Najdrahšou diaľnicou je obchvat na D1. Ale nie Prešova, ani

Moderátor: Moderátori

Najdrahšou diaľnicou je obchvat na D1. Ale nie Prešova, ani

Odoslaťod MVO » 13. Júl 2023 07:13

Najdrahšou diaľnicou je obchvat na D1. Ale nie Prešova, ani Košíc (rebríček)

Výstavba väčšinou mešká a štát chce stavbárom doplatiť stovky miliónov.

Obrázok

Tesne pred letnými prázdninami Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu na druhú časť severného obchvatu Prešova. Postaví ho konzorcium pod vedením spoločnosti Eurovia SK.
Tento úsek je súčasťou budúcej rýchlostnej cesty R4 do Poľska, ktorá sa len nedávno dostala do aktualizovaného harmonogramu diaľnic.
INDEX sa pozrel na to, kto v súčasnosti stavia diaľnice na Slovensku, za koľko a kedy budú hotové. Rozostavaných a zazmluvnených úsekov je deväť a v našom rebríčku sme ich zoradili od najlacnejšieho po najdrahší.

Stručne by sa dalo zhodnotiť, že diaľnice a rýchlostné cesty sa stavajú dlho a draho. Výstavbu predlžuje nepripravenosť projektov, ďalšími faktormi sú neočakávané udalosti, ako zosuv pôdy či odchod zhotoviteľov zo stavby.
Najdôležitejším kritériom pri výbere dodávateľa je zvyčajne najnižšia ponúknutá cena. Problém je, že sa potom často počas výstavby zvyšuje dodatkami v zmluve. Podľa nového harmonogramu sa štát chystá stavbárom doplatiť stovky miliónov eur.

9. Privádzač Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto na budúcu diaľnicu D3
Dĺžka: 1,4 km
Zhotoviteľ: Metrostav DS
Pôvodná cena: 13,7 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 23,1 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: december 2021 - december 2023 (odhad)
Odhadované meškanie: žiadne
Jednou z diaľničných stavieb, ktorá bude vo finále drahšia, než sa pôvodne predpokladalo, je privádzač na Kysuciach.
V marci NDS oznámila, že cena sa oproti pôvodnej zvýši o 960-tisíc eur na 14,6 milióna eur. Odôvodnila to dobudovaním nájazdovej rampy k násypu.
Lenže v aktualizovanom harmonograme je už cena privádzača drahšia o takmer desať miliónov eur. O meškaní stavby, ktorá by mala byť dokončená v tomto roku, sa zatiaľ nehovorí.
Privádzač odľahčí vyťaženú cestu zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta. Problém je, že sa nebude mať na čo napojiť, keďže diaľnica D3 bude podľa odhadov hotová až v roku 2032.

8. R3 Tvrdošín-Nižná (obchvat)
Dĺžka: 5,6 km
Zhotoviteľ: Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín
Pôvodná cena: 62,1 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 76,8 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: marec 2021 - 2024 (odhad)
Odhadované meškanie: viac ako pol roka
Úsek rýchlostnej cesty R3, na ktorom je naplánovaných jedenásť mostov, má odbremeniť frekventovanú komunikáciu okolo Tvrdošína a odľahčiť aj ďalšie obce na Orave, ktoré sú zaťažené kamiónovou dopravou z Poľska.
Pôvodne mal byť hotový tento rok v júni. Potom však diaľničiari oznámili posun termínu na rok 2024, ako aj zdraženie výstavby, zdôvodnili to tvrdšími horninami na trase a preložkami plynu.

7. D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie a križovatka s D4
Dĺžka: 3,6 km
Zhotoviteľ: Budimex
Predpokladaná cena podľa NDS: 127 miliónov eur bez DPH
Vysúťažená cena: 110,9 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: december 2022 - december 2025
Tento projekt doplní "zabudnutú" križovatku medzi diaľnicami D1 a D4, pričom dé-jednotka na úseku od Vajnôr po Triblavinu bude mať po novom šesť riadnych jazdných pruhov.
Stavať sa bude za plnej prevádzky diaľnice D1. Poľská firma Budimex musí najskôr postaviť obchádzkové trasy. Súčasťou projektu je 18 mostov a vyzdvihnutie vozovky D1.
Zhotoviteľ sa zatiaľ venoval najmä geodetickým prácam, inžinierskej a projekčnej činnosti. Dokončenie križovatky by malo odkloniť dopravu v smere do Maďarska a Rakúska mimo Bratislavy a odľahčiť súčasnú Seneckú cestu.

