Urýchli tragická smrť ôsmich ľudí budovanie R2?

Moderátor: Moderátori

Urýchli tragická smrť ôsmich ľudí budovanie R2?

Odoslaťod juancarlos » 25. Okt 2017 12:30

Polícia navrhuje pre vážnu nehodu meniť legislatívu, ministerstvo dopravy žiada uvoľniť dlhovú brzdu. Primátorka Prievidze však volá po okamžitých opatreniach.
NITRICA. Tragická dopravná nehoda, počas ktorej 14. októbra zahynulo osem ľudí, môže urýchliť zavedenie projektu objektívnej zodpovednosti na slovenské cesty. Uviedol to prezident Policajného zboru Tibor Gašpar.
Policajný prezident vyhlásil, že v súvislosti s dopravnou nehodou, ktorá sa odohrala v katastri obce Nitrica a pri ktorej zahynuli opatrovateľky a vodič vracajúci sa z Rakúska, bude iniciovať otvorenie diskusie na tému objektívnej zodpovednosti. V minulosti pripravený projekt podľa neho rátal s umiestnením troch stacionárnych zariadení aj v okolí miesta nehody.

„Domnievam sa, že ak máme dnes posunúť a zlepšiť bezpečnosť na našich cestách, tak to musí byť určite aj cez projekt objektívnej zodpovednosti, myslím tým úplné automatizovanú objektívnu zodpovednosť, ako ju bežne využívajú v okolitých krajinách,“ povedal Gašpar.

Polícia podľa jej prezidenta tiež príde s vlastnými iniciatívnymi legislatívnymi návrhmi, ktoré by zlepšili kontrolu profesionálnych vodičov. Podriadení Gašpara dostali za úlohu spracovať takéto legislatívne iniciatívy, aj keď priamo nie sú v gescii ministerstva vnútra.

Návrhy by mali súvisieť najmä s takzvanou sociálnou legislatívou. Mali by sa týkať používania záznamového zariadenia v cestnej doprave, organizácie pracovného času v doprave, ako aj predpisov o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov, ozrejmil Gašpar.

Dodávky sú šedou zónou

Zväz autobusovej dopravy tragickú nehodu považuje za mimoriadne poľutovaniahodnú udalosť a ako nevyhnutnosť vníma dôsledné prešetrenie jej príčiny a zanalyzovanie, ako sa do budúcna vyhnúť podobným situáciám.

Podľa hovorkyne zväzu Evy Vozárovej autobusoví dopravcovia dlhodobo apelujú na takzvanú šedú zónu, keď nefunguje regulácia pri vozidlách pre osem cestujúcich a jedného vodiča, a to ani v pravidelnej linkovej doprave. V praxi tak nie sú pri tomto druhu prepravy stanovené jazdné časy, pravidelné odpočinky ani spôsobilosti vodičov ako kvalifikačná karta vodiča, psychotesty či zdravotná spôsobilosť.

„Dôvody nehody budú predmetom vyšetrovania, no aj v prípade, že nehoda nesúvisela s uvádzanými nedostatkami legislatívy, zväz bude naďalej upozorňovať na nevyhnutnosť sprísnenia pravidiel pre vozidlá osem plus jeden a ich prevádzku v pravidelnej doprave. Veríme, že navrhované zmeny by priniesli pozitívny vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich, ktorá musí byť prvoradým cieľom každého dopravcu,“ uzatvára Zväz autobusovej dopravy.

Tridsať mŕtvych na dvoch kilometroch

Len štyri dni po nehode minibusu sa na ceste I/9 v katastri obce Nitrica stala ďalšia dopravná nehoda.

„Auto odbočovalo do Nitrice. Za ním išiel kamión, ten pribrzdil ale auto idúce za kamiónom už neubrzdilo a narazilo do kamióna,“ povedala krajská policajná hovorkyňa Elena Antalová. Chýbajúce odbočovacie pruhy pritom starosta Nitrice Miroslav Beňadik žiada od správcu cesty od roku 1988.

„Napísal som desiatky žiadostí, aby rizikový úsek cesty opravili a vybudovali odbočnovacie pruhy. Ide o životy našich obyvateľov. Poslednú žiadosť generálnemu riaditeľovi Slovenskej správy ciest som odoslal v apríli 2015. Dodnes od neho žiadna odpoveď neprišla,“ povedal Beňadik.

Podľa jeho ďalších slov bolo vybudovanie odbočovacích pruhov do obce v investičnom pláne cestárov v roku 1992. Dodnes k nemu však nedošlo. V roku 2009 podala Slovenská správa ciest návrh na vydanie územného rozhodnutia. Po vypršaní jeho platnosti ešte niekoľko krát požiadala o jej predĺženie. Posledné rozhodnutie, ktoré stavebný úrad Nitrica vydal bolo platné do 31. 12. 2016.

