Vlani sa na mýte vybralo 155 miliónov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vlani sa na mýte vybralo 155 miliónov

Odoslaťod miso » 21. Jan 2013 16:34

Vlani sa na mýte vybralo 155 miliónov, za tri roky 451 miliónov

Výber mýta tak vlani medziročne vzrástol o 0,9 %, keďže v roku 2011 dosiahol 154,1 mil. eur.

Za tri roky prevádzky mýtneho systému sa na mýte vybralo celkovo 451,39 mil. eur. Mesiacom s doteraz najvyšším výberom vôbec bol minuloročný október s výnosom 15,16 mil. eur. Najvyšší denný výber mýta vlani pripadol na 9. mája pri objeme 699,16 tis. eur, informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s. Anton Bódis.

Za užívanie vymedzených úsekov na diaľniciach a rýchlostných cestách sa vlani v decembri vybralo na mýte viac ako 6,95 mil. eur. Za celý vlaňajšok to bolo 102,66 mil. eur, čo je medziročne viac o 4 %. Na vymedzených úsekoch ciest I. triedy v decembri výnosy z mýta dosiahli takmer 3,33 mil. eur a v uplynulom roku spolu 52,65 mil. eur, čo znamená pokles oproti roku 2011 o 4,6 %. V rámci tranzitného ticketingu sa v decembri vybralo 266,97 tis. eur a minulý rok celkom 4,04 mil. eur. Z celkovej sumy vybraného mýta v decembri zaplatili 43,1 % prevádzkovatelia vozidiel zo zahraničia. Za celý vlaňajšok mali podiel 42,9 %. Dňom s najvyšším výberom v rámci mesiaca bol, rovnako ako minulý rok, 5. december, kedy sa na mýte vybralo 601,48 tis. eur. V decembri užívalo vymedzené úseky ciest priemerne za deň 20 931 unikátnych vozidiel nad 3,5 tony.

„Spomedzi zahraničných užívateľov vymedzených úsekov ciest zaplatili, rovnako ako pred rokom, aj v roku 2012 najviac vozidlá z Poľska (17 %), Českej republiky (8,6 %) a Maďarska (5 %). Z hľadiska platobných režimov tvorili tržby z výberu v režime predplateného mýta 68,9 % z celkovej ročnej sumy, čo je o 0,5 % menej ako pred rokom,“ informoval Bódis. Najvyšší podiel na vybranom mýte v roku 2012 mali dopravcovia využívajúci vozidlá v hmotnostnej kategórii nad 12 ton s dvoma nápravami, ktorí uhradili mýto za 113,84 mil. eur. Je to 73,2 % z celoročného výberu. Z pohľadu emisných tried sa na úhrade mýta vlani najviac podieľali vozidlá s triedou EURO IV+ so 69,62 mil. eur a podielom 44,8 %. Pred rokom boli s 36,3 % na druhom mieste. Za rok sa dostali pred vozidlá s emisnou triedou EURO III, ktorej podiel počas minulého roku klesol zo 46,6 % na 41,5 %.

V elektronickom mýtnom systéme bolo k 31. decembru 2012 zaregistro­vaných 213 858 aktívnych palubných jednotiek. Z nich 69,7 % používali vozidlá zo zahraničia. V roku 2012 užívalo vymedzené úseky ciest v priemere 27 601 unikátnych vozidiel nad 3,5 tony za deň. V porovnaní s rokom 2011 sa ich počet znížil o 1,15 %. Z celkového počtu zaregistrovaných vozidiel si režim predplateného mýta zvolilo 84,7 %, teda rovnako ako v roku 2011. Zo slovenských prevádzkovateľov vozidiel si režim predplateného mýta zvolilo 66,7 %, čo je nezmenený podiel od sprevádzkovania elektronického mýtneho systému do prevádzky v januári 2010.

