odomknute:V roku 2022 pribudne len autostráda pri Lučenci, k

Moderátor: Moderátori

odomknute:V roku 2022 pribudne len autostráda pri Lučenci, k

Odoslaťod svaco » 23. Dec 2021 12:50

V roku 2022 pribudne len autostráda pri Lučenci, ktorá už mala byť hotová. Začať sa však má rozširovanie D1

Rok 2022 nebude na diaľnice bohatý, pribudnúť má jedna, aj to omeškaná diaľnica pri Lučenci.
Rozbehnúť sa však majú niektoré stavby, medzi nimi najmä rozširovanie D1 po Triblavinu aj s križovaním D1 s obchvatom Bratislavy.
Všetko to platí, iba ak sa už nič nepokazí. Komplikácie sú však v našich podmienkach bežné.
Na budúci rok pribudne šoférom 13,5 kilometra nových autostrád. Konkrétne ide o jednu štvorprúdovku a tou je úsek rýchlostnej cesty pri Lučenci (Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce).

Platí to, iba ak sa už nič nepokazí. O tom, ako ľahko sa to môže stať, svedčí už to, že úsek pri Lučenci plánovali otvárať ešte v roku 2021.

„Pod nutnosť predĺžiť výstavbu sa podpísali najmä nesúhlasné stanoviská správcov prekládok liniek vysokého a nízkeho napätia a plynovodov,“ vysvetlila pred časom hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková, prečo museli diaľničiari tráviť čas navyše hľadaním nových technických riešení.

Ešte most a odpočívadlo
Nový termín je podľa webu diaľničiarov november 2022. V tom istom roku ešte plánujú diaľničiari šoférom odovzdať diaľničný most Podbanské a nové odpočívadlo na úseku R4 Košice – Milhosť.


Na porovnanie: Rok 2021 bol naproti budúcoročným plánom relatívne bohatý na otváranie diaľnic. Aj napriek meškajúcej autostráde pri Lučenci šoférom odovzdali asi 45 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Medzi nimi bol napríklad náročný žilinský úsek D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku. To je ten, ktorý meškal, lebo mu neskoro objednali privádzač a ukázal sa aj problém s križovatkou na opačnej strane.
Obrázok

Tento rok pribudol do cestnej siete aj juhozápadný obchvat Prešova. Ten je, naopak, na slovenské pomery relatívne unikátny tým, že meškal iba niekoľko mesiacov, aj to pre pandémiu. Špeciálny je, na druhej strane, mimoriadnou cenou, keďže každý jeho kilometer stojí toľko, čo kilometer tunela, aj keď z úseku tvorí tunel asi štvrtinu.


Otvorili juhozápadný obchvat Prešova, cesta medzi Bratislavou a Košicami sa po Maďarsku skráti aj cez Slovensko
Na výkyvoch v tempe výstavby sa obvykle podieľajú slabo a nepremyslene pripravované projekty. Historicky sa na Slovensku totiž projektovalo či tendrovalo bez zjavnejšieho ohľadu na to, ktoré diaľnice treba stavať čo najskôr. Tento problém má riešiť nový harmonogram diaľničných stavieb a čas ukáže, do akej miery ho aj vyrieši.

Potom sú tu ešte komplikácie v podobe naťahujúcich sa tendrov, ale aj množstvo objektívne technicky náročných stavieb.

Za posledných päť rokov dokopy tak štát odovzdal šoférom takmer 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Obrázok

Podpísalo sa pod to hlavne otváranie bratislavského obchvatu, ktorý z otvorených diaľnic tvorí takmer polovicu (59 km). Stále na ňom však chýba kľúčová križovatka s D1, ktorá by odviedla nákladiaky tranzitujúce do Maďarska či do Rakúska mimo hlavného mesta.

Komplikácie čakajú na Kysuciach
Z toho istého dôvodu môže byť jednou z diaľničných udalostí roku 2022 začiatok prác na rozšírení úseku D1 medzi Bratislavou a Triblavinou. Jeho súčasťou je totiž aj spomínaná križovatka.

