Minister Doležal nehovorí pravdu o zrušenej súťaži na R2 KE

Moderátor: Moderátori

Minister Doležal nehovorí pravdu o zrušenej súťaži na R2 KE

Odoslaťod DrX » 27. Dec 2021 12:43

Minister Doležal nehovorí pravdu o zrušenej súťaži na obchvat Košíc

Jeho slová vyvracajú jeho podriadení.

Peter Jabrik
Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva
Odoberať autora
Križovatka Ľudvíkov dvor - prepojenie R2 s priemyselnou zónou U. S. Steel.
Križovatka Ľudvíkov dvor - prepojenie R2 s priemyselnou zónou U. S. Steel. (Zdroj: Vizualizácia/GEODETICCA)
Písmo:A-|A+
diskusia (20)
[ Nechajte si posielať Denný newsletter Korzára na e-mail.
Aktivujte si odber jedným klikom. ]
Križovatka Ludvíkov dvor - prepojenie R2 s priemyselnou zónou U. S. Steel.
Vizualizácia R2 Šaca - Košické Oľšany (5 fotografií)

KOŠICE. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušil súťaž Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pred podpisom zmluvy s víťazom zákazky na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany.

Rozhodnutie ÚVO z 21. decembra vyvolalo ostré útoky na jeho adresu.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) ešte v ten istý deň na tlačovej konferencii označil toto rozhodnutie za bezprecedentné, neodborné a mimo aplikačnú prax.
Súvisiaci článok Úrad pre obstarávanie zrušil súťaž na roky meškajúci obchvat Košíc Čítajte

„Dôvodom nebolo to, že by boli podmienky zásadným spôsobom diskriminačné, že by bola neprimerane vysoká cena, alebo že by sme pochybili pri zákone o verejnom obstarávaní. Úrad nám nariadil zrušiť súťaž pre dve chýbajúce slová: alebo ekvivalent," vyhlásil Doležal.

Pozrime sa teda cez fakty na to, čo je pravdy na ministrovom vyjadrení a čo sa vlastne skrýva za tými „iba dvoma chýbajúcimi slovami“.

A kto je v skutočnosti zodpovedný za to, že sa z eurofondov zrejme nebude môcť vyčerpať 140 miliónov eur na košický úsek rýchlocesty R2, ktoré na to boli vyčlenené v operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Môžu sa totiž použiť najneskôr do konca roka 2023, čiže pri eventuálnej novej súťaži za tú zrušenú by sa už dielo nestihlo včas zrealizovať.
Súvisiaci článok Úrad pre obstarávanie vyčíta Doležalovi, že pri obchvate Košíc najprv nekonal a teraz kritizuje Čítajte
Doležal: Neexistuje ekvivalent. Úrad: Je ich niekoľko

Predmetom sporu je, že NDS požadovala, aby mali odborníci súťažiacich záujemcov o zákazku okrem iného skúsenosti so stavbami ciest podľa zmluvných podmienok FIDIC.

Ide o vzorové medzinárodné štandardizované zmluvné podmienky, podľa ktorých sa realizuje zákazka a ktoré upravujú zmluvné vzťahy a dojednania medzi objednávateľom a zhotoviteľom diela.

ÚVO vyčítal diaľničiarom, že v požiadavkách bol len FIDIC, pričom tam malo byť umožnené splniť alternatívne nejaký iný existujúci ekvivalent štandardizovaných zmluvných podmienok.

Minister Doležal oponoval, že ide o „úplne legitímnu požiadavku“ NDS a že voči štandardu FIDIC neexistuje ekvivalent.

Pripustil síce, že existuje k iným zmluvným a obchodným podmienkam, ale „v oblasti stavebníctva ide o nezmysel“.

Hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková to v reakcii pre médiá odmietla s tým, že „okrem zmluvných podmienok FIDIC existujú aj ďalšie, ktoré sa používajú na medzinárodnej úrovni a podľa ktorých je možné realizovať stavebnú zákazku. Ide napríklad o medzinárodne uznávané zmluvné podmienky EBRD (Európska banka pre obnovu a rozvoj), EIB (Európska investičná banka), Svetovej banky, a pod.“.
NDS pri iných zákazkách umožnila viacero ekvivalentov

Keďže rozhodnutie úradu o zrušení súťaže ešte nie je právoplatné, nemôže o ňom podľa Zvončekovej detailne a slobodne hovoriť.

