Diaľničiari sa stavbe východného obchvatu Prešova vyhli, ale

Moderátor: Moderátori

Diaľničiari sa stavbe východného obchvatu Prešova vyhli, ale

Odoslaťod DrX » 16. Júl 2023 23:10

Diaľničiari sa stavbe východného obchvatu Prešova vyhli, ale teraz sa naň chystá kraj

Mala by to byť nová cesta druhej triedy.

Peter Jabrik
Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva
Odoberať autora
Východný obchvat Prešova ako cesta II. triedy by sa mal napojiť na diaľnicu D1 v križovatke Prešov-juh.
Východný obchvat Prešova ako cesta II. triedy by sa mal napojiť na diaľnicu D1 v križovatke Prešov-juh. (Zdroj: Ilustračné - Michal Ivan)
Písmo:A-|A+
diskusia (1)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára so zhrnutím podstatných správ dňa.
Zapnite si odber jedným klikom. ]
Východný obchvat Prešova ako cesta II. triedy by sa mal napojiť na diaľnicu D1 v križovatke Prešov-juh.
Východný obchvat Prešova sa má napojiť na R4 - severný obchvat Prešova v budúcej mimoúrovňovej križovatke Kapušany.
Východný obchvat Prešova (3 fotografie)

PREŠOV. Východný obchvat Prešova ako jedna z alternatív na odklonenie masívnej tranzitnej dopravy z vnútra mesta musel napokon ustúpiť inému presadenému riešeniu.

Aj tak však ešte nie je z hry von, i keď by sa mohol zrealizovať už len v redukovanej podobe, teda nie ako integrálna súčasť diaľničnej siete.
Východný obchvat chceli analytici rezortu financií

Ešte v rokoch 2016 – 2017 navrhovali analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) z Ministerstva financií SR východný obchvat ako o 30 percent lacnejší variant oproti obchvatu, ktorý by tvorilo spojenie akurát pri Prešove prerušenej diaľnice D1 z Košíc smerom na Poprad (juhozápadný obchvat) v kombinácii s vybudovaním nového úseku rýchlostnej cesty R4 (severný obchvat).
Súvisiaci článok Na tento deň čakali roky, otvorili novú prešovskú diaľnicu Čítajte

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nakoniec presadila s výdatnou podporou vládnych i regionálnych politikov výstavbu juhozápadného obchvatu dobudovaním chýbajúceho úseku D1 Prešov-juh – Prešov-západ aj s tunelom Prešov.

Táto časť D1 sa začala stavať v júni 2017 a otvorená bola v závere októbra 2021.

Len dva mesiace pred jej sprejazdnením zverejnil ÚHP hodnotenie pripravovanej výstavby II. etapy úseku R4 Prešov - severný obchvat aj s tunelom Okruhliak (križovatka Prešov-sever pri Veľkom Šariši – križovatka Kapušany).

Analytici ÚHP opäť konštatovali, že východný obchvat by bol spoločensky najefektívnejším riešením.

Nemal vtedy síce ešte vypracovanú ani len projektovú dokumentáciu a jeho výstavba by sa preto podľa nich oddialila o 6 až 10 rokov, ale aj tak im vychádzal ako návratnejšie riešenie.

Lenže v tom čase sa už dva roky stavala I. etapa severného obchvatu aj s tunelom Bikoš od napojenia na D1 v križovatke Prešov-západ po križovatku Prešov-sever pri Veľkom Šariši (má byť otvorený tohto roku).
Súvisiaci článok Lepší je polovičný profil či úplne iný obchvat Prešova, tvrdí Útvar hodnoty za peniaze Čítajte

Rezort dopravy odmietol akékoľvek vtedajšie úvahy analytikov o východnom obchvate, lebo podľa neho by bez II. etapy nemala už rozostavaná I. etapa severného obchvatu žiadny zmysel.

Diaľničiari len pred dvoma týždňami napokon predsa len podpísali zmluvu na výstavbu II. etapy severného obchvatu s víťazom súťaže, združením na čele so spoločnosťou Eurovia SK.

