Železnice odignorovali uznesenie vlády, nákup vozňov nedali

Moderátor: Moderátori

Železnice odignorovali uznesenie vlády, nákup vozňov nedali

Odoslaťod Čavo » 23. Dec 2020 09:53

https://e.dennikn.sk/2178396/zeleznice-odignorovali-uznesenie-vlady-nakup-voznov-nedali-posudit-timu-hodnoty-za-peniaze/?ref=list
Železnice odignorovali uznesenie vlády, nákup vozňov nedali posúdiť tímu hodnoty za peniaze
Marianna Onuferová

  • Útvar hodnoty za peniaze upozornil, že železničná spoločnosť porušila uznesenie vlády, lebo mu nedala posúdiť zákazku na modernizáciu vozňov za desiatky miliónov eur, hoci to urobiť mala.
  • Železničná spoločnosť aj ministerstvo dopravy, ktoré je jej akcionárom, tvrdia, že vládni ekonómovia všetky súťažné podklady už dávnejšie dostali. Útvar hodnoty za peniaze však vraví, že ich nedostal.
  • Ministerstvo dopravy dalo ZSSK pokyn, aby projekt dodatočne predložila útvaru na posúdenie.

Vláda Igora Matoviča sa hneď po svojom nástupe dohodla, že každú investíciu nad milión eur posúdia odborníci Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) na ministerstve financií. Ak ekonómovia útvaru projekt potvrdia, môže sa začať na ňom pracovať. Vláda prijala v októbri k tomu aj uznesenie.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) však toto uznesenie pred Vianocami porušila. Železničiari chcú modernizovať osobné vozne, no zákazku za desiatky miliónov eur nedali posúdiť ekonómom ministerstva financií. Útvar hodnoty za peniaze na to upozornil na Facebooku.

„Minister financií Eduard Heger sa obráti na ministerstvo dopravy so žiadosťou o objasnenie a vysvetlenie postupu a dôvodov, ktoré k nemu viedli, a následne zaujme stanovisko,“ reagovalo ministerstvo financií.

Predbežná hodnota zákazky tesne pod limitom

Štátny železničný podnik určil predbežnú hodnotu zákazky na 38,9 milióna eur s DPH, teda len tesne pod hranicou štyridsiatich miliónov eur, keď by mal už aj zo zákona, nielen podľa uznesenia vlády, povinnosť požiadať vládnych ekonómov o hodnotenie zákazky. Cena je vrátane opcie na 9 vozňov.

Modernizovať sa má 6 osobných vozňov 1. a 2. triedy určených na regionálnu dopravu a na prepravu cestujúcich na invalidných vozíkoch (s možnosťou opcie na ďalšie 3 vozne) a 15 osobných vozňov 2. triedy (s možnosťou opcie na ďalších 6 vozňov).

Záujemcovia majú predkladať ponuky do 27. januára. Modernizácia sa má zaplatiť z eurofondov. No či je taká investícia efektívna, to železničná spoločnosť posúdiť nedala.

„Inštitúcie aj štátne firmy sú povinné dodržiavať zákony a uznesenia vlády SR. Je zároveň ich povinnosťou investovať efektívne. Nedodržiavanie pravidiel je v rozpore s verejným záujmom a snahou prinášať služby s vysokou hodnotu za peniaze,“ komentoval šéf Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš.

Železničiari tvrdia, že nič neporušili

Železničná spoločnosť tvrdí, že výčitka z ministerstva financií ich mrzí a riešia to so svojím akcionárom – ministerstvom dopravy, no nemyslia si, že by pochybili. „Myslíme si, že sme nič neporušili, realizácia investície nastane až po dokončení súťaže prípadným podpisom zmluvy.“

ZSSK tiež tvrdí, že keďže ide o eurofondovú zákazku, zmluva má odkladný účinok, až kým nenadobudne účinnosť zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (teda eurofondov), pri ktorom je takéto hodnotenie plánované.

„Takýchto obstarávaní sme v poslednom čase dokonca vypísali viac. Nie je ani nikdy nebolo naším úmyslom nič tajiť či porušovať. ÚHP sme aj v tejto veci už dávnejšie poskytli kompletné súťažné podklady,“ tvrdí železničná spoločnosť.

Ministerstvo dopravy vraví, že ZSSK zadalo pokyn, aby dodatočne predložila projekt na posúdenie Útvaru hodnoty za peniaze.

„Ministerstvo dopravy a výstavby, ako aj všetky jeho podriadené organizácie pristupujú k vynakladaniu prostriedkov maximálne hospodárne. ZSSK nás ubezpečila, že v žiadnom prípade nemala v úmysle obísť ÚHP a nemá ani čo skrývať, všetky súťažné podklady už dávnejšie poskytla ÚHP,“ uviedlo ďalej ministerstvo.

Útvar hodnoty za peniaze však vraví, že súťažné podklady nevidel. Ak by ich aj železničná spoločnosť poslala, mala počkať, kým od ekonómov ministerstva financií získa hodnotenie projektu.

Dohoda je, že investičné projekty sa budú dôsledne posudzovať už od ich vzniku, aby bol konečný projekt, ktorý bude financovaný, napokon ten najlepší možný. „Svojvoľné konanie a ignorovanie procesu hodnotenia ekonomickej efektívnosti poškodzuje predovšetkým záujmy obyvateľov Slovenska,“ povedal Kišš z hodnoty za peniaze.

Čo hovorí o posudzovaní uznesenie vlády:

Vláda SR ukladá: ministrom, predsedom ostatných ústredných orgánov štátnej správy, správcom ďalších kapitol štátneho rozpočtu: predložiť pre navrhované investície, projekty investičného charakteru a koncesie kapitoly, rozpočtových a príspevkových organizácií kapitoly a ostatných subjektov verejnej správy v riadiacej pôsobnosti kapitoly s predpokladanými celkovými výdavkami vyššími ako 1 mil. eur s DPH Ministerstvu financií SR podklady na ekonomické hodnotenie obsahujúce minimálne detailný rozpočet projektu a dokumenty preukazujúce súlad projektu so sektorovou stratégiou, resp. súlad s priorizovaným investičným plánom a harmonogramom. Priebežne realizovať investície, projekty investičného charakteru a koncesie kapitoly, rozpočtových a príspevkových organizácií kapitoly a ostatných subjektov verejnej správy v riadiacej pôsobnosti kapitoly s predpokladanými celkovými výdavkami vyššími ako 1 mil. eur s DPH po hodnotení Ministerstvom financií SR alebo po 30 dňoch v prípade, že Ministerstvo financií SR hodnotenie neposkytne.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.