Chudobné regióny/Dožije sa Soroška tunela?
https://www.postoj.sk/57786/dozije-sa-soroska-tunela
Rozvoj infraštruktúry je ako začarovaný kruh. Bez ekonomickej aktivity je neefektívny a bez infraštruktúry ekonomika spí.
Tunel pod Soroškou zrejme opäť nebude. Aspoň tak sa dá čítať vyjadrenie ministerstva dopravy o tom, že, žiaľ, na to nie sú peniaze.
Štát sa tak rozhodol naďalej ignorovať potreby regiónu so zúfalým stavom infraštruktúry. A aj súčasná garnitúra pokračuje v základnej chybe pôvodných plánovačov, ktorí sa diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami rozhodli vybudovať severnou trasou. Omnoho náročnejším terénom. Na južnej trase je totiž horský priechod Soroška prakticky jediným bodom, kde sa ako riešenie ponúka tunel. V južnom variante tak mohla byť diaľnica do Košíc hotová už dávno pred bájnym rokom 2010.
Stav diaľničnej siete v roku 2020. Zdroj: historiadialnic.sk
Kto v tomto kúte Slovenska žije, už ho videl, alebo ním aspoň z času na čas prechádza, cestu cez Sorošku pozná. Cesta je pomerne úzka s výrazným stúpaním (či klesaním), ohraničená zvodidlami a na veľkej časti priechodu aj skalným bralom. Pri hroziacej kolízii s protiidúcim autom nie je veľa priestoru na uhýbacie manévre. A ak sa v zime, pri poľadovici, objaví nedisciplinovaný kamionista s letnými pneumatikami, spojnica medzi Rožňavou a Košicami sa môže ľahko zablokovať na niekoľko hodín.
Problémom je aj to, že štát tvrdí, že v súčasnej krízovej situácii nemá na stavbu peniaze. Nedali by sa ňu využiť zdroje z eurofondov, keďže nemá platné posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) – existujúce pochádza ešte z roku 2010.
Hoci Národná diaľničná spoločnosť súťaž vyhlásila, aktuálne hľadá spôsob, ako ju zákonným spôsobom zrušiť. Súťaž však stále beží a termín na predkladanie ponúk je 15. júl. Súťažná cena je 243 miliónov eur bez DPH. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme-rodina) však spomína sumu až 900 miliónov eur.
Ministerstvo dopravy chce v najbližšom čase predstaviť aj zoznam investičných priorít, podľa ministra však Soroška nebude na popredných miestach. Pri takýchto investíciách sa spolieha aj na Európsky fond obnovy, v ktorom by Slovensko malo mať k dispozícii 8 miliárd eur.
Miestni spísali petíciu za nezastavenie projektu, tvrdia, že vplyv na životné prostredie bude minimálny a pracovné miesta prinesie už samotná výstavba rýchlostnej cesty R2.
Miestnych obyvateľov a starostov v snahe o pokračovanie projektu podporuje minister hospodárstva a predseda SaS Richard Sulík. Podľa neho je dôležitý pre celý región od Lučenca až po Košice.
Analýzy
Pomerne rozsiahlo sa plánovanej stavbe tunela venoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).
ÚHP bol v tom čase aj terčom kritiky vtedajšieho ministra dopravy Arpáda Érséka z Mosta-Híd, ktorý analytikov ironicky vyzýval, aby sa pred napísaním analýzy išli najprv fyzicky pozrieť na miesto, ktoré z bratislavskej kancelárie analyzujú.
ÚHP ponúka rôzne argumenty. Pozrime sa najprv na tie problematické.
Analytici argumentujú intenzitou premávky – to je však do istej miery začarovaný kruh. Nedostatočná infraštruktúra celého úseku medzi Zvolenom a Košicami znižuje motiváciu cestovať práve týmto územím a z hľadiska rýchlosti prejazdu motivuje cestujúcich aj nákladných dopravcov využívať iné trasy.
Bez dostatočnej infraštruktúry je zároveň menej investícií do budovania priemyslu, čo nevytvára tlak na zvyšovanie kapacity dopravy ani modernizáciu infraštruktúry.
Ďalší argument ÚHP, že medzi Rožňavou a Košicami premáva 5 vlakových spojov denne, a preto je to vhodná alternatíva na cestovanie medzi okresným a krajským mestom, je úplne mimo kontextu. Podobne by sme mohli argumentovať aj na iných miestach, napríklad na Kysuciach, veď medzi Žilinou a Čadcou tiež premávajú vlaky a je ich isto viac ako 5 denne.
https://www.postoj.sk/57786/dozije-sa-soroska-tunela