Súkromné firmy nemajú na širokorozchodnú peniaze

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Súkromné firmy nemajú na širokorozchodnú peniaze

Odoslaťod miso » 22. Dec 2010 09:16

Projekt železnice s ruským rozchodom koľajníc by sa mal realizovať v rokoch 2011 až 2024, Slováci sú zatiaľ proti.

Výstavba širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne je zrejme neúnosná, ak ju finančne nepodporí štát.

Očakávané tržby z tovarových tokov by totiž súkromným investorom nemali pokryť ani náklady na prevádzku, výstavbu, a s tým spojené riziká. Vyplýva to z utajovanej analýzy poradenskej spoločnosti Roland Berger, do ktorej sa HN podarilo nahliadnuť. Analýza tvrdí, že širšie koľajnice ruského typu sa dajú postaviť len s účasťou verejných zdrojov, a to buď vo forme priameho financovania, alebo aspoň záruk. To však odmietajú viacerí poslanci vládnej koalície.

S podporou štátu
Napríklad SaS žiada, aby projekt za žiadnych okolností nefinancoval štát. "Súhlasíme jedine za predpokladu, že by do toho išli súkromné peniaze. Investícia zo strany štátu určite nie,“ povedala hovorkyňa strany Tatiana Tóthová.

Strana odmieta aj ďalšie možnosti štátnej účasti, a to štátne záruky či financovanie formou verejnosúkromného partnerstva (PPP). Rovnaký názor má poslanec SDKÚ-DS Ondrej Matej. "Nesúhlasím s možnosťou stavať širokorozchodnú do Viedne ani jedným eurom vo forme priameho financovania zo štátneho rozpočtu, zvýšenia eurofondov, bankových záruk, ani budúcich splátok PPP projektu,“ hovorí Matej.

Záruky a PPP
Analýza však naznačuje, že výstavba bez štátneho krytia nie je možná. Napríklad pri financovaní cez verejno-súkromné partnerstvo by konzorcium štátnych železníc vlastnými peniazmi ručilo za tovarové toky. Koľajnice by síce postavil a prevádzkoval vybraný súkromný investor, v prípade nižšej návratnosti by mu mal však stratu kompenzovať štát. "PPP model je pri tomto projekte možný len ak štát zaplatí očakávanú návratnosť koncesionára,“ hovoríštúdia.

Či by sa takéto záruky zo strany štátu oplatili, je otázne. Analýza očakáva, že náklady na širokorozchodnú budú vyššie ako tržby. Na druhej strane by však výhodou pre Slovensko mal byť pozitívny efekt na HDP či na zamestnanosť.

Terminál v Nových Zámkoch
Podľa utajenej analýzy by sa mal projekt pripraviť a železnica postaviť v rokoch 2011 až 2024. Náklady by mohli po započítaní viacerých rizík stúpnuť až k 10 miliardám eur. To je zhruba dvojnásobok stavebných nákladov všetkých troch diaľničných PPP projektov, ktoré pripravila vláda Roberta Fica.

Analýza širokorozchodnej trate pritom počíta s viacerými variantmi. V hre je trasovanie železnice juhom s využitím existujúcich tratí, ďalej výstavba úplne nových koľajníc na tejto trase, alebo trasovanie severom. Novinkou je menší terminál pri Nových Zámkoch, ktorý by sa mal vybudovať popri prekladisku pri Viedni.

Projekt je neistý
Ministerstvo dopravy, ktoré vedie šéf KDH Ján Figeľ, sa chce k širokorozchodnej vyjadriť až v januári. Počkať si chcú aj SDKÚ-DS a Most-Híd. Ruské železnice sa k možnosti, že by projekt zafinancovali aj bez slovenských peňazí, nevyjadrili. "Rozhodnutie o optimálnom modeli financovania sme ešte neprijali. Detailný biznis ešte nie je hotový,“ povedal zástupca firmy Leonid Frolov.

Ján Kováč, 22. 12. 2010

Zdroj: portál http://www.hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4888708 ... nu-peniaze
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.