Stavenisko by si mal zhotoviteľ prevziať koncom septembra a výstavba by mala trvať do posledného štvrťroka 2027.
(zdroj: ÚHP)

Vysvetlivky k mape: Dva v minulosti navrhované varianty obchvatu Prešova. Vyhral variant s juhozápadným (už vybudovaný – zelená farba na mape) a severným obchvatom (I. etapa sa dokončuje, II. etapa sa začne stavať na jeseň – modrá farba). Dostal prednosť pred variantom východného obchvatu (červená farba) v kombinácii s preložkou cesty I. triedy I/68 v meste (oranžová farba). Župný východný obchvat už len ako cesta II. triedy by mal v zásade kopírovať trasu svojho navrhovaného predchodcu.
Naplánovaný je ako cesta II. triedy

Napriek tomu všetkému sa však nemá stať východný obchvat súčasťou histórie prešovskej dopravy ako nenaplnený zámer, hoci je už aktuálne plánovaný iba ako krajská cesta II. triedy.

Ešte v roku 2019 schválili krajskí poslanci Územný plán Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Súčasťou jeho záväznej časti sú aj zásady a regulatívy rozvoja územia z hľadiska verejného dopravného vybavenia.

V súvislosti s cestnou dopravou sú konkretizované územné koridory, ktoré sa majú chrániť, a aké cesty by sa tam mali zrealizovať.

No a medzi cestami II. triedy nechýba ani východný obchvat mesta Prešov, ktorému územný plán pripísal nadregionálny komunikačný význam.

Na jednom konci sa má napájať na diaľnicu D1 v križovatke Prešov-juh a na druhom na aktuálne budovaný úsek R4 Prešov – severný obchvat v mimoúrovňovej križovatke Kapušany.

Odtiaľ je naplánovaná aj výstavba pokračovania R4 až po hranice s Poľskom.

Východný obchvat má mať prepojenia s mestom Prešov a obcami Záborské, Dulova Ves, Ruská Nová Ves, Teriakovce, Ľubotice, Vyšná Šebastová a Kapušany v súlade s ich platnými územnými plánmi.
Súvisiaci článok Diaľničiari podpísali zmluvu so zhotoviteľom druhej časti prešovského obchvatu Čítajte
Župa: Ide o významnú investičnú akciu

„Východný obchvat mesta Prešov je naďalej jednou z priorít v rámci cestnej infraštruktúry okolia mesta Prešov. Ide o významnú investičnú akciu, ktorá si vyžiada značné finančné zdroje, keďže ide o novú komunikáciu,“ potvrdila Korzáru Lea Lehotská z oddelenia komunikácie Úradu PSK, že sa krajská samospráva týmto zámerom naozaj zaoberá.

Doplnila, že po dostavaní tejto stavby by v okolí mesta Prešov došlo k vytvoreniu vonkajšieho okruhu, ktorý by mohol odviesť všetok tranzit z intravilánu mesta.

„V rámci projekčnej prípravy stavby sa nachádzame v procese SEA, posúdenia vplyvov na životné prostredie, taktiež sa robí prieskum trhu na projektanta pre dokumentáciu pre územné rozhodnutie,“ spresnila, v akom štádiu sa tento župný projekt aktuálne nachádza.

Žiadne ďalšie podrobnosti neuviedla. Nekonkretizovala ani orientačne, kedy by sa mohlo začať s výstavbou, z čoho by mala byť financovaná a kedy by už mohli túto cestu začať využívať motoristi.

„Proces projekčnej prípravy takejto stavby je náročný a obsahuje mnoho stupňov, ale cieľom kraja je vybudovať túto stavbu v čo najkratšom čase pre skvalitnenie života v meste Prešov, zatraktívnenie prostredia pre možný príchod nových investorov, ktorí by mohli priniesť nové pracovné miesta,“ uzavrela Lehotská.

Tento text ste mohli čítať vďaka tomu, že platíte za obsah. Vážime si to.
Obchvaty Prešova
Odoberať tému

Severný obchvat Prešova sa má predražiť o desiatky miliónov
V obrazoch: Pozrite si postup prác na severnom obchvate Prešova
Ako pomôže Prešovu severný obchvat? Analytici odhadli, o koľko áut bude v meste menej



Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/23193890 ... -kraj.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.