Zbabrané rozšírenie D1 pri Bratislave: Za menej pruhov zapla

Moderátor: Moderátori

Zbabrané rozšírenie D1 pri Bratislave: Za menej pruhov zapla

Odoslaťod mirecko255 » 17. Jún 2020 06:16

Zbabrané rozšírenie D1 pri Bratislave: Za menej pruhov zaplatí štát o polovicu viac

Slovensko bude mať čoskoro ďalšiu diaľničnú stavbu, ktorá prinesie menej úžitku, ako sa čakalo, postaví sa neskôr, ako sa sľubovalo a bude stáť oveľa viac, ako sa plánovalo.

Rozšírený úsek diaľnice D1 pri Bratislave s križovatkou Triblavina sa oproti zmluvnej cene predraží najmenej o polovicu.

Minister dopravy Andrej Doležal a jeho ľudia sa v tomto období rozhodujú, akú sumu stavebnej firme Porr pošlú navyše.

Debata o vhej cene je legitímna, lebo NDS si najskôr objednala stavebné práce, potom projekt od základov prerobila a od stavbárov si objednávala práce navyše.

Diskusia o vhej cene je však pre štátnych manažérov aj nepríjemná, lebo NDS najskôr tvrdila, že nové technické riešenie bude lacnejšie. Teraz odhaduje, že cena stúpne z pôvodných 19 najmenej na 32 miliónov eur. Stavba bude mať pritom o dva pruhy menej, ako mala mať pôvodne.

Začiatky rozširovania D1
Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Sencom sa začala rozširovať za druhej Ficovej vlády. Výstavbu križovatky Triblavina pri Bernolákove si NDS objednala v roku 2015.

O rok na to ministerstvo dopravy podpísalo zmluvu na obchvat Bratislavy D4. Aj ten zasahuje do rozširovania D-jednotky, lebo sa s ňou križuje.

Ministerstvo sa navyše v zmluve zaviazalo, že do januára 2019 rozšíri diaľnicu D1 až po križovatku Triblavina.

Z oboch zmlúv to vyzeralo tak, že najväčší dopravný problém východnej strany Bratislavy sa na dlhé roky vyrieši: Satelitné obce okresu Senec získajú pripojenie na D1, ktorá sa po Bratislavu rozšíri na šesť pruhov a prepojí s novým obchvatom D4, ktorý bude mať tiež šesť pruhov.

Náhla zmena projektov
Všetko sa začalo kaziť, keď sa NDS a ministerstvo dopravy rozhodli, že projekt rozširovania D1 zmenia. Vyškrtli z neho takzvané kolektory, súbežné cesty, cez ktoré sa mali na D1 napájať autá z okolitých dedín a logistických parkov.

Podľa pôvodného plánu mala mať rozšírená diaľnica 6 pruhov a po každej strane mali byť ešte dva ďalšie pruhy kolektorov.

NDS sa potom rozhodla, že diaľnica bude mať 8 pruhov, a že kolektory vyhodí. Zdôvodnila to novou dopravnou štúdiou, ktorá počíta s väčším náporom áut a ten si vyžaduje robustnejšiu diaľnicu.

NDS okrem toho tvrdila, že nové riešenie bude lacnejšie. „Navrhované technické riešenie súvisí so zefektívnením predmetnej stavby, ako aj nadväzujúcich úsekov medzi Bratislavou a Sencom v rámci skapacitnenia D1, teda s úsporou finančných prostriedkov,“ tvrdila vtedy NDS.

Takto nejako si to NDS predstavuje:
Obrázok

Pre jedného developera
Napokon to bolo oveľa zložitejšie, lebo zmenu stavby napadlo Občianske združenie Triblavina s tvrdením, že diaľnica bez kolektorov bude slúžiť iba jednému developerovi – firme Starland Holding, za ktorou boli podnikatelia Mario Hoffmann a Peter Korbačka z J&T Real Estate.

Bola to iba čiastočná pravda. O napojenie na diaľnicu prišli ostatní developeri a majitelia pozemkov pri diaľnici, ale okolité obce sa na Triblavinu pripoja novými cestami, ktoré pripravuje Bratislavský samosprávny kraj.

Napojenie na Bernolákovo plánuje dokončiť v druhom kvartáli 2021 a napojenie na Chorvátsky Grob až v 3. kvartáli 2022. „Všetko ale závisí od ukončenia samotnej križovatky Triblavina. Bratislavský samosprávny kraj aktuálne podal žiadosť o stavebné povolenie prepojenia diaľničnej križovatky Triblavina s cestou v Chorvátskom Grobe,“ povedala hovorkyňa župy Lucia Forman.

Nový začiatok po troch rokoch
Aktivistom sa nepodarilo kolektory vrátiť naspäť do projektu, iba zdržali výstavbu takmer o tri roky. Zastavili aj práce na vedľajšej križovatke D1/D4, kde mali byť tiež pôvodne kolektory.

Spory o kolektory sa ukončili až v roku 2018. Firma Porr dostala od NDS nové stavebné povolenie a mohla obnoviť práce.

