Výstavbu diaľnice z Košíc k hraniciam s Ukrajinou posúdia až

Moderátor: Moderátori

Výstavbu diaľnice z Košíc k hraniciam s Ukrajinou posúdia až

Odoslaťod tybs » 21. Dec 2021 09:27

Výstavbu diaľnice z Košíc k hraniciam s Ukrajinou posúdia až dve štúdie, štátna aj krajská

Národná diaľničná spoločnosť zaplatí viac ako 700-tisíc, Košická župa pol milióna eur.
KOŠICE: Štúdiu realizovateľnosti na pokračovanie diaľnice D1 po hranicu s Ukrajinou pripravuje ministerstvo dopravy a výstavby. Národná diaľničná spoločnosť ako prijímateľ projektu na to má vyčlenených viac ako 700-tisíc eur.
Poslanci Košického samosprávneho kraja na nedávnom zastupiteľstve schválili vytvorenie neziskovej organizácie Dopravná infraštruktúra KSK, ktorá zabezpečí vytvorenie vlastnej štúdie a na tento účel v rozpočte odsúhlasili 500-tisíc eur.

Vznikne mini súťaž medzi krajom a štátom
V Košickom kraji je 2 400 kilometrov ciest, z toho iba 22 kilometrov diaľnic a 15 kilometrov rýchlostných ciest, čo je najmenej zo všetkých krajov. V prípade diaľnice D1 z Košíc až na hranice by išlo o približne 70 kilometrov.
Vypracovanie dvoch štúdií komentovali ľudia na sociálnej sieti.
„Má Košický kraj v dnešnej dobe toľko peňazí, že si môže dovoliť vynaložiť tisíce eur na vypracovanie štúdie realizovateľnosti na výstavbu D1 na Zemplín, keď štát už vyčlenil 750-tisíc eur a dal ‚zelenú‘ multimodálnej štúdii o napojení diaľnice?“ pýta sa v diskusii Eduard.
Vladimíra zaujímalo, či sa bude 2-krát robiť to isté. Výhodu v príprave až dvoch štúdii vidí Jozef: „Kraj sa zrejme spoliehal na slová ministra, že začne obstarávanie a ono sa to stále len odkladalo a nikto nevie prečo. Takže je super, že vznikne taká mini súťaž medzi KSK a ministerstvom dopravy.“

Župa sa zameria iba na diaľnice
Projekt, ktorý pripravuje štát, má za cieľ realizovať vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti, potrebnej na zlepšenie aktuálnej dopravnej situácie v Košickom kraji.
„To znamená, že materiál má preskúmať, či nie je možné riešiť dopravu aj inak ako výstavbou diaľnice, napríklad rozšírením cesty prvej triedy v niektorých častiach, posilnením vlakových alebo autobusových spojení a podobne,“ reaguje na „konkurenčný“ projekt Anna Terezková, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja.
Štúdie sa budú riešiť súbežne, skôr začne pravdepodobne Národná diaľničná spoločnosť.
„Verejné obstarávanie na štúdiu realizovateľnosti D1 Bidovce - štátna hranica SR/UR plánujeme vyhlásiť do konca tohto roka. Dodanie štúdie aj finančné náklady budú jasné po obstaraní zhotoviteľa štúdie,“ informuje Eva Žgravčáková, vedúca oddelenia komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti.
Nová organizácie Dopravná infraštruktúra Košického samosprávneho kraja predpokladá, že verejné obstarávanie na dodávateľa štúdie realizovateľnosti by mohla vyhlásiť v druhom kvartáli roka 2022.
„Očakávame jej dodanie do deviatich mesiacov,“ hovorí Ladislav Dudáš, riaditeľ organizácie Dopravná infraštruktúra Košického samosprávneho kraja.
Kraj sa pre vlastnú štúdiu rozhodol aj kvôli tomu, že rozsah štúdie zadanej diaľničnou spoločnosťou zahŕňa nielen výstavbu diaľnice.
„Aj vzhľadom na rozsah by mala byť táto štúdia hotová až koncom roka 2023, čo celý proces zbytočne predĺži. Z toho dôvodu sa Košický samosprávny kraj rozhodol vypracovať vlastnú štúdiu realizovateľnosti, ktorá sa zameria výlučne na diaľnicu,“ dopĺňa Terezková.

Za osem rokov nárast dopravy o 30 percent
Dobudovanie D1 z Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou je podľa predstaviteľov Košického kraja nevyhnutné.
„Akokoľvek sa snažíme presunúť dopravu na železnice a motivovať ľudí, aby viac využívali autobusy, pri súčasnej frekvencii premávky z Košíc do Michaloviec je toto riešenie nepostačujúce,“ poznamenáva Rastislav Trnka, predseda Košického samosprávneho kraja.
Podľa posledného sčítania z roku 2019 ním denne prejde približne 15-tisíc vozidiel, čo je od roku 2011 nárast o 30 percent.
Košický kraj sa pridal k iniciatíve Diaľnica na východ. Za týmto účelom sa už uskutočnilo aj stretnutie Trnku, zástupcov Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI), klastra Košice IT Valley aj členov občianskych združení Diaľnica na Zemplín a Nové Michalovce.

Chcú stihnúť čerpanie z eurofondov
„Štúdia realizovateľnosti, ktorú realizuje Košický samosprávny kraj bude relevantná, pretože bude vypracovaná autorizovaným subjektom a tým pádom použiteľná na rôznych stupňoch rozhodovacích kompetencií v rámci štátnych orgánov,“ zdôvodňuje Trnka.
Posledná štúdia realizovateľnosti pre stavbu diaľnice bola zrealizovaná v roku 2014 za viac ako 300-tisíc eur, no už je neaktuálna.
Kraj sa obáva, že multimodalita plánovanej štúdie uskutočniteľnosti Národnej diaľničnej spoločnosti môže zapríčiniť opätovné oneskorenie ďalšej projektovej prípravy úsekov.
Útvar hodnoty za peniaze pripravil materiál pre výber priorít a plán prípravy a výstavby cestných projektov do roku 2030. Ráta so štyrmi úsekmi diaľnice od Košíc po ukrajinskú hranicu. Tri úseky sú v druhej desiatke, a to 12.miesto patrí úseku Dargov – Pozdišovce, 13.priečka Pozdišovce – Sobrance a 15.miesto Bidovce – Dargov. Najhoršie dopadol úsek medzi Sobrancami a hranicou s Ukrajinou, ktorý je na 67.priečke priorít.
„Rozdelenie úsekov môže byť iné, môže ich byť menej. Najnevyhnutnejšie je podľa nás vybudovanie diaľničného úseku od Dargova po Michalovce, teda by sa spojili navrhované dva úseky. V tomto prípade by sa ani nemusel raziť tunel pod Dargov. Výstavba 25 kilometrov dlhého úseku by stála 250 miliónov eur,“ predstavuje možné riešenie Peter Báthory, predseda občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín.
„Ak nezačneme urýchlene konať, hrozí, že dostavba Transeurópskej dopravnej siete TEN-T CORE vrátane diaľnice D1 z Bidoviec po hranicu s Ukrajinou nebude dostavaná do roku 2030, čo je zmluvne zaviazaný termín. Žiaľ, takto by sa Slovensko zároveň pripravilo o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov,“ dodáva Ladislav Dudáš.

https://www.aktuality.sk/clanok/4r041dg ... j-krajska/
tybs
diskutujúci
 
Príspevky: 86
Obrázky: 0
Založený: 05. Dec 2007 00:55

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.