Diaľnica pri Fatre bude bez veľkého tunela

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnica pri Fatre bude bez veľkého tunela

Odoslaťod Andrej » 08. Dec 2012 00:09

Diaľnica pri Fatre bude bez veľkého tunela
Spor je vyriešený. Európska komisia potvrdila, že pre úsek Turany - Hubová stačia dva malé tunely
07.12.2012 / Jana Morháčová , SITA

Európska komisia a jej bruselskí úradníci súhlasia s povrchovou trasou diaľnice D1 medzi Martinom a Ružomberkom v podobe, ako ju navrhuje štát. Plány diaľnice na úseku Turany - Hubová sa tak nemusia prerábať na inú trasu cez ekológmi preferovaný šesťkilometrový tunel Korbeľka. Po troch rokoch sa tým končí spor, ktorý nevedeli vyriešiť dve predchádzajúce vlády. Ak by Brusel plány neodobril, Slovensko by nemohlo výstavbu rozbehnúť za európske peniaze a iné prostriedky by vláda zháňala ťažko.

Obavy komisie z vplyvu diaľnice na prírodu boli v roku 2010 príčinou krachu najväčšieho projektu verejno-súkromného partnerstva (označovaného ako PPP projekt) na výstavbu, prevádzku a financovanie diaľnice v dĺžke 75 kilometrov.

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) od septembra úspešne presviedčali Brusel, že nový balík navrhnutých opatrení zmierňujúcich dopad diaľnice na prírodu je dostatočný.

Stavať sa môže v roku 2015

Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa upozornil, že všetky zmeny projektu prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním. Reálne sa preto s výstavbou počíta od roku 2015.

Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie Európskej komisie posvätilo trasu vo štvrtok, keď odsúhlasilo finálnu správu o úseku od nezávislého českého experta Petra Rotha. Tá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000. Ministerstvo dopravy a NDS teraz navrhnuté zmierňujúce opatrenia rozpracujú. „Vysporiadali sme sa so základnou požiadavkou Bruselu na nezávislé a transparentné hodnotenie vplyvu výstavby tohto úseku diaľnice," reagoval na správu z Bruselu minister dopravy Ján Počiatek.

Minister súčasne tvrdí, že rozhodnutie Bruselu mu umožní na konci funkčného obdobia v roku 2016 odovzdať všetky úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami buď hotové alebo reálne rozostavané. Termín dokončenia úseku Turany - Hubová medzi Turcom a Liptovom bude zrejme posledným v mozaike chýbajúcich časti diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Vodiči by tak mali prejsť plynulo po diaľnici medzi oboma mestami v roku 2019 alebo 2020.

Výstavba pritom uviazla od roku 2009. V roku 2010 práve pochybnosti o dopadoch viedli k nezrealizovaniu prvého PPP balíka výstavby diaľnic. Projekt mal zaviazať Slovensko zaplatiť počas 30 rokov splácania za túto diaľnicu do 10 miliárd eur. Váhanie Európskej komisie však viedlo k tomu, že projekt odmietla financovať Európska investičná banka (EIB) a neskôr aj súkromné banky. Po krachu PPP projektu sa jednotlivé úseky riešili tradične pomocou súťaží na výstavbu. Slovensko má predbežný súhlas, aby túto stavbu stavalo a financovalo prostredníctvom eurofondov.

Mosty pre zvieratá a ochranné steny

Ponad diaľnicu by mali viesť tri ekodukty pre zvieratá, špeciálne steny budú chrániť prírodu od hluku a svetiel automobilov. NDS ako prvý krok začne s environmentálnym monitoringom na trase, a to hneď v januári. Dôvodom je snaha preukázať malý vplyv diaľnice na dva národné parky – Malá Fatra a Veľká Fatra. Monitoring má potvrdiť, že ústretové ekologické opatrenia priniesli očakávaný efekt. Počas výstavby bude na stavbu dohliadať aj certifikovaný environmentálny stavebný dozor pre sledovanie citlivého územia, pričom jeho správy budú priebežne zverejňované.

Odhadované náklady na stavbu diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 600 až 700 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Európska únia by mala preplatiť 85 percent oprávnených nákladov. Po súčasnej ceste prvej triedy v danom úseku denne jazdí viac ako 20-tisíc vozidiel.

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... hrali.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.