6. R4 severný obchvat Prešova s tunelom Bikoš, prvá etapa
dĺžka: 4,3 km
Zhotoviteľ: konzorcium Váhostav-SK a TuCon
Pôvodná cena: 142,9 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 199,1 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: júl 2019 - júl/september 2023
Odhadované meškanie: pol roka
Severný obchvat Prešova sa tiež dostal do priorít NDS, pretože spojí diaľnicu D1 od Popradu a plánovanú rýchlostnú cesta R4, ktorá bude smerovať do Poľska. Táto autostráda bude súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia, ktorý spája Baltské more s Egejským a Čiernym.
Problém je, že celá R4 je zatiaľ vo veľmi počiatočnom štádiu výstavby. Obchvat sa preto dlho po eventuálnom dokončení nebude mať na čo napojiť. Dobudovanie R4 sa predpokladá až v roku 2032.
Dokončenie obchvatu sa pôvodne plánovalo na marec tohto roka, momentálne sa počíta s tým, že sa tak stane v septembri. Meškanie zatiaľ nie je výrazné.

5. R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, druhý úsek
Dĺžka: 14,3 km
Zhotoviteľ: Eurovia SK
Pôvodná cena: 137,6 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 228,4 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: marec 2022 - august 2025
Odhadované meškanie: 5 mesiacov
Mierne oneskorenie výstavby tohto úseku sa pripisuje archeologickému prieskumu, ktorý je rozsiahlejší, než sa pôvodne predpokladalo. Zároveň sa tým výstavba predražila o 1,4 milióna eur.
Podľa aktualizovaného harmonogramu má však konečná cena diela narásť až o takmer 90 miliónov eur. NDS rozdiel v cene vysvetľuje tak, že súhrnná cena zahŕňa okrem výdavkov na výstavbu aj financie použité na prípravu stavby. To znamená aj na majetkovo-právne vysporiadanie, nájmy či projektovú dokumentáciu. Pôvodná cena bola len za výstavbu.
Tento juhovýchodný obchvat Košíc sa po dokončení napojí na dokončený úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce v smere na Ukrajinu a na rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť do Maďarska.
Aj preto sa jeho výstavba dostala do priorít diaľničného harmonogramu. Pomôcť má tiež automobilke Volvo, ktorá stavia závod v priemyselnom parku Valaliky.

4. Rýchlostná cesta R2 Kriváň - Mýtna
Dĺžka: 9,1 km
Zhotovitelia: Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS
Pôvodná cena: 233,8 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 302,3 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: marec 2020 - jún 2025
Odhadované meškanie: žiadne
Tento úsek rýchlostnej cesty R2 sa zatiaľ stavia podľa plánu napriek tomu, že je v zložitom kopcovitom teréne. Stavbári tam už postavili niekoľko estakád, ku ktorým ešte pribudne ďalšia a zároveň najdlhšia na Slovensku s dĺžkou vyše štyroch kilometrov.
Táto časť R2 nadväzuje na úsek Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý bol otvorený koncom minulého roka. Po jej dokončení sa motoristom zrýchli presun na trase Zvolen - Lučenec.
Na doplnenie, obchvat Zvolena, ktorý prepojí rýchlostné cesty R2 a R1, je ešte v počiatočnom štádiu plánovania. Vyberá sa vhodné trasovanie, keďže so severným obchvatom nesúhlasia obce Sliač a Kováčová.

3. D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové
Dĺžka: 13,5 km
Zhotoviteľ: Skanska SK a jej sesterské firmy v Česku a Poľsku
Pôvodná cena: 254,8 milióna eur (bez DPH)
Aktualizovaná cena: 322,6 milióna eur (bez DPH)
Začatie a ukončenie: máj 2021 - 2025 (odhad)
Odhadované meškanie: 6 rokov
Úsek, ktorý zabezpečí rýchlejšie prepojenie Žiliny a Martina, mal byť hotový už v roku 2019. Spomalili ho najmä komplikácie pri tuneli Višňové, ktorý sa stavia od roku 2015.
Vymenil sa tam staviteľ, keď štát zo stavby pre nedodržiavanie termínov vyhodil pôvodného víťaza tendra, taliansku firmu Salini Impregilo a slovenskú Dúhu. Nahradila ich spoločnosť Skanska.
Tunel Višňové má byť hotový v roku 2024, no vtedy ho určite neotvoria pre motoristov, lebo v ňom chýba technológia. Vyhodnotenie súťaže na ne NDS už viackrát odložila. Osádzanie technológií sa pritom odhaduje na dva roky.
Posledné peniaze na tento úsek D1 sú vyčlenené na rok 2025, čo môže byť aj predpokladaný rok ukončenia.