Všetko bude závisieť od toho, či a do akej miery sa napríklad skomplikuje tender alebo kto ho vyhrá.

NDS predpokladá, že práce pri hlavnom meste sa môžu natiahnuť na 3,5 roka. Jedným z kritérií pre súťažiacich je preto aj lehota výstavby, od čoho si diaľničiari sľubujú zrýchlenie stavby. Medzičasom sa ako najlacnejší v súťaži javí Doprastav s cenou 85 miliónov eur, pričom horný odhad NDS bol 127 miliónov eur.

Zaujímavou porciou prác, ktoré čakajú na víťaza, bude zrejme dvíhanie D1 ponad obchvat (D4). Od tejto operácie sa očakáva aj nápor na dopravnú situáciu.

Čo presne sa kedy a ako bude robiť, zatiaľ nie je detailne jasné, kým nie je isté ani víťazné riešenie. Predbežné odhady NDS z tendrových podkladov majú pre samotný most ponad D4 stanovený ako míľnik necelé tri roky.


Blatné je hotové, kolóny na D1 ešte len prídu, keď začnú dvíhať diaľnicu
Ondrej Matej, poradca ministra Andreja Doležala z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, však dopravné komplikácie vyplývajúce z rozbehu rozširovania D1 nepredpokladá.

„Predpokladáme, že sa doprava rozloží na súčasnú infraštruktúru a viac sa bude využívať verejná doprava,“ vysvetlil Matej s tým, že väčšie obavy z dopravných komplikácií má pri inom projekte: pri výstavbe diaľničného privádzača pri Kysuckom Novom Meste. Na druhej strane sa tu podľa Mateja po jeho vybudovaní dopravná situácia citeľne zlepší.

Kysuce sú dopravnými komplikáciami povestné, no dobudovanie miestnej D3 v smere do Poľska je stále v nedohľadne. Minister dopravy Andrej Doležal viackrát opakoval, že projektom chýbajú dôležité povolenia a dokumenty.

Okrem privádzača, ktorý koncom roka 2021 získal už aj platný kontrakt, sa tak na Kysuciach na budúci rok začne stavať zrejme už len priechod pre zver, ktorý má podľa požiadaviek Európskej komisie mierniť negatívny environmentálny vplyv už hotového úseku D3 od Svrčinovca po hranice s Poľskom. Ak ekodukt včas nepostavíme, môžeme prísť o takmer 300 miliónov eur z eurofondov.

Súvislejší úsek by sa mohol na budúci rok začať stavať pri Košiciach. Ide o juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý si už diaľničiari na mape na svojom webe označili ako rozostavaný. V čase písania tohto článku však Úrad pre verejné obstarávanie prikázal súťaž zrušiť a Národná diaľničná spoločnosť zasa oznámila, že sa proti tomuto rozhodnutiu odvolá.

Inak bola výstavba diaľnice pri Košiciach na spadnutie, diaľničiari označili ako víťaznú Euroviu s cenou 133 miliónov eur bez DPH a čakali práve na posledný súhlas od ÚVO, aby kontrakt podpísali.

V každom prípade to pre diaľnicu znamená ohrozenie budúcoročného termínu.

Ďalší súvislejší úsek na začiatok výstavby v roku 2022 diaľničiari nespomínajú, a to ani druhú etapu severného obchvatu Prešova. O ten sa ešte nezačalo ani súťažiť, a tak sa dá čakať, že už samotný tender by celú vec natiahol možno aj za horizont budúceho roka. Ako vážnejší sa však ukazuje problém s financiami.

Na tento úsek sa neráta s eurofondmi a iné peniaze naň zatiaľ vyčlenené nie sú.

„Hneď ako bude na projekt zabezpečené financovanie, zaradíme ho korektne do plánu investícií,“ dodala Žgravčáková.

https://e.dennikn.sk/2649548/v-roku-202 ... 5ujo7elC6w
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.