Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy

Moderátor: Moderátori

Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy

Odoslaťod DrX » 16. Dec 2020 16:25

Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy

Inde ich potrebujú viac, tvrdia.

16. dec 2020 o 12:23 Michal Frank

Vlak z Košíc do Lipian. Moderné dvojpodlažné elektrické vlaky sú už minulosťou.
Vlak z Košíc do Lipian. Moderné dvojpodlažné elektrické vlaky sú už minulosťou. (Zdroj: FB/Dopravne navrhy PO, frk)
Písmo:A-|A+491283
Vlaky na východe.
Nová jednotka ZSSK radu 660 na skúšobnom okruhu.
V Prešove na stanici.
Vlaky - staré a nové (21 fotografií)

PREŠOV/KOŠICE/POPRAD. Cestujúci na železnici na východnom Slovensku prišli aj o posledné nové poschodové vlaky, ktoré premávali na trati Košice - Prešov - Lipany.
Súvisiaci článok Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny Čítajte

Všetky najnovšie poschodové vlakové súpravy boli stiahnuté na západ Slovenska.

Vlani sme písali o tom, že na Slovensko príde 25 nových súprav, ale všetky do Žilinského kraja.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tvrdila, že na východné Slovensko prišlo dosť nových vlakov a ďalších 9 elektrických jednotiek a 10 modernizovaných klasických súprav je na ceste.

Namiesto toho železnice z východu stiahli aj tie moderné vlaky, ktoré tu doposiaľ boli.

Aby toho nebolo málo, stiahnuté boli aj nové súpravy spod Tatier v Prešovskom kraji a presunuté na trať Bratislava – Komárno, odkiaľ odišiel RegioJet.
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Na východ nové vlaky neprídu. Žilina dostane 25 súprav Čítajte

Podľa cestujúcich to je zlá správa pre celý región.

ZSSK tvrdí, že dvojpodlažné vlaky boli stiahnuté najmä z technických dôvodov, pretože sa chystá rekonštrukcia železničného uzla Žilina a budú potrebovať viac elektrických vlakov, vrátane tých dvoch z východu. Namiesto toho presunuli na východ dve klasické súpravy.

Súťaž na nové vlaky pre východ ZSSK vyhlásila, ale skôr ako v roku 2023 nebudú.

Obyvatelia Šariša a ďalších regiónov východného Slovenska budú naďalej odkázaní najmä na päťdesiatročné pantografy.

Problém sa týka aj širších dopravných vzťahov v Prešove a okolí.

Na slabé využívanie železnice poukazovali v minulosti napríklad dopravní analytici z INEKO.
Zlá správa pre región

„Stiahnutie moderných vlakových súprav z východu je veľmi zlou správou pre celý región. Vo výstavbe sú diaľničné obchvaty, ktoré síce pomôžu z Prešova odkloniť tranzitujúce vozidlá a kamióny, no nijako nepomôžu vyriešiť množstvo ľudí dennodenne dochádzajúcich do Prešova za prácou, úradmi či vyučovaním,“ povedal pre Korzár Tomáš Burger, dopravný aktivista a správca facebookovej stránky Dopravne navrhy PO.
Súvisiaci článok Vlakvedúca: Starý vagón je niekedy lepší ako nový. Už sa na ňom ani nemá čo pokaziť Čítajte

„Mesto Prešov má navyše skvelú polohu umiestnenia železničnej zastávky, ktorá sa nachádza ani nie päť minút chôdze od historického centra, väčšiny úradov a univerzity,“ poznamenal.

„Stiahnuté súpravy boli vhodné na regionálnu dopravu, keďže boli nízkopodlažné, so širokými dverami urýchľujúcimi nástup a výstup, presun s kočíkmi alebo bicyklami. Boli taktiež klimatizované, s wifi a informačným systémom. Rýchlejšie sa rozbiehali, čím sa skrátila jazdná doba a boli taktiež tiché, čo bolo dôležité, keďže trať sa tiahne stredom obytnej zóny,“ uviedol Burger.
ZSSK: Potrebujeme ich pre Žilinu

ZSSK uprednostnila Žilinu, kde k spomínaným novým vlakom pribudli aj jediné dve nové súpravy z východu.

