Bugárov vytúžený tunel nemá všetky povolenia, aj tak preň ce

Moderátor: Moderátori

Bugárov vytúžený tunel nemá všetky povolenia, aj tak preň ce

Odoslaťod Ister » 31. Dec 2019 18:46

Útvar hodnoty za peniaze hodnotí diaľnicu s tunelom Soroška v aktuálnej podobe ako spoločensky nenávratnú s množstvom rizík a bez stavebného povolenia.
Hodnotenie prichádza ex-post, pretože diaľničiari analytikov obišli a vyhlásili tender bez nich.
V regióne má mimoriadne volebné výsledky vládny Most-Híd, ktorý spravuje ministerstvo dopravy.
V piatok ohlásili manažéri z Národnej diaľničnej spoločnosti súťaž o stavbu úseku rýchlostnej cesty medzi Rožňavou a Jablonovom nad Turňou.

Úsek R2 dlhý 14 kilometrov má byť vôbec prvým južným, ktorý povedie aj v tuneli (4,2 km tunel Soroška).


Zelenou plánované, čiernou hotové diaľnice a rýchlostné cesty. Zdroj – NDS
Územie je zaujímavé pre stranu Most-Híd. V rožňavskom regióne namerali strane Bélu Bugára v posledných parlamentných voľbách 16,8 percenta a v Jablonove nad Turňou 38 percent.

Čo hovoria dáta
Z Bugárovej priority je živá diaľničná zákazka napriek tomu, že podľa merateľných dát sa ju oplatí lepšie pripraviť alebo dokonca dôkladne porovnať povrchové varianty s tunelovým.

To je informácia dôležitá aj pre ďalšie regióny, pretože čím skôr sa diaľnica postaví tam, kde ju menej treba, tým dlhšie si počkajú na úľavu tam, kde diaľnicu potrebujú naliehavejšie.

V prípade Sorošky sú dáta mimoriadne kritické. Podľa posudku Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) projekt nie je v jeho aktuálnej podobe spoločensky návratný ani pripravený a skrýva množstvo rizík najmä pre razenie v krasovom území.

Analýzu zverejnilo mninisterstvo financií až po vyhlásení súťaže, pretože diaľničiari ho pri tendri o Sorošku obišli.

„Ministerstvo dopravy, respektíve NDS, vypísalo súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií. Robíme to preto aspoň teraz, ex post,“ píše ÚHP na Facebooku.

Diaľniční manažéri tak obišli uznesenie vlády, od budúceho roka už bude takéto konanie protizákonné, píšu analytici. Tí tiež zrátali, že odhadované náklady na diaľnicu zaostávajú za jej prínosmi, ktoré sú v úspore času, pohonných hmôt či emisií a skleníkových plynov či iných benefitov očakávaných od diaľnic.

Výpočet problémov a rizík sa tým nekončí.

„Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je dnes spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,“ píše ÚHP na Facebooku.

Analytici upozorňujú, že miestny terén je pre razenie tunela mimoriadne náročný, čo môže tlačiť na ďalšie predraženie a odsúvanie dostavby. Aktuálne sa cena stavby odhaduje na 243 miliónov eur bez DPH.

Diaľnica plná rizík
„Až 51 percent trasy tunela predstavuje zlú alebo veľmi zlú kvalitu horninového prostredia,“ píše v správe ÚHP.

S nákladmi na diaľnicu na Gemeri nám nepomôžu ani eurofondy. Asi pre rokom to priznal aj minister dopravy Árpád Érsek.

„Keď sa začne stavať tunel Soroška, nedokážeme (ho) financovať zatiaľ z eurofondov, lebo sú tam také hustoty v tomto momente, že na to Európska komisia nepristúpi,“ priznal Érsek v relácii RTVS O 5 minút 12.

