Pellegrini s Érsekom kontrolovali Višňové

Moderátor: Moderátori

Pellegrini s Érsekom kontrolovali Višňové

Odoslaťod mireceq » 05. Dec 2018 17:41

Pellegrini s Érsekom kontrolovali Višňové: Buď Taliani zrýchlia, odídu alebo im vypovieme zmluvu

Dennik N, Daniela Krajanová, 5. decembra 2018 17:10

Tunel Višňové šoférom ušetrí 15 minút cesty a jazdu popod Strečno. Iba nikto nevie kedy a zo stavby medzitým vyhodili 118 ľudí.

Máloktorá stavba na Slovensku je taká slávna ako tunel Višňové pri Žiline. Nie preto, že bude naším najdlhším tunelom (7,5 km), ako skôr preto, že sa jeho stavba neustále komplikuje.

Najnovšie zo stavby prepúšťajú ľudí a opozičná OĽaNO má zasa zaručené neoficiálne informácie aj o tom, že hlavný staviteľ sa plánuje z projektu stiahnuť.

Stavbu z dvoch tretín ovláda talianska firma Salini Impregilo, menšinu v stavebnom konzorciu má Dúha podnikateľa Miroslava Remetu. Rátalo sa, že spoločne za 410 miliónov eur (bez DPH) postavia diaľnicu od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu (13,5 km), aj s tunelom Višňové.

To je taký veľký kontrakt, že ho veľkosťou spomedzi tradičných zmlúv prekoná iba susedný úsek. D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku stavajú za 427 miliónov eur bez DPH. Višňové je hneď po ňom (ak nerátame PPP diaľnice), druhá najväčšia diaľničná zákazka v histórii Slovenska.

Podľa zmluvy majú stavbári tunel postaviť do konca budúceho roka. Že to nestihnú, bolo jasné relatívne krátko po podpise zmluvy. Teraz je problém oveľa vážnejší. Svedčí o tom aj mimoriadna návšteva premiéra Petra Pellegriniho na stavbe.

„Pohár trpezlivosti na stavbe tunela už pretiekol. Ak sa zhotoviteľ nespamätá v najbližších týždňoch, začneme konať. A buď odíde dobrovoľne alebo s ním rozviažeme zmluvy my,“ povedal podľa agentúry Tasr premiér.

Minister dopravy Árpád Érsek na stredajšej kontrole pripomenul, že už dávnejšie vidia meškanie stavebných prác.

„Nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek.

Érsekovo ministerstvo v tlačovej správe píše, že Érsek spoločne s premiérom vyzvali zhotoviteľa aby maximálne akceleroval práce, alebo sám zo stavby odišiel. V opačnom prípade bude musieť NDS pristúpiť k vypovedaniu zmluvy.

„Aj na tento krízový scenár sa už NDS pripravuje,“ píše ministerstvo dopravy. Aktuálne sa podľa ministerstva pracuje s tromi variantmi riešenia tejto krízovej situácie, definitívne rozhodnutie, ako tunel postaviť čo najrýchlejšie, má padnúť do konca februára.

Možností, ako sa všetko môže teoreticky skončiť, je niekoľko. Tou najpriaznivejšou je, že sa spor urovná. Iná možnosť je, že sa konflikt vyhrotí, Talianov zo stavby vyhodia, alebo odídu sami.

„Zhotoviteľ doteraz NDS vždy ubezpečoval o tom, že chce dielo dokončiť,“ povedala hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová. Potvrdzuje, že na stavbe dostalo ku koncu novembra výpoveď 118 ľudí, ale tiež, že ďalší naďalej pracujú v tuneli aj mimo neho. Redukciu podľa Michalovej dodávateľ diaľnice odôvodňuje ukončením prác na primárnom ostení tunela.

Tunel chcú v roku 2020

Časť prepúšťanka môže vysvetliť aj prichádzajúca zimná sezóna, ale aj to, že Taliani v septembri skončili s prerážkou tunela. Chaos stupňuje slabá schopnosť alebo ochota Talianov komunikovať. Navyše sa neoficiálne debatuje o tom, že spory sú aj vo vnútri konzorcia.

Ak väčšia porcia chaosu a prepúšťania odráža napäté vzťahy medzi talianskymi manažérmi a stratégmi z Národnej diaľničnej, je to nebezpečnejšie, pretože rozchod s Talianmi by znamenal významnú stratu času.

Diaľničiari hovoria, že robia všetko preto, aby bola stavba hotová aspoň v roku 2020.

Hraničný termín pre tunel je rok 2023, neskôr by naň nemuseli z Bruselu poslať eurofondy, upozornila televízia Markíza.

„Ak by zhotoviteľ zo stavby odišiel, dokončenie celej stavby by sa posunulo minimálne o ďalšie tri roky. Tunel Višňové by tak nedokončili skôr, ako v roku 2024,“ myslí si poslanec OĽaNO Ján Marosz. Varoval, že znižovanie počtu zamestnancov môže práce na stavbe výrazne zbrzdiť.

V inštitúte INEKO píšu o termíne dokončenia diaľnice v roku 2022 a tiež upozorňujú, že predčasne ukončený kontrakt by všetko zmenil.

„Zlým riadením stavby spôsobená vysoká strata zhotoviteľa a jeho problémy s platením prác dodávateľov v ostatnom období zvyšujú hrozbu scenára, že NDS bude musieť na dokončenie stavby hľadať iného zhotoviteľa, čo môže zdržanie ďalej zväčšiť,“ píše INEKO na svojom portáli cesty.ineko.