Na žiadosť Korzára však poskytla niekoľko príkladov konkrétnych súťaží, ktoré vyvracajú ministrove tvrdenia a kde bolo stanovenie požiadaviek v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.

„Je to napríklad súťaž vyhlásená verejným obstarávateľom NDS v decembri 2020 na predmet zákazky Diaľnica D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto, privádzač‘,“ odpísala nám Zvončeková.

Diaľničiari si v nej stanovili požiadavky na riaditeľa stavby - predstaviteľa zhotoviteľa i hlavného stavbyvedúceho (zástupca riaditeľa) tak, že musel mať účasť na realizácii minimálne 1 projektu pri cestných stavbách, kde „zmluvné podmienky vychádzali zo zmluvných podmienok FIDIC (akýchkoľvek), resp. ekvivalent - napr. VOB/B (používané v Nemecku), AB a ABT 93 (používané v Dánsku), DRP 207/2010 (používané v Taliansku) a podobne“.

Čiže samotná ministrovi podriadená štátna akciová spoločnosť NDS využila v praxi príklady hneď štyroch ekvivalentov, o ktorých on verejne tvrdil, že „neexistujú a v oblasti stavebníctva ide o nezmysel“.

„Z uvedeného je zrejmé, že v danom verejnom obstarávaní kontrolovaný nepovažoval citované zmluvné podmienky za neekvivalentné so zmluvnými podmienkami, vychádzajúcimi zo zmluvných podmienok FIDIC,“ okomentovala to hovorkyňa ÚVO.
Železnice využili podmienky, ktoré uvádza aj ÚVO

Ďalšia zákazka na modernizáciu železničnej trate Poprad – Lučivná na rýchlosť do 160 km/h bola financovaná cez komunitárny program Nástroj na prepájanie Európy, ktorý je riadený priamo Európskou komisiou.

Zmluvu s úspešným uchádzačom podpísali štátne Železnice SR 11. júna 2020, teda už za čias ministra Doležala.

Nijako vtedy nenamietal, že riaditeľ výstavby musel spĺňať požiadavku o skúsenostiach aspoň s jedným projektom, ktorý sa realizoval podľa zmluvných podmienok, založených „na medzinárodne uznávaných podmienkach, napr. FIDIC (červená kniha), EBRD, EIB alebo Svetovej banky“.

Teda išlo presne o tie príklady zmluvných podmienok, ktorými argumentoval ÚVO, že ekvivalenty existujú.

Šéf rezortu dopravy ostro napadol úrad a obvinil ho zo zmarenia výstavby košickej časti R2 podľa neho len pre chýbajúce dve slová „alebo ekvivalent“.

Presne ministrom spochybňované dve slová (alebo ekvivalent) použila NDS aj pri stanovení požiadaviek vo vyhlásenom verejnom obstarávaní vo februári 2020 na zákazku „D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové“.

Kľúčový pracovník zhotoviteľa vo funkcii riaditeľa stavby, ale aj hlavný stavbyvedúci (zástupca riaditeľa) museli mať za sebou stavbu diaľnic alebo rýchlostných ciest, pri ktorých zmluvné podmienky projektu „vychádzali zo zmluvných podmienok FIDIC alebo ekvivalent“.
Odvolajú sa. Prax veľké šance na úspech nedáva

A práve aspoň takto to požadoval ÚVO aj pri košickom úseku R2 Šaca – Košické Oľšany, za čo sa naň teraz zniesla kritika, že išlo o absurdnú požiadavku.

Minister Doležal avizoval, že sa ešte pokúsia zvrátiť rozhodnutie úradu a odvolajú sa na Radu ÚVO, keďže zrušenie súťaže označil za „bezprecedentné, neodborné a mimo aplikačnú prax“.

Okrem iných však aj zákazka Rekonštrukcia budovy školy, ktorú vyhlásil Trenčiansky samosprávny kraj, dokazuje, že opäť nehovoril pravdu.

Úrad v rozhodnutí o námietkach z 10. marca 2016 konštatoval porušenie zákona, lebo podľa neho nebolo „primerané požadovať od hlavného stavbyvedúceho odbornú prax so zmluvnými podmienkami podľa Žltej knihy FIDIC“.

Podľa ÚVO je síce odborná prax hlavného stavbyvedúceho s používaním zmluvných podmienok FIDIC (nielen podľa Žltej knihy) výhodou, avšak „nie nevyhnutným predpokladom pre realizáciu predmetnej zákazky“.