2. R4 severný obchvat Prešova s tunelom Okruhliak, druhá časť
Dĺžka: 10,2 km
Zhotovitelia: konzorcium firiem Eurovia SK, Váhostav, TuCon a SMS
Predpokladaná cena podľa NDS: 263 miliónov eur bez DPH
Vysúťažená cena: 337,75 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: september 2023 - koniec roku 2027
Druhá časť obchvatu Prešova by sa mala začať stavať tento rok na jeseň. Tender vyhralo konzorcium vedené spoločnosťou Eurovia SK, ktorého ponuka bola len o jeden milión eur lacnejšia ako druhá najlacnejšia od Doprastavu. Na treťom mieste skončilo konzorcium pod vedením nemeckej firmy Hochtief.

1. D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať, 1. úsek (obchvat Ružomberka)
Dĺžka: 14,9 km
Zhotovitelia: OHL ŽS a Váhostav-SK
Pôvodná cena: 288,8 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 633,3 milióna eur bez DPH
Začatie a ukončenie: december 2013 - 2024/25 (odhad)
Odhadované meškanie: 8 rokov
V súčasnosti najdrahšou diaľnicou vo výstavbe je obchvat Ružomberka, teda úsek D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať.
Nielenže sa stavia mimoriadne dlho, ale je najviac predražený oproti pôvodnej cene, ktorá narástla viac ako dvojnásobne až na aktuálnych 633 miliónov eur.
Podľa pôvodnej zmluvy mal byť obchvat Ružomberka hotový už v 2017, neskôr NDS posunula termín na december 2023.
Ale ten však už nie je aktuálny. Ako uvádza aktuálny harmonogram výstavby diaľnic, posledné financie na tento úsek sú vyčlenené na rok 2027.
Táto časť D1 mešká najmä pre zlé trasovanie cez zosuvné územie, preto ju bolo nutné pretrasovať. Po jej otvorení motoristi ušetria 16 minút v porovnaní s jazdou po súčasnej ceste prvej triedy.

Kto stavia slovenské diaľnice
Medzi stavebnými firmami, ktoré sa podieľajú na výstavbe ciest, sa opakujú známe mená zo slovenského biznisu, ale aj zahraničné spoločnosti. Konkurenti sa pri niektorých úsekoch spájajú, pri iných stavajú samostatne.
Zo zahraničných firiem sú pri výstavbe slovenských diaľnic najaktívnejšie Eurovia SK, ktorá je súčasťou francúzskej skupiny Vinci Construction, a švédska Skanska. Stavajú najdlhšie a najdrahšie úseky diaľnic, ako napríklad Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové.
Pri viacerých úsekoch diaľnic sa objavuje aj rakúsky Porr a nemecké firmy Hochtief a Strabag. Úsek Hubová-Ivachnová stavia česká firma Železniční stavitelství, ktorá je súčasťou španielskej stavebnej skupiny OHL. Ďalšia česká firma Metrostav stavia privádzač na D3 pri Kysuckom Novom Meste.
Najnovšie do konkurenčného boja vstúpila poľská firma Budimex, ktorá bude stavať križovatku diaľnic D1 a D4. V Poľsku je táto spoločnosť jednotkou na trhu s diaľnicami, na ktorom má 20-percentný podiel.
Slovenské diaľnice stavia aj Váhostav-SK. Pôvodne za ním stál mečiarovský privatizér a neskorší oligarcha strany Smer Juraj Široký. Pred dvoma rokmi ho predal českej stavebnej spoločnosti Geosan Group.
Ďalším hráčom na trhu je Doprastav, ktorého spolumajiteľom je jeho generálny riaditeľ Dušan Mráz. Pred rokmi sa v médiách špekulovalo, že do firmy vstúpil Miroslav Výboh, podnikateľ a blízkeho priateľ Roberta Fica, ale napokon sa to nepotvrdilo.
Medzi diaľničnými stavbármi sa objavujú aj menšie lokálne firmy ako Hydroekol Dolný Kubín alebo TuCon zo Žiliny.

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23191553/dialnic ... tavba.html
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 186
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.