Bratislava sa zbaví svojej hanby

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Bratislava sa zbaví svojej hanby

Odoslaťod doktorandfei » 22. Okt 2013 10:40

Bratislava sa zbaví svojej hanby

Zistenie HN. Investor Hlavnej stanice začína modernizovať jednu zo vstupných brán do našej metropoly.
Bratislava - Pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji ju museli prekrývať plagátmi. Nie divu, bratislavská Hlavná stanica sa stala nočnou morou našich touroperátorov. "Stanica a jej okolie tromfne hravo aj pomery na Balkáne spred mnohých desaťročí," tvrdí šéf Slovenskej spoločnosti sprievodcov cestovného ruchu Marián Bilačič. Jedna z najkritizovanejších slovenských stavieb sa však začína po štvrťstoročí konečne výrazne meniť.
Začiatok rekonštrukcie Hlavnej stanice umožnilo ukončenie vlečúceho sa sporu medzi hlavným investorom stanice - bratislavskou spoločnosťou Transprojekt - a bratislavským magistrátom.
Transprojekt získal dvoch nových finančných partnerov, portugalského developera Sonae Sierra a anglickú spoločnosť Savills. Práve noví investori zmenili aj postoj mesta, ktoré malo s pôvodnými plánmi problém a hrozilo, že spor skončí na súde.
"Myšlienka vstupu zahraničného partnera je akýmsi pozitívnym svetlom na konci tunela," víta kroky firmy hovorca Bratislavy Ľubomír Andrassy.
Investor už podal žiadosť o prvé tri stavebné povolenia, s drobnými prácami sa pritom už začalo. "V súčasnosti všetko záleží na stanovisku príslušného stavebného úradu, na ktorý sme podali stavebné povolenia," potvrdil HN Igor Ballo, ktorý firmu Transprojekt ovláda cez spoločnosť I.P.R. V rámci 200-miliónového projektu sa zrekonštruuje historická budova, pribudnú nové parkovacie zóny a cesty, obchodný komplex a podzemná trať električky. A tá najdôležitejšia správa pre verejnosť znie: vynovená Hlavná stanica v Bratislave by mala byť definitívne k dispozícii do polovice roku 2017.
Spory medzi mestom Bratislava a firmou Transprojekt vznikli prakticky hneď po tom, čo v roku 2007 podpísal exprimátor Andrej Ďurkovský zmluvu o rekonštrukcii. Urobil tak na konci svojho funkčného obdobia.
To ležalo v žalúdku následnému vedeniu mesta. Bratislava nechcela Transprojektu odovzdať pozemky, na ktorých mal rekonštrukciu realizovať. Začiatkom tohto roka dokonca zmluvu vypovedala. Podľa zástupcov Transprojektu neoprávnene. Firma si chcela na súde nárokovať zmarený zisk 16 miliónov eur a penále. Toľko totiž do projektu medzičasom investovala. Vojnovú sekeru zakopali zahraniční partneri. Tí Transprojektu poslúžili ako argument pre Bratislavu, že na realizáciu plánovanej stavby disponuje dostatočnými finančnými prostriedkami.
Pozemky jablkom sváru
Zahraniční partneri už pomáhajú Transprojektu pripraviť nový územný plán. Niektoré z objektov chcú rekonštruovať a stavať na vlastnú päsť. "Mesto je pre časový sklz pripravené predĺžiť termín ukončenia stavby do polovice roku 2017. Investor má podľa harmonogramu začať štartovaciu fázu projektu tento rok v októbri," potvrdzuje spustenie rekonštrukcie hovorca Bratislavy Ľubomír Andrassy. Firma stále nedostala všetky pozemky, ktoré pre projekt potrebuje. Hlavné mesto ich odovzdanie podmieňuje dokončením prvej fázy, na ktorú podľa jeho mienky Transprojektu stačia pozemky, ktoré už má. "Poslanci zastupiteľstva odmietajú investorovi pozemky dať skôr, ako postaví podzemnú električkovú trať a príslušnú infraštruktúru, na ktorú sa zaviazal," vysvetľuje Andrassy.
Električka, budova a cesty
A tu možno sledovať pokračovanie rozporu medzi predstavami mesta a Transprojektu. Firma tvrdí, že bez všetkých pozemkov bude s rekonštrukciou celého plánu problém. "Podzemnú električku nie je problém začať stavať a je bez diskusie, že sa musí začať stavať hneď.
Avšak jej trasa vedie cez územie, ktoré dnes spravujú tretie osoby, v tomto prípade najmä Dopravný podnik," vraví hovorkyňa Transprojektu Mária Adamová.
Firma by podľa nej riskovala právne spory s držiteľom pozemkov. Preto verí v dohodu s hlavným mestom a v to, že im pozemky predsa len odovzdá. Okrem podzemnej električky má Transprojekt najneskôr do novembra budúceho roka začať s výstavbou cestných komunikácií a infraštruktúry. Hlavná budova stanice sa začne stavať najneskôr do apríla 2014.
----
Čo sa zmení na Hlavnej stanici v Bratislave
Už tento mesiac sa začína s výstavbou podzemnej trate električky.
Najneskôr do novembra
2014 sa začne s výstavbou obchodných priestorov, nových parkovacích zón a ciest.
Do polovice roka 2017 má investor zrekonštruovať historickú budovu stanice.
----
Zdroj:
(22.10.2013; Hospodárske noviny; s. 1, 2; Lemešani Tomáš)

http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy ... icu-588726
doktorandfei
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 281
Obrázky: 1
Založený: 10. Máj 2012 09:10

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.

cron