Príčiny pádu mosta sú známe. Koho obvinia?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Príčiny pádu mosta sú známe. Koho obvinia?

Odoslaťod plš » 11. Dec 2013 22:58

Príčiny pádu mosta sú známe. Koho obvinia?
#Most #Róbert Kaliňák #Kurimany
su, Pravda | 11.12.2013 14:12, aktualizované: 19:04

Vyšetrovanie pádu diaľničného mosta v Kurimanoch smeruje k záveru, zatiaľ však polícia konkrétne osoby neobvinila. Tragédiu podľa znalca spôsobilo zlyhanie podpornej konštrukcie mosta v kombinácii s technickými a právnymi problémami.
Vytlač článok
Vytlačiť
Kurimany
Tragédia pri Kurimanoch si vyžiadala štyri ľudské životy - archívne foto.
Autor: Boris Macko

Stavebný dozor mali totiž vykonávať pracovníci subdodávateľských firiem bez odbornej spôsobilosti. Otázka je, či a akou mierou sa mohol na tomto nešťastí podieľať aj tlak na čo najnižšiu cenu.

Denník Pravda ešte koncom septembra informoval o zisteniach znaleckého posudku, ktorý mal k dispozícii. Ten momentálne študuje polícia. „V súčasnosti znalecký posudok analyzuje vyšetrovateľ. Jeho závery musia byť jednoznačné a nepochybné. Tie bude potrebné vyhodnotiť aj porovnaním s ďalšími dôkazmi,“ povedal hovorca krajskej polície v Košiciach Alexander Szabó. Podľa neho v závislosti od záverov bude potrebné zisťovať aj trestnoprávnu zodpovednosť a mieru zavinenia konkrétnych osôb.

Národná diaľničná spoločnosť ako obstarávateľ stavby je k doterajším zisteniam zdržanlivá. „Pretože máme záujem o čo najkorektnejší a nerušený priebeh vyšetrovania, nebudeme sa v tejto chvíli k uvedenej veci vyjadrovať,“ zareagoval hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

Ako už Pravda v septembri uviedla, za tragédiou je podľa znalca kolaps priečneho nosníka a nespôsobilosť pracovníkov na dozor stavby mosta. Podľa analýzy zavetrenie podpier malo byť urobené tak, aby vzperná dĺžka neprekročila 4,7 metra. To sa však zabezpečiť nepodarilo a prepojenie susedných podperných rámov bolo zaistené len tyčami bez diagonálneho spojenia. Takto vytvorené prepojenie spôsobilo, že skutočná vzperná dĺžka narástla zo 4,7 metra na 18,4 metra a kritická sila poklesla oproti plánu 15,3-násobne. Podpera stratila stabilitu a zlyhala počas betonáže mosta. Nemuselo sa to stať, keby stavbári pridali na podperu niekoľko párov oceľových spojok. To by však museli zasiahnuť stavbári s odbornou spôsobilosťou.

Podľa znalca hlavné firmy mali zabezpečených pracovníkov spôsobilých na kontrolu stavby mosta, ale subdodávateľské ni­e.

Špecialista na mostné konštrukcie Miroslav Maťaščík povedal, že stavebný dozor majú vykonávať ľudia s odborným osvedčením. „Chodím po stavbách a požiadavky na počty pečiatok sa zvyšujú. Na stavbách je čím ďalej tým viac vrstiev dozorov. Formálne je to viac kontrolované, ale musím konštatovať, že odbornosť sa znižuje,“ povedal.

Most stavala firma Bögl a Krýsl spoločne so subdodávateľmi. Výdrž podpery počítal statik pôsobiaci v Nemecku. Keby bol videl, čo má podopierať, zrejme by prepočty zmenil. Podpornú konštrukciu totiž inštalovala popradská firma Skruže Weise, ktorej materská firma sídli v Nemecku. Spoločnosť Bögl a Krýsl zistenia znalca nechcela komentovať. Podľa hovorkyne spoločnosti Kateřiny Plechatej znalecký posudok nemajú k dispozícii, a preto sa k nemu nemôžu vyjadrovať.

Odborník, ktorý si želal zostať v anonymite, uviedol, že je všeobecný problém so znižovaním nákladov na stavby a že práce sa posúvajú na subdodávateľov. „Ide to o niekoľko úrovní nižšie a stráca sa nad tým kontrola,“ podotkol.

Stavba diaľnice v dĺžke 9 kilometrov pri Levoči sa stavia za necelých 60 miliónov eur. Pôvodne sa predpokladalo, že štát vyjde na 95 miliónov eur.

Pôvodný agentúrny príspevok sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/3 ... etrovatel/
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.