„Udialo sa tak najmä z technických dôvodov. V rokoch 2021 - 2023 je plánovaná komplexná rekonštrukcia železničného uzla Žilina, ktorá so sebou prináša značné obmedzenia. Počas trvania výlukových prác je našou prioritou plynulé zabezpečenie diaľkovej medzištátnej i vnútroštátnej dopravy, ktorá bude v prevažnej miere využívať redukované odstavné kapacity žilinskej stanice,“ vysvetľoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Súpravy, pozostávajúce z klasických vozňov, musela ZSSK podľa jeho slov odsunúť „z technických príčin“ a nové regionálne vlaky v okolí Žiliny plánuje viesť výhradne elektrickými jednotkami radu 660 a 661.

„Keďže ich počet je na zabezpečenie dopravy v tomto regióne nedostatočný, bolo nevyhnutné stiahnuť sem aj elektrické poschodové jednotky radu 671, vrátane 2 ks z regiónu Košíc a Prešova,“ povedal Kováč.

Na východ namiesto toho prišli iné súpravy: „Recipročne boli ako náhrada za ne presunuté na východ dve vlakové súpravy (10 vozňov), pričom všetky tieto vozne sú po modernizácii, klimatizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či WC s uzatvoreným odpadovým systémom. V každej súprave bude aspoň jeden vozeň s informačným systémom a pripojením na wifi.“
Tatrám majú stačiť staršie vlaky

Hovorca ZSSK potvrdil aj to, že nové vlaky spod Tatier stiahli na trať medzi Bratislavou a Komárnom.

Ide o časť vozidiel najmä z tratí Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený potok – Tatranská Lomnica, kde namiesto súprav radu 840 sú podľa ZSSK v plnom rozsahu nasadené jednotky 813.1, tzv. Mravce.

„Tieto jednotky sú nízkopodlažné, vybavené pripojením na internet, bezbariérovou toaletou či klimatizáciou,“ opísal „vymenené“ vlaky.

Šesť dieselových vlakov z Popradu bude podľa štátnych železníc potrebnejších na novom mieste. Na východe majú postačovať staršie vlaky.

„Pri rozhodovaní o využití kapacít a kvality jednotlivých vozidiel rozhoduje aj ich využitie a celospoločenská potreba,“ dôvodil Kováč.

Pripojil porovnanie, že minulý rok prepravila štátna železničná spoločnosť na trati Poprad – Plaveč zhruba 900-tisíc cestujúcich, kým súkromný RegioJet na linke Bratislava – Komárno až 4 milióny ľudí.

„Situáciu a dáta však budeme, samozrejme, pozorne sledovať a vyhodnocovať,“ ubezpečil cestujúcu verejnosť hovorca ZSSK.
Nové budú najskôr v roku 2023
Súvisiaci článok Koniec zeleno-bielych príšer? Nové osobné vlaky na východe budú najskôr o tri roky Čítajte

Potvrdil aj už zverejnené informácie o tom, že ZSSK tento rok vyhlásila súťaže na nové vlaky.

Konkrétne na 20 kusov elektrických jednotiek, 17 kusov nových a 35 kusov rekonštruovaných vozňov.

Elektrické jednotky budú podľa ZSSK nasadzované do prevádzky najmä na tratiach Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, Košice – Moldava nad Bodvou mesto, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou.

Pri osobných vozňoch sa počíta s nasadzovaním na najvyťaženejších traťových úsekoch na východe, a to Poprad – Košice, Lipany – Prešov – Košice a Košice – Humenné.

V oboch prípadoch sa očakáva ukončenie projektu koncom roka 2023.
Názory

Kroky štátu kritizoval na svojom blogu aj bývalý poslanec NR SR za KDH Pavol Zajac z Vranova nad Topľou, ktorý to označil za „ignorantstvo voči východnému Slovensku“.

Kvalita železničnej prepravy sa nezníži len na trati Bratislava–Komárno, ale aj na turisticky exponovaných tratiach Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený Potok–Tatranská Lomnica. Navyše stiahli aj moderné elektrické vlaky z trate Lipany – Prešov – Košice.

„Asi preto, lebo im nezáleží na zlepšovaní kvality osobnej dopravy medzi druhým a tretím najväčším mestom na Slovensku! Toto je výsledok päťročnej neschopnosti a diletantského riadenia na ministerstve dopravy,“ napísal Zajac v blogu Kapitán Danko rozkázal, poslušný Érsék pripravil a Kollárov minister dokončil.

