Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili

Moderátor: Moderátori

Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili

Odoslaťod rado » 06. Dec 2018 21:23

(celý text článku)

Zákazku pred vyše štyrmi rokmi získalo konzorcium Salini Impregilo – Dúha.

5. dec 2018 o 21:57 MAREK PORACKÝ
ZDROJ: https://ekonomika.sme.sk/c/20975869/tun ... ncili.html

BRATISLAVA. Rozplietli sme gordický uzol, vyhlásil v polovici júna 2014 exminister dopravy Ján Počiatek (Smer). Štát vtedy po dlhých rokoch oficiálne spustil výstavbu viac ako sedemkilometrového tunela Višňové.

Stavbári ho mali postaviť do konca roka 2019, teda v priebehu päť a pol roka. S výstavbou výrazne meškajú a termín dokončenia nestíhajú.

Tunel stavia konzorcium stavebných firiem Salini Impregilo – Dúha za viac ako 400 miliónov eur.

Dnes je najdlhšie rozostavaným diaľničným úsekom na Slovensku. Stavia sa už 20 rokov.

Úsek diaľnice D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou, ktorého je Višňové súčasťou, patrí medzi kľúčové časti autostrády medzi Bratislavou a Košicami.

Prečo je tunel Višňové dôležitý

Tunel Višňové má odbremeniť najmä cestu, ktorá vedie popod Strečno, kde v čase dopravných špičiek vznikajú zápchy.

"Bez dokončeného tunela nám stále bude chýbať rozhodujúci úsek D1, a teda sa ešte zopár rokov nevyhneme zápcham pod Strečnom," hovorí Martin Bakoš z projektovej firmy Amberg Engineering Slovakia.

Navyše tam hrozí zosuv skalného brala, čo môže zvýšiť riziko nešťastia. Vodiči si po jeho dostavaní budú môcť vydýchnuť.

„Znížia sa prevádzkové náklady na autá, zníži sa hluk, emisie, dôjde k časovej úspore, zníži sa stres a nehodovosť," tvrdí Dalibor Trebichalský z mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

V porovnaní so súčasnosťou by sa cesta mohla skrátiť o 15 minút.

Tunel už mohol byť dávno hotový

Pred viac ako štyrmi rokmi sa tunel začal oficiálne stavať až na tretí pokus. Vôbec po prvýkrát to bolo v roku 1998, pričom základný kameň poklepkával ešte vtedajší premiér Vladimír Mečiar.

V tom čase sa však začala raziť len prieskumná štôlňa tunela. Pracoval na nej Doprastav, dokončil ju v roku 2002.

Ako sa stavia Višňové
  • 1998 - vtedajší premiér Vladimír Mečiar poklepal základný kameň tunela Višňové;
  • 2002 - prerazili prieskumnú štôlňu;
  • 2003 - práce druhá Dzurindova vláda zastavila, výstavba sa odložila na rok 2007, ani ten termín sa nedodržal;
  • február 2010 - v rámci PPP projektov prvej Ficovej vlády sa spustila výstavba úseku;
  • december 2010 - exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) stopol PPP projekty, tým aj výstavbu;
  • 2011 - vyhlásil sa nový tender na tunel;
  • 2014 - začala sa oficiálna výstavba tunela Višňové;
  • 2020 - NDS chce, aby sa do konca tohto roka dokončil.

V celom projekte sa ďalej nepokračovalo. V roku 2003 druhá vláda Mikuláša Dzurindu výstavbu z dôvodu nedostatku peňazí posunula na rok 2007.

Keďže ani tento termín sa nestíhal, štát začínal s výstavbou tunela opäť vo februári 2010. Vtedy prvá vláda Roberta Fica (Smer) chcela masívne stavať diaľnice cez verejno-súkromné (PPP) projekty. To v praxi znamená, že diaľnicu za svoje peniaze postaví firma, no štát ju potom spláca.

Súčasťou nich bola aj výstavba tunela Višňové a priľahlých diaľnic v okolí Žiliny v celkovej dĺžke 29 kilometrov. Stavať ich malo konzorcium okolo stavebnej spoločnosť Hochtief. Vtedajšia vláda rátala, že takmer za 30 kilometrov autostrád zaplatí počas 30 rokov vyše 8,5 miliardy eur.

