Štyria vyhodení opäť bojujú o diaľnicu pri Ružomberku

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Štyria vyhodení opäť bojujú o diaľnicu pri Ružomberku

Odoslaťod Andrej » 30. Dec 2012 12:28

Štyria vyhodení opäť bojujú o diaľnicu pri Ružomberku
Kontrola ÚVO tvrdí, že NDS hodnotí niektoré stavebné firmy prísnejšie ako iné
28.12.2012 / Jana Morháčová

Súťaž na postavenie ružomberského úseku diaľnice D1 sa vracia o deväť mesiacov späť. Po sérii námietok a veľkej kontrole nariadil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) znova vyhodnotiť ponuky všetkých 7 konzorcií, ktoré má už trištvrte roka na stole. Úrad dohliadajúci na verejné tendre tak rozhodol po skončení polročnej kontroly výberu zhotoviteľa štátnej zákazky. Rozhodnutie UVO je už právoplatné.

NDS pre eTrend potvrdila, že nevyužila posledný možný opravný prostriedok - podanie žaloby na súd do desiatich dní. ,,Pôjdeme ďalej podľa rozhodnutia ÚVO, všetky ponuky znova vyhodnotíme,“ potvrdil hovorca NDS Marcel Jánošík. Podľa neho sa NDS snaží vybrať zhotoviteľa čo najrýchlejšie.

Z kuloárov sa ozývali hlasy o možnosti zrušiť súťaž a urobiť novú. Práce na stavbe diaľnice D1 Hubová - Ivachnová sa budú môcť pohnúť po novom vyhodnotení v priebehu troch mesiacov, ak porazení výsledok znova nenapadnú.

Komisia NDS opäť posúdi a vyhodnotí aj ponuky na doprojektovanie a postavenie diaľničného úseku, ktoré už raz vyradila. Z pôvodných ponúk vylúčila štyri. V dvoch prípadoch za nesplnené podmienky zadania, v dvoch ďalších aj za neprimerané nízku cenu. Medzi vylúčenými bolo aj najlacnejšie konzorcium vedené spoločnosťou Hant s najnižšou cenou v hodnote 207 miliónov eur. NDS následne rozhodla zákazku prideliť druhej najlacnejšej ponuke - konzorciu pod vedením Inžinierske stavby Košice a TuCon Žilina za 215,4 milióna eur. Ešte pred podpisom zmluvy však začala spomínaná kontrola iniciovaná samotnou NDS. Úrad netradične súčasne vydal predbežné opatrenie, ktorým zastavil pokračovanie súťaže.

V čom sa pochybilo

ÚVO v rozhodnutí uvádza, že NDS pochybila opakovane, čo mohlo zásadne ovplyvniť výsledok tendra. Štátna firma vraj nepristupovala ku všetkým uchádzačom rovnako. Nejasnosti boli totiž so všetkých ponukách. Komisia odborníkov ministerstva dopravy a NDS žiadala od stavebných firiem dodatočné vysvetlenia. K týmto vysvetleniam však pristupovala rôzne, čím porušila princíp nestrannosti a rovnakého zaobchádzania.

Podľa ÚVO v dokumentácii k súťaži chýbali argumenty a zdôvodnenia, prečo v prípade ponuky od Inžinierskych stavieb Košice stačili komisii nekonkrétne a nevyčerpávajúce odpovede o náhradnom technickom riešení. V prípade konkurencie chýbali vysvetlenia, prečo komisia argumenty firiem neakceptovala aj napriek tomu, že boli konkrétnejšie ako doplňujúce dokumenty víťazného konzorcia.

Úrad tiež poukázal na fakt, že problém nízkej ceny nulového ocenenia niektorých objektov sa vyskytoval nielen vo vylúčených ponukách, ale aj v troch ponukách, ktoré NDS nechala v hre. Vysvetlenia firiem k problému boli pritom veľmi podobné.

Úrad zároveň odporučil NDS, aby všetky úkony komisie pri vyhodnocovaní ponúk, vrátane vyhodnotenia poskytnutých vysvetlení a posúdenia navrhnutých technických riešení, zaznamenala v zápisnici.

Rozhodnutím ÚVO sa uzavreli všetky revízne postupy. Tri námietky voči výslednému rozhodnutiu už ÚVO vyriešilo v predchádzajúcich týždňoch. Prvá zanikla pre nezaplatenie kaucie, druhú úrad neuznal a vylúčenie jedného zo štyroch uchádzačov potvrdil. V prípade tretej námietky od najlacnejšieho konzorcia vedeného firmou Hant ÚVO rozhodol, že NDS musí uchádzača vrátiť do hry. Tvrdenia diaľničiarov o neodôvodnene nízkej cene neboli dostatočne vyargumentované a opäť chýbali zápisy vysvetľujúce, prečo argumenty firmy k cene štát neakceptoval.

Nízku cenu núkali všetci

Súťaž na výstavbu ružomberskej diaľnice je vrcholom problémov štátu pri súťažení o stavbu diaľnic v období od roku 2010. NDS sa pri tejto súťaži len druhý krát v histórii odhodlala vylúčiť najlacnejšieho uchádzača s odôvodnením, že ide o neadekvátne nízku cenu. Neúspešne.

Časť odborníkov poukázala na skutočnosť, že nízka cena na úrovni 40 percent z odhadovaných stavebných nákladov (expertíza rátala s maximálnou cenou 465,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty) je síce nízka, ale podobná niekoľkým konkurentom. Rozdiel medzi prvým a druhým v súťaži bol len štyri percentá ceny. Najdrahšia ponuka bola výrazne nižšia ako maximálna odhadovaná cena.

Ponuky na postavenie D1 Hubová - Ivachnová z 5. marca 2012

združenie
(mil. eur bez dane z pridanej hodnoty)

HANT BA DS + INC Taliansko
207,5

Inžinierske stavby Košice + TuCon Žilina
215,4

Dúha Prešov + Impregilo Taliansko
224,9

Združenie Čebrať (Váhostav-SK Žilina + OHL ŽS Brno)
227,3

Skanska
234,7

Doprastav + Strabag
237,6

Eurovia + Stavby mostov Slovakia Banská Bystrica + Hochtief CZ
273,7

Úsek bude chýbať dlho

Výstavba úseku v dĺžke 15,3 kilometra na Liptove medzi Ružomberkom a Liptovským Mikulášom stojí práve pre 15-mesačný priebeh súťaže. Ide o veľmi žiadaný úsek, ktorý sa pripojí na už dlhšie sprístupnenú diaľnicu pred Liptovským Mikulášom. Po súbežnej ceste prvej triedy v súčasnosti prechádza denne 16-tisíc až 24-tisíc vozidiel, pričom najmä na vjazde a výjazde z Ružomberka sa vytvárajú časté dopravné zápchy.

Výstavba má byť financovaná z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava v tomto a budúcom programovom období eurofondov v prípade, že Európska komisia schváli rozdelenie financovania výstavby na dve fázy z priebežného a budúceho rozpočtového obdobia. Takéto rozdelenie stavby má už ministerstvo v Bruseli predrokované.

Zmiernili sa tak tlaky na rýchle súťaženie a výber zhotoviteľa úseku, aby bol dokončený do konca roka 2015. To bola pôvodná podmienka poskytnutia financií EÚ zo súčasného programovacieho obdobia. Výstavba bude trvať až 42 mesiacov, pretože súčasťou diela je aj dva kilometre dlhý tunel Čebrať.

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... berku.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.