Diaľnicu na východe postavia aj po zosuve pôdy

Moderátor: Moderátori

Diaľnicu na východe postavia aj po zosuve pôdy

Odoslaťod aquila » 19. Dec 2018 11:23

Martin Majerníček, Pravda 19.12.2018 06:00
Zosuvy pôdy na Slovensku už niekoľkokrát zmenili diaľničné plány. Nestabilné kopce si vyžiadali čiastočnú zmenu úseku aj úplné preprojektovanie diaľnice. Posledný zosuv pri Košiciach zhotoviteľ vyriešil v rámci stavby, ktorá pokračuje podľa harmonogramu.

VIDEO: Pozrite si video TV Pravda z výstavby novej diaľnice na východnom Slovensku


Pozrite si zábery z výstavby úseku.
Na desiatom kilometri rozostavaného úseku D1 Budimír – Bidovce bol podľa ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) v záreze lokalizovaný zosuv. Riešenie problematickej časti úseku nemalo vplyv na termín dostavby. Úsek s celkovou dĺžkou 14,44 kilometra spolu s kilometer dlhou napájajúcou sa časťou rýchlostnej cesty R4 má byť hotový v decembri budúceho roka.

„V zimných mesiacoch december 2017 a január 2018 bol v záreze v kilometri 10,5 aktivovaný zosuv ľavého svahu zárezu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pristúpila k zmene technického riešenia v mieste zosuvu v kilometri 10,8 a zmene zakladania na jednom z mostných objektov. Táto situácia nemá vplyv na termín ukončenia výstavby, zhotoviteľ potvrdil dodržanie zmluvného termínu ukončenia výstavby, a teda 12/2019,“ informuje hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Inzercia SLSP
Zatvor
Zhotoviteľ, ktorým je v tomto prípade spoločnosť Skanska, je povinný oznámiť všetky nové skutočnosti na stavenisku stavebnému dozoru a objednávateľovi, ktorým je NDS. Diaľničiari zabezpečili zmenu technického riešenia a vydali cez stavebný dozor pokyn zhotoviteľovi, aby vykonal práce v zmysle dodanej projektovej dokumentácie.

Podobne rýchle riešenie zosuvu v minulosti neprebehlo na úseku D1 Turany – Hubová. V roku 2013 bol pri Šútove lokalizovaný zosuv, ktorý výstavbu úplne zastavil. Údolný variant, ktorým mala diaľnica vzniknúť, viedol cez územie, ktoré ohrozujú zosuvy.

Štát tak bol nútený zmeniť trasovanie celého úseku, ktorý dodnes nie je naprojektovaný a neprebieha ani jeho výstavba. Začiatkom tohto roka nadobudlo právoplatnosť záverečné stanovisko procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), v ktorom bolo určené nové trasovanie prostredníctvom tunela Korbeľka. Vďaka tunelu by malo dôjsť k vyrovnaniu sa s hroziacimi zosuvmi v danej oblasti. Aktuálne prebieha projektová príprava úseku. „Ak vieme začať stavať v roku 2020 až 2021, tak predpokladám, že 8-kilometrový tunel s kompletným dokončením tejto trasy bude v roku 2025 až 2026,“ povedal v novembri minister dopravy Árpád Érsek v rozhovore pre denník Pravda.

„Na stavbe D1 Budimír – Bidovce sa podarilo lokálny zosuv vyriešiť bez zmeny trasovania diaľnice, a to technickými opatreniami – využitím geotechnických a iných špeciálnych konštrukcií. Išlo o zosuv svahu diaľničného telesa v záreze. Namiesto toho na úseku D1 Hubová – Ivachnová nad obcou Hrboltová išlo o rozsiahle zosuvné územie z neobvyklou hĺbkou šmykových plôch a rozsahom ohrozenia obce Hrboltová, čo sa nepodarilo riešiť iným bezpečným spôsobom ako zmenou trasovania. Išlo o výnimočné riešenie,“ povedala Michalová z NDS.

Zmenu trasovania si vyžiadal aj zosuv neďaleko Ružomberka, ktorý zabrzdil dostavbu úseku D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať. Diaľničný úsek štát oficiálne rozostaval na konci roka 2013. Podľa pôvodných plánov mal byť hotový v roku 2017. Jeho súčasťou bol 2¤026 metrov dlhý tunel Čebrať. Niekoľko mesiacov po začiatku výstavby bol lokalizovaný zosuv pri západnom portáli tunela. Malo ísť o zosuv nachádzajúci sa v nezvyčajnej hĺbke. Odhalil ho doplnkový geologický prieskum, ktorý sa vykonal po rozbehnutí výstavby v roku 2014. Šmykové plochy sa nachádzajú v hĺbke 40 až 50 metrov.

Došlo k zastaveniu razenia tunela. Štát nakoniec na základe novej záverečnej správy EIA rozhodol o zmene trasovania tunela. Došlo k jeho predĺženiu. Západný portál diaľničiari posunuli smerom na západ. Diaľnica povedie pod zemou celkovo 3 650 metrov. K obnoveniu prác v tuneli došlo v júli tohto roka. NDS podpísala dodatok k zmluve so spoločnosťami OHL a Váhostav, ktoré úsek stavajú. Z pôvodnej sumy 227,26 milióna eur bolo preinvestovaných 77,74 milióna. Dodatok k zmluve zvýšil konečnú cenu diela na 288,79 milióna eur.

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... suve-pody/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.