Keďže exministrovi Jánovi Figeľovi z KDH sa táto suma zdala privysoká, v tomto projekte sa rozhodol koncom roka 2010 nepokračovať. O rok neskôr preto vypísal novú zákazku približne za 900 miliónov eur. Stavba sa platí z eurofondov a zo štátneho rozpočtu.

"Chceme tunel čím skôr postaviť a odľahčiť cesty prvej triedy. Tunel nemá alternatívu, pretože je kľúčovým a dnes chýbajúcim bodom, ktorý výrazne zvýši priepustnosť cesty medzi Martinom a Žilinou," povedal v decembri 2011 Figeľ.

Odhadoval, že s výstavbou sa začne ešte v roku 2012 a dokončí sa v roku 2017.

Zákazka prišla nečakane

Zákazka na výstavbu pre Salini Impregilo a Dúhu prišla nečakane. V súťaži stavbári neponúkli najnižšiu cenu a skončili na treťom mieste.

Pred ňou skončilo konzorcium okolo spoločnosti Skanska s ponukou 338 miliónov eur a konzorcium okolo stavebnej firmy Doprastav, ktorá si pýtala za najdlhší tunel 380 miliónov eur.

Skansku vylúčila zo súťaže Národná diaľničná spoločnosť pre technické problémy, Doprastav zákazku získať nemohol, pretože bol usvedčený z kartelu v inej diaľničnej súťaži.

Čo sa robí na Višňovom:
  • tunel razili odstrelom, vznikol preto nadbytok horniny;
  • spôsobilo to deväťmesačné meškanie;
  • tunel sa prerazil v septembri 2018;
  • po prerazení sa robí prvý plásť tunela, aby nepadali kamene;
  • do konca roka sa má urobiť konečná vizáž tunela;
  • na konci sa robí elektrika, požiarne značenie, či montujú sa dopravné značky.

"Samozrejme, tešíme sa. Sme však veľmi konzervatívni, keďže už pred časom boli vyhlásení dvaja víťazi," povedal ešte v apríli 2014 majiteľ Dúhy Miroslav Remeta pre Hospodárske noviny.

Po viac ako štyroch rokoch na samotnej stavbe tunela Višňové sú problémy a stavbári ju nestíhajú postaviť do konca roku 2019, ako sa v zmluve zaviazali. Celý úsek sa môže dokončiť až o dva roky neskôr - teda v roku 2021, o čom v minulosti informovala Národná diaľničná spoločnosť.

Tá teraz chce, aby stavbári úsek d okončili do konca roka 2020, keď by sa spustila skúšobná prevádzka. INEKO to vidí ako nereálne a hovorí o termíne dostavby až v roku 2022.

"Zlým riadením stavby spôsobená vysoká strata zhotoviteľa a jeho problémy s platením prác dodávateľov v poslednom období zvyšujú hrozbu scenára, že NDS bude musieť na dokončenie stavby hľadať iného zhotoviteľa, čo môže zdržanie ešte zväčšiť," napísal INEKO.

O neplatení dodávateľom hovoril v rozhovore pre SME aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd): "Skanska mi napísala, že nedostala peniaze za svoju prácu."

Na stavbe prepúšťajú

Do konca tohto roka sa má v tuneli dokončiť napríklad vozovka či jeho kompletný vzhľad.

Ak sa to nestihne, Národná diaľničná spoločnosť bude môcť dať stavbárom ďalšiu pokutu za omeškanie.

Prvá, za dva milióny eur, firmám už hrozí. Nestihli totiž načas preraziť tunel. Urobili to približne s deväťmesačným meškaním, pri razení totiž vznikali nadvýlomy.

Dnes firmy na stavbe prepúšťajú svojich zamestnancov. Zo stavby podľa informácií SME vyhodili viac ako 200 ľudí. Dôvodom má byť optimalizácia nákladov.

„Sme znepokojení postupom zhotoviteľa, pokiaľ ide o prepúšťanie zamestnancov. Nemáme však možnosť zasahovať do pracovno-právnych vzťahov súkromných subjektov," povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Spoločnosť Salini Impregilo na otázku denníka SME do uzávierky neodpovedala, Dúha celú situáciu nekomentuje.

Koncom minulého októbra v tuneli zomrel robotník , ktorého privalil oceľový nosník. Vlani v apríli zase zomrela geodetka. Auto, v ktorom sedela spolu s kolegom, pritlačil bager. Na stavbe vznikli aj mnohé pracovné úrazy.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 981
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.