Názor Petra Kremského: Svetlo na konci tunela Višňové zhaslo

Moderátor: Moderátori

Názor Petra Kremského: Svetlo na konci tunela Višňové zhaslo

Odoslaťod plš » 05. Dec 2018 17:03

dnes, 16:00
Politická aréna
Názor Petra Kremského: Svetlo na konci tunela Višňové zhaslo
Stavba tunela

V rubrike Politická aréna uverejňujeme komentáre politikov na aktuálne témy. Dnes píše Peter Kremský (OĽaNO) o tuneli pri Žiline.

Mohla to byť stavba storočia, na ktorú by bolo celé Slovensko hrdé. Pred otvorením by sa ľudia cez tunel prešli na korčuliach a bicykloch, po otvorení by tam chodili na výlet ako kedysi previezť sa cez Branisko. Pri otvorení by hrala hudba a politici by sa fotili so stavbármi a krojovanými tanečníčkami, lebo by bolo pred voľbami.

S úsmevom by sme spomínali na nekonečné zápchy pod Strečnom, na tú otrasnú križovatku pri žilinskom Tescu, na dlhé roky potupného konca diaľnice do Košíc pri Hričovskej priehrade. Tej diaľnice do Košíc, čo bola (podľa Fica) takmer hotová v roku 2010. A priniesla investorov do vymierajúcich dolín na východe.

Lenže nastala zrážka s realitou. Sen sa predbežne odsúva na neurčito. Cez diaľničný tunel Višňové sa tak skoro jazdiť nebude. Termín otvorenia, pôvodne ohlásený o rok, sa neposunie len na rok 2020, ale možno o tri, štyri, päť rokov.

Stavba, ktorá má vlastne najťažšiu časť za sebou, veď sa podarilo preraziť obe tunelové rúry. Čoskoro sa však zastaví. Prakticky z nej odišiel slovenský partner konzorcia, prešovská firma Dúha a odchádza aj taliansky koncern Salini. Do Vianoc zrejme zastaví všetky práce a v sedemkilometrovom tuneli pri Žiline nastane ticho. Ticho na niekoľko rokov.

20 rokov výstavby

Prečo to takto dopadlo? Pretože krajina je v rozklade, v rukách neschopných a skorumpovaných politikov prestávajú fungovať aj zdanlivo samozrejmé veci. A tak stavba, na ktorú sú pripravené peniaze, stavia ju zahraničná firma so skúsenosťami s nejedným tunelom a ide o top dopravnú prioritu v krajine, skončí v slepej uličke.

Minister dopravy radšej rieši nepotrebné diaľnice pri Nových Zámkoch a oveľa zbytočnejší tunel Soroška namiesto toho, aby sústredil pozornosť na Višňové. Neschopný šéf diaľničnej spoločnosti, ktorého si tam minister dosadil, nie je v stave zabezpečiť ani všetky vyjadrenia, aby sa vybavili stavebné povolenia.

A tak sa síce pri Nových Zámkoch už projektuje a pri Detve jazdí, ale Višňové nemá ani po 20 rokoch od vyrazenia prieskumnej štôlne naprojektované niektoré príjazdové trasy. Diaľnica, ktorá mala byť o rok otvorená, stále nemá stavebné povolenia na niektoré objekty. Štátna firma nie je nápomocná, mení podmienky za pochodu, roky nie je schopná vyjadriť sa k projektom a minister? Ten sa zmôže iba na vyjadrenie znepokojenia.

Prirodzene, ani Taliani nie sú bez viny. Slovenský tunel zjavne personálne podcenili, nezvolili ideálnu technológiu, minuli kopu peňazí zbytočne, ktoré by teraz chceli preplatiť. Pred pár týždňami však prišli s kompromisom, ktorý by umožnil rýchle dokončenie tunela za cenu ústupkov na jednej i na druhej strane. Minister Érsek však zjavne neodhadol vážnosť situácie a z návrhu Talianov sa prakticky vysmial.

Dlhá agónia súdnych sporov

Ak teda do Vianoc nezasiahne nejaká vyššia moc, slovenská stavba storočia skončí na súde. Bude to bolestný proces plný obviňovania a výčitiek, prečo toto a prečo tamto. Ako dobre vieme, takéto prípady sa nerozhodujú v mesiacoch, ale v rokoch. Počas nich budú síce právnici na oboch stranách dobre zarábať, miešačky však budú stáť. A s nimi budeme stáť aj my v zápchach a nadávať na politikov.

Na jedného, čo ručí za to, že diaľnica na východ bude do roku 2010. Ďalšieho, čo charakterne najradšej stavia tam, kde má pozemky. I toho, čo jej výstavbu roky zdržoval iba preto, lebo objednávateľ sa nebol ochotný „dohodnúť“ a potom sa radšej rýchlo zdekoval, kým to prasklo.

Tragédia Višňového začala už pred rokmi, keď štát dopustil naťahovačky medzi Doprastavom a Skanskou, kto bude tunel stavať. Rozhodovali smiešne byrokratické nezmysly a výsledok je, že ho nestavia ani jeden z nich, ale vyhral tretí. Akurát prešli roky, počas ktorých sme tunelom už mohli dávno jazdiť.

Smrtiaci koktejl neschopnosti, ignorantstva, alibizmu a úradníckeho výpalníctva si na Višňovom vyberá krutú daň. Tento projekt je boľavým symbolom stavu, do ktorého Robert Fico a Smer doviedol Slovensko počas vyše desiatich rokov svojho vládnutia. Je smutné, že im v tom ešte stále chce niekto asistovať a podporovať ich v tom.

Autor pracuje v analytickom tíme OĽaNO.
https://www.aktuality.sk/clanok/647945/ ... aign=cross
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.

cron