Lenže bola to už úplne iná križovatka, ako tá, ktorú nacenili ešte v roku 2013. Niektoré náklady klesli, iné stúpli, ale ich celková bilancia bola pre NDS veľmi nepriaznivá.

Dokonca aj zrušenie kolektorov si vyžiadalo náklady navyše, lebo vznikol problém s prebytočnou zeminou.

Pôvodne sa mala výkopová zemina použiť do násypov pod kolektory. Keďže sa nerobili, hlinu nebolo kam dať. Stavbári si podľa interného dokumentu NDS v tejto súvislosti nárokujú na doplatok 2,7 mil. eur. Napokon časť zeminy dočasne umiestnili na miesto, kde mali byť pôvodne kolektory.

„Zeminu použijeme pri realizácii II. etapy projektu rozšírenia diaľnice D1, pri realizácii obchádzkových trás,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

V plnej prevádzke
Nové riešenie bolo ťažšie napríklad aj v tom, že sa stavalo za plnej prevádzky. Pôvodne mali stavbári postupovať tak, že najskôr postavia kolektory, potom na ne presmeruje dopravu z diaľnice, diaľnicu zbúra a na jej mieste postaví premostenie križujúce novú lokálnu cestu.

Nové riešenie bolo náročnejšie na organizáciu a bezpečnosť práce, lebo sa stavalo za plnej prevádzky. Aj to prispelo k zvýšeniu nákladov. Teraz je už takmer hotové a vyzerá takto:
Obrázok
Gro križovatky Triblavina tvorí podjazd pod diaľnicu D1, ktorú v tomto úseku rozširujú na 8-pruh. Foto: NDS

Časť nákladov podľa NDS navyše nesúvisela so zmenou riešenia, ale so zmenou noriem.

Už odsúhlasili 27 miliónov
NDS zatiaľ odsúhlasila zvýšenie zmluvnej ceny z 20 na 27 miliónov eur. Teraz ale budú rokovať o ďalších pokynoch na zmenu a dodatkoch. NDS podľa interného dodatku predpokladá, že konečná zmluvná cena sa zvýši na 32 miliónov eur.

Ďalšie nároky spoločnosti Porr vo výške 3,6 milióna eur sú podľa NDS sporné. Firma žiada, aby sa ceny zvýšili o infláciu, lebo lehota výstavby sa extrémne predĺžila. NDS zase namieta, že podľa zmluvy inflácia nemá byť dôvodom na úpravu cien.

V tomto momente je teda isté zvýšenie ceny o 7 na 27 miliónov eur. NDS interne počíta s ďalšími 5 miliónmi a necelé 4 milióny zostávajú sporné.

Momentálne NDS rokuje s dodávateľom o dodatku, ktorý má práve rast cien zohľadniť. „O rozsahu a obsahu dodatku sa momentálne rokuje, tak aby predmetný dodatok zahrňoval potrebné úpravy a doplnenia pôvodnej zmluvy a jej dodatkov a zároveň, aby bol uzavretý v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,“ povedala hovorkyňa NDS.

NDS má pre zvýšenie ceny viacero vysvetlení, ktoré sú ale pre laika nepochopiteľné a jasne z nich nevyplýva, či je zvýšenie najmenej o polovicu legitímne.

Porr ako aj iní dodávatelia nemajú dovolené bez súhlasu NDS poskytovať vyjadrenia pre médiá.

Problémové dodatky
Príbeh Križovatky Triblavina ukázal, aké nebezpečné je meniť projekt, keď už je podpísaná zmluva. Ešte väčšie škody takýto prístup spôsobil úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové, ktorý stavbári pre nezhody s NDS nedokončili.

„Triblavina nie je prvá stavba, ktorá sa realizovala zásadne inak, ako ju NDS súťažila. A nemohli za to nepredvídateľné prírodné podmienky, ale iné dodatočné zmeny zadania pre už vybraného zhotoviteľa,“ upozornil analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík. Zmeny majú podľa neho často banálny prínos oproti vynaloženým nákladom.

Pri veľkých dopravných stavbách podľa neho môžu byť niektoré zmeny potrebné, ale v prípade NDS je problém ich množstvo a finančný rozsah.

„Na menších dopravných stavbách v SR sú to navyše milióny, na väčších desiatky miliónov eur. Nie výnimočne, ale už pravidelne. Pri niektorých stavbách NDS, ako sú napríklad úseky D1 pri Žiline, privádzač Lietavská Lúčka, či stavby diaľnice D3, sú už akoby samozrejmosťou dodatočné náklady v desiatkach miliónov eur,“ hovorí Kovalčík. Podobne je to podľa neho aj na veľkých železničných stavbách. Výzvou pre nové vedenie ministerstva by malo byť zavedenie pravidiel, ktoré by takúto prax zastavili.

„Nechcem špekulovať, kde to bolo katastrofálne zlým riadením a kde zámerným konaním zodpovedných v prospech iných subjektov. Každopádne si viaceré stavby v rezorte dopravy zaslúžia pozornosť vyšetrovateľov,“ hovorí Kovalčík.

https://e.dennikn.sk/1933974/zbabrane-r ... vicu-viac/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 419
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2020

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.