Železnice urobia nový, dlhší vďaka projektu za 377 miliónov.
KOŠICE. Viac ako 15-kilometrový úsek na trati Košice – Kysak chcú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) modernizovať. Ide o trať, ktorá sa začína v Košiciach a pokračuje až po začiatok železničnej stanice v Kysaku.
Kompletne zrekonštruovaná trasa, ktorá patrí medzi hlavné slovenské železničné ťahy, by mala vo väčšine prípadov kopírovať tú súčasnú. Náklady na rekonštrukciu sú odhadované na 377 miliónov eur.
Predpokladaný termín začatia stavby je stanovený na rok 2027 s odhadovaným dokončením do troch rokov.
Nový tunel, ktorý pôvodne mal byť hotový už pred siedmimi rokmi, tak teraz plánujú dokončiť o 10 rokov.
Dožité trakčné vedenie
Vynovenie tejto trate je podľa ŽSR potrebné z viacerých dôvodov. Ako jeden z nich menuje v zámere predloženom na posudzovanie vplyvov na životné prostredie fakt, že elektrické trakčné vedenie je v prevádzke od roku 1953.
„V niektorých častiach je zrekonštruované, ale v prevažnej miere je dožité. Celkovo je možné hodnotiť stav trakčného vedenia ako nevyhovujúci, po ekonomickej životnosti s výnimkou trakčných stožiarov, ktoré boli zrekonštruované. Prevažná časť trakčných stožiarov má už po vyše 30-ročnej dobe životnosti,“ opisujú ŽSR.
Rýchlejšie z Košíc do Bratislavy
Investíciou chcú ŽSR dosiahnuť zvýšenie traťovej rýchlosti zo súčasných 120 na 160 kilometrov za hodinu.
ŽSR hovoria, že sa tým dosiahne celkové skrátenie jazdnej doby medzi Bratislavou a Košicami, a to aj napriek tomu, že vyššiu rýchlosť dosiahnu vlaky len na čiastkových zrekonštruovaných úsekoch, akým je aj trať Košice – Kysak.
„Technická úprava existujúcej trate na vyššiu traťovú rýchlosť zároveň výrazne zvyšuje komfort jazdných vlastností vlakovej súpravy a teda aj cestujúceho,“ konštatovala hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Zvláštnosťou úseku podľa nej je, že všetky vlaky pre osobnú dopravu zastavujú v stanici Kysak aj v stanici Košice a teda nebudú znižovať rýchlosť na 120 kilometrov za hodinu, ale na nulu. „Nákladné vlaky majú úplne odlišný režim, lebo nedosahujú traťovú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.“
Starosta si vie predstaviť galériu
Dôležitou súčasťou výstavby a výraznou zmenou bude vytvorenie nového dvojkoľajného 815 metrov dlhého tunela cez Dáriusovu hoľu.
Cez súčasný 320 metrov dlhý ťahanovský tunel blízko záhradkárskej lokality už vlaky chodiť nebudú.
Ten je medzi železničiarmi neslávne známy aj ako „údolie smrti“, keďže si ho samovrahovia často vyberajú ako miesto svojej smrti.
Feik Achbergerová hovorí, že tunel aj uvoľnené železničné násypy poslúžia verejnému záujmu.
„V súčasnosti prebiehajú rokovania na úrovni Košického samosprávneho kraja o využití časti násypov a dvojkoľajného tunela pri Ťahanovciach pre vybudovanie cyklotrasy zahrnutej do programu medzinárodných cyklistických koridorov EuroVelo 11.“
Ján Nigut (KDH), dlhoročný starosta obce Ťahanovce, blízko ktorej sa tunel nachádza, si vie predstaviť, že by mohol poslúžiť na turistické účely, napríklad ako galéria. Predať by ho však ŽSR v tomto prípade podľa neho nemali za komerčnú cenu.
Kým teraz železnice operujú s termínom modernizácie trate vrátane výstavby nového tunela v rozpätí rokov 2027 - 2030, tak pôvodne informovali o projekte tohto tunela už v roku 2008 a plánovali, že sa stane realitou v rokoch 2010 - 2013.
Nové nadjazdy
Obmenou by mali prejsť aj nástupné ostrovčeky na košickej železnici a 11 existujúcich mostov. Pribudnú tiež ďalšie mostné objekty - železničný most na preloženej železničnej trati cez rieku Hornád, cestný podjazd štátnej cesty Kostoľany nad Hornádom a cestný nadjazd miestnej komunikácie v Trebejove.
Rekonštrukcia prinesie zrušenie cestných priecestí pri Súdkoch v obci Ťahanovce, na Rampovej ulici v Košiciach a v Trebejove.
V Ťahanovciach by namiesto priecestia mal vzniknúť o niekoľko stoviek metrov ďalej nadjazd. Ako o náhrade za priecestie na Rampovej ulici sa uvažuje o nadjazde cez ulicu Masarykova.
„Prechod pre peších cez koľajisko bude umožnený navrhovanou nadúrovňovou lávkou pre peších, vrátane umožnenia prechodu pre imobilných občanov,“ píšu ŽSR v zámere.
Košický magistrát: Majú prispieť
Zároveň v ňom uvádzajú, že tieto zmeny by si malo financovať mesto Košice.
Košický magistrát odpovedá, že zámer modernizovať túto železničnú trať je už dlhodobo známy. Podotýka, že už v roku 2007 bola podpísaná Dohoda o spolupráci a koordinácii dopravných stavieb v meste Košice medzi mestom a Železnicami Slovenskej republiky.
