Érsek vidí ďalšie PPP, súkromník by mohol stavať D1 cez Fatr

Moderátor: Moderátori

Érsek vidí ďalšie PPP, súkromník by mohol stavať D1 cez Fatr

Odoslaťod mbrasko » 25. Okt 2017 22:01

Úsek medzi Turanmi a Hubovou by sa mohol v budúcnosti stavať za súkromné peniaze.

BRATISLAVA. Za súkromné peniaze by sa na Slovensku mohla stavať ďalšia autostráda. Povedal to v pondelok minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.
Ako verejno-súkromný (PPP) projekt by sa by podľa nehol mohol realizovať viac ako 13-kilometrový úsek diaľnice D1 vo Veľkej Fatre medzi Turanmi a Hubovou. „Ja mám takú víziu, že tento úsek je stvorený na PPP projekt,“ vyhlásil minister.
PPP znamená, že výstavbu zorganizuje a zafinancuje súkromný partner, ktorý potom cestu aj tridsať rokov prevádzkuje a udržiava. Štát mu za výstavbu a prevádzku každoročne platí.
Úsek D1 vo Veľkej Fatre by bol na Slovensku tretím PPP cestným projektom, takto sa už realizuje rýchlostná cesta R1 neďaleko Nitry a obchvat hlavného mesta.
Kritika ministra
Érsekove slová však väčšina odborníkov, ktorých denník SME oslovil, kritizuje. Na to, aby sa výstavba štvorprúdovky cez PPP oplatila, musí spĺňať viaceré podmienky.
Jednou z nich je podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka počet áut, ktoré cez autostrádu denne prejdú.

“Vnímam to ako predčasné politické deklarácie ministra, ktorý, žiaľ, nie je práve najlepšie informovaný.„ JÁN KOVALČÍK, INEKO

Za hranicu určil 50-tisíc áut. Iba takýto počet by podľa Čermáka dokázal súkromnú diaľnicu splatiť prostredníctvom poplatkov za mýto či diaľničných známok.
V opačnom prípade musí štát autostrádu splácať z vlastných peňazí. „Päťdesiattisíc vozidiel tam určite nie je,“ konštatuje Čermák.
Napríklad cez Ružomberok prejde asi 25-tisíc áut denne. Ide o mesto, ktoré leží tesne pred úsekom medzi Turanmi a Hubovou.
Aj preto analytik INEKO Ján Kovalčík vníma Érsekove slová ako predčasné politické deklarácie ministra, ktorý „žiaľ, nie je práve najlepšie informovaný.“
Predraženie stavby

Na PPP projekty sú podľa neho vhodnejšie stavby, kde sa riziká dajú lepšie odhadnúť a manažovať, čo pri tuneloch spravidla neplatí.
V hre môže byť hroziaci zosuv pôdy pri výstavbe diaľnice či problémy s geológiou pri razení tunela, čo môže celý projekt predražiť.
„To hovorí skôr proti využitiu PPP na úseku Turany - Hubová, ktorý má byť až z dvoch tretín vedený v tuneloch, a nie práve v priaznivej geológii,“ konštatuje Kovalčík.
Štát pri výstavbe úseku totiž ráta s výstavbou šesťkilometrového tunela Korbeľka, ako aj takmer trojkilometrového tunela Havran.
Náklady na výstavbu na výstavbu tradičnou formou, teda buď cez štátny rozpočet, alebo eurofondy, Kovalčík v minulosti odhadol na úrovni 750 až 800 miliónov eur.

Obrázok

Len na začiatku
Príprava úseku medzi Turanmi a Hubovou je len na začiatku. Chýba mu ešte posúdenie vplyvov diaľnice na životné prostredie.
Stavba sa môže začať stavať až o niekoľko rokov. Národná diaľničná spoločnosť predbežne odhadla začiatok výstavby na rok 2022, dokončenie na rok 2026.

PPP projekty na Slovensku:
Úsek R1 pri Nitre: ročná splátka asi 130 miliónov eur.
Obchvat Bratislavy: ročná splátka asi 57 miliónov eur ročne.
Celkovo má štát na diaľničné PPP projekty 230 miliónov eur.

Na to, aby štát k tomu kroku mohol pristúpiť, bude treba stavbu naprojektovať, získať územné či stavebné povolenia, ako aj vykúpiť pozemky.
Aj preto by podľa Kovalčíka ministerstvo či NDS, kým čaká na konečné rozhodnutie posúdenia vplyvov na životné prostredie, mohlo prizvať odborníkov do debaty o možnostiach, ako procesy obstarávania, projektovej prípravy, povoľovania či samotnej i výstavby čo najviac zefektívniť.
„Nič také neevidujem, iba politické vyhlásenia. To je škoda, pretože sa nepredchádza ďalším chybám a zdržaniam,“ konštatuje Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy v čase Jána Figeľa (KDH).
Posledný úsek

Autostráda cez Veľkú Fatru je posledným úsekom na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami, ktorý sa dodnes nepodarilo ani rozostavať.
Túto časť diaľnice už roky sprevádzajú komplikácie. Pôvodne bol na úsek zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran.
Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. Opäť sa preto spustilo posudzovanie vplyvov na životné prostredie nového trasovania diaľnice, z ktorého vyšiel variant so spomínaným tunelom Korbeľka.
„Ak si môže Slovensko dovoliť ešte jednu splátku PPP projektu, najvhodnejší úsek je medzi Turanmi a Hubovou preto, aby sme urýchlili výstavbu,“ hovorí šéf mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Slovensko zatiaľ postavilo jediný úsek cez PPP projekt, časť rýchlostnej cesty R1 neďaleko Nitry. Štát zaň ročne platí asi 130 miliónov eur. Ďalšou súkromnou diaľnicou bude bratislavský obchvat. Štát predpokladá, že zaň bude ročne platiť približne 57 miliónov eur.


Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/20678853/ers ... z4wYVvvCZt
mbrasko
návštevník
 
Príspevky: 15
Založený: 23. Feb 2017 12:36
Bydlisko: Piešťany

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.