Sága Višňové pokračuje. Čo predchádzalo razii?

Moderátor: Moderátori

Sága Višňové pokračuje. Čo predchádzalo razii?

Odoslaťod DrX » 16. Dec 2019 20:59

Sága Višňové pokračuje. Čo predchádzalo razii?

Staval v poradí tretí uchádzač v súťaži.

16. dec 2019 o 16:52 Jozef Tvardzík Odoberať autora na email

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.
Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.(Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)
Písmo:A-|A+95
Článok pokračuje pod video reklamou
Zapnúť zvuk
Video reklama
REKLAMA: 0:06

Už tieto Vianoce ste mali cestovať na východ Slovenska po D1 a vyhnúť sa tak strastiplnej ceste cez Žilinu a popod Strečno.

V decembri 2019 mal byť podľa plánu spustený 7,5-kilometrový tunel Višňové na úseku Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala.

Z pohodlnejšej cesty za 410 miliónov eur, ktorá mohla skrátiť cestu autom o približne 15 minút, je stále len divoký sen.
Súvisiaci článok NAKA zasahuje pre tunel Višňové vo viacerých krajoch Čítajte

Ďalších desať minút vodiči mohli ušetriť pri obchvate Žiliny z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky s tunelmi Ovčiarsko a Žilina.

Tento úsek mal byť otvorený podľa pôvodného termínu už v januári 2018, no nestalo sa.

Kým úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka má aspoň vidinu otvorenia, tunel Višňové je stále nekonečná sága, ktorá je momentálne v hľadáčiku polície.

Národná kriminálna agentúra (NAKA) od pondelka rána zasahovala v Prešovskom, Žilinskom a Bratislavskom kraji . Razia sa týkala výstavby diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové. „Bližšie informácie poskytneme, ak to umožní procesná situácia,“ uviedla polícia na facebookovom profile.
Úsek Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala
Úsek Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala (zdroj: INEKO)
Sľubuje, že bude spolupracovať

Razia pravdepodobne súvisí so spoločnosťou Dúha prešovského podnikateľa Miroslava Remetu, ktorý v konzorciu s talianskym stavebníkom Salini Impregilo staval tunel Višňové, no projekt sa skončil fiaskom.

Vláda v marci tohto roka schválila ukončenie zmluvy so stavbármi, ktorí sa od roku 2014 na úseku, kde sa nachádza tunel, trápili a zazmluvnený úsek nedokázali dokončiť.

Remeta pre denník SME povedal, že nevie, o čo ide. „Dnes mám pocit, že sa tu kreuje nejaké zastrašovanie, pretože štát mal zaplatiť nejaké peniaze. Neviem si to ináč vysvetliť, ako určitý nátlak. Nechcem to ďalej komentovať, neviem o čo ide, som prekvapený,“ reagoval Remeta.
Súvisiaci článok Remeta z Dúhy o zásahu NAKA: Považujeme to za nátlak Čítajte

Jeho firma Dúha poskytla stanovisko, v ktorom tvrdí, že je pripravená poskytnúť všetky doklady a dokumenty k dielu Višňové a je pripravená plne spolupracovať.

„(Dúha) má výsostný záujem, aby boli vyšetrené všetky kuloárne podozrenia, či už na strane zhotoviteľa, objednávateľa alebo stavebného dozoru. Zároveň sme rovnako za to, aby sa týmto spôsobom postupovalo vo všetkých prípadoch,“ dodala firma.

Zásah podľa ministerstva dopravy potvrdzuje, že zastaviť výstavbu na tuneli Višňové bolo správne. Hovorkyňa rezortu Karolína Ducká povedala, že na stavbe boli od začiatku problémy. Ministerstvo i Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa nej poskytne maximálnu súčinnosť pri vyšetrovaní.
Stavba úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (8 fotografií)
Ako sa dostala Dúha k zákazke

Konzorcium Salini a Dúha získali zákazku s cenou 410 miliónov eur ešte v roku 2014 za ministra Jána Počiatka (Smer). Tender vyhlásil v roku 2011 jeho predchodca Ján Figeľ (KDH).

