Stránka 1 z 1

Brodňania chcú zastávku bližšie. Zrejme im vyhovejú

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2017 21:50
od aquila
Cez mestskú časť Žiliny jazdia vlaky, dokonca v nej aj zastavujú. Stanica je však ďaleko a od vlaku sa treba brodiť poľnou cestou.

9. mar 2010 o 10:18




a
Cestujúcich z Brodna vidieť na ich stanici málokedy.(Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

A-|A+p0i0mt

ŽILINA - BRODNO. Železničnú zastávku s názvom Brodno nevyužíva takmer nikto z tejto miestnej časti. Je príliš ďaleko, vedie k nej iba bahnistá poľná cesta alebo nebezpečná obchádzka po hlavnej, štvorpruhovej ceste na Kysuce.

Miestni rátali s tým, že problém sa vyriešil a stanicu preložia pri súčasnej modernizácii trate Žilina - Krásno nad Kysucou. V pôvodných projektoch bola zakreslená v strednej časti Brodna, poniže priecestia, ako žiadali. „Mesto Žilina ale rozhodlo podľa svojej chuti bez vedomia občanov o tom, že sa upúšťa od preloženia vlakovej zastávky," hovorí Marián Horváth z Brodna. Stalo sa tak ešte za bývalého vedenia. Obyvatelia sa o zmene dozvedeli až v novembri 2009, na verejnej schôdzi.

Spísali petíciu

Brodňania preto začiatkom roka spísali petíciu Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR), ministerstvu dopravy.
„Do tejto nevyužitej zastávky vrazia 400-tisíc eur. Nerozumiem, že rozumný návrh ide do koša v čase klesajúceho záujmu o osobnú prepravu," uvádza Horváth. O postavenie novej zastávky budú žiadať po dokončení rekonštrukcie.

Zastávku však využívajú vo väčšej miere ľudia z obce Rudinka, ku ktorej je bližšie. Ešte v roku 2002 mali k žiadosti o premiestnenie zastávky výhrady. Po výstavbe diaľnice by stratili prístup aj ku koľajniciam a boli úplne odrezaní od sveta.

Bude v pláne

Požiadavky z Brodna sú železniciam známe. Prebiehajúca modernizácia trate je ale v pokročilom štádiu. „Nie je
z časového ani finančného hľadiska možné v rámci tejto stavby akceptovať požadovaný presun zastávky Brodno," napísala Dana Hurtová zo ŽSR.

Železnice sa obrátili na prevádzkovateľa osobnej železničnej dopravy - Železničnú spoločnosť Slovensko, aby sa vyjadrila k vybudovaniu novej železničnej zastávky. „V prípade kladného stanoviska Železničnej spoločnosti Slovensko bude realizácia predmetnej zastávky zaradená do investičného plánu ŽSR," uviedla Hurtová. Kedy by sa tak mohlo stať, Hurtová neuviedla.

Zo stanoviska Železničnej spoločnosti Slovensko vyplýva, že odbory rozvoja a investovania nemajú k tejto požiadavke výhrady. Nič teda nestojí v ceste postaveniu novej stanice, čo vyhovuje samospráve.

„Mesto Žilina bude teda požadovať realizáciu železničnej zastávky Brodno pri železničnom priecestí v Brodne a jej zaradenie do investičného plánu ŽSR," uviedol hovorca mesta Martin Barčík. Počítať s ňou má aj Návrh Územného plánu, ktorý je pred dokončením.


Modernizácia železnice Žilina - Krásno nad Kysucou


Modernizácia dvojkoľajnej elektrifikovanej trate Žilina - Krásno nad Kysucou je prioritou ŽSR.
Práce spolufinancuje Európska únia v rámci Operačného programu Doprava 2007-2013.
Rekonštruujú 19-kilometrový úsek, bude prispôsobený na maximálnu traťovú rýchlosť 140 km/h.
Stavba je rozdelená na päť stavebných úsekov.
Náklady: 158 840 953,10 €
Zhotoviteľ: Združenie Žilina - Krásno, ktoré vedie Doprastav a.s., členovia: OHL ŽS, SKANSKA, VÁHOSTAV SK.
Začatie prác: 6. 8. 2008
Ukončenie: v júni 2011

(lk)

https://nasazilina.sme.sk/c/5276438/bro ... oveju.html