Žiadali rýchlostnú cestu na hornej Nitre. Podľa ministra...

Moderátor: Moderátori

Žiadali rýchlostnú cestu na hornej Nitre. Podľa ministra...

Odoslaťod MVO » 28. Sep 2017 13:43

Žiadali rýchlostnú cestu na hornej Nitre. Podľa ministra dopravy Érseka vyhovuje súčasná

druženie miest a obcí hornej Nitry pozvalo ministra dopravy na rokovanie. Ten neprišiel, namiesto toho poslal list, ktorý združenie nepotešil.

28. sep 2017 o 8:26 SILVER JURTINUS

HORNÁ NITRA. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Arpád Ersék napísal list Združeniu miest a obcí hornej Nitry. Reagoval tak na výzvu združenia, aby sa osobne zúčastnil na pracovnej porade, ktorá mala riešiť problém neúnosnej dopravnej situácie na hornej Nitre. Zámerom zástupcov samospráv bolo hovoriť o ďalšom postupe budovania rýchlostnej cesty R2 a príprav úsekov Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky.

Cesty kapacitne vyhovujú

Minister v liste napísal, že v štúdii realizovateľnosti sa konštatovalo, že niektoré úseky cesty I/9, sú kapacitne vyhovujúce nasledujúcich desať rokov.
„Z hľadiska štátu a obmedzených finančných prostriedkov by bolo neefektívne aktívne pripravovať úseky rýchlostných ciest, pri ktorých je súčasná cestná sieť postačujúca,“ napísal Arpád Ersék združeniu miest.

Ako dodal, intenzitu dopravy na všetkých úsekoch vrátane cesty I/9 Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky, ktoré boli v štúdii realizovateľnosti preukázané ako vyhovujúce, bude ministerstvo podrobne monitorovať každých päť rokov na základe sčítania dopravy.
„Ak bude vzhľadom na nárast dopravy niektoré úseky potrebné realizovať skôr, budú termíny prípravy a výstavby úsekov rýchlostnej cesty R2 prehodnotené,“ prisľúbil v liste minister.

Cesty poškodzujú región

Členovia Združenia miest a obcí hornej Nitry s odpoveďou ministra spokojní nie sú.

„Najbližšie prehodnotenie štúdie realizovateľnosti rýchlostnej cesty R2 po piatich rokoch by malo byť v roku 2020, pričom prípravné práce až po vydanie stavebného povolenia sa odhadujú na obdobie piatich rokov. Tento stav je neprijateľný a poškodzuje hospodárske záujmy obcí a občanov regiónu horná Nitra,“ skonštatovala rada združenia v stanovisku.

Na rokovaní zástupcov pracovnej skupiny R2 v máji tohto roka generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin upozornili na vyčerpanie financií zo štátneho rozpočtu a fondov Európskej únie na financovanie úsekov rýchlostných ciest a diaľnic. Poukázal aj na fakt, že podľa zákona o verejnom obstarávaní sa nemôže pokračovať v príprave a výstavbe stavby pokiaľ obstarávateľ, teda Národná diaľničná spoločnosť nedisponuje finančným krytím.

„To by bolo flagrantné porušenie zákona o verejnom obstarávaní,“ povedal na stretnutí Ďurišin. Predpokladané náklady na stavbu pritom dosahujú takmer tristo miliónov eur.
Štúdia uskutočniteľnosti, na ktorú sa Árpád Érsek odvoláva, navyše odporúča, aby bol úsek Pravotice – Nováky západ z hľadiska intenzít na jestvujúcej cestnej sieti znova posúdený a prehodnotený až po roku 2035.

Nesplnené sľuby

„V liste minister Érsek na viacerých miestach zdôrazňuje potrebu zabezpečenia zdrojov financovania. Riešením, ktoré ponúkli vládni poslanci, malo byť uvoľnenie takzvanej dlhovej brzdy. Tento spôsob riešenia financovania považujem skôr za snahu nájsť spôsob ako sa vyhnúť zodpovednosti za veľkolepé sľuby, ktoré predchádzajúce vlády dávali občanom na výjazdových rokovaniach po celom Slovensku,“ reagovala na list ministra primátorka Prievidze Katarína Macháčková.

Vláda Roberta Fica podľa nej hornej Nitre sľúbila výstavbu R2 už v roku 2008. Stojí z nej však jediný úsek. Príprava ostatných podľa Macháčkovej dlhodobo stagnuje, uznesenia vlády sa neplnia a termíny sa posúvajú.

Aspoň čiastkové opatrenia

„Zdôrazňujem, že za deväť rokov len na krátke obdobie jeden a pol roka nebol SMER-SD vo vláde. Skutočne neverím tomu, že masívne uvoľnenie míňania peňazí by niečo reálne zmenilo a pohlo dopredu, pretože R2 v Trenčianskom kraji pre túto vládu, žiaľ, nie je prioritou,“ povedala prievidzská primátorka.

Podľa jej ďalších slov od roku 2010, dokedy si Ficova vláda naplánovala začiatok výstavby rýchlocesty z Trenčína do Novák, počúva rôzne vysvetlenia, prečo sa sľuby neplnia.

„My však potrebujeme situáciu riešiť už teraz. Aspoň dočasne. Ak vláda nedokáže postaviť sľúbenú diaľnicu, mala by zvážiť okamžitú realizáciu menších čiastkových opatrení, vďaka ktorým by prestali obce na trase cesty prvej triedy trpieť preťaženou tranzitnou dopravou. Napríklad v Dolných Vestenice je možné vybudovať napojenie priemyselnej zóny tak, aby kamióny odchádzajúce z tovární neprechádzali obcou a neohrozovali chodcov. Na ceste I. triedy by zasa veľmi pomohlo rozšírenie pruhov v stúpaniach a klesaniach, aby bolo možné predbiehať pomalé vozidlá. Regiónu by veľmi pomohla aj investícia do obnovy 7,4 kilometra cesty prvej triedy medzi Handlovou a hranicou Trenčianskeho samosprávneho kraja,“ uzavrela Katarína Macháčková.



Čítajte viac: https://myprievidza.sme.sk/c/20659060/z ... z4tyd2uMyL
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.