BRATISLAVA. Diaľnice, na ktoré hľadal staviteľov bývalý minister dopravy Ján Figeľ, budú extrémne zdražovať cez dodatky. Očakáva to premiér Robert Fico, lebo ceny za ich postavenie boli veľmi nízke.
Figeľ vypísal niekoľko tendrov, do ktorých sa prihlásili stavbári s veľmi nízkymi ponukami oproti odhadom štátu. Napríklad v súťaži o stavbu časti úseku D1 pri Martine medzi Turanmi a Dubnou skalou štát rátal aj s cenou 334 miliónov eur. Najnižšiu cenu na tento úsek predložil Váhostav, vraj ho postaví za necelých 138 miliónov eur.
O tom, či mal Fico s dodatkami pravdu, sa ešte nedá hovoriť. No doterajšie úpravy cien extrémne zdražovanie výstavby zatiaľ skôr nepotvrdzujú.
Cena a doba kamenná
Iba pri jednom zo štyroch úsekov, o ktoré firmy súťažili za Figeľa s extra zľavou, sa vyčerpala desaťpercentná rezerva, čo sa zarátava do ceny pri predkladaní ponúk pre prípad, že by sa pri stavbe vyskytlo niečo, s čím sa nedalo počítať. Bolo to pri úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.
Váhostav s firmou Bögl a Krýsl tu prečerpali rezervu o niečo vyše 600tisíc eur. Odôvodnili to najmä tým, že pôda bola tvrdšia, než predpokladal geologický prieskum.
Pri ďalších úsekoch sa rezerva neprečerpala, aj keď využila. Pri stavbe diaľnice medzi Dubnou skalou a Turanmi si štát priobjednal úpravu cesty prvej triedy.
Stavba úseku Fričovce – Svinia ukrojila z rezervy napríklad pre archeologické práce, ktoré si vyžiadal Krajský pamiatkový úrad Prešov. „Archeologický výskum zachytil osídlenie bukovohorskej kultúry z mladšej doby kamennej. Odborné spracovanie výskumu prispeje významným spôsobom k poznaniu o živote a hospodárskych aktivitách prvých roľníkov v oblasti východného Slovenska v štvrtom až piatom tisícročí pred Kristom,“ vysvetlil pamiatkový úrad.
Kultúra sa volá bukovohorská podľa Bukových hôr v severnom Maďarsku. Pomenovanie po nich dostala preto, že sídliská tohto ľudu sa najskôr komplexne skúmali práve tam.
Ešte môžu zdražieť
Aj keď sa odborníci obvykle zhodnú na tom, že desaťpercentný nárast v cene za výstavbu diaľnic je horná akceptovateľná hranica, dnešné čísla nemožno chápať tak, že diaľnice z Figeľovej éry naisto nebudú prudko zdražovať.
„Na konečné zhodnotenie situácie by sme mali počkať až do termínu, keď sa všetky diela budú odovzdávať do užívania,“ tvrdí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Za úspech by považoval to, keby sa rezerva nečerpala vôbec. Jej prečerpanie na úseku medzi Jánovcami a Jablonovom nie je podľa neho zanedbateľné. „Poukazuje to na skutočnosť, že realizácia úseku bola podcenená a neboli zohľadnené všetky riziká už v procese prípravy cenovej ponuky,“ dodal Kajánek.
Za dobrý signál pre ďalšie Figeľove časti diaľnic nepovažuje vývoj na tomto úseku ani Milan Brlej zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov. Navyše, cena sa oproti jej doterajšiemu zvýšeniu môže nafúknuť, keď sa bude odovzdávať štátu. Všetky nároky sa budú musieť po odovzdaní diaľnice doriešiť. Navyše, ak sa mení dielo, môže sa meniť aj čas výstavby, a to núka ďalšie možnosti na dodatky, vraví Brlej.
Diaľnica Váhostavu a firmy Bögl a Krýsl sa mala odovzdávať tento mesiac. Oddiali sa napokon o pol roka.
štvrtok 2. 1. 2014 20:00 | Daniela Krajanová
Úseky z čias Figeľa
.
- Dubná skala – Turany
Dĺžka: 16,4 km
Stavebník: Váhostav
Začiatok výstavby: 2011
Predpokladaný koniec výstavby: 2014
Cena: 137,75 mil. eur
Z toho rezerva: 12,52 mil. eur
Čerpanie rezervy: 4,64 mil. eur
- Jánovce – Jablonov, I. úsek
Dĺžka: 9 km
Stavebníci: Váhostav, Bögl a Krýsl
Začiatok výstavby: 2011
Predpokladaný koniec výstavby: 2014
Cena: 59,94 mil. eur
Z toho rezerva: 5,24 mil. eur
Čerpanie rezervy: 5,86 mil. eur
- Jánovce – Jablonov, II. úsek
Dĺžka: 9,5 km
Stavebník: Eurovia
Začiatok výstavby: 2012
Predpokladaný koniec výstavby: 2015
Cena: 126,26 mil. eur
Z toho rezerva: 11,48 mil. eur
Čerpanie rezervy: 656tis. eur- Fričovce – Svinia
Dĺžka: 11,2 km
Stavebníci: Doprastav, Strabag
Začiatok výstavby: 2011
Predpokladaný koniec výstavby: 2015
Cena: 114,6 mil. eur
Z toho rezerva: 10,42 mil. eur
Čerpanie rezervy: 5,07 mil. eur
Zdroj:SME, portál http://www.sme.sk
http://ekonomika.sme.sk/c/7055397/figel ... -fico.html