Výstavba R4 Košice - Milhosť sa predĺžila na vyše tri roky

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Výstavba R4 Košice - Milhosť sa predĺžila na vyše tri roky

Odoslaťod DrX » 07. Nov 2013 13:09

Výstavba R4 Košice - Milhosť sa predĺžila na vyše tri roky

Národná diaľničná spoločnosť vo štvrtok odovzdala motoristom do užívania nový úsek rýchlostnej cesty.

KOŠICE. Vo štvrtok sa spolu s premiérom a predstaviteľmi Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), či dodávateľa stavby, spoločnosti Skanska, na akte prestrihnutia pásky zúčastnili aj vodiči, ktorých policajti ako prvých presmerovali na novootvorený úsek cesty.

Dokončenie výstavby vyše 14-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť k hranici s Maďarskom podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu nijako nemení jeho hlavnú prioritu a tou je dobudovanie chýbajúcich úsekov hlavnej diaľnice D1 na severe a východe Slovenska.

Dostavbu oddialil archeologický výskum

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., odovzdala úsek R4 Košice - Milhosť po viac ako troch rokoch prác.

Výstavba rýchlostnej cesty sa začala v septembri 2010 a pôvodne sa mala skončiť v marci tohto roka, pre rozsiahly archeologický prieskum však trvala namiesto dva a pol roka o sedem mesiacov dlhšie.

Úsek R4 vybudovala spoločnosť Skanska SK, a. s., ktorá zákazku získala za zmluvnú cenu 77,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo bolo 66,4 % z predpokladanej ceny prác 116,82 mil. eur.

Financovanie výstavby úseku R4 zabezpečili peniaze z Európskej únie a zo štátneho rozpočtu.

Bude rýchlejšou a bezpečnejšou náhradou spojenia Košíc s Maďarskom po ceste I/68, je na ňom štrnásť mostov a križovatky Košice - juh a Kechnec.

Do Bratislavy aj cez Maďarsko

Po dokončení R4 pri Košiciach môžu motoristi zvažovať, akú trasu si zvolia pri ceste z východu Slovenska do Bratislavy, v závislosti od dĺžky, rýchlosti či nákladov na palivo a diaľničné nálepky.

Jednou z možností je jazda cez severné Maďarsko. Od štátnej hranice po Miskolc na maďarskej strane však stále chýba diaľnica v dĺžke okolo šesťdesiat kilometrov, ale ďalej sa dá ísť už súvisle po diaľnici v smere na Budapešť, Gyor až do Bratislavy.

Premiér Robert Fico na otázku novinárov, či sa pri rokovaniach s maďarským premiérom zasadí, aby Maďari urýchlene začali stavať diaľnicu z Miškolca smerom k slovenskej hranici, odpovedal, že maďarského premiéra o to poprosí.

"My sme si domácu úlohu splnili. V priebehu 24 mesiacov sa má realizovať prepojenie na cestu prvej triedy v smere na Miškolc,“ povedal Fico.

"Spojenie Bratislavy a Košíc je síce výrazným symbolom spájania Slovenska. Treba si však uvedomiť, že nejde len o spojenie dvoch najväčších slovenských miest, ale aj o vybudovanie kvalitnej cestnej infraštruktúry pre ľudí, ktorí žijú naprieč celým Slovenskom," poznamenal Kóňa.

Generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš doplnil: "Otázka prepojenia cesty R4 v úseku Prešov Poľská republika je v štádiu rokovania s Európskou úniou. Pripravujeme štúdiu realizovateľnosti, ktorá ukáže, či tento úsek môže byť financovaný z nového programového obdobia," dodal Gajdoš.

Do Bratislavy severom aj juhom

Vzdialenosť od spoločnej hranice po Miskolc bez diaľnice je pritom približne rovnaká, ako ešte chýba na zatiaľ nerozostavaných úsekoch D1 medzi Žilinou a Ružomberkom, resp. pri Prešove. Ide o päť úsekov v dĺžke 62 kilometrov, vo výstavbe sú ďalšie štyri úseky v dĺžke 46 kilometrov.

Na D1 medzi Žilinou a Prešovom je tak potrebné dokončiť celkom ešte 108 kilometrov. Podľa rezortu by mali byť dokončené najskôr do roku 2019, ale pravdepodobne neskôr. Až potom bude medzi Bratislavou a Košicami plynulé prepojenie po D1 cez Žilinu.

Kým diaľnica v Maďarsku vedie po rovine, úseky D1 v SR sa stavajú v zložitom teréne s mostmi a tunelmi.

Trasa z Košíc do Bratislavy cez Maďarsko je asi o sto kilometrov dlhšia ako z Košíc cez Rožňavu, Lučenec, Zvolen a Nitru do Bratislavy. Po Zvolen sa dá ísť po cestách I. triedy, odtiaľ po Trnavu po R1 a ďalej do hlavného mesta SR po D1.

Chýbajúcich pätnásť úsekov R2 medzi Košicami a Zvolenom v dĺžke dvesto kilometrov by malo byť podľa dlhodobých plánov NDS postavených postupne v rokoch 2015 až 2022. O dva roky by mali byť odovzdané úseky Zvolen, východ - Pstruša a Pstruša - Kriváň.


Foto k článku: TASR/František Iván



štvrtok 7. 11. 2013 12:12 | sita, tasr
© 2013 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.
Súvisiace články:

Čítajte viac: http://kosice.korzar.sme.sk/c/6997416/v ... -roky.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.