Počiatek pripravuje obchvat Bratislavy za miliardy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Počiatek pripravuje obchvat Bratislavy za miliardy

Odoslaťod ecce » 19. Dec 2014 09:04

Počiatek pripravuje obchvat Bratislavy za miliardy
http://ekonomika.sme.sk/c/7554784/pocia ... iardy.html
Na Slovensku sa zatiaľ postavil len jeden úsek ciest ako PPP projekt, aj keď sa plánovala výstavba oveľa viac kilometrov. Novú súťaž chce štát rozbehnúť.

BRATISLAVA. Začiatkom januára chce štát začať zháňať firmu, ktorá postaví očakávaný obchvat Bratislavy a kilometre pohodlnej cesty z metropoly Slovenska smerom na Dunajskú Stredu.

„V najbližších dňoch zverejníme predbežné oznámenie o začatí súťaže na koncesionára na tento projekt,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.

Na to, aby súťaž otvoril úplne, potrebuje ešte získať súhlas vlády. Predpokladá, že by ho mohol mať v januári.

Dobrá správa pre motoristov však zároveň nebude najlepšou správou pre štátny rozpočet. Stavebné náklady na štvorprúdovku totiž štát odhaduje na 1,3 miliardy eur.

Na Brusel sa pritom pri ich zháňaní nemôže spoliehať. Obchvat sa totiž bude stavať v pomerne bohatom regióne, ktorý Únia z eurofondov nie je príliš ochotná podporovať.

PPP lekcia z minulosti
Štát preto ráta s tým, že si víťaz, ktorý vzíde z tendra, od bánk požičia peniaze, cestu postaví a bude ju 30 rokov prevádzkovať. Štát mu bude následne práce splácať.

Tento model sa nazýva PPP projekt. Slovensko s nimi však nemá dobré skúsenosti.

Keď ich pripravovala prvá vláda Roberta Fica, odhadlo sa, že daňových poplatníkov cez splátky vyjde plánovaných 150 kilometrov ciest takmer na 20 miliárd eur.

Napokon sa však PPP systémom postavilo iba asi 50 kilometrov rýchlocesty od Nitry na Banskú Bystricu. Zvyšné kilometre súkromných diaľnic stopla vláda Ivety Radičovej.

Spresnili cenu, klesla

Pri bratislavskom obchvate sa cena za výstavbu najprv znížila. Podľa pôvodných odhadov sa rátalo s nákladmi na stavbu vo výške 1,5 miliardy eur, po štátnej expertíze klesli na 1,3 miliardy eur.

Konečná cena sa má však posunúť asi na 4,5 miliardy eur. V tejto sume by už mali byť zarátané náklady na splácanie úverov či na 30­ročnú prevádzku a údržbu diaľnice, ktorú zabezpečí víťaz tendra,

Tieto výpočty platia pri Počiatkových odhadoch, že by štát ročne splácal stavbárovi najviac 150 miliónov eur. Čaká však, že súťaž cenu stiahne.

Príležitosť zarobiť si na tejto stavbe si veľké firmy nenechajú ujsť. „Spoločnosť Doprastav má záujem zúčastniť sa na tendri. Podmienky účasti však zatiaľ nie sú známe. Hneď, ako ich budeme mať a preštudujeme si ich, poskytneme presnejšie vyjadrenie,“ tvrdí Doprastav.

Podobne sa vyjadril aj Váhostav podnikateľa Juraja Širokého. Tak ako Doprastav aj Váhostav v rámci reštrukturalizácie škrtne veľkú časť dlhov svojim veriteľom. Súťažiť mu to však nezabráni. Do tendra by sa nemohol zapojiť, len keby namiesto ozdravenia išiel do bankrotu.

Na podmienky tendra sa plánujú pozrieť aj ďalšie firmy, napríklad Strabag.

Fakty

PPP cesty u nás
•Štát odhaduje, že 60 km D4 a R7 bude splácať po 150 mil. eur ročne. Pri 30-­ročných splátkach je to asi 4,5 mld. eur.
•Z toho asi 1,3 mld. eur môže stáť stavba. Väčšiu časť štát zaplatí napríklad za splácanie diaľnice stavbárovi aj s úrokmi a tiež za údržbu či 30-­ročnú prevádzku.
•Na Slovensku sa zatiaľ postavil ako PPP projekt len úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice, spolu to je 50 km ciest.
•Jeho stavba stála 890 mil. eur. Celkové náklady sa podľa odhadov mali vyšplhať na 3,9 mld. eur. Keďže je to rýchlocesta, nemusí spĺňať také prísne parametre ako diaľnica.



Cenu postráži poradca z minulosti
Minister Počiatek si vybral toho istého poradcu, ktorý pomáhal pri drahých diaľniciach v časoch prvej vlády Roberta Fica.

BRATISLAVA. Kľúčovým hráčom, ktorý bude bdieť nad reálnou cenou za diaľnicu, je poradca. Ministerstvo dopravy si ho už pre plánovaný PPP projekt vybralo pred pár mesiacmi cez tender, zinkasovať by mal zhruba 6 miliónov eur.

Podľa výsledkov súťaže bude za rokovacím stolom chrániť štát partia poradcov na čele s firmou PwC. Tá pritom radila vtedajšiemu ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu aj pri plánovaných súkromných diaľniciach z éry prvej vlády Roberta Fica.

O pozíciu poradcu nemusel víťaz príliš bojovať. Nenašiel sa totiž konkurent, ktorý by sa snažil jeho ponuku v tendri prebiť.

Na obranu záujmov stavbárov sa môže posadiť za rokovací stôl spoločnosť Ružička Csekes. Tá tiež patrila medzi poradcov štátu pri PPP projektoch z minulosti. Firma avizovala, že teraz by chcela radiť záujemcom z radu stavbárov.

Zástupca tejto poradenskej firmy Ján Azud sedel napríklad v komisii, ktorá vyberala víťaza známeho tendra na elektronické mýto. Tento tender bol spochybňovaný preto, že z neho troch lacnejších vyradili a zákazku získal najdrahší záujemca s 200­ miliónovým odstupom od najlacnejšej verzie mýta.
ecce
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 660
Obrázky: 6
Založený: 10. Dec 2013 19:52

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.