Najviac mýta, a to 5,59 mil. eur, sa vlani vybralo na vymedzenom úseku diaľnice D 2 Kúty 1 – Malacky za 1,33 mil. prejazdov. Čo do počtu vozidiel, ktoré úsekmi prešli, bol v roku 2012 najvyťaže­nejším vymedzeným diaľničným úsekom s 2,04 miliónmi prejazdov diaľničný úsek Petržalka 1 – Petržalka 2, na ktorom sa na mýte vybralo 2,13 mil. eur. Najviac mýta na rýchlostných cestách sa vybralo na úseku R1 Hronská Breznica – Šášovské Podhradie. Vlani týmto úsekom prešli vozidlá podliehajúce mýtnej povinnosti 923 tisíckrát a vodiči zaplatili 1,46 mil. eur. Najvyťaženejším vymedzeným úsekom na rýchlostných cestách bol úsek R1 Trnava-Modranka – Vlčkovce 1 s 1,33 mil. prejazdov a výberom 0,62 mil. eur. Vymedzený úsek Žilina – Žilina-Brodno 2 bol vlani najfrekventovanejší spomedzi úsekov ciest I. triedy. Vybralo sa na ňom 215,78 tis. eur za 1,41 mil. prejazdov. Úsekom s najvyšším výberom mýta na cestách I. triedy bol vymedzený úsek pri Strečne s výberom 1,06 mil. eur za 1,21 mil. prejazdov.

„Za uplynulý rok skontrolovali mobilné mýtne jednotky na vymedzených úsekoch ciest 2,18 mil. vozidiel a riešili 7 194 prípadov porušenia zákona o elektronickom výbere mýta. Od kontrolovaných vodičov mobilné jednotky vynucovania vybrali mýto vo výške 218,53 tis. eur. Počet priestupkov, ktoré riešili mobilné mýtne jednotky v roku 2012, sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšil o 18,1 %,“ dodal Bódis. V porovnaní s prvým polrokom 2011, teda s obdobím pred znížením pokút za mýtne priestupky, vzrástol priemerný mesačný počet priestupkov v roku 2012 o 30,3 %.

Zákaznícka linka mýtneho systému prijala v roku 2012 vyše 48,4 tis. hovorov. Najčastejšie sa vodiči pýtali na všeobecné otázky o mýtnom systéme a súvisiacej legislatíve (9,9 tis. hovorov). Na druhom mieste boli žiadosti o informácie týkajúce sa nastavenia palubných jednotiek (7,7 tis. hovorov) a na treťom vrátenia palubných jednotiek (8,5 tis. hovorov). Mýtny internetový portál zaznamenal za minulý rok 589 tis. návštev, najviac z nich, takmer 427 tis. bolo zo Slovenska.

SkyToll v rámci prevádzky elektronického výberu mýta vlani zaznamenal 2 932 podaní, z toho 1 333 žiadostí, 898 podnetov a 701 reklamácií. V porovnaní s rokom 2011 sa celkový počet podaní znížil o 436. Opodstat­nených bolo 210 podaní, čo je 7,2 % z ich celkového počtu. Počet opodstatnených podaní medziročne klesol o 29, teda o 12 %. Z opodstatnených podaní bolo 101 reklamácií (medziročne –32,7 %), 88 žiadostí (+51,7 %) a 21 podnetov (-27,6 %). Všetky prijaté podania boli aj v roku 2012 vybavené do piatich pracovných dní.

Na základe požiadavky Národnej diaľničnej spoločnosti urobila spoločnosť SkyToll počas roka 2012 zmeny v sieti vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta. Celkový počet vymedzených úsekov ciest sa od v roku 2012 zvýšil z 1 098 na 1 123 a ich celková dĺžka vzrástla z 2 371 kilometrov na 2 422 kilometrov. Všetky nové vymedzené úseky pribudli na cestách I. triedy, kde ich koncom vlaňajška bolo 1 004. K nárastu celkovej dĺžky vymedzených úsekov ciest najviac prispelo 22 nových vymedzených úsekov na ceste I. triedy č. 75 Sládkovičovo – Galanta s dĺžkou 47,5 km. Na rýchlostných cestách ani na diaľniciach sa počet vymedzených úsekov v uplynulom roku nezmenil.

SITA | 21.01.2013 15:39

Zdroj: http://www.pravda.sk
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -milionov/
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.