„Z matriky som si nechal vytiahnuť počty mŕtvych ľudí na ceste I/9. Úsek cesty v našom katastri meria dvetisícdvesto metrov. Od roku 1977 do tragickej nehody opatrovateliek sa tam zabilo dvadsaťdva ľudí. V jednej zo žiadostí o vybudovanie odbočovacích pruhov som priložil aj ich menný zoznam. Nepomohlo to,“ skonštatoval Beňadik. Na naše otázky ohľadom bezpečnosti cesty I/9 v katastri obce Nitrica a vybudovania odbočovacích pruhov Slovenská správa ciest neodpovedala.

Ministerstvo: Uvoľnite dlhovú brzdu

Ministerstvu dopravy sme adresovali otázku, či aj po tragickej nehode stále platí, že budovania R2 prehodnotí až po roku 2035? Rezort dopravy podľa jej hovorkyne Karolíny Duckej považuje za prioritu pokračovať v dostavbe rýchlostnej cesty R2.

„Aj preto sú úseky od križovatky D1 až po úsek Nováky – Žiar nad Hronom súčasťou prílohy k novele zákona o rozpočtovej zodpovednosti, na základe ktorého by sa otvorila dlhová brzda, ktorá by umožnila výhodne si požičať peniaze na urýchlenie výstavby a prípravy diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane projektovej dokumentácie, výkupu pozemkov. Tieto úseky na rýchlostnej ceste R2 sa aktuálne nachádzajú v rôznom stave rozpracovanosti a technickej prípravy. Termíny realizácie závisia od výsledkov štúdie realizovateľnosti, ktorá navrhuje technické a ekonomické riešenie trasy, od stavu pripravenosti a dostupnosti finančných zdrojov na výstavbu. Aj preto zastávame názor, že je potrebné uvažovať aj o iných formách financovania výstavby diaľnic,“ napísala Ducká.

Ľuďom z regiónov zaťažených dopravnou odporučila, aby sa obrátili na svojich poslancov, ktorí ich zastupujú v parlamente, aby zvážili ich situáciu pri hlasovaní o zákone, ktorý podľa nej môže výstavbu cesty urýchliť.

Macháčková: vláda dala megalomanské sľuby

Proti uvoľneniu dlhovej brzdy sa pri ohlásení petície za urýchlené vybudovanie obchvatu mesta vyjadrila primátorka Prievidze a poslankyňa národnej rady Katarína Macháčková.

„Názor na také uvoľnenie dlhovej brzdy, aké sa pripravuje, nemením. Dôvodom je najmä to, že prílohou uznesenia, podľa ktorého sa má pripraviť novela zákona, je až sedemdesiatšesť diaľničných úsekov po celom Slovensku. V tom návrhu nie sú stanovené žiadne priority, ani časový plán. Súhlasím so splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty Igorom Janckulíkom, že nevieme presne, čo, za koľko a kedy by sa išlo stavať. Ani on to uznesenie nepodporil,“ vysvetlila Macháčková.

Podľa nej neexistuje žiadny predpoklad, že by schválenie novely pomohlo vybudovať R2.
„Rýchlostná cesta R2 v Trenčianskom kraji, žiaľ, nie je pre túto vládu prioritou a novela zákona, ktorou by sa uvoľnila dlhová brzda, by to nezmenila. V programovom vyhlásení vlády by bola aj naďalej prioritná výstavba južného ťahu R2 medzi Zvolenom a Košicami,“ povedala primátorka. Podľa nej nie je možné zrazu splniť megalomanské sľuby vlády po celom Slovensku naraz. Ako dodala, vláda nasľubovala desiatky diaľničných projektov za miliardy eur.

„Rýchlostnú cestu R2 hornej Nitre už vláda Roberta Fica sľúbila uznesením v roku 2008. Za deväť rokov je hotový jeden jediný úsek. Ficovi ministri za tie roky neboli schopní výstavbu ani len pripraviť. Máme teraz uveriť, že ak budú peniaze, razom sa všetko zmení?“ pochybuje Macháčková. Podľa primátorky sa treba skôr zamerať na to, aké okamžité opatrenia je možné prijať.

„Ak vláda nedokáže postaviť sľúbenú diaľnicu, mala by zvážiť okamžitú realizáciu menších čiastkových opatrení. Aj touto cestou navrhujem, aby sa bezodkladne ministerstvo dopravy zaoberalo možnosťou realizovať opatrenia na zvýšenie bezpečnosti premávky na súčasnej cesty prvej triedy. Treba čo najskôr odborne posúdiť, kde je možné vybudovať odbočovacie pruhy, rozšíriť vozovku v stúpaniach, odkloniť tranzitnú dopravu v obciach, alebo pridať bezpečnostné prvky.“ Vyzvala ministerstvo Katarína Macháčková.

https://myprievidza.sme.sk/c/20679258/u ... ml?ref=trz
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 733
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.