„Trváme na takom riešení modernizácie trate, ktorá bude v súlade s touto dohodou. Útvar hlavného architekta súhlasí so zrušením úrovňového priecestia na Rampovej ulici pod podmienkou, že sa nahradí lávkou pre chodcov a cyklistov,“ povedal hovorca mesta Košice Vladimír Fabian.
Doplnil, že by sa malo ponechať úrovňové priecestie pri železničnej zastávke Ťahanovce do doby výstavby mimoúrovňového prepojenia medzi Kostolianskou cestou a Ťahanovcami.
Fabian poukazuje, že ŽSR sa zaviazali poskytnúť finančné prostriedky na vyhotovenie projektovej dokumentácie tejto stavby a jej výstavbu.
„V uvedenej dohode sa takisto spomína, že ŽSR prispejú na premostenie trate v predĺžení Masarykovej ulice, keď ju bude mesto realizovať,“ dodal hovorca mesta.
Domy pár metrov od trate
Na súčasnej trati chýbajú protihlukové zariadenia. ŽSR si preto nechali vypracovať hlukovú štúdiu, ako prechody vlakov hlukom vplývajú na osídlené oblasti v košickom Starom Meste, v obci Ťahanovce na ulici Na Sihoti, popri ktorej trať prechádza, v Kostoľanoch nad Hornádom a v Trebejove.
Dve realizované merania na tejto trati v rokoch 2006 a 2019 ukázali, že hlukové hladiny sú vysoko prekročené.
„Najväčší vplyv na obyvateľstvo je preukázaný v obci Ťahanovce, kde sú vzdialenosti osi koľaje od hraníc pozemkov prislúchajúcich k domom v rozsahu 12 - 15 metrov.“
Hluk zo železničnej dopravy výrazne zasahuje aj do životov obyvateľov Starého Mesta v Košiciach, a to najmä na uliciach Severné nábrežie, Stromová a Bencúrova, ako aj v obci Trebejov.
Počas rekonštrukcie by mali byť nové koľajnice uložené na gumených podložkách a uchytené na špeciálnych pružinách.
Modernizácia trate by tak mala priniesť ľuďom bývajúcim blízko nej úľavu. ŽSR však v štúdii dopĺňajú, že rekonštrukcia so sebou prinesie vyšší počet vlakových súprav, a to najmä nákladných.
Protihlukové steny
V Košiciach (výnimkou je ulica Severné nábrežie) nie sú podľa štúdie nutné protihlukové opatrenia, keďže modernizácia sa dotkne dvoch koľají a ostatné ostanú nezmenené.
Hluková štúdia ukázala, že je nevyhnutné vytvoriť protihlukové steny na košickej ulici Severné nábrežie, v obci Ťahanovce, v Kostoľanoch nad Hornádom, Malej Vieske a v Trebejove.
Starosta Nigut hovorí, že v minulosti na hluk spôsobený blízkou železničnou traťou mali niekoľko sťažností od miestnych obyvateľov. Keď sa modernizovali blízke rampy pri Súdkoch, menilo sa aj zvukové znamenie, ktoré malo intenzívnejší zvuk, a tak ho na žiadosť ľudí o niečo stíšili.
Ľudia si zvykli
„Na prechody vlakov si už ľudia zvykli. Sťažnosti prídu, ak sa nasťahuje nejaký nový vlastník, ale naozaj je to o zvyku. Koľaje boli v minulosti podsypané, takže ten hluk už nie je taký vibračný ako predtým.“
Starosta taktiež podotýka, že prvé stanoviská k modernizácii trate dávala samospráva asi v roku 2011 a rekonštrukcia sa mala realizovať už v roku 2013.
„Vtedy sme prízvukovali, aby pri obytnej zóne našej mestskej časti nechali postaviť protihlukovú bariéru, ale rovnakú aj na druhej strane Hornádu na Podhradovej.“
Nigut pokračuje, že by protihluková stena mala byť dostatočne vysoká na to, aby sa nedala preliezať, keďže v minulosti sa vyskytli pokusy ľudí ukončiť v týchto miestach svoj život skokom pod vlak.
Nové koľajisko by podľa starostu tiež malo byť v takej výške, aby násyp zabránil Hornádu vyliať sa z koryta do obytnej zóny.
Pozemok alebo peniaze ako náhrada
V niektorých častiach rekonštruovanej trate budú prekážať viaceré stavby. Napríklad na stanici v Kostoľanoch nad Hornádom nechajú ŽSR zbúrať dva nevyužívané útulky vo svojom vlastníctve.
V katastri obce Sokoľ zase plánom ŽSR stojí v ceste súkromná rekreačná chata, ktorú bude podľa zámeru nutné asanovať.
ŽSR tento krok zdôvodňujú tým, že stavba a modernizácia železničnej trate patrí ku strategickým zámerom dopravnej politiky štátu.
„Záber nových pozemkov a asanácia pevných objektov sa bude riešiť štandardným spôsobom pre líniové stavby. Majiteľovi pozemku, nehnuteľnosti sa ponúkne finančná náhrada na základe znaleckého posudku. Ďalšou možnosťou je poskytnúť náhradný pozemok v inej lokalite predmetného katastrálneho územia. Posledná možnosť je vyvlastnenie vo verejnom záujme s finančnou náhradou,“ vysvetľuje Ria Feik Achbergerová.
Železničná trať na úseku Žilina - Košice - Čierna nad Tisou je súčasťou hlavných tratí železničnej siete na Slovensku.
Je súčasťou nosnej trasy vnútroštátnej diaľkovej osobnej dopravy Bratislava - Žilina - Košice.
https://kosice.korzar.sme.sk/c/22442502/stamilionovej-investicii-zeleznic-prekaza-chata-asanuju-ju.html