Diaľnicou z Košíc na západ už o niekoľko dní

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnicou z Košíc na západ už o niekoľko dní

Odoslaťod aquila » 03. Nov 2013 09:17

Eva Žgravčáková, Pravda | 03.11.2013 08:18

Napriek tomu, že na severnej diaľnici D1, ktorá má spájať Bratislavu s Košicami, je potrebné dokončiť viac ako 100 kilometrov, južnou trasou sa už takmer plynule po diaľnici na západ jazdiť bude. Cez susedné Maďarsko.
Vytlač článok
Vytlačiť
Diaľnice
Ilustračné foto
Autor: Ivan Majerský

Štát totiž dá 7. novembra do užívania rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť. Cesta však nebude úplne plynulá. Na maďarskej strane chýba ešte napojenie diaľnice od Miškolca po slovenské hranice.

A to napriek dohode, ktorú s Maďarskom podpísala ešte predchádzajúca vláda, a v ktorej sa susedný štát zaviazal, že dorieši spojenie na svojej strane. "Situácia bude taká, že ešte pred hranicami sa napojí šofér na cestu prvej triedy I/68 a po nej pôjde až do Miškolca. Cesta bude trvať zhruba polhodinku. Potom sa už pokračuje po diaľnici,“ vraví Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Dobudovanie niekoľkých kilometrov z maďarskej strany bude trvať kratšie ako dostavba celej severnej D1, ktorá sa odhaduje na roky 2020 až 2021. Po diaľnici sa totiž ide len na trase Bratislava – Žilina a rýchle cesty pred Ružomberkom, Levočou a Prešovom chýbajú.

Skúsenosti vodičov hovoria o tom, že z Bratislavy do Košíc sa po diaľnici cez Maďarsko ide len mierne dlhšie, ako keď motorista zvolí trasu cez Zvolen. Po spustení úseku R4 sa čas zrejme vyrovná. Maďarská trasa je rýchlejšia, ale zároveň o viac ako sto kilometrov dlhšia.

Rýchlocesta R4 od Košíc do Milhoste v dĺžke viac ako 14 kilometrov sa stavia už od roku 2010. Jej dostavbu na krátku chvíľu zdržal rozsiahly archeologický nález, pretože cesta mala byť sprístupnená pre vodičov už od jari tohto roku. Stavbu spúšťala ešte vláda Ivety Radičovej. Zákazku vtedy priklepli spoločnosti Skanska, ktorá ju stavia za 78 miliónov eur. Štátne odhady pritom rátali s cenou 117 miliónov eur. Na rýchloceste vyrástlo 16 mostov, dvojkilometrová protihluková stena, ale nie je tam napríklad ani jedno odpočívadlo.

Problém bol aj s napojením priemyselného parku v Kechneci. Starosta obce Kechnec Jozef Konkoly požadoval od štátu, aby do parku smeroval štvorpruhový zjazd namiesto dvoch pruhov. "Privádzač musí byť dôstojný, bezpečný a investori by s ním mali byť spokojní. Európske normy hovoria o tom, že privádzač by mal mať štyri pruhy. Hľadáme preto priestor na riešenie situácie,“ povedal pre Pravdu Konkoly pred pár mesiacmi. Diaľničiari po rokovaniach nechali zjazd s dvoma pruhmi. Odôvodnili to tým, že takto to bolo naplánované v projekte a ak starosta požaduje viac pruhov, bude musieť siahnuť do obecného rozpočtu.

Rýchlocesta od Milhoste je prvým hotovým úsekom na R4. Do roku 2020 by sa cesta mala ťahať ďalej na sever cez Prešov, Hanušovce nad Topľou, Svidník, Hunkovce až k poľským hraniciam.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... kolko-dni/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.