, ak by sa pri obnove vyskytli ďalšie problémy. Súčinnosť mesta, okresného úradu, SSC Žilina i rezortu dopravy považuje za absolútne nevyhnutnú.

Podľa neho i z tohto dôvodu čaká krajské mesto ťažké obdobie.

„V roku 2025 budú v Trenčíne majstrovstvá Európy vo futbale, v roku 2026 EHMK. Už sa hovorilo, že táto stavba bude trvať ďalšie štyri roky, tak dúfam že sa tento scenár nenaplní. Do Trenčína denne prichádzajú ľudia za prácou, denne tu nie je 54-tisíc ľudí, ale možno 70-tisíc, pretože sme krajské mesto,“ podotkol Rybníček.

Ako ďalej uviedol, mesto nemôže v tejto veci žiadať žiadne kompenzácie.

„Keby sme mohli žiadať kompenzácie za všetky muničné sklady a iné záležitosti, tak by sme boli najbohatšie mesto na Slovensku. Môžeme žiadať len to, aby sme boli prioritou,“ informoval.

Rybníček tiež dodal, že tento rok by mali mať i právoplatné územné rozhodnutie k začatiu prác na príprave stavebnej dokumentácie a stavebného povolenia pre starý cestný most.

„Z hľadiska dopravy sme najvyťaženejšie krajské mesto na Slovensku,“ dodal primátor.

NAPÍSALI SME

Pobočku na Sihoti nezrušíme, avizuje Slovenská pošta. Mesto i ľudia sa boja opaku
Čítajte 
Dopad na cenu bude známy v auguste
Most pri obci Veľké Bierovce vybudovali v 50. rokoch minulého storočia.

„Jeho parametre sa rokmi a degradáciou a posunom do vyšších tried kategorizácie mostov znižovali, preto sa stal súčasťou celého modernizačného procesu, ktorý bol nastavovaný od roku 2009. V tej dobe som pôsobil na SSC ako riaditeľ investičnej výstavby, čiže o tejto stavbe viem od úplného počiatku všetko potrebné,“ vysvetlil Ivan Brečka, riaditeľ investičnej výstavby SSC Žilina.

Ako informoval, technológia, ktorou most v minulosti postavili je veľmi nešťastná a ťažko sa preto na ňom hľadajú diagnostické deformity a degradácie.

„Videli sme to pri odfrézovaní vrchných vrstiev, prišlo k spomínaným havarijným stavom na predpínacích lanách danej mostovej konštrukcie,“ priblížil Brečka.

Tento most je momentálne predmetom statického posúdenia a následného preprojektovania.

„Zhodíme vrchnú mostovú konštrukciu so zachovaním spodnej stavby, čo nás posunie do ročného zdržania. Sme si vedomí, že všetkými silami musíme zabezpečiť ukončenie rekonštrukcie do decembra 2024,“ povedal.

O tom, aký bude mať tento krok dopad na celkovú cenu práce, zatiaľ informácie nemajú.

„Projektant nám má dodať do konca augusta i cenový dopad a projekčný návrh, s ktorým sa automaticky obrátime na zhotoviteľa. Ten hneď začne pracovať na nacenení naprojektovaných technických zmien,“ podotkol.

Dodávateľa zároveň vyzvali i k tomu, aby aktualizoval pôvodný harmonogramu plnenia prác.

„Pre všetky tieto vplyvy sme mimo harmonogram a tým pádom tam vystávajú i technické otázky v prípade neplnenia, alebo odbočenia od harmonogramu. SSC ako investor bude musieť pristúpiť k nejakým krokom, ku ktorým sme i my vyzývaní, aby bolo možné spätnými žiadosťami požiadať o financovanie danej stavby,“ ozrejmil Brečka.

Ako dodal, tlačia na zhotoviteľa, aby ostatné prvky cesty boli do konca roka v čo najväčšej miere buď ukončené, alebo v štádiu odovzdania, prípade užívania.

„Sme si vedomí, že okolité obce trpia nadmernou intenzitou premávky, ale žiaľ i cestnom zákone sa uvádza, že pri takejto investícii sú ostatné obce povinné strpieť daný technický zásah prebiehajúci na ceste prvej triedy,“ uzavrel.
iqac
nováčik
 
Príspevky: 9
Založený: 30. Aug 2022 19:05

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.