Uchádzači s osobami stavbyvedúcich, ktorí majú odbornú prax s inými zmluvnými podmienkami ako FIDIC, sú tak diskriminovaní a „v dôsledku takto stanovenej podmienky účasti kontrolovaný zúžil okruh potenciálnych záujemcov a títo tak mohli byť odradení od predloženia ponúk, čím nezabezpečil riadnu hospodársku súťaž“.

Toto rozhodnutie úradu potvrdila ako zákonné 9. mája 2016 aj Rada ÚVO.

Z rozhodnutí ÚVO je teda zrejmé, že úrad postupoval podľa ustálenej rozhodovacej praxe, potvrdenej aj Radou úradu, ktorá mala byť diaľničnej spoločnosti známa“.
O eurofondy prichádza aj západný obchvat Prešova

Ak rada ako odvolací orgán potvrdí rozhodnutie svojho úradu aj v prípade košickej R2, na východe pôjde už o druhý prípad v krátkom čase, pri ktorom bude zrejme zmarené financovanie cestného projektu z eurofondov.

Len nedávno, v závere októbra, priznal minister Doležal, že hrozí čiastočné alebo úplné nepreplatenie už dokončeného a sprevádzkovaného západného obchvatu Prešova zo strany Európskej komisie.

Vybudovaný bol za vyše 356 miliónov eur bez DPH, z toho malo byť financovaných 85 percent z eurofondov (vyše 327 miliónov).

Korekciu odhadol šéf rezortu dopravy do výšky 200 - 250 miliónov eur, pričom o jej konečnej sume musí ešte rozhodnúť orgán auditu, teda Ministerstvo financií SR.

Časť alebo možno aj celá výstavba západného obchvatu tak bude musieť byť zaplatená zo štátneho rozpočtu.

Korzár sa porušeniami zákona zo strany diaľničiarov pri tomto verejnom obstarávaní podrobne zaoberal v článku zo 7. novembra.
Súvisiaci článok Stret záujmov i bezdôvodné požiadavky ohrozujú eurofondy na prešovský obchvat Čítajte

Bolo ich dvanásť a väčšina mohla mať podľa ÚVO vplyv na výber víťaza na úkor iných uchádzačov.

Riaditeľ stavby a hlavný stavbyvedúci mali preukázať účasť na realizácii dokonca minimálne dvoch projektov na stavbách diaľnic alebo rýchlostných ciest, kde zmluvné podmienky vychádzali zo zmluvných podmienok FIDIC (akýchkoľvek).

Rada ÚVO aj v tomto prípade potvrdila rozhodnutie úradu o protizákonnosti takejto požiadavky.

Najaktuálnejšie je rozhodnutie rady z 18. novembra 2021 v prípade práve realizovanej zákazky „Rýchlostná cesta R4 Prešov – severný obchvat (km 0-4,3)", v ktorom zamietla odvolanie NDS a potvrdila rozhodnutie úradu o pochybeniach pri súťaži.

Rovnakú podmienku účasti (požiadavka na skúsenosti kľúčových odborníkov so zmluvnými podmienkami FIDIC) ako pri košickej rýchloceste R2 vyhodnotil za „neprimeranú, neodôvodnenú a diskriminačnú“.

Táto zákazka v hodnote takmer 143 miliónov eur bez DPH (zhotoviteľ Váhostav-SK a TuCon) mala byť pôvodne financovaná iba z rozpočtu štátu, avšak ministerstvu dopravy sa podarilo získať spolufinancovanie z európskych zdrojov vo výške 67,7 milióna eur.

Či sa budú môcť po rozhodnutí úradu o pochybeniach tiež využiť a v akej výške, zatiaľ nie je známe.

Všetky vyššie spomenuté rozhodnutia opäť vyvracajú ministrove obvinenia, že rozhodnutie ÚVO v prípade zrušenia súťaže na úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany je „bezprecedentné, neodborné a mimo aplikačnú prax“.
Súvisiaci článok Doležal neriešil, kto bude zodpovedný za zmarené eurofondy pri obchvate Čítajte
ÚVO: Prípadní záujemcovia mohli byť diskriminovaní

Úrad pre verejné obstarávanie vysvetlil v spomínaných rozhodnutiach aj dôvody, prečo považuje vyžadovanie len výhradne zmluvných podmienok FIDIC zo strany diaľničiarov za nesúladné so zákonom o verejnom obstarávaní.