Koncom tohto roka vyprší Talianom termín na plnenie ďalšieho míľnika, mali by dokončiť vozovku v tuneli. To môže byť o dôvod na vyostrenie alebo uzatvorenia sporu viac.

„V prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie,“ povedala Michalová.

„Podľa avizovaných informácií sa však ani najbližší míľnik nepodarí splniť,“ píše ministerstvo dopravy.

Chystajú arbitráž

Spor medzi diaľničiarmi a taliansko-slovenským konzorcium sa vyhrocuje už dávnejšie. Zatiaľ pýtajú diaľničiari od stavbárov 6 milión eur za meškanie. Stavbári naopak pýtajú oveľa viac od štátu, vraj mali so stavbou nečakané náklady navyše. Ani štát, ani stavbári nevidia chybu u seba.

„Zhotoviteľ požadoval od NDS doplatenie 50 miliónov eur, neskôr túto požiadavku zvyšoval,“ povedala hovorkyňa NDS-ky Michalová. Stavbári podľa jej slov požiadavky nikdy nepodložili akýmikoľvek relevantnými dokladmi. „Išlo iba o formu deklarácie budúcich nárokov,“ dodala Michalová.

Obľúbený argument stavbárov pokiaľ ide o peniaze navyše býva nečakaná geológia, pri najdlhšom tuneli to môže platiť dvojnásobne. Prípad tunela Višňové môže byť iný. Debata môže byť o tom, či stavbári zvolili vhodnú metódu razenia tunela, či nemali privysoké personálne náklady a k tomu druhotriedny manažment a tiež o tom, či a čo všetko od nich NDS-ka požadovala oproti zmluve.

„Vecne by mala vyhrať NDS, keď sa dobre pripravia,“ skonštatoval už dávnejšie bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák. Inak povedané, tempo výstavby podľa Čermáka ovplyvnili aj chýbajúce stroje a ľudia na stavbe.

O nárokoch na peniaze navyše bežne rozhoduje stavebný dozor. Ak sú pre ne spory, zriadi sa špeciálna komisia. Jednu takú práve NDS-ka a stavbári zložili. Vraj začne fungovať v decembri. Keď ani to nepomôže, môžu prísť na rad súdy.

Diaľniční manažéri sa už od leta chystajú na arbitráž. „Pravdepodobne sa nedohodneme a bude musieť dôjsť k medzinárodnej arbitráži, ktorú pripravujeme,“ avizoval v lete investičný riaditeľ Národnej diaľničnej (NDS) Jiří Hájek. Rátal, že arbitráž sa začne hneď po prerazení tunela, čo sa stalo v septembri.

Príprava na veľký spor je namieste aj preto, že talianska Salini-Impregilo nie je na stavebnom trhu žiadny nováčik, na konte má množstvo diaľnic a vie si poradiť aj v ťažkých sporoch. Pre NDS-ku by bola diaľničná arbitráž premiéra.

Čo majú v rukách

Taliani sú medzitým v zaujímavej pozícii. Keby im to s obrou miestnou stavbou nevyšlo, znamenalo by to pre ňu zdržanie, a to sa politikom ťažko vysvetľuje. Na tunel sa čaká minimálne od roku 1998, keď sa za vlády Vladimíra Mečiara začala raziť jeho prieskumná štôlňa.

Keď bude tunel hotový, ušetrí šoférom 15 minút cesty, ale aj stres oproti dnešnej jazde popod Strečno. Taliani majú na diaľničiarov ešte jednu silnú páku. Kým nedokončia jednu z kľúčových križovatiek, štát nemôže odovzdať šoférom ani vedľajšiu diaľnicu.

Úsek D1 od Hričovského podhradia po Lietavskú Lúčku síce Taliani v kontrakte nemajú, ale majú v ňom križovatku, ktorá je nevyhnutná na odovzdanie vedľajšej diaľnice do prevádzky. Talianski stavbári tak držia v šachu diaľnice za takmer miliardu eur.

Diaľničný manažér Hájek spochybňuje schopnosť taliansko-slovenského konzorcia diaľnicu s tunelom za 410 miliónov eur postaviť.

„Vyhrali s nízkou cenou, preto si musia uplatňovať nároky za všetko, čo sa dá označiť za nepredvídateľné v čase tendra,“ povedal Hájek v rozhovore. Spochybnil, či si stavbári prečítali zmluvu so štátom. „Niekedy mám pocit, ako by ju nikdy nečítali a nemajú predstavu, čo nám ponúkli,“ opisoval Hájek v rozhovore.

Taliani a Remeta získali zákazku ako tretí najdrahší súťažiaci v poradí po tom, ako ostatných zo súťaže vyradili. Najlacnejšie núkali vyhĺbiť tunel Skanska so Strabagom (za 340 mil. eur) a neoficiálne sa debatovalo o tom, že ich cena je reálna. Schopnosť firiem stavať za zazmluvnené ceny závisí aj od skúseností a manažérskych schopností vo firme či vhodne zvolenej technológie.

Z minulosti je známy prípad, kedy NDS odstúpila od zmluvy so španielskym staviteľom diaľnic. Firme Corsan – Corwiam vypovedali zmluvu na stavbu R2 Zvolen, východ – Pstruša za 82 miliónov eur bez DPH. Diaľnica už bola postavená, záväzky prešli na druhého člena konzorcia, spoločnosť Chemkostav. Španieli totiž za sebou nechali nevyplatené faktúry.

Zdroj: https://dennikn.sk/1311871/pellegrini-s ... me-zmluvu/
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.