Podľa ÚHP je to pre slabú spoločenskú návratnosť autostrády, ale tiež preto, že posledné posudky jej dosahov na životné prostredie sú desať rokov staré. To zakladá ďalšie riziká v podobe dodatočných nákladov na zmierňovanie vplyvov diaľnice na prírodu a ďalšie komplikácie pri stavbe.

„Pri stavbe tunela v prípade narazenia na dutinu – jaskyňu – je nutné práce zastaviť a nález oznámiť Štátnej ochrane prírody a Správe slovenských jaskýň,“ uvádzajú analytici príklad možných komplikácií v úseku.

Analytici tiež upozorňujú, že nedotiahnutá dokumentácia môže priniesť ďalšie prestoje a nečakané náklady. NDS navyše medzičasom robila zmeny v trase.

Bez stavebného povolenia
„Pre chýbajúce technické podklady a úradné rozhodnutia k ochrane vôd v súčasnosti nie je možné podľa zákona vydať chýbajúce stavebné povolenie. Riziko dodatočných technických opatrení na zabránenie negatívneho vplyvu na režim podzemných vôd, posunutie východného vstupu do tunela Soroška oproti predchádzajúcej dokumentácii do piateho stupňa ochrany a nárast dĺžky tunela bude pravdepodobne znamenať návrat do predprojektovej prípravy a nutnosť zrealizovať nový proces posúdenia vplyvov na životné prostredia EIA,“ píše ÚHP.

Existujúca cesta prvej triedy pritom s ohľadom na relatívne nízke miestne intenzity dopravy kapacitne postačuje najmenej do roku 2024, horský priechod Soroška ešte o desať rokov dlhšie.

V regióne jazdí denne okolo 6-tisíc vozidiel. Na ilustráciu: na diaľnicu čakajú aj medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou, kde denne prejde okolo 14-tisíc áut, z toho asi pätina sú nákladiaky nad 3,5 tony.

Premávka na Soroške posledné roky nehustla. Je to zrejme preto, že pribúdajú alternatívne trasy pre postupnú výstavbu D1 a tiež rozširujúcu sa maďarskú diaľničnú sieť.

Manažéri z NDS neberú podľa analytikov riadne do úvahy ani to, že pomôcť doprave v regióne môže aj posilnenie vlakovej dopravy. Tá je v regióne podobne časovo náročná ako cesta autom, ibaže spoje jazdia zriedkavo.

Analytici tiež píšu, že je potrebné dôkladne sa zamyslieť aj nad alternatívami, napríklad rozšírením existujúcej cesty prvej triedy. Diaľničiarom preto odporúčajú ešte pred vyhlásením tendra:

optimalizovať náklady a zvýšiť návratnosť projektu,
pred tendrom dokončiť projektovú prípravu a opísať opatrenia na získanie povolenia orgánu štátnej vodnej správy,
získať ešte pred tendrom stavebné povolenie,
vyhodnotiť platnosť existujúcich posudkov vplyvu diaľnice na životné prostredie,
minimalizovať geologické riziko.
Diaľniční manažéri spadajúci pod Bugárovho ministra dopravy Árpáda Érseka historicky obhajujú diaľnicu aj tým, že sčasti ustúpili, keď ju prekreslili do polovičnej verzie, teda do autostrády s jedným pruhom pre každý smer namiesto tradičnej štvorprúdovky.

Finančná úspora z takéhoto zúženia môže byť pri stavbe tunelov nižšia. Pri štvoprúdovkách slúži druhá rúra napríklad v prípade požiaru ako úniková. Ak má tunel iba jednu hlavnú rúru, musí sa raziť aj menšia bezpečnostná štôlňa.

Národná diaľničná predpokladá podpis zmluvy so zhotoviteľom koncom roka 2020. Lehotu výstavby odhaduje na 5 rokov.

https://e.dennikn.sk/1700314/bugarov-vy ... er/?ref=be
Ister
diskutujúci
 
Príspevky: 219
Obrázky: 7
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2019

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.