Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vy

Moderátor: Moderátori

Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vy

Odoslaťod MVO » 30. Nov 2020 07:30

Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vyjasnené
Rozšírenie priemyselnej zóny naráža na odmietavé postoje.

Obrázok

DETVA. Cestný obchvat Detvy, o ktorom sa začalo hovoriť už pred dvoma rokmi, je stále len v rovine úvah. Dodnes nie je ujasnená jeho trasa ani financovanie, teda koľko bude stavba stáť a kto ju zaplatí. A ani to, či sa vôbec začne stavať.
Obchvat má odľahčiť centrum mesta predovšetkým od nákladných áut, ktoré budú smerovať do budovaného priemyselného parku. „Po začatí výroby v parku bude nevyhnutný,“ povedal vtedy primátor Detvy Ján Šufliarský.

Zmena územného plánu
Belgická spoločnosť, ktorá kúpila od mesta na vybudovanie priemyselného parku 10-hektárový pozemok v časti Trstená, teraz žiada o rozšírenie priemyselnej zóny, na to však musia poslanci zmeniť územný plán mesta.
S rozporuplnými názormi sa stretol pred tromi rokmi už príchod belgického investora do Detvy.
Kým časť kvitovala nové pracovné príležitosti, niektorým sa nepáčilo, že fabrika vyrastie v strede mesta a v blízkosti hlavnej cesty, ktorá mestom prechádza a spája novú a starú Detvu.

1200 pracovných miest
Detva má šancu získať do priemyselného parku ďalších investorov, ktorí by poskytli do niekoľkých rokov prácu až 1200 ľuďom v automobilovom sektore.
Existujúca cesta na Štefánikovej ulici však narazí na svoje kapacity.
„Aby mal obchvat zmysel, museli by sa súčasné firmy, ktoré v parku sú, rozrastať. Ak sa má stavať obchvat Detvy, poslanci detvianskeho mestského zastupiteľstva musia schváliť rozšírenie priemyselného parku,“ povedal podpredseda Banskobystrického samosprávneho kraja Roman Malatinec.
V krajskom zastupiteľstve zastupuje okres Detva.
Pri terajšej zamestnanosti v parku nemá obchvat podľa Malatinca zmysel. Podotkol, že v súčasnosti zaťaženosť mesta dopravnými prostriedkami pre priemyselný park dovoľuje úroveň približne 25 kamiónov a 200 osobných áut denne. „Keď sa v parku zamestná ďalších 600 ľudí, už bude mať obchvat zmysel,“ doplnil.

Pre podporu podnikateľského prostredia
„Teším sa z príchodu investorov na Podpoľanie, no zároveň vidím potenciál ešte väčšieho rozvoja zamestnanosti v regióne. Uvedomujeme si potrebu investícií do rozvoja zamestnanosti v našom kraji a preto sa snažíme vytvárať priaznivépodnikateľské prostredie,“ skonštatoval podpredseda kraja Ondrej Lunter, ktorý sa zasadzuje o podporu mestských poslancov cez celé politické spektrum pre rozšírenie industriálneho parku v územnom pláne mesta.
Investícia by podľa neho priniesla so sebou okrem iného aj skvalitnenie života obyvateľov vďaka výsadbe nových drevín či vybudovaniu vodných plôch v tejto oblasti.
Prerokovanie územného plánu mesta odporúča poslancom aj komisia územného plánu a životného prostredia detvianskeho mestského zastupiteľstva.
„Nezmeníme to, že priemyselný park je v strede mesta. Nemáme čo zmeniť, môžeme spoluprácu len zlepšiť. Téma bude v meste rezonovať a bude tu diskusia, musíme sa o nej otvorenie rozprávať, aby sme našli riešenia,“ povedal poslanec a predseda komisie Ondrej Vrťo.

Hovoria o zníženej kvalite bývania
Poslankyňa Jana Kuzárová poznamenala, že pri parku býva a kvalita života v blízkom panelákovom dome sa podľa nej znížila. Pridala sa aj poslankyňa Oľga Vilhanová z toho istého volebného obvodu, ktorá povedala, že v lete sa tam nedá v noci spať pri otvorenom okne, pretože z priemyselného parku počuť zvuky, ktoré ich rušia. Rovnako poznamenala, že pohľad z okien paneláka už nie je na prírodu, ako bol pred postavením priemyselného parku.
Najbližšie domy sú od parku vzdialené asi 250 metrov, ale časť, kde žije najviac ľudí, je vo vzdialenosti 700 – 800 metrov.
Gejza Poša z belgickej spoločnosti Punch Campus poslancom prisľúbil, že investor zabezpečí vysadenie stromov, ktoré by priemyselný park od obytnej zóny oddelili. Hlavnými argumentmi pre poslancov podľa jeho slov zostáva rozvoj mesta a zvýšenie zamestnanosti.
„Snažíme sa stavať s ohľadom na životné prostredie. Chceme spolupracovať s obyvateľmi a nie robiť niečo proti ich vôli. Hoci emócie sú rôzne,“ dodal s tým, že vie o tom, že obyvatelia dopravu v Detve pripomienkujú.
„Ďalšia cesta, teda obchvat, by určite pomohol,“ doplnil.
Potrebu odľahčenia dopravy v meste spolu s rozvojom priemyselného parku vníma aj Ondrej Lunter.

Kraj pripraví štúdiu
„Aj preto sme ako kraj zaštítili projektovú prípravu obchvatu Detvy. Rozhodli sme sa takto pomôcť mestu, lebo z pohľadu rozvoja industriálneho parku a pre kvalitu života obyvateľov Detvy je práve toto kľúčové,“ povedal Lunter s tým, že v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou je nutné formovať kroky, ktoré by zjednodušili rozvoj podnikateľského prostredia.
Kraj dá urobiť štúdiu a vyhodnotí, koľko by obchvat stál. „Potom budú ďalšie rokovania. Kraj dáva súhlasné stanovisko k rozšíreniu priemyselnej zóny. Ak to zamietnu poslanci mesta Detvy, ktorí to zvažujú z viacerých dôvodov, mali by pozerať na to, že Detva je okresné mesto,“ dodal Roman Malatinec.
Punch Precision chce v Detve produkovať a vyvíjať hliníkové výkovky do podvozkov osobných automobilov. Do konca roku 2023 plánuje vytvoriť 352 nových pracovných miest.

Čítajte viac: https://myzvolen.sme.sk/c/22544338/tras ... ml?ref=trz
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.