Podľa analytikov je projekt tunela Soroška rizikový

Moderátor: Moderátori

Podľa analytikov je projekt tunela Soroška rizikový

Odoslaťod Pacho » 29. Dec 2019 15:01

Úsek R2 medzi Rožňavou a Jablonovom nad Turňou bude mať 14 kilometrov, z čoho 4 kilometre bude mať tunel Soroška.
Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií kritizujú projekt za štvrť miliardy eur, súčasťou ktorého je tunel Soroška.

Najprv upozornili na to, že ministerstvo dopravy, respektíve Národná dialničná spoločnosť (NDS), ich o tendri vopred neinformovali, čím porušili uznesenie vlády. Od nového roka pritom už bude takéto počínanie protizákonné.

Teraz k tomu dodávajú, že tento úsek v náročnom teréne a vo vysokom stupni enviromentálnej ochrany má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu.

„Investičné projekty z našich peňazí by sme mali pripravovať oveľa dôslednejšie ako práve vyhlásené verejné obstarávanie na tunel popod Sorošku," tvrdia.


Projekt za štvrť miliardy
Tender na zhotoviteľa úseku rýchlostnej cesty R2 Rožňava- Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška, v celkovej dĺžke 14 km vypísala NDS uplynulý piatok. Predpokladaná hodnota zákazky je cca 243 milónov eur bez DPH.

Samotná stavba štvorkilometrového tunela aj s technologickým vybavením si má vyžiadať 144 miliónov eur. Na úseku bude aj 12 mostných objektov a dve križovatky.

Uzatvorenie zmluvy s víťazom tendra predpokladajú na konci roka 2020.

Úsek R2 má zrýchliť diaľkovú dopravu v regióne. Plánovaný tunel má byť náhradou dnešného horského priechodu, ktorý spomaľuje dopravu. Problematický je najmä v zime.

„Po dostavbe umožní odklon tranzitnej dopravy mimo chránené a zastavané územia, čím sa zlepší životné prostredie a zvýši sa bezpečnosť obyvateľov a účastníkov cestnej premávky. Motoristi pocítia zvýšenie dopravného komfortu a zároveň sa dobuduje ucelený úsek nadradenej dopravnej infraštruktúry na Slovensku," opisuje projekt NDS.

Analytici ale projektu vyčítajú mnohé veci.

Keďže súťaž vypísali bez toho, aby projekt nechali analytikom posúdiť, analytici zverejnili hodnotenie aspoň ex post.

Podľa nich nie je projekt spoločensky návratný, nemá stavebné povolenie. Razenie tunela nesie výrazné a nepopísané environmentálne riziká a keďže ide o zložitý horský masív a projekčné podklad sú neúplné je tu vysoké riziko, že náklady sa navýšia a výstavba sa oneskorí.

(Ne)návratnosť
Pomer spoločenských prínosov a nákladov tohto projektu je podľa ÚHP pod hranicou návratnosti.

„Enviromentálne prínosy projektu sú minimálne. Najväčší prínos projektu tvoriaci až dve tretiny je úspora času osobných vozidiel (83 mil. eur). Úspora času nákladných vozidiel je takmer desaťnásobne nižšia oproti osobným (10 mil. eur). Ďalšie menšie prínosy tvoria úspory na palive, emisiách a nehodovosti," píše v hodnotení ÚHP.

Podotýkajú, že cestovné časy vlakov z Rožňavy do Košíc sú dnes podobné s automobilovými. Ak sa železničná doprava posilní, tak je rizikom z hľadiska návratnosti projektu.

„Zahustenie spojov spolu s modernizáciou a elektrifikáciou trate medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou, ktorá zlepší cestovné časy, môže zvýšiť príťažlivosť vlakovej dopravy a následne znížiť prínosy z cestných projektov," píšu v analýze.

Riziká pri razení tunela
Analytici upozorňujú tiež na enviromentálne riziká pri stavbe tunela. Východný portál tunela sa počas prípravy projektu posunul o 350 metrov, úniková rúra a prístup k vetracej šachte tak ústí do najvyššieho stupňa ochrany prírody a krajiny.

Je tiež podľa nich nevyhnutné zohľadniť vplyv na jaskyne a živočíchov, ktoré ich obývajú.

„Projekt počíta s drenážovaním a odvedením podzemnej vody, vetranie tunela je navrhnuté prostredníctvom vertikálnej vetracej šachty, ktorá ústi v 5. stupni ochranného pásma. Takéto technické riešenie je v rozpore so stanoviskami štátnych orgánov na ochranu životného prostredia. Život v jaskynných útvaroch je závislý na podzemnej vode," konštatuje ÚHP.

Výstavbou tunela je podľa nich ovplyvnená až jedna tretina podzemných vôd.

Podotýkajú tiež, že projekt nemá stavebné povolenie a sekundárne posúdenie, ktoré má preukázať, že sa urobili všetky opatrenia, aby sa zabránilo negatívnym vplyvom stavby.

„Pre chýbajúce technické podklady a úradné rozhodnutia k ochrane vôd, v súčasnosti nie je možné podľa zákona vydať chýbajúce stavebné povolenie," uvádzajú.

Predpokladajú, že bude potrebné urobiť nový proces posúdenia vplyvov na životné prostredia EIA.

Navyše pre prírodné podmienky v oblasti sa môže projekt zbrzdiť. Ak pri výstavbe narazia na jaskyňu, práce sa pozastavia. Komplikácie pri razení môže podľa nich spôsobiť aj horninové prostredie, ktoré má v niektorých úsekoch zlú kvalitu.

[u]Odporúčania ÚHP/ MF SR[/u]

*Optimalizovať náklady s cieľom zvýšiť spoločenskú návratnosť projektu.
*Pred vyhlásením verejného obstarávania dokončiť potrebnú projektovú prípravu, popísať všetky potrebné technické opatrenia na ochranu podzemných vôd a získať kladné rozhodnutie orgánu štátnej vodnej správy.
*Získať stavebné povolenie pred vyhlásením verejného obstarávania.
*Vyhodnotiť platnosť posúdenia EIA a riziká zmien v projekte vzhľadom k potrebe nového posúdenia EIA s cieľom financovať projekt cez európske fondy.
*Minimalizovať riziko nárastu nákladov a prekročenia lehoty na sprejazdnenie kvôli zložitej geológii horninového prostredia.
*Zohľadniť vplyvy na životné prostredie v spoločenskom posúdení projektu.
aktuality.sk
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 119
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.