Tunel Višňové môže niekomu spadnúť na hlavu

Moderátor: Moderátori

Tunel Višňové môže niekomu spadnúť na hlavu

Odoslaťod rado » 18. Dec 2019 19:49

17.12.2019 22:13 Ján Kováč
https://e.dennikn.sk/1689597/v-tuneli-v ... -tam-hrozi

  • V najväčšom diaľničnom tuneli Višňové praská betónová klenba.
  • Stavbári tunel prerazili, ale nedokončili, lebo ich vyhnali a nových nenašli.
  • Ak sa práce urýchlene neobnovia, škody a hrozby budú narastať.
  • Traja špičkoví tunelári vysvetľujú, čo sa deje a môže udiať v podzemí.

Keď sa razí cestný tunel, zároveň treba betónovať jeho steny a klenbu. Potom sa osadí hydroizolácia a betónuje sa druhá, vnútorná klenba. To je tá, ktorú vidíte, keď prechádzate autom hotovým tunelom.

Prvá vrstva má dočasnú funkciu, po nejakom čase praská a ničí ju podzemná voda, druhá sa už projektuje na 100-ročnú životnosť.

Keď raz začnete, mali by ste betónovať, až kým bude aj vnútorná, definitívna klenba hotová.

V tuneli Višňové sa však práce pred rokom zastavili a teraz už betón praská.

Popri tom sa hľadá vinník. Národná diaľničná spoločnosť vyhnala stavbárov, ktorí meškali s termínmi, ale nemala žiadny seriózny náhradný plán. Preto bude mať aj ona nejaký podiel viny na škodách. Zároveň bude však tvrdiť, že za škody môžu stavbári, lebo nebetónovali kvalitne.

Podľa informácií Denníka E malo byť práve podozrenie z nekvalitného betónovania dôvodom pre pondelňajšie policajné razie. Národná kriminálna agentúra ich spravila na stavenisku, ale aj v kanceláriách stavbárov a NDS.

Iba dočasné riešenie

Po celej dĺžke tunelových rúr je už dokončená prvá vrstva železobetónu – takzvané primárne ostenie. To má však len dočasnú funkciu – zaisťuje stabilitu tunela počas razenia. Jeho životnosť je štandardne 10 rokov, ale vo Višňovom je vzhľadom na náročné geologické podmienky skrátená na 5.

V niektorých častiach sa môže znehodnocovať aj skôr. Geologické podmienky 7,5-kilometrového tunela Višňové sú totiž podľa odborníka veľmi rozmanité. Hornina, napríklad žula je tektonicky porušená.

„Zároveň je tu výskyt podzemnej vody. Podzemná voda a možný výskyt uvoľnených horninových blokov rôznej veľkosti v strope tunela pôsobia na primárne ostenie a predstavujú nepredvídateľné riziko, t. j. nebezpečenstvo pádu zo stropu. Ide však o lokálne miesta, ktoré nevieme predvídať,“ vraví riaditeľ divízie podzemných stavieb spoločnosti Tubau Vladimír Hozza.

Preto treba nedokončený tunel pravidelne monitorovať a čo najskôr definitívne zaistiť, čiže dokončiť aj druhú, finálnu klenbu, takzvané sekundárne ostenie, potvrdil Hozza a zároveň aj ďalší dvaja slovenskí experti na tunely.

Toto sekundárne ostenie je zatiaľ hotové len na 60 percentách tunela. Zvyšok je rizikový. „Neprimeraná časová prestávka medzi primárom a sekundárom môže v istej geologickej stavbe masívu spôsobiť poškodenie primárneho ostenia,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti TuCon Jozef Hric.

Dočasná vrstva môže niekde držať aj roky, ale inde ju treba opravovať, podopierať alebo urýchlene dobudovať druhú, definitívnu klenbu, vravia experti. Napríklad v severských krajinách sa podľa Hrica sekundárne ostenie ani nerobí, lebo je tam priaznivá geológia.

Ak sa klenba vo Višňovom v niektorých miestach poškodí, projektant by mal navrhnúť opravy. „Poslať pod porušené primárne ostenie ľudí považujem za príliš veľké riziko,“ vraví Hric.

Budú chcieť odškodnenie

NDS predpokladá, že škody v tuneli sa zmestia do 5 miliónov eur. „Tie budeme požadovať od zhotoviteľa,“ povedal v novembri investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

Podľa informácií Denníka E mal k betónovaniu oboch vrstiev – primárnej aj sekundárnej výhrady aj stavebný dozor.

Stavebnému združeniu Salini – Dúha nariadil, aby spravilo diagnostiku. Výsledkom malo byť zistenie, že sekundárne ostenie nie je v niektorých miestach dosť hrubé.

Niekde to stačí opraviť – prázdne miesta dobetónovať alebo vyplniť špeciálnou sanačnou hmotou. Niekde však treba celé ostenie vybúrať a nahradiť novým.