Zo začiatku vyzeralo všetko v poriadku. Firmám boli dokonca poskytnuté štyri mesiace na predkladanie ponúk, čo bol nadštandard. Dostatok času sa prejavil aj v tom, že dve najnižšie ponuky prišli od firiem s najlepšou reputáciou.

Jednou z nich bolo konzorcium Skanska-Strabag, ktoré ponúklo 338,29 milióna eur bez DPH. Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, Metrostav a Marti Contractors za 382,83 milióna eur.

Je pritom až zvláštne, že NDS v tom čase očakávala, že celý úsek sa bude dať postaviť za približne 900 miliónov eur, takže ponuky stavbárov o polovicu lacnejšie boli prekvapením.

Obe konzorciá mali dostatočné skúsenosti s výstavbou diaľnic a tunelov na Slovensku, disponovali veľkými kapacitami a realizovali iné stavby načas alebo len s miernym oneskorením.

Lenže potom sa začal celý tender komplikovať. S víťazstvom konzorcia Skanska-Strabag sa nestotožnil druhý najlacnejší uchádzač Doprastav. „Prevládli čudné zákulisné hry a snahy zbaviť sa najlacnejšej ponuky,“ povedal analytik INEKO Ján Kovalčík.

Úrad pre verejné obstarávanie na základe námietok združenia vedeného Doprastavom, ktoré spochybňovalo cenu a technológiu vetrania tunela navrhnuté Skanskou a Strabagom, nariadil opätovné vyhodnotenie ponúk.

Namiesto toho, aby NDS pochybnosti rýchlo odstránila a potvrdila pôvodné rozhodnutie, začali prevládať zákulisné hry a snahy zbaviť sa najnižšej ponuky. Ťahanicami sa stratilo asi 1,5 roka a stavba nakoniec bola, paradoxne, priklepnutá tretiemu v poradí.
Zmluva, ktorá nemala byť nikdy podpísaná

Minister Ján Počiatek zmluvu podpísal s Dúhou a talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Konzorcium pritom ponúklo o 70 miliónov vyššiu cenu. Navyše podľa Kováčika bola vyššia ponuka menej reálna a jej splniteľnosť bola od začiatku otázna.

Obzvlášť v situácii, keď ju predložila skupina, ktorá nemala so stavbami na Slovensku žiadne skúsenosti a ktorého domáci partner Dúha mal iba obmedzené kapacity a nie najlepšiu reputáciu.

Už na začiatku bol rozbeh Talianov veľmi pozvoľný, pretože nemali na Slovensku stavebné kapacity a zo zahraničia stiahli manažérov a inžinierov, ktorí mali slabé skúsenosti.

„Je to dôsledok série zlých rozhodnutí zo strany štátu i zlého riadenia zo strany zhotoviteľa,“ hovorí Kovalčík o problémoch kritickej časti D1. Analytik je presvedčený, že zmluvu so združením Dúha a Salini Impregio štát nikdy nemal ani podpísať.

Navyše, NDS si hneď po podpise zmluvy vyžiadala preprojektovať stovky projektov a menila podmienky výstavby. Všetky zmeny museli prejsť schvaľovacím procesom, či už interným v NDS, zmenou územného rozhodnutia, získania stavebného povolenia, niekde aj posúdením vplyvov na životné prostredie.

Diaľničiari na tieto okolnosti nedokázali včas reagovať, dochádzalo k zbytočným prestojom a zdržaniam. Nástupcovia Počiatka na čele rezortu dopravy, či už šlo o Romana Brecelyho (Sieť) i Arpáda Érseka (Most-Híd) sa počas celej doby výstavby tunela Višňové spolu s NDS len prizerali na pomalé tempo výstavby.
Zastavili práce

Ministerstvo dopravy konalo, až keď bolo neskoro a bolo jasné, že termín dokončenia v decembri 2019 sa nestihne. Ku konaniu ministerstva prispela situácia v Dúhe.