Teda presný opak toho, čo vyhlasoval Doležal, že nedošlo k porušeniu zákona.

Napríklad pri súťaži na zákazku „Rýchlostná cesta R4 Prešov – severný obchvat (km 0-4,3)“ konštatovala Rada ÚVO, že z vyjadrení NDS nebolo zrejmé, aké konkrétne skúsenosti nadobudnuté práve realizáciou zákazky podľa zmluvných podmienok FIDIC chcela svojou podmienkou účasti zabezpečiť.

Takže sa ani nepreukázalo, že táto podmienka sleduje preukázanie dostatočnej odbornej spôsobilosti na riadne plnenie zákazky.

Ide o to, že všetky medzinárodne uznávané vzorové zmluvné podmienky majú svoje špecifiká, a teda nie sú totožné.

To však nie sú ani zmluvné podmienky v rámci samotného FIDIC-u, keďže existujú rôzne jeho typy: červená, žltá, strieborná, zlatá, zelená a biela kniha FIDIC, ktoré sú primárne zamerané na iný spôsob realizácie diela.

Rada úradu doplnila, že vybratý typ z nich sa navyše nemusí použiť v plnej miere, môže sa pozmeniť a dajú sa k nemu dojednať aj odchýlky.

„Keďže NDS mala v úmysle akceptovať skúsenosti s akýmikoľvek zmluvnými podmienkami FIDIC, nebolo zrejmé, prečo nepripustila aj skúsenosti s inými medzinárodne uznávanými,“ zdôraznila s tým, že vzhľadom na to sú na preukázanie dostatočnej odbornej spôsobilosti na riadne plnenie zákazky rovnocenné aj skúsenosti so zmluvnými podmienkami EBRD, EIB, Svetovej banky a pod.

Rada úradu preto dospela k záveru, že výlučnou požiadavkou diaľničiarov na zmluvné podmienky FIDIC „mohli byť diskriminované hospodárske subjekty, ktorých osoby zodpovedné za riadenie stavebných prác sa zameriavali na projekty pri stavbách diaľnic alebo rýchlostných ciest v požadovanej kvalite a kvantite, avšak na projektoch realizovaných podľa iných zmluvných podmienok ako FIDIC, a teda nemali rovnakú príležitosť účasti na danom verejnom obstarávaní, hoci boli inak spôsobilí realizovať predmet zákazky rovnako“.

Zvončeková ozrejmila, že takéto požiadavky nie sú ani v súlade s európskym právom a smernicou, ktorá upravuje verejné obstarávanie.

Odvolala sa pritom na usmernenie Európskej komisie z februára 2018, podľa ktorého nesmú byť podmienky účasti „neprimerané alebo nespravodlivé a nemali by zbytočne obmedzovať počet uchádzačov“, aby neodradili hospodárske subjekty od predloženia ponuky a aby nedošlo k finančným opravám (nepreplateniu eurofondov).

Z toho vyplýva, že aj keby sa teraz v decembri súťaž pred podpisom zmluvy nestopla a košický úsek R2 sa aj zrealizoval, rovnako ako pri prešovskom obchvate by zrejme nebol Európskou komisiou preplatený, takže by sa musel uhradiť zo štátneho rozpočtu.
Súvisiaci článok Fico s rachotom riešil Krajniaka, Doležal o stámiliónoch len habká Čítajte
Fakty o R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany

Verejné obstarávanie na zákazku Rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. časť bolo vyhlásené v decembri 2018 ešte za ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 138 miliónov eur bez DPH.

Vyhodnocovali štyri predložené ponuky, z ktorých bola v júni 2021 prijatá ako víťazná tá od Združenia Eurovia – R2 Šaca vo výške takmer 132,6 milióna eur bez DPH.

Druhé skončilo Združenie R2 Košické Oľšany s hlavným členom Hochtief SK, ktorého ponuka bola takmer 132,9 milióna eur bez DPH.

Združenie firiem Colas Slovakia a Váhostav-SK ponúklo takmer 139 miliónov eur a ako štvrtá bola vyhodnotená ponuka od Združenia Skanska – SAKO vo výške viac ako 140 miliónov eur.

Rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany (I. a II. úsek) má po vybudovaní spolu s diaľnicou D1 vytvoriť juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí mesto od tranzitnej dopravy. Zabezpečí tak napojenie na diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť.

(bri, tasr)

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22810287 ... kosic.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.