D1 medzi Bratislavou a Košicami by mala byť po roku 2030

Moderátor: Moderátori

D1 medzi Bratislavou a Košicami by mala byť po roku 2030

Odoslaťod aquila » 26. Jún 2023 14:58

Daniela KrajanováDANIELA KRAJANOVÁ


Na snímke z roku 2022 je ukladanie nosníkov na mostnej konštrukcii na úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Foto - TASR
Na snímke z roku 2022 je ukladanie nosníkov na mostnej konštrukcii na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Foto – TASR
15

15
00:00
05:35
1.00 ×
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Rozostavané diaľnice prudko zdražejú – aj vplyvom inflácie.
Najviac zdražie obchvat Ružomberka, pretože ho museli preprojektovať.
Diaľnica na Kysuciach sa zrejme začne stavať v roku 2026, ukazuje to nový diaľničný harmonogram.
Termíny na dostavbu D1 medzi Bratislavou a Košicami mala každá vláda. Najznámejší je ten z éry prvej vlády Roberta Fica, podľa ktorého by šoféri dnes jazdili po dokončenej D1 už takmer 13 rokov. Podľa aktuálnej úradníckej vlády by mohla byť D1 medzi metropolami hotová po roku 2030.

Vyplýva to z rozpisu diaľničných výdavkov v najnovšom harmonograme výstavby diaľnic. Jeho aktualizovanú verziu pred dvoma týždňami vláda vzala na vedomie a píše sa v nej, že posledné veľké sumy na dostavbu D1 medzi metropolami majú z rozpočtu odísť v roku 2032, a to na úsek Turany – Hubová.

Rozvrh finančných tokov nemusí presne korešpondovať so skutočnou výstavbou. Peniaze sa vyplácajú stavbárom bežne aj po dokončení diaľnice, pretože istý čas trvá, kým sa so štátom definitívne vyúčtujú.

Odhad na dostavbu úseku Turany – Hubová v roku 2032 však možno brať relatívne vážne aj preto, že v roku 2032 sa ešte predpokladá jeho financovanie v hodnote vyše 100 miliónov eur.

[ Aktivujte si zasielanie Newsfiltra každý večer do 20:00 na e-mail. Odber si aktivujte jedným kliknutím. ]
Ďalšie údaje z nového harmonogramu ukazujú, že na D1 môže v najbližšom čase pribudnúť do prevádzky úsek s tunelom Višňové (Lietavská Lúčka – Dubná Skala). Posledné väčšie financie sa preň odhadujú v roku 2025.

Reč je však stále iba o dokončení hrubej stavby. Rizikom je, že štát nestihne včas vybrať v tendri dodávateľa technológie.


Prečítajte si
Posun pri tuneli Višňové: ÚVO vyriešil ďalšiu z námietok v súťaži o technológie
Čo by malo byť kedy hotové
V roku 2026 by podľa plánovaných finančných tokov mohli otvárať obchvat Ružomberka (úsek Hubová – Ivachnová) a okolo roku 2030 diaľnicu na Kysuciach známu pod označením D3. Vyplýva to z predpokladaných finančných tokov na jednotlivé prioritné úseky:


Podľa pôvodného kontraktu mal byť obchvat Ružomberka hotový v júni 2017. Posledné vyjadrenia smerovali k roku 2024 a posledné financie naň sa aktuálne plánujú na rok 2027, ale v relatívne nízkej sume (okolo 7 miliónov eur).

Najväčší posun v termínoch pre tento úsek historicky spôsobilo zosuvné územie, pre ktoré bolo treba diaľnicu pretrasovať.

Čo sa o koľko predraží
Okrem toho, že sa kľúčové úseky D1 pravdepodobne opäť omeškajú, budú aj výrazne drahšie, než sa čakalo.

Všetky diaľnice a rýchlostné a cesty, ktoré dnes máme na Slovensku rozostavané, by mohli zdražieť asi o 700 miliónov eur.

Najviac zdražel práve obchvat Ružomberka. Jeho pôvodná zmluvná cena bola 227 miliónov eur, dnes sa celkové náklady odhadujú na 633 miliónov eur (všetky ceny sú bez DPH).

Najväčšiu časť cenového rozdielu zrejme tvorí to, že úsek museli preprojektovať. Diaľničiari a stavbári sa dlho nevedeli dohodnúť, koľko to celé bude nakoniec stáť. Môže to byť viac, ale aj menej. Finálny dodatok totiž stále nie je zverejnený, a teda ani podpísaný.

Menší nárast môže byť spôsobený aj zdražením stavebných materiálov.

Štát sľúbil stavbárom, že nečakané výkyvy v cenách zohľadní cez dodatky. Tie ešte nepodpísali, očakáva sa to niekedy v lete.

Aktuálne odhady ukazujú, že všetky rozostavané diaľnice a rýchlostné cesty zdražejú asi o 700 miliónov eur. Niektoré stavby však už majú v kontrakte aj časť prípravných nákladov a niektoré nie. Celkové odhadované náklady z harmonogramu v sebe už obsahujú náklady aj na všetky prípravné práce ako je napríklad výkup pozemkov. Finálne ceny zo stavebných kontraktov potvrdia až skutočne uzatvorené dodatky. Aktuálne odhady zohľadňujú predpokladané dodatky na stavbách, na ktorých sa o nich už debatuje.

48937

Aké možnosti má štát, aby dorovnal ceny
Časť z tohto cenového navýšenia (vplyvom stavebnej inflácie) zaplatí Európska komisia z eurofondov, ale zďaleka nie všetko. Pomoc možno čakať pri projektoch, ktoré Únia spolufinancuje.

Za normálnych okolností by štát musel odsúvať výstavbu ďalších úsekov, aby zafinancoval predraženie, ibaže u nás žiadne ďalšie úseky nie sú riadne pripravené na výstavbu – teda aspoň nie tie, ktoré možno považovať za priority.

Rozplánované sú dve väčšie súťaže o diaľnice - o druhú etapu severného obchvatu Prešova a krátky úsek pri Slovenskej Ľupči. Potom sa plánujú väčšie stavby až od roku 2025. Prvé významnejšie peniaze sa vtedy majú použiť na spomínaný úsek Turany - Hubová a od roku 2026 pôjdu peniaze aj na diaľnicu na Kysuciach, teda ťah D3.

Podľa finančného plánu by sa väčšina chýbajúcich kilometrov na spojnici od Žiliny do Poľska mohla stavať medzi rokmi 2026 a 2030. Výnimkou bude podľa odhadovaných finančných tokov zrejme druhá rúra tunela Horelica, ktorá by mohla byť hotová o rok neskôr.

https://e.dennikn.sk/3443668/visnove-by ... c-o-devat/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.