Poukázal na to, ako v roku 2015 „kapitán Danko vyhlásil, že sa mu žlté vlaky RegioJetu nepáčia a musia zo Slovenska odísť“ a následne ich vyštval z trate Bratislava – Košice, kde tak skončila konkurencia v osobnej železničnej preprave.

Teraz k tomu došlo aj na trati Bratislava-Komárno, na čo podľa jeho slov doplatia zníženou kvalitou cestovania nielen tamojší cestujúci, ale aj cestujúci pod Tatrami, odkiaľ narýchlo museli presúvať vlaky.

Podľa Zajaca tak získali štátne železnice znovu monopol, čo je podľa neho krok späť, ktorý sa negatívne odrazí na kvalite cestovania.

Vlani kritizoval ZSSK dopravný analytik a bývalý politik Ondrej Matej, podľa ktorého by išlo o politické rozhodnutie a najsprávnejším riešením by bolo „umiestňovať nové vlaky rovnakým dielom do všetkých regiónov a zohľadniť pritom stav súčasných nevyhovujúcich vlakov a potenciál cestujúcich“.

Na ďalšiu súvislosť pri kroku stiahnuť jediné dva moderné vlaky z trate medzi Košicami, Prešovom a Lipanami poukázal dopravný aktivista Tomáš Burger: „Rozhodnutie stiahnuť tieto súpravy je takisto v kontraste so zavádzaním rezidenčného parkovania v širšom centre mesta Prešov, ktoré začína platiť od 1. 1. 2021. Podľa platných cien môže za parkovanie v centre po novom vodič zaplatiť až 18 eur za deň (Jarková ulica). To je síce riešenie, ktoré by nepochybne motivovalo vodičov uvažovať o inom spôsobe dopravy do mesta ako autom. Teraz však vodič nemá adekvátnu alternatívu, nakoľko železničná spoločnosť do Prešova vypravuje zväčša 50-ročné pantografy, SAD má do centra mesta vstup zakázaný a verejné záchytné parkoviská či parkovacie domy v Prešove neexistujú.“
Vlaky na východe.
Nová jednotka ZSSK radu 660 na skúšobnom okruhu.
V Prešove na stanici.
Vlaky - staré a nové (21 fotografií)

Tento text ste mohli čítať vďaka tomu, že platíte za obsah. Vážime si to.


Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári
Nechajte si posielať ranný prehľad správ z Korzára e-mailom
Zdieľať na facebooku (1283)
Diskusia (49)
Najčítanejšie na Prešov Korzár

4 hodiny
24 hodín
3 dni
7 dní

1.

Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy Foto 19 929
2.
Turčanová si s viceprimátormi zrušili znížené platy. Vyprovokoval ich vraj poslanec Foto 10 261
3.
Psychiatrička: Lieky na úzkosť od obvodných lekárov sú návykové, človek stratí kontrolu 4 753
4.
Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny Foto 2 994
5.
Mesto Prešov a kraj dajú takmer 14,5 milióna na futbalový štadión bez vybavenia Foto 2 919
6. Opitý vodič jazdil v noci po Vranove. Nie prvý raz, bol v zákaze šoférovať 1 174
7. Župní poslanci odklepli na štadión 7,24 milióna, z firmy Futbal Tatran Aréna chcú vycúvať Foto 1 116
8.

Parkovanie v Prešove: Ročnú kartu si kúpiť ešte nesmie, platiť musí za každú hodinu Foto 974
9. Opitý vodič skončil s autom v potoku. Ďalší jazdil bez svetiel 853
10. Divadlo Jonáša Záborského eviduje dva prípady Covid-19 669

Inzercia - Tlačové správy

Vybrané
Najnovšie
Najčítanejšie

5 tipov, ako si správne vybrať účet v banke
Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti
Bývanie pri Malackách teraz s darčekom v hodnote až 1 000 eur!
Klesajú vám tržby? Odborníci radia, ako zachrániť podnikanie
Starosta sa stará aj o kybernetickú bezpečnosť. Ako a za koľko?
Auto na Vianoce za polovičnú cenu
Jediné Mango na východnom Slovensku otvorili v OC NOVUM
Slovenskí žiaci vedia o financiách viac, ako očakávali učitelia
Školáci z Bratislavy boli v testovaní FinQ medzi najlepšími

