Analytici neuspeli. Drahú cestu na juhu začnú stavať

Moderátor: Moderátori

Analytici neuspeli. Drahú cestu na juhu začnú stavať

Odoslaťod mirecko255 » 12. Jan 2021 09:39

Úsek R2 sa neteší priazni ľudí z ministerstva financií. Napriek tomu chce minister Andrej Doležal v ťahu pri Lučenci pokračovať.

Nová rýchlocesta medzi Lučencom a Detvou bola posledným ťahom vlani dosluhujúceho ministra dopravy Árpáda Érseka. Zmluva na úsek R2 Kriváň – Mýtna bola podpísaná dva týždne pred voľbami. Dostala ho trojica Doprastav, Strabag a Eurovia s cenou za výstavbu formou „naprojektuj a postav“ 232 miliónov eur. Práve toto číslo sa nepáči analytikom z ministerstva financií, ktorí by si deväť kilometrov dlhú cestu vedeli predstaviť aj lacnejšiu. Kritizujú, že obstarávanie bolo začaté ešte v období, keď mal Útvar hodnoty za peniaze menšie kompetencie. „Útvar presadzuje návratne a dobre pripravené investície. Aktuálny projekt úseku Kriváň – Mýtna medzi také nepatrí,“ povedal riaditeľ investičnej autority útvaru Juraj Mach. Minister dopravy Andrej Doležal však nechce nič meniť. Nová cesta by sa mala naplno stavať už na jar.

Našli peniaze
Koncom minulého roka sa začalo špekulovať aj o možnom zastavení už podpísaného projektu práve kvôli pochybnostiam rezortu financií. To však vyvrátil minister Andrej Doležal a vyzerá to, že peniaze na drahý úsek sa v štátnej pokladnici nájdu. „Ja si neviem predstaviť súdne spory, spory o zmarený zisk a žaloby na Slovenskú republiku, ak by sme túto zmluvu rozviazali. Čo by sme tým získali? Pre mňa je najdrahšia diaľnica tá, ktorá nestojí,“ obhajoval projekt šéf rezortu. Na stavbe by sa podľa zmluvného harmonogramu mali objaviť stroje už 1. februára. To, že má všetko pokračovať podľa plánov, potvrdil pre HN aj primátor Detvy Ján Šufliarsky. Podľa starostu obce Kriváň Imricha Paľka sú už v procese aj prvé práce. „Už sa robia výruby. Ľudia z konzorcia už pripravujú stavbu. Teraz to zastaviť by už nemalo význam,“ hovorí Paľko.

Politický motív
Tender na zhotoviteľa bol veľkolepo vyhlásený aj za účasti šéfa Mosta Bélu Bugára rok a pol pred podpísaním zmluvy. Bolo to v turbulentnom období po vražde novinára Jána Kuciaka, keď preferencie koaličného Mosta prudko klesali. Síce boli v tom čase na stole aj plány na optimalizáciu úseku, a teda skracovanie navrhovaných estakád, ktoré tvoria takmer tretinu cesty, no Érsek sa rozhodol, že zrecykluje staré projekty. Tým síce výrazne skrátil trvanie realizácie projektu, ale cena zostala neprimeraná. Jeden kilometer vychádza na 26 miliónov eur. Na porovnanie, jeden kilometer R2 pri Rožňave s tunelom Soroška, ktorej súťaž Doležal zrušil v lete, mal stáť 17 miliónov. Pri obchvate Bratislavy vychádza kilometer na 14 miliónov eur.

„Je to poriadne vysoká suma. Projektová dokumentácia nie je ani desať percent. Ak budeme veľkorysí k projektantom, tak je to stále 23 miliónov za kilometer. Za toľko sa nestavajú ani úseky s tunelmi. Je to drahé aj napriek estakádam,“ povedal bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. Luxusné riešenie kritizuje aj Ján Kovalčík z inštitútu INEKO. „Nebolo potrebné, aby tam viedli estakády niekedy až vo výške desiatok metrov. Rozhodnutie obstarávať tento úsek nebolo odborne podložené,“ tvrdí.

Po súčasnej ceste prejde denne 9 000 vozidiel. Na porovnanie, cez Šaľu, ktorá stále čaká na svoj obchvat, je to dvakrát toľko. Nový južný úsek by mal vodičom šetriť 2,6 minúty. Pôvodne sa uvažovalo o dlhšom 22-kilometrovom variante až po Lovinobaňu za pol miliardy, ktorej súčasťou mali byť estakády až v dĺžke sedem kilometrov. Až neskôr sa úsek rozdelil na dve polovice. Tá druhá, jednoduchšia, by mala finišovať už na jeseň.

Naprojektuj a postav
Spôsob realizácie stavieb formou „naprojektuj a postav“ podľa Žltej knihy FIDIC sa začal vo veľkom používať najmä po roku 2011. Hlavným impulzom pre renesanciu takéhoto spôsobu obstarávania bola neaktuálnosť projektových dokumentácií, ktoré mali byť vybudované v tom čase ako PPP projekty. Jeho výhodou je možnosť inovácie technických riešení, ako aj zníženie nákladov či zvýšenie rýchlosti výstavby aj tým, že sa nemusia zvlášť súťažiť projekty a výstavba. Zhotoviteľ tiež môže riešiť flexibilnejšie nečakané situácie a s tým spojené zmeny v projekte.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... cnu-stavat
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 416
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.