Dúha podľa NDS počas jesene 2018 avizovala, že úsek dokončí iba v prípade, ak mu NDS alebo ministerstvo dopravy poskytne nad rámec platného kontraktu peniaze v objeme 120 až 160 miliónov eur.

Lenže staviteľ neposkytol žiadnu relevantnú dokumentáciu ani nezdôvodnil oprávnený nárok a zároveň nevedel garantovať dokončenie úseku po poskytnutí týchto dodatočných peňazí.

Nedostatok peňazí spôsobil, že firmy na Višňovom prestali pracovať. Stratu sa snažilo konzorcium znižovať neuhrádzaním svojich záväzkov voči subdodávateľom.

Lenže konzorcium to videlo inak. Subdodávatelia na stavbe zastavili práce a žiadali úhradu platieb ako reakciu na minuloročnú mediálnu akciu premiéra Petra Pellegriniho (Smer) a ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

Obaja politici prileteli na stavbu vrtuľníkom, pred novinármi kritizovali pomalý postup prác a dodávateľovi hrozili vypovedaním zmluvy. Tieto hrozby následne vystrašili subdodávateľov.

Analytik Kovalčík sa domnieva, že dohoda na ukončení zmluvy z marca tohto roka v mnohom vychádzala v ústrety práve konzorciu. Aj preto, že ich zbavila rizika sankcií a pôvodného zhotoviteľa aj zodpovednosti za riadne dokončenie stavby.
Kto bude doplácať

Zostáva len riešenie sporov na doteraz zrealizovaných častiach. Tie momentálne prešetruje Komisia na riešenie sporov, zložená z troch medzinárodne uznávaných odborníkov.

Bývalý taliansko-slovenský zhotoviteľ predložil Komisii pre riešenie sporov na posúdenie nároku vo výške 52,6 milióna eur.

Experti v novembri uznali konzorciu nárok na predbežnú položku vo výške 7,8 milióna eur. Peniaze experti priznali za výlom v tuneli nad rámec pôvodnej dohody, ktorý v ňom vznikol zosuvom.

Diaľničiari predpokladajú, že po vyčíslení všetkých vzájomných nárokov bude doplácať bývalý zhotoviteľ, a nie oni.

Od bývalého zhotoviteľa bude podľa Trendu napríklad požadovať desiatky miliónov eur za to, že stavebné firmy neprerazili tunelové rúry v stanovených termínoch. Len za zmeškané termíny si bude nárokovať 12 miliónov eur.

Úsek D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, ktorého súčasťou je tunel Višňové, musí byť hotový najneskôr v roku 2023, aby ho preplatil Brusel. Ak sa diaľničnej spoločnosti podarí vybrať nového dodávateľa a naštartovať výstavbu budúci rok, so splnením tohto termínu by nemal byť problém.

Na dokončenie zostanú štyri roky. Lenže sa blížia parlamentné voľby, po ktorých sa zvykne meniť manažment NDS.

Kto úsek dokončí, tak ešte nie je jasné. Prebehli už takzvané trhové konzultácie s potenciálnymi kandidátmi a tender by v lepšom prípade mal byť vyhlásený do konca tohto roka alebo v januári. Nová súťaž by mala mať predpokladanú hodnotu zákazky vo výške 261 miliónov eur.
Čo je s úsekom Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka

Je pravda, že úsek je dokončený, no nedá sa spustiť do ostrej prevádzky. „Zabudlo“ sa na trojkilometrový diaľničný privádzač a dôležitú križovatku, ktorá stále nie je hotová. Tento úsek je tak slepá ulica. Na jeho konci je rozostavaná križovatka, ktorú stavalo taliansko-slovenské združenie Salini-Dúha ako súčasť úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Tento úsek bude podľa všetkého strihať až nová vláda koncom budúceho roka, odhaduje Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/22285077/saga-vi ... ml?ref=trz
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.