PR články vašej firmy na tomto mieste ›
Moderné MBA online štúdium na 1 rok. Cena 3094 € iba do 20. 12. 2020.
So slúchadlami JBL z DATART-u budete v hudbe až po uši! Hrajú kvalitou!
2 400 000 spokojných zákazníkov, najnižšie ceny pneumatík s dopravou ihneď.
Vybavte vianočné darčeky na hej.sk a pod stromčekom budú načas!
Zámky na spúšť krátkej i dlhej zbrane –ochrana pred neoprávneným použitím zbrane
Blogy SME

Najnovšie
Najčítanejšie

Rudolf Pado: Azbestový prach nad Liptovským Mikulášom?
Martin Plesch: Čo je skutočným dôvodom zatvorených škôl?
Ján Chomík: A to už nie je málo
Inštitút pre verejné otázky: Rusko vz. západ a „koniec dejín“ v blízkom zahraničí
Roman Foltin: Rodičia a žiaci sú hrdinovia týchto dní
Juraj Halička: Poškodzuje čítanie pri slabom svetle zrak?
Tomáš Sedliačik: Človek rozumný, niekedy viac, inokedy menej
Martin Droppa: Môj milý Paľo

Vypnúť reklamu
Najnovšie príspevky:
Gyroscop -pred 2 minútami
zo Ziliny na vychod sa neinvestuje, mozno je zamer z nej spravit sezonnu atrakciu, ako horska zeleznica vo Vychylovke.
etaniel -pred 4 minútami
Naozaj? RJ mal vlaky pokryte, ale odmietol nakupovat modernejsie viacpodlazne ci dlhsie supravy, pokial nebude mat zaruku dlhodobej objednavky. Minist...
kanas2 -pred 5 minútami
Pán minister dopravy, na východe sa radšej ani neukazujte. Sedte si na zadku v Bratislave a mlcte. To je vrchol a hanba, čo ste so svojim ansamblom oh...
Timmy Anderson 11/2020 -pred 13 minútami
50 rocne herky ? Tie nech daju do BA. Naozaj by ma zaujimali ci trat Kosice Presov je menej vyuzivana ako nejake Komarno-BA, kde navyse doteraz bez pr...
1638571 -pred 25 minútami
Nech sa ludia podakuju Smer Rodina, ktora ide v dankovych slapajach.Mohol tam kludne stale jazdit RJ, ale uloha znela jasne, zbavit sa ich
+ Pridať príspevok
Čítať celú diskusiu (49)
Téma: Doprava

Civilné letisko na Sliači končí, o prácu príde 26 zamestnancov
Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny
Platy železničiarov sa v najbližších dvoch rokoch nebudú zvyšovať
Vláda by mala v stredu schváliť niekoľko zmien v cestnom zákone
Parkovanie v Prešove: Ročnú kartu si kúpiť ešte nesmie, platiť musí za každú hodinu

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Slovensko, Vlaky
Neprehliadnite tiež
V Michalovciach dokončili stavbu novej autobusovej stanice

Z Kostolného námestia sa presunula k železničnej stanici.
Výstavba stála takmer 1,2 milión eur.
Prémiový obsah
V Krompachoch bezplatne testovali jeden deň, na druhý antigény stáli 25 eur

Nemocnica nemá zmluvu s ministerstvom.
Nemocnica v Krompachoch. Tesne za bránou je miesto pre MOM.
Glosa Michala Franka
Prémiový obsah
Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny

Keď neschopnosť zakryje bohorovnosť.
Vlak do Lipian.
V Barci niekto strieľal na psa, guľka ho zasiahla v záhrade rodinného domu

Polícia bude vypočúvať susedov.
Bady sa zotavuje po operácii, už začal aj jesť.
Hlavné správy zo Sme.sk
Koronavírus na Slovensku: Zákaz vychádzania bude platiť už od soboty, vláda rozhodla o lockdowne (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo už 139 088 nakazených. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 1309 obetí.
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Prémiový obsah
Matovič sa bál o SaS, teraz by sa mal báť jej. Ako SaS zdvojnásobila podporu?

SaS má ešte potenciál rásť.
Igor Matovič a Richard Sulík na tlačovej besede.
Priviedli ho s prelepenými očami, Rusko ide do väzby

Pavla Ruska zadržala polícia po tom, ako neprišiel na pojednávanie.
Pavla Ruska priviedli na súd s prelepenými očami.
Dnes píše Matia Lenická
Prémiový obsah


Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22556464 ... ml?ref=trz
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.