PPP nám zaplatia výtlky

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

PPP nám zaplatia výtlky

Odoslaťod black1 » 30. Okt 2013 10:11

Nový model financovania prvého slovenského PPP projektu, rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou, ušetrí Slovensku minimálne 130 miliónov eur.

Funguje to podobne, ako keď staršiu a drahšiu hypotéku vyplatíte novou, pri ktorej sa vám podarí vyrokovať výhodnejšie podmienky. A presne to chceme. Využili sme fakt, že situácia na finančných trhoch je priaznivá a úrokové sadzby sú výhodnejšie ako v čase, keď sa tento projekt rozbiehal. Ide o unikátny model financovania založený na projektových dlhopisoch. A aj keď technicky realizuje refinancovanie koncesionár, teda súkromná spoločnosť Granvia, až 90 percent zisku z tejto operácie získa podľa koncesnej zmluvy štát.

Ročne tak ušetríme približne päť miliónov eur, ktoré sa môžu použiť napríklad na opravu ciest alebo lepšiu zimnú údržbu. Pozitívnou správou je aj fakt, že už prebehlo testovanie trhu a podľa dostupných informácií majú investori o tento projekt eminentný záujem. Samozrejme, na definitívne čísla si budeme musieť počkať až do uzavretia celej finančnej operácie, všetko by malo byť jasné do konca novembra tohto roku.

Okrem šetrenia má celá táto operácia aj mimoriadny význam z hľadiska prestíže. Navrhnutý model refinancovania pozitívne vyhodnotili dve celosvetovo uznávané finančné inštitúcie (Deutsche Bank a HSBC) a ak sa nám ho podarí úspešne zrealizovať, tak Slovensko bude prvým členským štátom Európskej únie, ktorému sa podarí refinancovať dopravný PPP projekt takéhoto významu cez projektové dlhopisy. Ak si zároveň uvedomíme, že odhadovaný rating týchto dlhopisov sa pohybuje iba dva stupne pod aktuálnym ratingom Slovenska, tak je jasné, že investori vysoko oceňujú nielen stabilitu slovenskej ekonomiky ako celku, ale zároveň veria aj individuálnym projektom, ktoré sa u nás realizujú.

Úspešné refinancovanie je ďalším potvrdením úspešnosti PPP v slovenských podmienkach. Aj preto sa nám javí výstavba nultého bratislavského okruhu D4, ako aj výstavba rýchlostnej cesty R7 prostredníctvom PPP ako najvhodnejší model financovania, keďže možnosti využitia eurofondov a štátneho rozpočtu sú nedostačujúce. To nám umožní urýchľovať výstavbu na severe a východe Slovenska z eurofondov.

Ján Počiatek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja

Zdroj: http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy ... lky-592479
Obrázok používateľa
black1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 274
Obrázky: 1
Založený: 30. Okt 2013 10:08
Bydlisko: Podhájska

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.