Stránka 1 z 1

Diaľničná hystéria

OdoslaťOdoslané: 19. Dec 2010 00:18
od duro_z_dediny
Oligarchovia sa musia zmieriť s tým, že tentoraz kasa necinkne

Vládna zostava nepôsobí homogénne. No odhliadnuc od biznisúderky sociálnych demokratov v Moste–Híd sa zdá, že na podstatnom pre fungovanie štátu sa vie dohodnúť. Ján Figeľ dokázal prekonvertovať koaličných partnerov na svoju vieru, aspoň čo sa týka diaľnic. Na podporu tejto viery sa všetci musia vzdať veľkého balíka eurofondových peňazí.

Obrázok

Niektorých ministrov čaká bolestivé škrtanie. Bizniskruhy, ktoré mali rozhodené siete na lovenie eurofondov v rezortoch, znervóznejú. Časť nachystaných projektov skončí.

To najlepšie, čo sa dá pre budúcnosť Slovenska z eurofondov vyťažiť, je budovanie diaľnic. Navyše, presun objemného eurofondového balíka na výstavbu ciest zabráni množstvu nezmyselných projektov, ktoré stmeľovali spolupútnikov zo Smeru-SD, ĽS-HZDS a SNS v uplynulom volebnom období. Bizarnostiam od školení zamestnancov v hoteloch Mariána Kočnera, cez podporu vybraným oligarchom na neefektívne slnečné elektrárne a nákupy informačných technológií až po nástenkové tendre.

Zastavenie Pekelne Predražených Projektov uľaví hlavne budúcim ministrom financií, hoci koalícii neprinesie okamžité politické body. Voličov totiž akoby vôbec nezaujímali úspory, ktoré im svojím tichým rozhodnutím prinesie. Zaberá skôr mediálna šou hysterických oponentov bez ohľadu na to, koľko za ňu budú musieť platiť naše deti.

Pár dní potrvá, kým sa oligarchovia stojaci za Smerom-SD vyrovnajú s pocitom, že jeden z najväčších kšeftov minulej vlády skončil bez toho, aby cinkla kasa. Na tohtotýždňovej mimoriadnej schôdzi parlamentu s jedinou témou diaľnic si vypočujeme niekoľko podráždených reakcií na rezort dopravy. Najviac budú kričať ľudia, ktorí za sebou zanechali množstvo začatých sporov s Európskou komisiou, kde hrozia obrovské pokuty, či model megatendrov s jediným schopným uchádzačom v súťažiach. Potrvá istý čas, kým sa opozícia zmieri, že sa našiel pragmatickejší a efektívnejší spôsob výstavby diaľnic.

Za ubránenie krajiny pred súdnymi spormi, ktoré hrozili pri zastavení prvého balíka PPP a nájdenie lacnejšej alternatívy na financovanie najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku možno tímu ministra dopravy pripísať dobré body. Ján Figeľ však bude definitívne skórovať, až keď na trasu budúcej diaľnice nastúpia stavebné stroje.

Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU č. 50-51
17.12.2010 / Gabriel Beer

Zdroj: Trend, portál http://www.etrend.sk
http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... ria-2.html