Ďalším rizikom sú v niektorých miestach priesaky, ktoré môžu znamenať, že sa poškodila izolácia.

Dozor našiel v sekundárnom ostení aj trhliny. Tie však podľa experta na tunely, ktorý nechcel byť menovaný, nie sú vážne a dajú sa opraviť.

Aj tieto škody budú predmetom ďalších sporov medzi stavbármi a NDS.

Čo sa bude opravovať

Teraz sa budú štátni manažéri so stavbármi hádať, kto za popraskanú klenbu môže. „Náš názor je, že ak by pokračovala realizácia sekundárneho ostenia plynule, nebol by problém a primárne ostenie by vydržalo. Jeho kvalita bola dostatočná,“ vraví expert, ktorý tunel Višňové dôkladne pozná, no vzhľadom na citlivosť témy nechcel byť menovaný.

NDS si už vybavila banské oprávnenie, čím na seba prevzala časť zodpovednosti. Teraz by mala platiť geologický monitoring, ktorý si už aj objednala, a v prípade potreby opravovať poškodené primárne ostenie.

„Ostenie sa štandardne opravuje len v miestach, kde dochádza k prasklinám, len časť konštrukcie sa zosilní alebo nahradí novým prvkom. Len výnimočne dochádza ku kompletnej výmene ostenia na úseku tunela,“ vraví odborník.

NDS sa bude snažiť náklady preniesť na stavbárov – bude sa snažiť dokázať, že pochybili už oni pri betónovaní. O nekvalitnom betónovaní v časti tunela sa hovorilo už dávnejšie, ale zásadná otázka je, koľko škôd môže NDS hodiť na dodávateľa a koľko bude musieť zaplatiť sama.

Pôvodná cena, s ktorou Salini a Dúha vyhrali súťaž, bola 410 miliónov eur. Minuli len časť sumy, o ďalšie peniaze sa budú súdiť.

Ak by NDS zanedbala monitoring a opravy, mohli by z toho vzniknúť ešte väčšie škody. „Počas deformácie a degradácie primárneho ostenia sa rozvoľňuje okolité horninové prostredie a zvyšuje sa zaťaženie primárneho ostenia. Pri zvýšených deformáciách vznikajú v primárnom ostení trhliny, veľké deformácie ostenia a prípadne môže dôjsť aj k zavaleniu časti tunela. NDS by mala takéto nebezpečné stavy odstraňovať. Nebezpečnými stavmi rozumieme porušenie primárneho ostenia, jeho vypadávanie, veľké prítoky podzemných vôd, ktoré degradujú ostenie a dno tunelovej rúry. To je potrebné eliminovať,“ vraví expert.

Ďalší problém je, že stavbári odišli zo stavby uprostred rozrobených prác, ktoré bolo treba dokončiť. „Realizované výkopy pre základové pásy boli spravené, ale nespravila sa betonáž. Boli vyrazené niektoré výklenky, ale neboli ošetrené striekaným betónom – neboli ukončené ucelené pracovné cykly. To výrazne vplýva na životnosť konštrukcie. Ak nie je hornina ochránená vrstvou betónu, tak degraduje, a ak tam tečie voda, tak sa degradácia zvyšuje. Podkopané ostenie a pod ním stojaca voda je pre stabilitu tunela veľmi nebezpečná,“ vraví odborník.

NDS sľúbila, že začne v súťaži vyberať novú stavebnú firmu v auguste. Doteraz to nespravila. Malo by ísť o takzvaný súťažný dialóg, ktorý je časovo náročnejší, lebo si vyžaduje dlhšie diskusie s uchádzačmi o podmienkach.

V prvej fáze zoberie pár týždňov selekcia spoľahlivých firiem, ktoré vôbec dostanú šancu zapojiť sa do súťaže. Tie potom dostanú možnosť v rámci súťažného dialógu pripomienkovať podmienky súťaže.

„Predpokladám, že súťažný dialóg bude trvať 6 – 8 mesiacov vzhľadom na komplikovanosť stavby a skúsenosti s bratislavským obchvatom, ktorý je obdobne ťažký projekt,“ myslí si prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Ďalšie mesiace budú potrebovať uchádzači na prípravu cenových ponúk, a potom z nich bude NDS vyberať víťaza.

Ak by šlo všetko najlepšie, ako sa dá, čo sa ešte nikdy vo Višňovom nestalo, práce sa budú dať obnoviť na konci budúceho roka.

Súčasní manažéri NDS, ktorí sú za zlyhanie vo Višňovom zodpovední, budú vtedy už pravdepodobne odvolaní.

So stranami Sieť a Most-Híd, ktoré ich nominovali, to totiž pred parlamentnými voľbami nevyzerá tak dobre, že by si po blížiacich sa parlamentných voľbách mohli udržať vplyv v NDS.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.