SSC pripravuje výstavbu obchvatu Podbrezovej

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

SSC pripravuje výstavbu obchvatu Podbrezovej

Odoslaťod jozin z bazin » 08. Nov 2013 22:35

Slovenská správa ciest pripravuje výstavbu obchvatu Podbrezovej

Začiatok výstavby obchvatu plánuje na rok 2025, podľa podbrezovského starostu je to príliš neskoro.

BANSKÁ BYSTRICA. Zvýšenie plynulosti aj bezpečnosti cestnej premávky medzi Banskou Bystricou a Breznom má priniesť obchvat obce Podbrezová, ktorý ako preložku cesty I/66 plánuje vybudovať štátna rozpočtová organizácia Slovenská správa ciest (SSC). Motoristi aj obyvatelia Podbrezovej by si však naň mali počkať ešte 17 rokov, keďže podľa zámeru, ktorý investor aktuálne predložil na posúdenie vplyvov na životné prostredie (proces EIA), predpokladá jeho výstavbu v rokoch 2025 až 2030.

Podľa starostu Podbrezovej Ladislava Kardhordóa je plánovaný termín výstavby príliš ďaleký a obchvat je potrebný čo najskôr. „Cesta cez obec je v zlom stave, na úseku 700 metrov došlo v posledných rokoch k vyhasnutiu štyroch životov. Navyše v prípade dopravnej nehody je problematická možnosť náhradnej trasy. Kritický až katastrofálny stav cesty je pri opornom múre. Teraz prebieha pripomienkové konanie k štúdii obchvatu a jedna z našich pripomienok bude, aby ho začali stavať čo najskôr,“ povedal pre agentúru SITA Kardhordó. Dodal, že hoci chápe finančné limity štátu, obchvat je potrebný nielen pre obec, ale aj pre Železiarne Podbrezová ako najväčšieho zamestnávateľa na Horehroní a pre rozvoj cestovného ruchu v Nízkych Tatrách so strediskami Tále, Mýto pod Ďumbierom či Chopok-juh.

Jedným z hlavných cieľov výstavby obchvatu je podľa SSC presmerovať tranzitnú dopravu mimo obývanú časť obce. „Cesta I/66 v prieťahu obcou Podbrezová je kritickým úsekom, na ktorom sa v priebehu piatich rokov stali štyri smrteľné dopravné nehody. V súčasnosti má sledovaný úsek nevyhovujúce šírkové usporiadanie cesty a parametre chodníka, nevhodné rozhľadové pomery v troch križovatkách a nepostačujúce parametre pre radenie vozidiel v križovatke. V nevyhovujúcom stave je cestná kanalizácia v celom riešenom úseku a začínajú sa viditeľné deformácie oporného múru,“ uvádza SSC v zámere.

Tri varianty
Na posúdenie v procese EIA predložila SSC tri varianty trasovania obchvatu. Dva vedú severne, jeden južne od zastavaného územia Podbrezovej. Keďže obec leží v úzkej doline, všetky navrhované trasy obchvatov vedú svahovitým terénom a počítajú s výstavbou sústavy oporných a zárubných múrov a viacerých mostov. Južný obchvat by bol s dĺžkou takmer 4,3 kilometra novej cesty najkratší. Severné varianty by mali dĺžku takmer sedem kilometrov alebo vyše 9,14 kilometra novej cesty, pričom dlhší z nich by zahŕňal aj obchvat Podbrezovej-Lopeja, s ktorým ostatné dva varianty nepočítajú, keďže by sa začínali medzi Lopejom a centrálnou časťou Podbrezovej. Severné varianty počítajú s koncom obchvatu napojením na pôvodnú cestu I/66 pri obci Valaská, južný s napojením pri križovatke s cestou I/72.

Výstavba obchvatu v najdlhšom variante trasy by bola s predpokladanými nákladmi takmer 137,890 milióna eur aj najdrahšia. Kratší severný variant by stál vyše 132,402 milióna eur a najkratší, južný variant takmer 92,914 milióna eur. Optimálnym variantom je podľa SSC južný, ako druhý v poradí vhodnosti označila najdlhší variant. Obec Podbrezová podľa starostu Kardhordóa tiež preferuje južný obchvat, ale s tým, aby bol predĺžený aj okolo časti Lopej.

piatok 8. 11. 2013 15:29 | sita
© 2013 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

http://bystrica.sme.sk/c/6998963/slovenska-sprava-ciest-pripravuje-vystavbu-obchvatu-podbrezovej.html
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 470
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.